Xbox One X – stark nog att konkurrera om pc-spelarnas pengar?

Robot
Xbox One X – stark nog att konkurrera om pc-spelarnas pengar?

FZ klämmer på och spekulerar kring Xbox One X.

#e3, #e3-2017, #microsoft, #xbox-one-x


MEG
Medlem

Konkurrera med PC, hur ska det gå till?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Konkurrera med PC, hur ska det gå till?

antar dom tänker sig att den ska kunna konkurrera i den prisklassen.


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

De tror jag knappast!


signatur

AYY LMAO

MEG
Medlem
Skrivet av cute_ninja:

antar dom tänker sig att den ska kunna konkurrera i den prisklassen.

Kan vara så men det är fler saker än priset som spelar in, iaf för mig.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Kan vara så men det är fler saker än priset som spelar in, iaf för mig.

Ja priset är en av faktorerna som spelar minst roll av alla. Hade inte köpt en xbox för halva det priset men en PC för dubbelt så mycket sparar jag ihop till.

Medlem
Avstängd

Denna konsol är en alldeles perfekt för priset om du inte är tillräckligt rik för 4K på PC.

Medlem

Personligen ja, men har vissa krav som inte uppfyllts än. Måste ha steam in home streaming. Kodi finns eller kommer? Sedan skulle datorn aldrig åka, så länge jag inte kan streama steam spel från konsolen kommer det aldrig hända😀

Medlem

Köper ju en PC alla dagar över en Xbox.. speciellt då de flesta av deras stora spel är play anywhere...

Medlem

kommer nog vänta tills man ser hur fps på spelen är på konsolen (sjukt mycket viktigare än 4k för mig), skulle det visa sig att rdr2 körs i 60 kommer jag köra ner plånboken i halsen på ms's vd dock xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

@Sebastian V: eller föredrar konsol över PC eller vill ha båda som jag.

Medlem

Inte ens chans att konsollen kommer i närheten av min plånbok. Har en PC och lägger hellre ner det dubbla på den för att få möjligheterna till allt det som konsollerna är begränsade till. Sedan blir konsollerna omoderna oerhört fort medan jag kan enkelt och relativt billigt uppgradera min PC. Sedan alla andra möjligheter som t.ex moddar, gratis nätverkande, betydligt större spelbibliotek, bättre prestanda och ett mycket friare ekosystem än de nedstrypta konsollerna vars enda funktion mot företaget är att generera så mycket pengar som möjligt, utan att ta hänsyn till användarna.

Pc har ju överlägset mer och bättre spel. Det ända området som en konsol är intressant är om man gillar sportspel då är en konsol lite av ett måste och EA Access verkar ju vara en trevlig tjänst för det, så en Xbox hade det ju blivit om man skulle köpt sig en konsol.

Medlem

Man har en PC och en PS4 så kan man spela allt värt att spela, ingen som helst anledning att köpa en Xbox ser jag.

Medlem

Vilka exklusiva spel har xbonex som man bara måste spela? Halo? Allt annat kommer ju till PC så det finns ingen vits med den alls.

Medlem
Skrivet av aholman:

Personligen ja, men har vissa krav som inte uppfyllts än. Måste ha steam in home streaming. Kodi finns eller kommer? Sedan skulle datorn aldrig åka, så länge jag inte kan streama steam spel från konsolen kommer det aldrig hända😀

Går ju köra Xbox appen i Windows 10 för att streama spelandet till valfri PC, bara du har en handkontroll kopplad till den PCn så funkar det bra att spela på den istället.
Läste att teamet bakom Kodi jobbar på en App som ska funka i både WIndows 10 och på Xbox One, men ingen aning om när det kommer. Själv har jag aldrig kört Kodi, håller mig till Plex Media Server på PCn och sedan Plex-klient på PC, Mac, iOS, Xbox One, Samsung Smart TVn etc för uppspelning.
Så liknande saker finns redan, om än ej exakt samma sak.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Denna konsol är en alldeles perfekt för priset om du inte är tillräckligt rik för 4K på PC.

Du kan bygga en PC som klarar 4K med konsolers frame rate target på 30 FPS utan att behöva köra med allt på low för under $500.

Medlem

Rätt uppenbart att den är riktad till en amerikansk marknad, då de flesta där föredrar konsoler. Skulle vara nice att äga en ändå

Medlem

@Bojkott: Du måste lätt över 10,000 för att ens börja peta på en vettig high-end pc.

Jag har köpt mina för runt 18k de senaste åren, konsollerna är alltid ett bra alternativ om man vill lägga mindre pengar. En speldator för 5000-6000kr är inte bra eller jämförbar med en nylanserad konsoll i samma prisklass.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Bojkott: Du måste lätt över 10,000 för att ens börja peta på en vettig high-end pc.

Jag har köpt mina för runt 18k de senaste åren, konsollerna är alltid ett bra alternativ om man vill lägga mindre pengar. En speldator för 5000-6000kr är inte bra eller jämförbar med en nylanserad konsoll i samma prisklass.

Nej det måste man inte. Du måste ha värre för att kunna spela med maxad grafik, och då är det oftast effekter som gör väldigt liten skillnad men som drar ner prestandan rejält. För medium-high så räcker ett RX 570 eller 580 (5 respektive 6 TFLOPS) gott och väl. Det finns inte en chans att Xbox One X kommer ha samma grafik som t.ex. GTX 1080 och 1080 Ti (9 respektive 11 TFLOPS) klarar idag, så varför jämföra med det värsta som går att få tag i på PC-marknaden idag?

Xbox One X är 4.3 gånger så kraftfull som One S som idag kör det mesta i 900p. Ingen större slump att 4K är 4.3 gånger fler pixlar än 900p. Det finns alltså inget utrymme för grafiska förbättringar, utan all extra kraft kommer att gå åt till att rendera i 4K. Så för att få en rättvis jämförelse så ska även PC:n rendera samma kvalité på grafiken, vilket med Xbox One oftast har varit medium.

När Xbox One X släpps i november så finns det dessutom helt andra komponenter på marknaden och priserna för nuvarande komponenter har sänkts. Nvidia kommer att släppa GTX 20-serien i år.

Medlem

FZ är lite fel ställe att ställa denna fråga på. Folk som svarar här är villiga att svälja allt som både Intel och Nvidia pungar ut idag, och uppgraderar deras datorer oftare än man behöver för att behålla deras pc master race prakt. Det har tagit 6 år innan jag känner det har blivit en acceptabel utveckling på processorer för att byta ut min i7 2600k. Undrar hur många gånger vissa här slösade sina pengar på att uppgradera under dessa 6 år, för ytterst små steg till förbättringar. Sedan efter hur Nvidia har hanterat lanseringar av deras senaste grafikkort, och nu Intels desperata ”lansering” av socket 2066 processorer, får hoppas AMD kan städa upp marknaden lite.

Vad har detta med frågan att göra? Bara jag som rabblar om hur jag blivit trött på hur skiten PC hårdvaror marknaden blivit de senaste åren, och överväger att gå över till Xbox bara för att komma ifrån den. But that’s just me.

Medlem

@Bojkott:

Jag har då aldrig någonsin varit nöjd men en dator i den klassen, tycker inte ens att det är jämförbart. Skulle aldrig få för mig att slösa 6k på en dator, då köper jag något ordentligt istället.

Spelen till konsollerna är oftast avsevärt mycket bättre optimerade och ser bättre ut än vad samma spel gör på en pc om du bara drar ner effekterna. Det säger sig självt när de har låsta hårdvarukonfigurationer att förhålla sig till, man kan göra mer med mindre helt enkelt. Sedan har en dator mer att tampas med prestandamässigt än en konsoll som är utformad för nästintill bara spel.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Bojkott:

Jag har då aldrig någonsin varit nöjd men en dator i den klassen, tycker inte ens att det är jämförbart. Skulle aldrig få för mig att slösa 6k på en dator, då köper jag något ordentligt istället.

Spelen till konsollerna är oftast avsevärt mycket bättre optimerade och ser bättre ut än vad samma spel gör på en pc om du bara drar ner effekterna. Det säger sig självt när de har låsta hårdvarukonfigurationer att förhålla sig till, man kan göra mer med mindre helt enkelt. Sedan har en dator mer att tampas med prestandamässigt än en konsoll som är utformad för nästintill bara spel.

Med tanke på att han argumenterar genom att använda TFLOPS, så har han förmodligen ingen större koll på hur det fungerar och vad som faktiskt betyder något. Don’t waste your breath.

Medlem

Jag kommer nog införskaffa mig en xbox, så kör jag bara med en bärbar dator i framtiden

Ambassadör
Xbox

Som en som gått över till konsol från att ha spelat på PC hur länge som helst så kan jag säga att för egen del så är Xbox One X helt perfekt. Den börjar nosa på hög prestanda som man kanske saknar lite

Har ingen förståelse för andra PC-spelares märkliga elitism. Av egen erfarenhet så brukar den mest bottna i ett försök att antingen rättfärdiga att man har lagt väldigt mycket pengar på en gamingdator som inte är så häftig egentligen eller gammal hederligt penga-skryt. Oavsett vilket så är det inte klädsamt.

Jag har min PC till att spela strategispel på, allt annat är trevligare på konsol


signatur

Jump in.

Medlem

När dom säger konkurera med pc, då tänker jag följande, uppgraderbart? Med minne, gfx-kort osv? Mus och tangentbordsstöd i alla spel? Om ett år kommer ju konsolen va flera steg efter.. Hur fixar dom det? 😉


signatur

//Peace out

Medlem

Xbox One X är minst lika intressant --- som en lättöl.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Bojkott:

Jag har då aldrig någonsin varit nöjd men en dator i den klassen, tycker inte ens att det är jämförbart. Skulle aldrig få för mig att slösa 6k på en dator, då köper jag något ordentligt istället.

Spelen till konsollerna är oftast avsevärt mycket bättre optimerade och ser bättre ut än vad samma spel gör på en pc om du bara drar ner effekterna. Det säger sig självt när de har låsta hårdvarukonfigurationer att förhålla sig till, man kan göra mer med mindre helt enkelt. Sedan har en dator mer att tampas med prestandamässigt än en konsoll som är utformad för nästintill bara spel.

Bygger du ett spel mot en enda hårdvara, alltså exklusiva titlar, så är det lättare att optimera, men Xbox har inga exklusiva spel längre. Allt som släpps till Xbox släpps även till Windows. Dagens mest använda spelmotorer, som UE4, Frostbite, Unity, Cryengine osv, är dessutom designade för att fungera lika bra på all sorts hårdvara. De största optimeringarna sköter Nvidia och AMD i form av drivrutiner, och här är Nvidia betydligt bättre. Det är inte förrän med low level API:er som DX12 och Vulkan som behovet av drivrutiner försvinner och utvecklare får friare händer.

Spelutvecklare har inte tid att göra större optimeringar på multiplattformar för någon specifik plattform. Därför så kan du förvänta dig att ett GTX 950 och ett Xbox One presterar likvärdigt i t.ex. Forza Horizon 3.

Och @Cyras, FLOPS är inte hämtat ur tomma intet. För att beräkna FLOPS så tar du antalet kärnor*klockfrekvens*2 och det är ett väldigt bra mått för att jämföra prestanda. Så länge utvecklarna har gjort sitt jobb och det inte är någon allvarlig bugg som orsakar prestandaförlust så går det att räkna ut hur många FPS ett grafikkort får i relation till ett annat. Därför var t.ex. prestandaökningen i Doom på Radeon-kort ingen större surprise då korten slapp vara beroende utav AMD's värdelösa OpenGL-drivrutiner. Nvidia's kort, som har betydligt bättre drivrutiner, såg ingen större prestandaökning, men FPS-skillnaden mellan Geforce och Radeon i Doom var mer eller mindre exakta med vad de borde ha varit baserade på deras FLOPS. AMD har sedan långt tillbaka tryckt in mer kräm i sina kort för att kompensera sina dåliga drivrutiner, och det är nog ingen slump att det just är de som sitter på Radeon-kort som oftast vräker ur sig att FLOPS inte spelar någon roll.

När utvecklare optimerar ett exklusivt spel så gör de det genom att bland annat anpassa LOD till alla assets i spelet efter spelets upplösning. Detta är anledningen till varför många sunkiga konsolerporter ser skit ut på en PC som kör med en högre upplösning och det var något som var allt för vanligt förra generationen då konsolerna i regel alltid körde 720p. Det har inget med att det är mycket lättare på koda till konsoler.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

och det är nog ingen slump att det just är de som sitter på Radeon-kort som oftast vräker ur sig att FLOPS inte spelar någon roll.

Det är ju synd då att det senaste AMD/Radeon grafikkortet jag hade var i R300 serien, vilket man hoppas blir ändring på snart. FLOPS är fortfarande inte hela historien, används snarare som ett buzzword. Mer är bättre, eller hur?

12
Skriv svar