Båten - en stark och välskriven novellsamling

Flakmonkey
Båten - en stark och välskriven novellsamling

Det har gått mer än en månad sedan jag började läsa Nam Les novellsamling och jag har således inte läst den i ett alltför högt tempo men idag när tunnelbanetåget saktade in ner för ett stopp vid Medborgarplatsen så kunde jag konstatera att jag läst klart den sista berättelsen. Att det tagit såpass lång tid för mig att läsa ut den skulle man förstås kunna tolka som att jag inte gillade boken. Hur logisk den slutsatsen än är så är den emellertid totalt felaktig. Faktum är att det är en av de starkaste böckerna jag läst på länge och det ska verkligen bli intressant att se vad han kan skriva i framtiden när/om han ger sig på att skriva fullängdsromaner.

[ia=25221; large]

Boken är som sagt en novellsamling och består av sju berättelser som alla utspelar sig på vitt skilda platser och med huvudpersoner som inte har mycket gemensamt med varandra. I den första berättelsen får vi träffa en ung författarstudent bosatt i USA som under en period när han kämpar med en skrivuppgift får besök av sin far vars bakgrund som vietnamesisk flyktning under kriget agerar inspirationskälla. Sen får vi träffa en colombiansk tonårsgrabb som arbetar som yrkesmördare i knarkkartellernas värld, en amerikansk kvinna som hälsar på hos en gammal vän i Teheran och hamnar mitt i den iranska motståndsrörelsen, en dekadent amerikansk konstnär som ska träffa sin dotter för första gången på närmare 20 år samt titelhistorien där vi får följa en fiskebåt full med vietnamesiska flyktingar och uppleva deras fruktansvärda tillvaro.

Det samtliga noveller har gemensamt är att det inte är några solskenshistorier direkt så det är inget du ska läsa om du vill bli på bättre humör. De är också otroligt välskrivna. Faktum är att jag har svårt att minnas någon bok där jag reagerat på språket och sättet det används på som jag gjort med Båten. Då ska man också ha i åtanke att det sannolikt försvunnit en del glans i och med översättningen. Inte för att jag reagerade på att den är dålig på något sätt utan mest för att det i princip alltid går något förlorat i en lokalisering.

Men men, en stark och bra novellsamling är det i varje fall. Den är som sagt rätt tung vad det gäller tema så en varning kan vara på sin plats där, men är du en person som inte har något emot att bli lite sorgsen när du läser en bok bör du verkligen ta en närmare titt på Båten.

#blogg

1
Skriv svar