Medlem
Julspel

När jag kommit halvvägs genom Batman: Arkham Asylum så slog det mig att jag borde ha sparat det till julledigheten eftersom det skulle vara ett utmärkt julspel. Det händer att även vi som jobbar har en längre sammanhållen ledighet kring jul och om man inte har en massa barn och annat att ta hand om så ger det ju gott om tid att gräva ner sig i ett spel. Men vad kännetecknar då ett bra julspel?

Det handlar naturligtvis mycket om tycke och smak men jag tänker här redogöra för de kriterier jag fäster stor vikt vid. För det första skall det vara roligt att spela. Det kan låta som en självklarhet men alla spel är inte roliga trots att de är bra. Spelet bör vara engagerande på ett sätt som får mig att glömma tid och rum för några timmar. Spel som man har svårt att slita sig ifrån passar alldeles utmärkt att spela under en längre ledighet. Sedan passar det väldigt bra med mörka spel under den mörka årstiden eftersom man slipper alla reflexer och ljusfläckar som kan förstöra spelupplevelsen.

Spel som tar lång tid passar också bra men för mig är det viktigaste att det är roligt och går framåt så strategispel faller på att de ofta är lite för krävande. Rollspel är bra om de har bra flyt men krävs det alltför mycket strategiskt tänkande under striderna så blir det tråkigt eller frustrerande. Därför faller oftast äventyrsspel bort eftersom jag helt enkelt är för dålig. Ett bra FPS eller fartfyllt men lagom djupt RPG är det jag föredrar.

På min lista över julspel finns titlar som Thief, ovan nämnda Batman, Dragon Age och Splinter Cell. Av någon anledning passar smygarspel väldigt bra i vintermörkret. Nu funderar jag över om jag skall ägna ledigheten åt att försöka ta mig igenom Thief 1-3 eller kanske installera något av mina nya spel, Bioshock 2, Assassins Creed eller Dead Space. Det sista vet jag inte mycket om och det kanske är skit men man kan väl säga att jag fick det på köpet.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar