Något måste väl EA göra bra?

Medlem
Något måste väl EA göra bra?

Jag bara känner mig tvungen att göra ett inlägg i debatten. Det finns gott om folk som hatar EA både bland lekmän och fackfolk, och det finns säkerligen skäl att göra det. Att branchen konsolideras kan i sig anses dåligt (vilket inte är unikt för spelbranschen), och EA drar sitt strå till stacken. Att man bara gör uppföljare för att pumpa ut mer pengar är EA knappast ensamma om, dom råkar bara vara bäst på det.* Det finns skräckhistorier om hur EA driver sina utvecklare till bristningsgränsen och dödar kreativiteten, men jag tror inte dom är ensamma om det heller ärligt talat.

Vad EA inte kan beskyllas för är dåliga spel däremot. Visst, dom har gjort en bunt dåliga spel, men det är nog främst för att dom tillverkar väldigt många spel över huvud taget. Dom har gjort många bra spel samtidigt, och det finns många saker de gör bättre än någon annan förläggare för att stödja sina utvecklare förmodligen. EA säljer miljoner examplar av nästan varenda en av deras titlar, och det har dom i och för sig sin gigantiska marknadsföringsapparat att tacka, men det förklarar nog inte så många års framgång. Alla andra förläggare vill vara EA, dom tjänar bäst med pengar.

Nu är jag knappast något EA-fanboy, men jag känner inget hat heller. Jag försöker alltid tänka sakligt och argumentera nyanserat. EA kanske är onda, men dom är inte dumma.

---
* Spelbranschens brist på variation föregås ju av film- och musikbranscherna. Hur många filmer görs det med originalmanus? Alltså som inte är uppföljare, och utan bok eller spel som förebild? Hur mycket massproduceras det inte musik?

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

1
Skriv svar