Trolljägarna

Skribent
Trolljägarna

Nu pratar jag inte om den fantastiska norska filmen utan jag såg första avsnittet av Robert Ashbergs program om nättroll och näthat igår. Progamet var lite intressant då jag berört ämnet om näthat tidigare. Kanske inte just troll som så, men hur folk kan vräka ur sig saker när de kan vara annonyma.

Programet var ett typiskt TV3-program om man säger så. Men ändå så ser man hur effekt ord på nätet kan få. Många gånger så är det inte "onda" människor som sitter bakom skärmen utan de blir upprörda och tänker sig inte för vad de skriver. Jag brukar tänka så att om det är något jag blir upprörd över, tänk igenom det i 2 minuter sen agera. När du agerar bara på känslor blir det oftast väldigt ogenomtänkt. Du får sällan en bra diskussion med någon heller om du bara vräker ur dig hat och förolämpningar. Sen finns det andra som faktiskt genuint hatar personer, men då handlar det oftast om politiska åsikter eller liknande. Politik och religion är ju känsliga ämnen överlag.

Men en annan sak många inte verkar tänka på, det är att vad man säger faktiskt kan vara straffbart och gå under brottsrubriken förtal. Som sagt, det är lätt att skriva något på sin sida datorskärmen och inte tänka på konsekvenser. Sen om man nu råkar vara känd så kommer nog kändisskapen med lika del hat och lika del kärlek. Det tror jag de flesta kändisar har förberett sig på. Men det blir lite otrevligt när folk mobbar ut en privatperson och det nästan blir en häxjakt (som det verkar kunna bli nu när Facebook finns). Det blir nästan en snöbollseffekt där allting bara rasar på och inte går att stoppa.

Sen gäller det kanske att separera de haten som kan ses som "pojkstreck/flickstreck" och de som faktiskt är genuint hat där det kanske till och med finns ett riktigt hot. Inget av typerna har någon förlåtelse eller är ok, men en av dem går att ignorera och den andra kan nog behöva polisanmälas.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Trolljägarna

gillar robban ja. skulle personligen darra lite i knäveckan om han började jaga efter mig faktist:P


signatur

New life, New hope

Inaktiv

Vilken boss han är Aschis!

Såg inte veckans avsnitt, men mer nerrökta kärringar och småkids i keps och svarta jackor (gärna med logga från: no fear, monster, obey) som vanligt?

Polisanmäl alla, nätet övervakas ju till förbannelse och om TV3 kan hitta dom kan ju polisen också göra det.

Sen om man mordhotar folk, även om det är "över nätet" så är det ett verkligt hot och ska inte förringas på något sätt. Knäppt att så många klarar sig utan att åka dit, är väl därför det här programmet skapades. (det och allt hat mot journalister såklart)

Skribent
Skrivet av Aresz:

Vilken boss han är Aschis!

Såg inte veckans avsnitt, men mer nerrökta kärringar och småkids i keps och svarta jackor (gärna med logga från: no fear, monster, obey) som vanligt?

Jag har bara sett ett avsnitt, men bilden man får är ju just vad du skriver.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar