Nobels Fredpris till Obama - bra eller an*s?

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

för vad har norge förutom olja, klubba sälar och valjakt ?

Jobb.

Medlem

Bra skidåkning.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av it is me MARIO:

för vad har norge förutom olja, klubba sälar och valjakt ?

Jobb.

Och industrier.

Och bra politik, som Sverige. Precis som övriga Norden.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av it is me MARIO:

för vad har norge förutom olja, klubba sälar och valjakt ?

Jobb.

Och industrier.

Och bra politik, som Sverige. Precis som övriga Norden.

Jag tycker inte Danmark har särskilt bra politik, finland har jag ingen aning om och inte heller norges politik!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Helt åt helvete anus. Han förtjänar det så klart inte för han har inte gjort något för att få det ännu.

MFC
Medlem

anus!

två krig med ett tredje på gång.. och vänta tills alla ser vad han slussat till bankernas fickor snart.. rapportsäsongen för Q3 igång!

Bra jobbat nobelkommittén i norge, trodde dollarn skulle devalveras innan något annat men tydligen var ju nobelpriset först!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Avstängd
Skrivet av bjosarn:

Intresserad av, eller kunna historia är inte samma sak.
Tycker Nestor's svar till ett tillsynes oseriöst inlägg var bra.

Det är sant, och aldrig har jag heller påstått något annat. Däremot är det tämligen intressant att så få svenskar har koll på det 18:e århundradet i Sverige -- eller ens överhuvudtaget. De flesta, för att inte säga alla, känner till Napoleon, men vem vet egentligen när han var aktiv? Det skulle vara intressant att göra en undersökning bland våra svenska nior om 1800-talet i Sverige och i världen.

Jag blev negativt överraskad när jag för en tid sedan insåg vilka dåliga kunskaper jag egentligen hade om detta. Jag antar att detta tyvärr är frukten av att historian har glidit bort från kategorin för mina favoritämnen, och numera återfinnes någonstans långt mer på min prioriteringslista över intressen.

Medlem

Och vem vet vad Napoleon gjorde mot Sverige? 0,5% av alla här på forumet, kanske? Trots att det är en av dom viktigaste händelserna i svensk historia.

Medlem

Han gav oss jämna husnummer på ena sidan och ojämna på andra!

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Han gav oss jämna husnummer på ena sidan och ojämna på andra!

En helt genialisk uppfinning! Usch för nummer 1-50 på ena sidan och 50-100 på andra.

Medlem

Det är väl inte förvånande att folk har dåliga kunskaper om napeloen och compani,

försök lära er nåt när det är 30 pers i klassen och minst en fjärdedel är stökiga,
lärarn har mer jobb på att hålla ordning i klassen än att lära folk nåt.

Fast ni är väl födda med silversked i munnen och hade en lärare per person ?

Medlem

Jag hade en massa stökiga elever i min klass, jag lärde mig ändå. Mycket hänger på en själv, man kan inte förvänta sig att allting ska komma utifrån.

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Det är väl inte förvånande att folk har dåliga kunskaper om napeloen och compani,

försök lära er nåt när det är 30 pers i klassen och minst en fjärdedel är stökiga,
lärarn har mer jobb på att hålla ordning i klassen än att lära folk nåt.

Fast ni är väl födda med silversked i munnen och hade en lärare per person ?

Då får man plugga desto mer hemma.
Att skylla sin dåliga studieteknik på sin klass och sina lärarna är den late och feges taktik för att dölja sina egna brister.

Jag är inte född med silversked i munnen. De kunskaper jag har har jag förvärvat genom att plugga hårt och diciplinerat.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Det är väl inte förvånande att folk har dåliga kunskaper om napeloen och compani,

försök lära er nåt när det är 30 pers i klassen och minst en fjärdedel är stökiga,
lärarn har mer jobb på att hålla ordning i klassen än att lära folk nåt.

Fast ni är väl födda med silversked i munnen och hade en lärare per person ?

