Robot
Alpha Protocol

Grattis alla John le Carré-fans där ute. Spionspelen har kommit in från kylan igen. Obsidian levererar med Alpha Protocol ett förvånansvärd solitt spion-RPG - trots vissa inledande malörer.

#alpha-protocol, #obsidian-entertainment


Medlem
Alpha Protocol

Utmärkt recension hattmannen!


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Ligger nog iallafal på en 4a i min bok. Utmärkt spel skulle jag säga.
Grafiken har jag inget problem med alls, tycker den funkar mycket bra.

Och kan säga att detta spelet skiner som mest när man spelat om det en eller två gånger, för att uppleva hur saker förändras med endast en ändrad attityd under ett samtal.

Medlem

Saknar minus på animationer och gameplay.

2/5 är ett bättre betyg.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Gillar att en grafikbugg syns på screenshoten ni tog med i recensionen... Fiendens vapen har nästan aldrig något magasin

Medlem

ett kul spel så länge du inte förväntar dej något, som jag gjorde

Medlem

ett skräpspel

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ett skräpspel

Om definitionen av ett bra spel är hur pass bra grafiken är, ja.

Tyvärr så betyder inte fler polygoner = bättre spel. Hade vart trevligt om det var så men majoriteten föredrar nog någon slags substans, tex. story telling - vilket Alpha Protocol gör bättre en många av sina rivaler, främst Mass Effect(det första).

Obsidians största problem är egentligen att dom blir jämförda med företag som har 10-15 gånger deras budget vilket gör att oavsett hur bra spelet är så kommer det sakna polish.

Medlem

Hur kul är det från skala 1-10 att man kan chain shoota sönder alla bossar genom att sikta mot huvudet 7 gånger? Trots en del brister så tycker jag storyn och dialogerna är riktigt bra och hoppas det kommer en tvåa

Medlem

Jag har sett fram emot de här spelet en längre tid nu och snacka om en fet smäll på käften när man äntligen fick testa Alpha protocol.
Sämre spel får man söka länge efter.
Minns att spelet blev försenat för att "de va inte bra nog" eller va de nu stod här, nånting i den stilen iaf.

Kan inte tänka mej hur sjukt kaotiskt dåligt det var innan lol

Inaktiv

bra recension men spelet var ju totalt värdelöst däremot.. 1½/5


signatur

/Lord BBQ

Medlem

Synd på ett spel med så göda förutsättningar till att bli bra. Bättre strider och animationer hade gett ett riktigt bra spel. Även sidoquest lyser med sin frånvaro.

Bra recension tycker jag men jag ger spelet ändå 4 Järegårdar. Bättre spion spel har jag inte sett på ett par år nu. Spelet slår ju verkligen bland annat Splinter Cell Conviction med hästlängder i både storymässigt och spelmässigt. Grafiken är det heller inte något fel med dock kan jag hålla med om att vissa karaktärer är stela. Men ett rejält uppsving är det ju sedan KOTOR spelen som exempel.


signatur
Skrivet av Defon:

Hur kul är det från skala 1-10 att man kan chain shoota sönder alla bossar genom att sikta mot huvudet 7 gånger? Trots en del brister så tycker jag storyn och dialogerna är riktigt bra och hoppas det kommer en tvåa

kan max chain shota 6 gånger har jag för mig.


signatur
Medlem

Förvånansvärt positiv recension jämfört med andra jag har läst. Kanske blir ett köp ändå när det hamnar i budgetlådan.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Spelet är totalt skit. Med andra ord, precis vad jag förväntade mig utav detta spelet samt Obsidian Entertainment.
Lite väl givmilt betyg enligt mig även om just betyg är subjektivt.
Ni nämner ju tex inte hur totalt värdelös A.I:n är. Det sänker kvalitén på spelet enormt mycket.

Medlem

Det känns som om jag och recensenten spelat helt olika spel... Inte ens skäggen förtjänar ett plus när jag inte fick ha bara mustasch

Spelet är dock inte bara totalt skit. Jag tycker GameTrailers recension av spelet var ganska bra, om du inte vill skjuta på något så är spelet OK och dialogerna är verkligen guld.
Men annars är AIn väldigt tråkig och att man kan gå och karatechoppa ned nästan alla utan att någon ens märker att kompisen ramlade ihop bakom dem är ju hel sjukt.

