Blåstrålen tar över?

Medlem
Blåstrålen tar över?

Paramount har planer på att hålla tillbaka nya releaser av DVD-filmer för att ge Blu-ray ett övertag. Man ska ge Blu-ray titlar upp till en månad extra tid innan DVD-utgåvan släpps. Även hyrfilm ska ha förtur men där verkar både DVD och Blu-ray komma samtidigt. Hyrfilmen kommer att ha ett väldigt fattigt material, vilket betyder bioversionen och text, medans Blu-rayen kommer med extramaterial och alternativa slut osv. Även Disney verkar kunna haka på detta i och med nyutgåvan av Snövit, skillnaden är att Disney skickar med en DVD-version av filmen (det gör dom redan idag).

Hur detta kommer att falla ut är ännu svårt att sia om men det ger Blu-ray ett starkt övertag på marknaden. När sen dom stora höst/vinterreleaserna kommer typ Star Trek lär det börja märkas.
Huruvida detta är rätt eller fel går ju att säga en del om. Min åsikt är att det är ett jävla sätt att ge marknadfördelar på ett sådant sätt men men... så är det ju med Sony vs. Microsoft också fast där är det ju Sony som drar det kortaste strået jämt...

Ett bättre sätt hade enligt mig varit om man gett Blu-rayen allt extra och DVDn blir en slags standardutgåva. Är man filmfanatiker idag så har man ju Blu-ray redan och vill man ha en film med extramaterial och sånt lär man ju inte välja en vanlig DVD-utgåva.

Ska också tillägga att detta gäller USA och att jag inte vet hur det kommer att se ut i Europa.

Såg artikel om detta på IGN.com och ja, jag gillar Star Trek...

#blogg

Medlem
Blåstrålen tar över?

Jag tycker det känns helt fel att försöka tvinga fram ett teknikskifte så här. Vad som behövs är att få ner blu-ray till samma prisnivå som dvd om man vill göra det attraktivt för den stora massan. Jag ser själv mycket film men köper enbart dvd då kostnaden för blu-ray inte motiverar de få fördelar formatet ger.

Medlem

för mig så får blu-ray gärna vara "lite" dyrare bara man får mer material än dvd, vilket man sällan får idag. kanske inte över 200 som vissa tar men strax därunder är helt okej. bolagen verkar faktiskt vara lite positivt inställda till detta...
ska man ta bort dvd, NEJ den borde vara kvar som ett billigare alternativ.

blu-ray= specialutgåvor extramaterial mm.
dvd= billigt enkelt

1
Skriv svar