Om klassen är stökig får du se till att lyssna bättre då.
Jag hade också en stökig klass i grundskolan, men jag lyckades lära mig ganska mycket ändå.
Skyll inte dålig utbildning på en stökig klass, det är du själv som får se till att lyssna lite bättre och plugga lite hårdare efter skoltid.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Enligt skollagen är det skolans uppgift att tillhandahålla utbildning och ge alla elever samma möjlighet att ta del av den. Om stökiga klasser försämrar inlärandet för vissa är det skolans uppgift att lösa detta. Visst har eleverna personligt ansvar för sina studier men man kan inte lägga allt ansvar på de som vill men har svårt att lära sig pga dåliga förhållanden i klassrummet.

Att säga att det beror på lathet eller feghet är bara dumt. Alla är olika och har olika förutsättningar. Vissa kan kanske sköta sin utbildning på egen hand och det är naturligtvis jättebra men alla har inte den möjligheten och dessa personer ska inte behöva straffas för att skolan inte kan sköta sin uppgift. Om en elev däremot självmant väljer att försaka sina studier, då kan man inte längre skylla på någon annan än vederbörande.

Medlem

På samma sätt som man inte kan skylla allt på individen kan man inte skylla allt på skolan.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Enligt skollagen är det skolans uppgift att tillhandahålla utbildning och ge alla elever samma möjlighet att ta del av den. Om stökiga klasser försämrar inlärandet för vissa är det skolans uppgift att lösa detta. Visst har eleverna personligt ansvar för sina studier men man kan inte lägga allt ansvar på de som vill men har svårt att lära sig pga dåliga förhållanden i klassrummet.

Är skolan dålig, ja då byter man skola. Jag gjorde det. Funkade skitbra.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag lärde mig i princip ingenting förrän jag läste på komvux och senare universitetet. Komvux fick mig också att intressera mig på en högre nivå, även för saker som inte var mina "favoritämnen".
Att jag slutade sporta fyra dagar i veckan har verkligen frigjort mer tid till att läsa om olika saker och ting.

PS. Jag kan alltså seriöst säga att jag blivit smartare av att dricka öl fler gånger i veckan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag lärde mig i princip ingenting förrän jag läste på komvux och senare universitetet. Komvux fick mig också att intressera mig på en högre nivå, även för saker som inte var mina "favoritämnen".
Att jag slutade sporta fyra dagar i veckan har verkligen frigjort mer tid till att läsa om olika saker och ting.

PS. Jag kan alltså seriöst säga att jag blivit smartare av att dricka öl fler gånger i veckan.

Haha, skulle kunna vara jag som skrev precis vartenda ord i det inlägget. Fast du får byta ut komvux mot missionsförbundets folkhögskola och universitetet mot högskola (KTH)... fast jag har läst några kurser i engelska vid stockholms universitet så jag kanske får vara med ändå...

Jag var säkerligen helt omöjligt att ha att göra med då jag gick i 7, 8 9:an... Jag gjorde inte en sak som jag inte ville, inte en enda läxa eller uppgift efter skolan. Jag trodde jag visste allt, kunde allt och deltog gärna i diskussioner kring "vad fan skall jag med denna informationen till?" - ren idiot och omognad. Det enda de kunde skrämma mig med var att hota mig med att jag skulle få gå om om jag inte slutade bråka... Jag hatade verkligen skolan. Jag gillade lärare, stället och kompisarna men hatade alla måsten och var fast besluten att göra vad JAG ville. Mig, mig, mig, jag, jag, jag... som en två-åring.

Kanske därför jag har så lite tålamod själv när det gäller personer i denna ålder - jag vet hurdan jag var själv, jag borde ha fått stryk. Någon borde skrivit ned informationen på knytnävarna och slagit in det i huvudet på mig.

Allt snack om bråkiga elever och dåliga lärare är som båtsman sade bara undanflykter och ursäkter.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Yes, tycker disciplinen i högstadiet och gymnasiet är undermålig. Tycker de blåa går åt rätt håll med att succesivt bomma igen komvux. Borde väl rimligtvis pusha elever att satsa en gnutta i gymnasiet istället för att skjuta upp studierna.

Ge oss 1-5 betygskala, yrkesskola, fackskola och gymnasium. Ge oss en anledning till att fira studenten 1980-2010 har varit 3 decennier av skam med skolväsendet i åtanke.

