Vad gör de svenska spelutvecklarna?

Skägg.
10 Chambers
Vad gör de svenska spelutvecklarna?

Jag har alltid varit fascinerad av den svenska spelutvecklingsindustrin. Visst, man kan hypa upp det till något överdrivet och man kan förminska i jämförelse med annat, men jag ser ingen större harm i lite inspirerande ryggdunk. Faktum är ju att den svenska spelindustrin är verkligt imponerande ur ett internationellt perspektiv. Efter de uppenbara storpotäterna i Europa såsom Storbritannien, Tyskland och Frankrike, ligger Sverige där med många internationellt erkända studios och spel som årligen når in på topplistor och får utmärkelser världen över. På spelgalan nyligen blev det en del diskuterande med folk om vad som egentligen är på gång just nu ute i landet. Så här kommer en liten sammanställning, ursäkta det långa inlägget.

#DICE
De flesta trodde förstås att EA skulle förvandla DICE till en uppföljarfabrik, men 2008 verkar visa på annat.

#Battlefield: Bad Company - Singleplayerfokus och förstörbara miljöer, men hur långt räcker det egentligen. Det som visats hittills har inte fått mig att falla av stolen direkt.

#Battlefield Heroes - Gratis (reklam och pryl-finansierad) onlineshooter med uppenbar stilkopiering av TF2. Ser roligt ut och kan bli en marknadsmässig klockträff.

#Mirror's Edge - Spelet alla pratar om. Parkour har fått en boom som jag gissar självdör rätt snart, men det är långt fler saker som ser imponerande ut i detta spel.

Hemligheter - Vad som försiggår mer på Dice är oklart. Ett rykte i höstas talade om #Battlefield 3, ganska likt tvåan, med nya grafikmotorn och en release i höst. 2009 känns isf mer troligt.

#Massive Entertainment
Efter framgångarna med World in Conflict är Massive starkare än någonsin och det talas om att dubbla manstyrkan.

#World in Conflict - Xbox 360-versionen är det som det närmast jobbas på och det enda som är "officiellt"-

Hemligheter - World in Conflict 2 har det ganska uppenbart talats om och det mesta tyder på att tvåan redan är under utveckling. Mer intressant är att Massive för ett halvår sedan sökte en Story writer för arbete med ett rollspel i Science Fiction-miljö.

#Avalanche Studios
Av uppenbara skäl är Avalanche den studio jag vet mest om, men kan prata minst om Vad jag kan säga är dock sådant som är officiellt:

#Just Cause 2 - Uppföljaren till #Just Cause är inte längre begränsad av förra generationens konsoler och låter verkligen Avalanche Engine 2.0 sträcka på vingarna. Läs mer här

Hemligheter - Förra året berättades det att Avalanche jobbar på två projekt utöver JC2 och att kontrakt var skrivna i 240-miljonersklassen. Där sade DI:s pappersupplaga att det ena spelet bl.a. involverade drakar.

Häromdagen skrev Metro Teknik om att Avalanche jobbat med att skapa procedurellt genererade städer, på samma sätt som man skapat procedurellt genererade landskap. Denna teknik sägs komma att användas i ett av projekten för att måla upp en befintlig europeisk stad. Därtill onämns nu tre projekt utöver JC2, istället för två. Och går man in på Avalanches hemsida skvallras det om stora nyheter.

#Grin
Efter sina lysande PC-versioner av GRAW-spelen händer det mycket hos Grin, som numera har flera kontor i bl.a. Göteborg och Barcelona.

#Bionic Commando - Samarbetet med Capcom om att återuppliva gamla NES-klassikern Bionic Commando har fångat världens intresse.

#Bionic Commando Rearmed - En uppiffad remake av originalet för XBLA. Skitsmart.

Hemligheter - Grins nya göteborgstudio jobbar med ett hemligt projekt, där det endast sagts att det är en Science fiction-shooter för konsol, att det har stor budget och att det är ett samarbete med Hollywood. Det har omnämnts som den "tyngsta spel-licensen som någonsin utvecklats i Skandinavien". Rykten som dock ändrats lite, har pekat mot ett spel baserat på den kommande Star Trek-filmen.

#Starbreeze Studios
Med Riddick och The Darkness är Uppsalabaserade Starbreeze numera också ett stort namn i internationella kretsar.

#The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena - Starbreeze kan det där med korta namn. Nu jobbar de med en current gen-remake av sitt framgångsrika EfBB.

Hemligheter - Dels har det talats om att en uppföljare till #The Darkness är på gång. Mer intressant är dock nyheten om att EA och Starbreeze jobbar tillsammans för att återuppliva en klassisk EA-franchise. Alla spekulerar givetvis i vilken av EAs alla spelserier det rör sig om och allt från #Syndicate till Desert Storm har avhandlats i rykteskretsar. De flesta - liksom jag själv - fastnar dock för teorin att det skulle vara tredje delen i #System Shock-serien. Med tanke på hur stor uppmärksamhet #Bioshock fått, vore det inte konstigt. Gamla rykten från 2006 sade förvisso att EA Redwood Shores jobbade med SS3, men det känns mer troligt att EA:RS nu jobbar på #The Godfather 2 som "avslöjades" i fjol.

#Paradox Interactive
Experter på tung strategi och på verklig frammarsch inom distribution. Nischade Paradox gör väsen av sig på många fronter.

#Europa Universalis: Rome - #Europa Universalis III var ett fantastiskt spel för oss som gillar historia och strategi. Rome ser också lovande ut.

Hemligheter - Inte så mycket att säga här faktiskt. Att vi någon gång lär få se Hearts of Iron III är inte otroligt, men det är lite dåligt med rykten om Paradox kommande spel.

#Simbin Development Team
Det är lätt att glömma bort Sveriges stora racingsimulator-utvecklare, trots att de radar upp framgång efter framgång.

#GTR - Xbox 360-versionen av genombrottsliret #GTR: FIA GT Racing Game har haltats lite av THQs avhopp, men verkar fortfarande vara på G.

Hemligheter - Racinglir är inte världens hetaste ryktesobjekt, så nope. Inget att tillägga här, om ingen tipsar mig.

Utöver dessa större aktörer finns det förstås massvis med spännande up and coming-studios såsom #Lockpick Entertainment, #Tarsier Studios, #Frictional Games och #Silent Grove Studios, som jag inte hinner prata om just nu.

/Emil

Fotnot: Inga rykten i ovanstående text härstammar från information som har delgivits mig i förtroende i min yrkesroll. Allt kommer från öppen information och spekulation.

#blogg


signatur
1
Skriv svar