GTA 4 och åldersgränser

Inaktiv
GTA 4 och åldersgränser

Knappast någon har väl missat att GTA 4 har släppts. Precis som sina föregångare verkar spelet bli den givna måltavlan för de som förespråkar spelens korrumperande effekter. Att folk reagerar mot våld, sex och liknande kan jag förstå. Man har rätt att tycka eftersom vi än så länge lever i en demokrati. Men vissa tycks anse att den enda regelrätta lösningen på ökat tv- och datorspelsvåld är att helt enkelt förbjuda rasket. Det är precis sådana åsikter som en viss Anders Bergsten ventilerar i Expressen. Det finns mycket i artikeln som får mer normalt funtade individer att höja på ögonbrynen. Bergsten hävdar bland annat att om bara en procent av spelarna påverkas negativt så är det "värt det" om man förbjuder våldsspel helt i fråga. Det restrerande 99 procenten som får sin fritidssysselsättning illegaliserad håller nog inte med.

Det verkar vara en trend att demonisera spelen och speltillverkarna istället för att placera ansvaret där det hör hemma, hos föräldrarna. GTA 4 har 18-årsgräns men åldersgränserna har ju inte varit överdrivet respekterade innan. Jag har många gånger när jag har varit i den lokala spelaffären sett barn i 12-13 årsåldern med en förälder i släptåg köpa spel som ofta har 16- eller 18-årsgräns. Föräldrarna bryr sig helt enkelt inte vilket jag tycker är anmärkningsvärt. GTA's åldersgräns är samma som en porrfilm. Skulle samma föräldrar som glatt köper GTA och Postal till sina barn köpa en porrfilm? Knappast.
Det finns en tradition i Sverige att lasta över ansvaret på dem som inte är ansvariga. Istället för att personer som Anders Bergsten tar sig i kragen och håller lite koll på vad deras barn spelar så är det förstås mycket smidigare att skylla på spelen.

#blogg

1
Skriv svar