Landet längesedan

Medlem
Landet längesedan

Jag har just kommit tillbaka från en resa i tiden, jag har varit på tjänsteresa i The glorious republic of Serbia! Vi befann oss mestadels på landsbygden, där vi utförde vårat uppdrag i två olika kloster. Av sekretess-skäl kan jag inte gå in mer på vad vi gjorde mer än att det har med forskning att göra. Den Serbiska landsbyggden ligger långt efter oss, de har fortfarande ett småskaligt jordbruk och det är inte ovanligt att man får stanna för kor eller höns på vägarna. Ja dessa vägar; små, krokiga och med dålig beläggning. På dessa vägar mötte vi allt från åsna och vagn till långtradare och det var långt ifrån kul flera gånger.

Miljön var inge vidare, ful-diesel och skräp överallt. Det mesta var smutsigt och alla rökte överallt. För mig som är icke-rökare var detta ett helvete, det var endast på klostren och hotellrummen som man slapp röken. Naturen ändrade sig från platt jordbrukslandskap i norr till dramatiska berg i söder, och jag måste medge att trots all förorening så var det vackert. Vi hade oxå tur med vädret, 15-20 grader och sol de flesta dagarna, ett skönt avbrott i höstrusket.

Vi försökte äta olika Serbiska specialiteter men ärligt talat smakar de mycket bättre här i Sverige, de var inte så bra på att krydda och man fick pomme frittes till allt! Jag ska inte äta mer pomme fritte i år! Matpriserna på restaurangerna ligger 50-30% lägre än i Sverige och det med rätta. Det bästa vi hitta var 5 cl sprit för under 10 kr

Appropå det så stavas allt som det låter: Balantajns, joni waker, civas osv. Det gör att det är lätt att uttala diverse namn även om man inte vet vad de betyder.

One night in Belgrade
Sista kvällen spenderade vi i Belgrad med en svensk guide, han visade oss runt och vi fick se borgen, olika torg och betydelsefulla byggnader. Det var bra och intressant. Vi fick oxå den absolut bästa måltiden på hela resan, pepparstek!
Jag kan till sist meddela att Belgrad verkar vara en fin stad även om jag endast såg den i mörker och ska man besöka Serbien så är det hit man ska åka.

Resan fick sitt perfekta slut på Arlanda då vi mötte doktor Alban, vi hade under resans gång kört hårt på gamla pippi rull skämt à la Alban. Om ni inte vet vad det är så surfa in på p3 och kolla i deras arkiv.

Dessa är mina personliga intryck och de kanske inte överensstämmer med en infödds, med det må så vara i så fall, dobre dan!

#blogg


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar