2010 FIFA World Cup South Africa

Medlem
2010 FIFA World Cup South Africa

Det är snart dags för fotbolls VM, och på vanlig manér släpper EA ett fotbollsspel baserat på denna kommande fotbollsfest.

Jag kan inte påstå att EA kommer med några nyheter. Själva spelandet är i princip densamma som Fifa 2010, utöver några mindre förbättringar. En av nyheterna är att du nu kan välja vem som skall lägga frisparkar, hörnor och straffar under spelets gång utan att behöva aktivera menyn.

Kanske inte tillräckligt för att få en att lägga 600 spänn, men poängen bakom spelet är ju som sagt att få uppleva VM - på ditt sätt. Så en revansch för Sverige ligger nära till hands...

Det roligaste man kan spela är enligt mig Captain Your Country. Här spelar du som en spelare, antingen en skapad, eller en riktig. Du får poäng beroende på hur du presterar och är du tillräckligt skicklig kan du få ta över kaptens bindeln.

Kanske skall tillägga att CYC inte särskilt spännande ensam, men har man två eller fler polare med sig i soffan blir det riktigt underhållande, då alla spelar varsin gubbe och slåss tillsammans med dig om bindeln.

Oavsett vilket spelläge du än väljer (utöver "direkta" matcher) så är vägen till VM lång. Det är kval, vänskaps matcher och dylikt. Problemet här bara går det dåligt, så åker du naturligtvis ut, och det kan vara någorlunda frustrerande. Detta sabbar lite av spelupplevelsen, eftersom du gång på gång får börja om.

Detta får i alla fall mig att börja sukta efter FIfa 2010 där man åtminstone kan spela klubblag och där inte nödvändigtvis varje match är en kamp på överlevnad.

Äger man inget Fifa så är det svårt att rekommendera World Cup, då Fifa 2010 rent generellt är det bättre spelet, med större innehåll och utbud. Men att lyckas ta VM guld som Kuba är en utmaning i sig (som jag lyckades med). Som sagt, det håller helt enkelt inte i längden bara.

/Thomas

#blogg

1
Skriv svar