Med risk för mitt eget liv

Medlem
Med risk för mitt eget liv

För er som gillar Killzone och inte skäms för att berätta för allt och alla hur bra det är hela tiden och gärna när ni sover:

Gå.

Nu. Jag väntar.

Tack.

För er övriga som vet att spel är spel och inte alls en dödlig kamp om en osynlig herre-på-täppan-plats överst i en konsol-hög: Killzone är bra, men inte perfekt. Vi börjar i den positiva änden och jobbar oss nedåt, shall we?

Det är alldeles fantastiskt vackert. Guerilla kan sin skit. De som förespråkar den otappade kraften i Playstation 3 har äntligen fått ytterligare ett exempel. För i all ärlighets namn så är det inte först. Uncharted är snyggt. Ratchet & Clank är snyggt. Och lägger man till att de har 1000 999 fler färger än Killzone så vinner de i min bok. Designen på de flesta saker fick mig även att inse att grafik inte är allt. För vad i fan är det för vapen man har? De är trista. Sorry. Snygga som stryk (även om det fuskas med vapenmodeller när man sitter i cover) är de, men inte särskilt inspirerande.

Ljudet är också fint. Eller snarare bra. Musiken är konstigt mixad och verkar gå över check points på ett sådant sätt att man slipper det repetiva som annars brukar bli. Enkelt exempel på hur andra spel gör bort sig:
10 Fanfar
20 Episkt monster dyker upp
30 Intensiv musik
40 Intensiv strid
50 Man avlider
60 GOTO 10
Här gör sig musiken tjatig och Killzone 2 kör istället musiken över checkpoints så man inte får en och samma musikslinga matad om och om igen. Men jag dör. Så istället förlorar musiken sitt syfte när jag försöker på nytt. Ibland tar t.o.m. musiken slut och man får istället en tyst fight. Aj då.

Vapen-ljuden är inget jag vill hurra över. Att gevären (iaf ett) låter annorlunda med färre kulor i magasinet är ju skithäftigt. Men det är bara lite bling-bling på ett vapen som låter avskyvärt från början. Jag vill ha tryck! Kraft! Jag vill att det ska kännas när jag slungar iväg kulor över landskapet! Men ibland så låter det som en ärt-pistol. Vilket det, med tanke på skadan jag åsamkar mina motståndare, kanske är.

Du gillar Killzone 2? Du sitter fortfarande kvar? Det är dumt. För nu smäller det. För mig. Du kommer kasta dig över mig som en varg. Jag önskar nu att jag kunde ta bort möjligheten att lämna kommentarer.

Så till kontroversen då. Det som folk har klagat på/försvarat mest. För ingen verkar direkt ha hyllat den. De jag kommit i kontakt med har oberoende av sida i striden alltid behandlat den som starkt annorlunda. I detta fall inte 'bra annorlunda'.
Den är såklart kontrollen.
Låt mig säga såhär: Att skjuta på saker ur ett perspektiv som Killzone 2 avbildar har gjorts förut. Det har gjorts bra och det har gjorts mindre bra. Jag kan inte med gott samvete placera Killzone 2 i den första kategorin. Jag vill gilla lagget. Jag vill tycka om hur snyggt hårkorset rör sig över skärmen så fort jag gör minsta grej. Men det är ett interaktivt nöje jag håller på med. Det som jag förlitar mig på ska ta mig genom banan vid liv fungerar inte. Det vill inte. Det hjälper mig inte. Det vill mig ont! Ibland åker hjälmarna av. Men det är på ren tur eller med ett fastmonterat maskingevär som inte har någon begränsad ammunition. Realismen är det inget fel på. Men det har gjorts förut, och bättre. Jag ogillar styrningen i #Half-Life 2, men den framstår som helt fantastisk i jämförelse.

Som rubriken antyder ska jag göra det som ingen vill göra på ett ärligt sätt eller ta på allvar. Men här är den. Vinna eller försvinna.
Halo 3 vs Killzone 2.
Vinnare i varje kategori är som följer:

Grafik
Killsone 2 - Klart överlägset det mesta som finns ute rent tekniskt. Läppsynken är dock lite av det värsta jag sett när någon utanför en för-skriptad sekvens öppnar "munnen".
Ljud
Killzone 2 - Återigen en teknisk knock-out. Ljudet leverar, men inspirerar inte. Det är som en In Flames-konsert. Häftig att lyssna på, men man blir lite medryckt utav fyrverkerierna och kan egentligen inte särskilja den första låten från den sista.
Saga bakomliggande
Halo 3 - Vinner p.g.a. allt runtom. Killzone har bara tre spel och inte väldigt mycket mer att tillföra sitt eget universum. Halo har så mycket (en stor del efterkonstruerat) mer. Killzone är på något sätt mer realistiskt men faller av just den anledningen på mållinjen.
Saga presentation
Killzone 2 - Kom igen. Vem fan slog inte upp Halo 3 på internet? Problemen började i Halo 2 om du frågar mig. Minns min första online co-op på Halo 3. Jag undrade varför alla Sangheili helt plötsligt var med i mitt lag när jag fick förklarat för mig att det tydligen hände i föregående kapitel.
Design
Halo 3 - Färgrikt, spännande, Science Fiction på en viss nivå och häftig. Killzone har snyggare modeller, men de är ack så tråkiga. Helghast är inte favoriten att titta på i den här aspekten.
Flera spelare
Ingen vinnare - De är så bra beroende på humör så det vore orättvist mot båda att tycka om den andra mer än den första. Halo är och har alltid varit roligt. Bara ren och skär glädje. Det går att ta det vidare, men det är ändå roligt. Killzone går åt andra hållet. Det är seriöst från start och jag får nästan anstränga mig lite för att jag ska tycka att det är roligt. Jag gillar squad-systemet skarpt (Infinity Ward jag vill att ni antecknar inför November) och hur de har flätat samman ett gäng spelsätt till en nästan sammanhängande upplevelse. Problemet där är i min erfarenhet att är inte lagen jämna från början så blir det sällan någon skillnad bara för att det byter spel-typ.
Bragder
Halo 3 - Achievements är inte automatiskt bättre än Trophies. Faktum är att det har med utvecklarna att göra. Och Bungie vet hur man tillfredställer fans fanboys.
Kontroll
Halo 3 - Kom igen. Det går ju för fan inte säga annat. För er som inte har tillgång till en 360 kan jag enkelt hänvisa er till ett annat spel: #Call of Duty 4. Så. Var väl inte så svårt. Vill ni ha ett exklusivt spel så kör ner er i #Haze. T.o.m. det har bättre styrning.

Dessutom får Killzone en WTF-poäng för inkluderandet av diskmaskiner i rekvisitan. Jag vet om att Helghast är människor-gone-wrong. Men det känns ju bara lite för mycket. Vad ska de tvätta? De är ju mutanter. Fast de har tydligen känslor de också.

Gå och lägg dig!

Jag säger inte att Halo 3 är bättre än Killzone 2. Det är två olika spel. Så är det bara. De närmar sig samma genre från två anfallsvinklar. Jag vill tycka om Killzone 2 och jag gör det stundvis. Men till skillnad från Super Mario Bros där bara första lång-hopppet är irriterande en gång så är varje fiende i Killzone 2 jobbig. Inte för att de är svårare än föregående fiende. De är svåra för att kontrollen bråkar. Jävla kontroll!

Jag vet att det här blogg-inlägget är längre än de flesta klarar att sätta tänderna i. Så vi avslutar med en rolig länk för er som orkade läsa allt alt. scrolla ned till kommentarsektionen för att bränna saker.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar