Achtung Panzer!

Skägg.
10 Chambers
Achtung Panzer!

Ända sedan unga år har jag varit ett stort fan av strategispel, gärna med temat 2:a världskriget. Inledningsvis gällde det bara fysiska brädspel men 1994 sögs jag in i strategivärlden på PC via Panzer General. Så här i efterhand kan man såklart konstatera att det är en lättviktare i strategisammanhang men som inkörsport för en finnig 14-åring var det perfekt. Intuitivt och lättsmält.

För mig var Panzer Generals stora styrka att den vävde ihop enskilda scenarios till en stor kampanj som sträckte sig över hela kriget. Kampanjen tog olika vägar beroende på hur man presterade. En förlust innebar exempelvis inte alltid game over utan ibland innebar det att du hamnade på en ny front i en annan del av kampanjen.

Under kampanjens gång samlade man på sig prestigepoäng som man kunde använda för att uppgradera sina trupper men man kunde även använda dessa poäng för att påverka OKH (Oberkommande des Heeres) till att föra kriget i olika riktningar. Det var ett stimulerande sätt att känna att man kunde påverka krigsskedet bortom själva striderna.

På senare år har jag fått lira det via dosbox, vilket funkar men är lite knöligt trots allt. Därför var det med stor glädje jag snubblade på Panzer General Forever, en fanmod som har gjort Panzer General tillgänglig på alla de nya operativsystemen (Microsofts dito åtminstone) plus att vissa nya smarta funktioner lagts till och en förbättrad AI.

För ett som vill ha lite lättsmält, nostalgisk strategi från svunna tider; ni vet vad ni ska göra.

PS. Alla efterföljare till Panzer General var mer eller mindre skitdåliga. Stay away.

PS2. För närvarande utvecklar killen som gjorde Panzer General Forever en ny och uppdaterad version av Panzer General som heter Panzer Corps och kommer att släppas av Matrix Games under 2011.

#blogg


signatur
1
Skriv svar