Att börja programmera

Medlem
Att börja programmera

Det är inte alltid lätt att börja lära sig programmera, vilket språk ska man välja? Och vilket språk är enkelt att börja med? Vilken bok ska man ha? Vad kommer jag behöva installera på datorn och hur fungerar det?

Själv började jag med en 900 sidig "Lär dig programming på tre veckor" bok för flera år sen och även om boken var väldigt bra så tog det långt tid att lära sig grunderna och det var ganska krångligt ibland. Men nu på Datateknik A kursen har vi fått läsa 'Python Programming: An Introduction to Computer Science' av John Zelle och jag måste säga att detta är nog den bästa nybörjarboken jag har stött på. Python är ett enkelt språk att använda och ger en bra grund att utgå från sen när man byter språk.

Och boken är väldigt bra skriven där författaren förstår var det kan vara krångligt och leder läsaren igenom på ett enkelt sätt. Samtidigt så introduceras små roliga tillägg som simpel 2D grafik som gör de uppgifterna lite roligare. Jag tror att med den här boken så blir det enkelt att lära sig och man kommer snabbt igång med kodandet.

Måste säga att jag blivit ett Python-fan, även om jag kommer fortsätta med C++ vid sidan av. Kom precis på att Christoffer Ekeroth (@JohnyTex) skrev två Python tutorials för ett tag sen, värt att läsa om ni vill testa på lite Python utan att köpa en bok. Del 1 finns här och del 2 här.

Det går också att läsa bokens innehållsförteckning, första kapitel och index här. Och hela boken finns att köpa på adlibris.

Lycka till med kodandet!

#blogg

Medlem
Att börja programmera

Python ska ju dessutom vara lätt att bygga ut med c++. Att göra det mesta i python och de tidskritiska delarna i c++ har jag hört är en bra kombination.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det är säkert sant. Klart, då måste man kunna båda språken redan men annars kan det vara en bra idé om man föredrar Python men behöver prestandan.

1
Skriv svar