Random Event Dropping

Medlem
Random Event Dropping

Med tanke på de senaste veckornas debatter på bland annat trådarna "Opinion: Valet 2010", och "Pirates Of The Computer", så tänkte jag att det är dags att ta upp ett uttryck som jag själv har skapat, och som jag har valt att kalla "Random Event Dropping".

Detta uttryck tog sig form i mitt huvud efter flera möten med personer som använt sig av just denna form av "nödargument", eller man kanske skulle kunna beskriva det som att man gör ett försök att dra en kuliss framför sig för att försöka dölja sina bristande kunskaper.

Hur som helst så var det framförallt ett samtal som stålsatte min övertygelse om att detta fenomen existerar i en större utsträckning.
Jag talade med en kvinna, som jag aldrig mött förrut, om hur jag hade funderat på att bli lärare, och hur jag ansåg att pedagogik var en viktig del av undervisningen, för att elever skulle kunna relatera till saker som de förstod, och på så sätt få det lättare att ta in ny kunskap.
Det svar jag fick av henne var: "Ja just det. Det var liksom en gång när en kompis tog med mig till McDonald's och så såg vi bollhavet som fanns där. och han tog en boll och kastade den och sa att det var fysik. Jag fattade inte att det kunde vara fysik liksom, och blev hur paff som helst. Jag hade verkligen fattat allt om vad fysik är, och tycker det är helt sjukt att man kan visa allt om fysik bara genom att kasta en boll".
När jag tittade in i hennes ögon så gick det plötsligt upp för mig att hon var helt övertygad om att hon hade sagt något smart, och att det hon sa bidrog stort till diskussionen. Jag såg mig snabbt omkring och såg hur de andra skruvade på sig, det här var inte första gången hon hade kläckt ur sig en så ointelligent kommentar.
Det hon hade gjort var att hon hade tagit en liten del av det jag hade sagt, kopplat detta till en händelse, och berättat något som förvisso gick att relatera till ämnet, men som inte berikade diskussionen på något sätt: Hon hade gjort en Random Event Dropping.

När vi senare diskuterade arbeten och hur viktigt det var med kontakter, så berättade hon hur hon (jag citerar) "kunde ringa någon och be att få låna en bil, och det går för att om jag inte hade jobbat här i 8 år så hade jag inte haft den kontakten och liksom kanske inte fått låna bilen". Återigen: Vag koppling till ämnet, men det handlade egentligen om något helt annat, alltså ytterliggare en Random Event Dropping.

(Jag har tidigare skrivit om det överstående i månadens tråd: Maj.)

Som sagt så har jag upptäckt detta fenomen i forumet, i synnerhet i trådarna "Opinion: Valet 2010", och "Pirates Of The Computer".

Precis som kvinnan jag pratade med, så finns det forumiter som bara tar delar av en historia/händelse/kommentar och lägger till denna (droppar) i sin egen händelse/historia.

Det som skapas är en osammanhängade och poänglös diskussion som ständigt fördummas av personen/personerna som utför dessa Random Event Droppings.

Något som dessa människor har gemensamt är att de inte är medvetna om sina brister, och att de inte heller är medvetna om att de endast bygger argument genom att använda sig av halvsanningar, och delar av information som de har hört eller läst om. Inte heller är de medvetna om hur lätt det är att genomskåda dessa argument, hur mycket man än förklarar det för dem.

Detta är ett beteende som jag personligen tycker är väldigt intressant, det är mer vanligt förekommande än man tror, och efter att jag blev medveten om att det existerar så har jag upptäckt det överallt hos flertalet olika personer.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar