Medlem
Artwork.

Jag gillar artwork. Tycker det ofta är riktigt snygga bilder.
Stämningsfulla målningar som viskar om kommande spels storheter.
Nedgånga bostadskvarter, öde klipplandskap, grymtande barbarer med stora yxor och mörka, lite suggestiva bilder från något obestämbart mörker.
De sätter stämningen, känslan. Jag längar efter spelet.

Det finns dock ett problem. Ofta lyckas inte grafiken i det färdiga spelet nå upp till artworkens kvalité.
Dess uttrycksfullhet och stämning saknas. Den grymtande barbaren med sitt väderbitna ansikte blir ettor och nollor.
Det nedgånga bostadskvarteret dras med taffliga texturer. Och det mörka och okända blir mest en massa 'run and gun' mot abstrakta och tråkiga fiender

Jag vet att det rör sig om helt olika medier. Skilda sätt att uttrycka saker och ting.
Men det innebär ändå, för mig, ett problem. Jag saknar bilderna, målningarna.
Mina förhoppningar har blivit alltför höga.

Vad är lösningen? Eller snarare, behövs det någon "lösning"?

Kanske är Diablo 3 ett steg i rätt riktning med sina "målade" bakgrunder. En syntes mellan två världar.
Finns ju såklart fler exempel. Celshading och allt vad det heter. Men även där finns det en klyfta. Mellan målningarna och grafiken. Det stillastående och det rörliga.

Diablo 3

Half-life 2: Episode 3

#blogg


signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar