Recension - Strafe
Definitionen av en bra recension är egentligen inte att man håller med recensenten men utifrån det kriteriet så är det en lysande recension. Jag hatar rougelikes och jag hatar sk. "slumpgenerade banor". Det är för mig detsamma som att säga att utvecklaren är för lat för att designa coola banor.
Jag hade gärna spelat Strafe om det var som en cool, smått ironisk hyllning till typ Quake men efter att ha kollat lite filmklipp så verkar spelet bara suga balle kort och gott. Tråkigt, oinspirerat och helt utan mening. Därtill är vapnen sjukt mesiga.
FPS-banor kräver omtanke. Det ska finnas ett flow med genomtänkt utplacerade fiender och rum som uppmuntrar kreativ rörelse. Dessa rougelikes gör bara att allt känns som en trög sörja att skjuta sig igenom.
Ja, det är efter man kört spel som Strafe man förstår hur viktig ban- och fiendedesign är. Jag kan ju uppskatta spel som Devil Daggers, som tar detta till sin extrem. Detta blir något konstigt mellanting.
Satt och kollade någon timme när Calle streamade spelet när han körde det för första gången. Fysiken med hur man rörde sig kändes riktigt bra, kändes precis som om det var qw han spelade. Pixelflirten med q1/doom var också kul, men det stannade där.
Det såg inte kul ut, alls typ. Tänkte för mig själv att där sitter Calle och tänker "kuken, det här ska jag recensera och måste spela en jävla massa timmar till..." Mycket riktigt så tog det ju inte heller speciellt lång tid från det att jag slutade kolla till att det ploppade upp en lunchstream från PUBG, säger väl det mesta ;P
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2