Visst finns det olika vägar att ta på flera ställen, men skulle du få för dig att kliva över en låda som utvecklarna inte tycker att du ska kliva över då går det inte alls. Inte heller går det att droppa ned från alla ställen. Systemet suger helt enkelt.

Hade spelet inte blivit så hävla hypeat och faktiskt kommit ut då det skulle kommit ut från första början, så kanske det hade varit Ok.

FM-guru
F.d. Sisyr

I mina ögon är det här en 3:a, men jag har full förståelse för folk som tycker det här är ett skitspel. Tråkigt då det hade potential att bli en 5:a...

Medlem

Hur kan ni inte nämna den värdelösa samt fuskandet AI:n? Alltså deras FoV är ju patetiskt löjlig men om du gör ett ljud 100 meter ifrån och sen börjar smyga igen så vet de trots allt exakt var du är. Eller varför inte nått läge då jag åkte upp genom en hiss så började de försöka skjuta på mig genom en vägg utan att ens ha sett eller hört mig. Jo skitbra spel...

Tyckte spelet var helt okej att spela igenom trots dess extrema bristar fast allt annat än 2/5 är ju inte okej enligt mig.

Skrivet av Cane:

Hur kan ni inte nämna den värdelösa samt fuskandet AI:n? Alltså deras FoV är ju patetiskt löjlig men om du gör ett ljud 100 meter ifrån och sen börjar smyga igen så vet de trots allt exakt var du är. Eller varför inte nått läge då jag åkte upp genom en hiss så började de försöka skjuta på mig genom en vägg utan att ens ha sett eller hört mig. Jo skitbra spel...

Jaså var då? Enda gången jag kan känna igen det är den banan i Taiwan på hotellet där "Heck" ballar ur och då sköt dom inte på mig utan på han.


signatur
Medlem

Ojämn framerate på PC och grymt störande "hacking" moment. Animationerna är dessutom stela och trista som F*N. Blah. Ovärt köp AB.

Medlem
Medlem

Ger det max 1 av 5, riktigt skräp imo

Medlem
Medlem

Loving the bandwagon.

Personligen tycker jag att det är ett godkänt spel.
Precis som någon nämnde är AIn inte bästa, fast vad det gäller FoV och liknande så får vi tänka på att det är RPG-element inblandade. Lägger du många poäng på stealth så är det inte meningen att de ska upptäcka dig så enkelt heller.

Nu tycker jag dock visserligen i att i vissa lägen så är det lite väl extremt när man, som någon nämnde, kan brotta ner en fiende och kompisen som står 5 meter framför inte hör dunset av kroppen som fallit ned.

Sen tycker jag det var synd att det var en sån brist på vapen och utrustning. Jag skulle väl kunna räkna att det fanns kanske 10 olika pistoler och lika många sub-machineguns, assault rifles och shotguns... Det tråkiga var att har du sett en pistolmodell, då har du sett alla. De flesta använder "samma" skin (förutom lite annorlunda färger och namn) och att statsen skiljer sig något. Under hela spelets gång hade jag bara använt två olika pistoler och två olika assault rifles... och då värt att nämna, att jag använde default-vapen i 3/4 av spelet.

Det går även att köpa intelligence för en summa pengar, som enligt mig är helt värdelösa. Jag köpte information då och då, men tyckte aldrig att de hjälpte, alternativt att jag inte ens lade märke till vad jag hade köpt för något.

Det spelet vinner på i det hela är storyn tycker jag. Jag gillar spionthrillers och Alpha Protocol faller in i min smak vad det gäller story i alla fall. Det här är ett spel som man tyvärr bara spelar en gång, sen ligger det på hyllan och dammar. Bättre lycka nästa gång Obsidian.

Skrivet av Wingu:

Loving the bandwagon.

