MMO-shootern Firefall stänger servrarna

Robot
MMO-shootern Firefall stänger servrarna

Sadlar om till mobilspel istället.

#firefall


Medlem

Hade helt glömt bort det spelet.
Hade faktiskt kul med det i början. När man såg filmen blev man ju sugen på att spela igen :/

Medlem

Har spelat nånstans över 100 timmar Firefall för ett antal år sedan och det var ett ruskigt underhållande spel. Läser man recensioner sen senaste patchen nån gång förra året (sen låter det som att utvecklarna fick kicken och det mest bara var supportfolk kvar på Red 5) så låter det som att de ändrade spelet för att få sälja mer ingame valuta vilket gjorde det hela långdraget och tråkigt. Provade själv en sväng i våras och det var inte alls samma sak längre.

Spelet var som bäst 2014-2015, bra community och uppdateringarna kändes väldigt relevanta och drev spelet framåt. Tråkigt att det läggs ner men efter de senare förändringarna så är det nog lika bra.

/ LordDaimos

Inaktiv

Det är nu flera år sedan men när jag testade detta spel sist under den eviga betan så var det en buggfest utan dess like. Helt grundläggande funktioner så som quests, mobs, delar av UI etc. fungerade ej. Detta i närheten av startplatsen.
Det borde kanske ha kallats Pre-Alpha och aldrig släppts till allmänheten.

Kul idé men tyvärr helt ospelbart.

Medlem

Tyvärr så gick inte Firefall som de originella skaparna ville, Red5 splittrades.

De originella skaparna har nu börjat med en spirituell efterföljare som ska bli så som De hade velat att Firefall skulle vara. Deras nya spel heter Em-8ER och de har redan fått 536% av vad de behövde för att sätta spelet i rullning via indigogo "https://www.indiegogo.com/projects/em-8er-mech-vs-kaiju-warga..."

Hemsida för folk som vill spana in deras nya spel ta form kan göra det här: https://forums.em8er.com/
Deras spel som de vill beskriva det "Warframe released some great footage of their open world demo, which is a 4 player co-op instanced open world (with a central city hub that holds 50) with one zone that is 3km x 3km in size.

Like Anthem, the update focuses on small squads going on missions and quests in an open with random encounters and giant boss fights thrown into the mix. Looks great, and Destiny 2, Anthem and now Warframe will be competing hotly for the instanced 4-player co-op, hub and instance, open world shooter.

If Firefall were still around, I'm sure they would be in direct competition too.

Em-8ER will not be joining that fray. The genre of 4 player co-op and questing is going to be well served by the above titles. Em-8ER stands apart. By focusing on large scale shooter battles with hundreds of players fighting at a time in MEKs and vehicles, against a shape-shifting invader armed with giant Kaiju, Em-8ER is much more like PvE Planetside 2 or a massively multiplayer and persistent version of Battlefield 1.

Players will open their planetary map and find battles waging across entire zones, and be able to jump in and fight in a battle at any time. Players in MEKs will be going up against shape-shifting beasts that shred steel and bone. THUMPRs will be going up against Kaiju in hand to hand battles to the death. Bases will be built by Shifters and Humans alike, granting more vehicles, weapons and strategic advantages to use during the war. The same bases will be attacked by forces with giant Kaiju that rip apart structures bit by bit. Everywhere will be the chaos of open war, played out across huge zones.

No other game offers that experience to date. A part of Firefall did once, during the beta, but they quickly shifted away from Chosen invasions to focus on multiple MMO tropes like daily, questing and raids. But if you remember Firefall when the servers rebooted, and war raged across ALL of New Eden to push back the Chosen, that's the feeling Em-8ER will capture and hone and refine.

The goal since I helped make WoW was to do a massive planetary wargame, and Em-8ER is intended to deliver that goal.

For reference, here is the gorgeous trailer from Warframe that does 4 player, open-world co-op:"
https://forums.em8er.com/threads/new-warframe-trailer-what-em...

Medlem

Tråkigt att man kan lägga pengar på spel sedan försvinner det för alltid...


signatur

R00T B33R F0R L1F3

Medlem

ja va ska man säga, tack till dom för att man fick lägga ut tusen spänn på ett spel som aldrig kändes färdigt att spela :/

Medlem

Det var ett riktigt roligt koncept, en FPS merged with WOW typ. Dock så var det allt för monotont så det blev ganska tråkigt efter ett tag. Hoppas någon försöker igen med lite mer fantasi!

Medlem

Tråkigt att skaparna blev utkörda från sin egna skapelse... Nu gick det såhär istället...

Giriga arslen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hade riktigt roligt en tid i det där spelet.

Skrivet av Shuriko:

Tyvärr så gick inte Firefall som de originella skaparna ville, Red5 splittrades.

De originella skaparna har nu börjat med en spirituell efterföljare som ska bli så som De hade velat att Firefall skulle vara. Deras nya spel heter Em-8ER och de har redan fått 536% av vad de behövde för att sätta spelet i rullning via indigogo "https://www.indiegogo.com/projects/em-8er-mech-vs-kaiju-warga..."

...

Det här lät ju riktigt intressant! tack för tipset. Något liknande PS2 hade ju varit gött. Är det bara PvE så kanske man tröttnat efter en tid. De gör det ju enkelt för sig om de kastar in pvp, för ett bra pvp-läge står ju sig länge utan så mycket input, medan en ren pvE värld måste updateras med nytt kontent mycket mer. tycker jag ia


signatur

K9
:.:

Medlem

Tyckte spelet saknade något, kunde aldrig sätta fingret på vad dock. Så fick aldrig någon riktigt känsla att vilja spela det mer än någon timme åt gången.

Medlem

Firefall var väldigt underhållande en tid för runt två år sedan. Sen kom det en uppdatering som ändrade i princip hela spelet. Har fortfarande inte fattat hur fasiken man bygger saker med nya systemet, men det var rätt uppenbart för alla användare att ändringarna skedde på grund av girighet snarare än med tanke på spelarna. Tror att de tappade en hel del användare i den vevan.

Roligaste minnet var nog när jag och en kompis ensamma körde level 3 thumpers och bägge var ingengör. Man fick springa omkring som en jäkla galning och försöka reparera allt.
Goda tider


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

1
Skriv svar