(ta det med en gnutta salt, även om jag faktiskt föredrar det äldre systemet)

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Det är väl inte förvånande att folk har dåliga kunskaper om napeloen och compani,

försök lära er nåt när det är 30 pers i klassen och minst en fjärdedel är stökiga,
lärarn har mer jobb på att hålla ordning i klassen än att lära folk nåt.

Fast ni är väl födda med silversked i munnen och hade en lärare per person ?

Nej vi hade inte silverskedar, läraren hade en käpp!

Eller pekpinne.

Ah minnen


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:

Yes, tycker disciplinen i högstadiet och gymnasiet är undermålig. Tycker de blåa går åt rätt håll med att succesivt bomma igen komvux. Borde väl rimligtvis pusha elever att satsa en gnutta i gymnasiet istället för att skjuta upp studierna.

Ge oss 1-5 betygskala, yrkesskola, fackskola och gymnasium. Ge oss en anledning till att fira studenten 1980-2010 har varit 3 decennier av skam med skolväsendet i åtanke.

(ta det med en gnutta salt, även om jag faktiskt föredrar det äldre systemet)

Gör en 10 gradig skala och inför den från årskurs noll men se till så att betyg systemet funkar först. För dagens är ett skämt.

On topic så är det här inte första gången Nobelpriset i fred har varit helt galet fel.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Yes, tycker disciplinen i högstadiet och gymnasiet är undermålig. Tycker de blåa går åt rätt håll med att succesivt bomma igen komvux. Borde väl rimligtvis pusha elever att satsa en gnutta i gymnasiet istället för att skjuta upp studierna.

Ge oss 1-5 betygskala, yrkesskola, fackskola och gymnasium. Ge oss en anledning till att fira studenten 1980-2010 har varit 3 decennier av skam med skolväsendet i åtanke.

(ta det med en gnutta salt, även om jag faktiskt föredrar det äldre systemet)

Det finns ju dock ganska mycket mer än att man "skjuter upp studier" för att få undermåliga betyg.
Personliga situationer så som att man t.ex blir mobbad, blir deprimerad, ej har tid med studier för att man måste jobba för att få pengar till hushåll eller mat, eller något annat skäl som gör att man tyvärr inte kan närvara i skolan.

Att tro att alla som får IG i något bara fick det för att dom var lata är naivt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av TobbeW:

Yes, tycker disciplinen i högstadiet och gymnasiet är undermålig. Tycker de blåa går åt rätt håll med att succesivt bomma igen komvux. Borde väl rimligtvis pusha elever att satsa en gnutta i gymnasiet istället för att skjuta upp studierna.

Ge oss 1-5 betygskala, yrkesskola, fackskola och gymnasium. Ge oss en anledning till att fira studenten 1980-2010 har varit 3 decennier av skam med skolväsendet i åtanke.

(ta det med en gnutta salt, även om jag faktiskt föredrar det äldre systemet)

Det finns ju dock ganska mycket mer än att man "skjuter upp studier" för att få undermåliga betyg.
Personliga situationer så som att man t.ex blir mobbad, blir deprimerad, ej har tid med studier för att man måste jobba för att få pengar till hushåll eller mat, eller något annat skäl som gör att man tyvärr inte kan närvara i skolan.

Att tro att alla som får IG i något bara fick det för att dom var lata är naivt.

Ja, självklart håller jag med. Finns även många som har valt program som de ångrar att de valde i efterhand. Så självklart är Komvux nödvändigt.

Medlem

Tycker inte direkt att han har gjort något som skulle ge honom fredspriset. Allt han har gett är löften. Han har inte direkt "handlat" än.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv

Gör han något bra nu kan han gott få det vem skulle annars få det? men men är inte så insatt i usa eller fredspriset så han kan tare om han vill ha det.

Medlem

Fredspriset i sig är dubiöst. Speciellt när de delar ut pris till någon aktuell person. Jag är glad att Obama blev president, men fredspris? Finns det inte någon annan som förtjänar det bättre? Någon som inte är chef för världens största krigsmakt. Skulle möjligen passat bättre att ge honom priset när han avtjänat sina 4 eller 8 år, om han gjort bra ifrån sig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Norge slickar röv för USA, igen...

12
Skriv svar