Personligen tycker jag att det är ett godkänt spel.
Precis som någon nämnde är AIn inte bästa, fast vad det gäller FoV och liknande så får vi tänka på att det är RPG-element inblandade. Lägger du många poäng på stealth så är det inte meningen att de ska upptäcka dig så enkelt heller.

Nu tycker jag dock visserligen i att i vissa lägen så är det lite väl extremt när man, som någon nämnde, kan brotta ner en fiende och kompisen som står 5 meter framför inte hör dunset av kroppen som fallit ned.

Sen tycker jag det var synd att det var en sån brist på vapen och utrustning. Jag skulle väl kunna räkna att det fanns kanske 10 olika pistoler och lika många sub-machineguns, assault rifles och shotguns... Det tråkiga var att har du sett en pistolmodell, då har du sett alla. De flesta använder "samma" skin (förutom lite annorlunda färger och namn) och att statsen skiljer sig något. Under hela spelets gång hade jag bara använt två olika pistoler och två olika assault rifles... och då värt att nämna, att jag använde default-vapen i 3/4 av spelet.

Det går även att köpa intelligence för en summa pengar, som enligt mig är helt värdelösa. Jag köpte information då och då, men tyckte aldrig att de hjälpte, alternativt att jag inte ens lade märke till vad jag hade köpt för något.

Det spelet vinner på i det hela är storyn tycker jag. Jag gillar spionthrillers och Alpha Protocol faller in i min smak vad det gäller story i alla fall. Det här är ett spel som man tyvärr bara spelar en gång, sen ligger det på hyllan och dammar. Bättre lycka nästa gång Obsidian.

Då har du inte prövat spela igenom det en andra gång då? Spelar du som rekryt i första gången och klarar spelet så kan du spela som veteran andra gången.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Bra recension tycker jag men jag ger spelet ändå 4 Järegårdar. Bättre spion spel har jag inte sett på ett par år nu. Spelet slår ju verkligen bland annat Splinter Cell Conviction med hästlängder i både storymässigt och spelmässigt. Grafiken är det heller inte något fel med dock kan jag hålla med om att vissa karaktärer är stela. Men ett rejält uppsving är det ju sedan KOTOR spelen som exempel.

Hur f-- resonerar du när du tycker att alpha protocol slår splinters cell conviction med hästlängder??

Medlem

5/5! bästa a-RPGet på minst 5 år

Skrivet av Ballong:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Bra recension tycker jag men jag ger spelet ändå 4 Järegårdar. Bättre spion spel har jag inte sett på ett par år nu. Spelet slår ju verkligen bland annat Splinter Cell Conviction med hästlängder i både storymässigt och spelmässigt. Grafiken är det heller inte något fel med dock kan jag hålla med om att vissa karaktärer är stela. Men ett rejält uppsving är det ju sedan KOTOR spelen som exempel.

Hur f-- resonerar du när du tycker att alpha protocol slår splinters cell conviction med hästlängder??

Kanske för att SC: Conviction saknar substans det är skuggan av sitt forna jag. Alpha Protocol har mer i spionkänsla och story än det spelet.

Hur f-- resonerar du om du tycker SC: Conviction är mer än hyfsat?


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Bra recension tycker jag men jag ger spelet ändå 4 Järegårdar. Bättre spion spel har jag inte sett på ett par år nu. Spelet slår ju verkligen bland annat Splinter Cell Conviction med hästlängder i både storymässigt och spelmässigt. Grafiken är det heller inte något fel med dock kan jag hålla med om att vissa karaktärer är stela. Men ett rejält uppsving är det ju sedan KOTOR spelen som exempel.

Hur f-- resonerar du när du tycker att alpha protocol slår splinters cell conviction med hästlängder??

Kanske för att SC: Conviction saknar substans det är skuggan av sitt forna jag. Alpha Protocol har mer i spionkänsla och story än det spelet.

Hur f-- resonerar du om du tycker SC: Conviction är mer än hyfsat?

Grafik, spelkännsla, AI, allt sånt är ju oändligt mycke bättre i SC: Conviction. Sen story vet jag inget om för ja har inte varvat något av dom.

12
Skriv svar