Årets spel 2016

Testpilot
Årets spel 2016

Årets spel 2016

2016 har varit ett fint år på spelfronten. Det har släppts en del godingar men utan några direkta kanonpangare som krigat om topp placeringarna som förra året.

Här är en lista på de spel jag har med i årets kamp:

#Rise of the Tomb raider
#Xcom 2
#Firewatch
Dying Light: The following DLC
#Far Cry: Primal
Fallout 4 DLC: Automatron
Fallout 4 DLC: Wasteland Workshop
#Doom
#The Flame in the flood
Fallout 4 DLC: Far Harbor
The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine DLC
#No Man's Sky
#Deus Ex: Mankind divided
#Mafia III
#Grim Dawn
#Tyranny
#Dishonored 2
#Watch Dogs 2
#The Division

På DLC fronten har jag haft ett riktigt matigt år , både The following DLC’t , Fallout DLC’s Far Harbour och Witcher 3 DLC’t Blood and Wine har varit matiga och smaskiga.

* Årets DLC - Blood and Wine till Witcher 3
Grymt matigt och stort DLC med underbara sidouppdrag och gripande story. Visar också en betydligt mer färggrann och underbart vacker del av Witcher-världen.
Ett värdigt avslut på serien som är bland de bästa spelen nånsin.

* Estetisk vackrast : Dishonored 2
Grymt snyggt och verkligen hur snygga miljöer som helst. Man får en känsla av steampunk blandat med medeltid och en helt unik fantasymiljö inbakad i det hela.
Allt fördjupas i denna 2a del av Dishonored som jag verkligen uppskattar. Surt nog var släppet en prestandamiss som det tog dryga 3 veckor innan de fixat de problem de drogs med i början.

* Bäst musik: Mafia 3
Otroligt nog. Ett ganska mediokert openworld spel med blurrig grafik och usel optimering får ändå titeln bäst musik.
De har plockat in många grymma klassiker som man har svårt att stänga av då man hoppar ur bilen. Små detaljer som analoga störningar av radion då man åker i tunnlar eller att både radioapparater i miljöerna och i bilar som åker förbi spelar samma musik, ökar bara känslan.

Hur soft är det inte att rocka loss med The house of the rising sun eller Son of a preacher man då man glider runt i bilen i mörkret (då spelet faktiskt kan vara snyggt)

* Snyggast : The Division
Började lira the Division under julen. Hade låga förväntningar på själva spelet men grafiken , jisses det e snyggt som tusan. Då det blir snöstorm och lite mörkt ute blir det underbart vackert. Detaljrikedomen i det katastrofdrabbade New York är också grymt gjort. Kommer på mig själv att jogga långsamt genom gatorna och bara insupa de vackra miljöerna. Smådetaljer som att rutor krossas på bilar och kulhål verkligen syns i miljöerna gör också stort intryck på mig.

* Årets mys & indiespel: Firewatch
Med en mysig estetik och grymt bra röstskådisar så hoppar Firewatch fram ur buskarna och kniper denna plats. Att lyssna på smågnabbet mellan din karaktär och den andra skogvaktaren är hur kul som helst , särskilt då de drar dåliga skämt med varandra.

* Årets Besvikelse: No mans sky
Det har varit ett bra år , få spel som varit 100% besvikelser , men No mans sky får ändå stå med hundhuvudet då det trots att med mina grymt låga förväntningar inte ens lyckades uppnå dessa.

Jag hade inte räknat med nåt fullmatigt spel , jag satt aldrig på forum eller läste om all hype. Jag hade hoppats det skulle vara lite mer som ett Elite Dangerous men på planeter. Men icke , det var bara ett massa spring för att skyffla inventory slots för att få mer space i ett interface som inte funkade bra i ett tomt universum.

* Årets Old school: Doom
Att starta igång nya Doom är som att hälsa på en gammal kompis. Circlestrafe , doublejump och allt slaktande sitter där som ett smäck. Nostalgikänslan är hög men med fet ny grafik som flyter på som smör.

* Årets mest PC vänliga titel: Doom
I kamp med Watch Dogs 2 (otroligt) vinner Doom kampen för det spel som fungerat bäst direkt efter släppet. Har alla inställningar för grafik och går att få spelet rulla på som en dröm men trots detta ursinnigt vackert och sköna animationer.

* Årets underdog: Watch Dogs 2
Klart underskattat så kom Watch Dogs 2 och smällde till. Dels med en väloptimerad release och dels med lagom töntig men rolig story där de fixat till en riktigt levande och rolig värld att åka runt i.

* Årets spel : Xcom 2
Xcom 2 vann i hård kamp med Dishonored 2. Bägge drogs med prestandaproblem i början. Med Xcom 2 tog det fram tills "Chens last gift" DLC’t innan de rätat till problemen. Men nu , ett klockrent nöje att spela och med alla DLC är det superkul. Lägger man till mod-stödet och du har ett spel du kan spela hundratals timmar utan att tröttna.

#blogg

1
Skriv svar