Quiz - Vad kan du om Peter Molyneux och hans spel?

Robot
Quiz - Vad kan du om Peter Molyneux och hans spel?

Vad vet du om Bullfrog- och Lionhead-grundaren med den hala tungan?

#peter-molyneux, #quiz


Medlem

2/10! Stolt! Vet faktiskt inte vem mannen är, annat än att han tydligen är känd inom spelbranschen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skägg.
10 Chambers

@Nomman: en bedrift i dig.


signatur
MEG
Medlem

2/10 Correct answers!
Du fick lika många rätt som löften infriade av Molyneux - grattis(?).

Kommentarer överflödiga, rolig quiz dock


signatur

Death is only the beginning

Medlem

3/10 å vet inte vem e han e heller.

Medlem

4/10


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

5/10 även om jag vet vem han är och har spelat många Bullfrog spel (var av många kan ifrågasättas om han egentligen var inblandad i öht) så vet jag faktiskt inte så mycket om honom personligen.

Medlem

3/10 varav en var en ren gissning.
Vet dock vem han är, men frågorna överraskade mig.

Medlem

"
3/10 Correct answers!
Du fick lika många rätt som löften infriade av Molyneux - grattis(?)."

Hahaha Xd där fick ni till det.

Redaktör
Skrivet av Komured:

"...många Bullfrog spel (var av många kan ifrågasättas om han egentligen var inblandad i öht) ..."

Finns det någon trovärdig källa till det påståendet? Den kommentaren dyker numera upp varje gång Molyneux kommer på tal.

Karln har massor av idéer (på gott och ont, som vi alla vet). Det känns osannolikt att Bullfrogs många nyskapande spel inte skulle ha påverkats av en sån idéspruta, som dessutom var studions chef och grundare. Lika lite som att han själv byggt alla Bullfrog-klassiker (vilket var ungefär hur saker beskrevs när Molyneux hade glorian kvar). Sanningen ligger förmodligen någonstans mittemellan.


signatur
Gen
Medlem

4/10 - Rena gissningsleken

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Finns det någon trovärdig källa till det påståendet? Den kommentaren dyker numera upp varje gång Molyneux kommer på tal.

Karln har massor av idéer (på gott och ont, som vi alla vet). Det känns osannolikt att Bullfrogs många nyskapande spel inte skulle ha påverkats av en sån idéspruta, som dessutom var studions chef och grundare. Lika lite som att han själv byggt alla Bullfrog-klassiker (vilket var ungefär hur saker beskrevs när Molyneux hade glorian kvar). Sanningen ligger förmodligen någonstans mittemellan.

Ja det är lite tråkigt hur Molyneaux och flera andra av spelhistoriens viktiga namn numera smutskastas för att de har ballat ur på äldre dagar utan hänsyn till allt de gav oss under sina respektive storhetsperioder.
De har absolut gjort några rejäla misstag men alla, även Molyneaux, har bidragit med långt mycket mer positivt än negativt för oss gamers. De är inte legender pga. sina misstag; John Romero, Warren Spector, Molyneaux mfl. revolutionerade spelindustrin med sina idéer och är orsaken till att vi idag spelar spel som är ren sci-fi i jämförelse med utbudet fram tills 90-talet.
Tycker att om man nu måste dissa dem så bör man läsa på lite först.

Avstängd

Det enda jag vet är att jag valde mellan Fallout 3 och Fable 2 när spelen kom ut. Och ja!, jag valde Fallout 3, liksom av en slump, lol!, hade verkligen inte en aning, lol! Sicken jävla tur!

Medlem

6/10. Svår quiz, milt sagt.

8/10 trots att jag gissade på de flesta, och den jag trodde att jag visste hade jag fel på. Go figures.

Och jag är tydligen ett Ekollon.

Redaktör
Skrivet av Ahris:

Tycker att om man nu måste dissa dem så bör man läsa på lite först.

Man ska inte svartmåla dem. De har fortfarande gjort bra spel, även om de gör dåliga saker idag. Saker måste inte vara svart eller vitt.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Är intervjuer med tidigare anställda osv som det kommer ifrån. Hur sant det är får väl var och en avgöra. Kan själv dock tänka mig att en del spel med hans namn på upptagit en mindre del av hans tid då han pysslat med annat. Kan dock ej länka till några källor då det var ett bra tag sedan jag läste om detta och inte minns var.
Hittade faktiskt en källa, lo and behold FZ själva. https://m.fz.se/nyhet/244128-peter-molyneux-jobbade-nastan-in...

Medlem

0/10 Correct answers!
Du fick lika många rätt som löften infriade av Molyneux - grattis(?).

Jadu, inte fan hade jag ens lite tur

Redaktör
Skrivet av Komured:

@Tomas Helenius: Är intervjuer med tidigare anställda osv som det kommer ifrån. Hur sant det är får väl var och en avgöra. Kan själv dock tänka mig att en del spel med hans namn på upptagit en mindre del av hans tid då han pysslat med annat. Kan dock ej länka till några källor då det var ett bra tag sedan jag läste om detta och inte minns var.
Hittade faktiskt en källa, lo and behold FZ själva. https://m.fz.se/nyhet/244128-peter-molyneux-jobbade-nastan-in...

Där ja - tack. Det där låter fullt rimligt, men är långtifrån samma sak som att säga att han knappt bidragit alls (vilket sägs i forum då och då numera).


signatur
Medlem

Vet inget om den här snubben.

Det är nog bara Gaben som får plats i mitt liv --- bland allt löst springande folk som är bakom scenen. :E

2/10 Correct answers!
Du fick lika många rätt som löften infriade av Molyneux - grattis(?).


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

2/10. Haha... helt ok. Jag gillade Populous och ett par till av Molyneux gamla spel men i övrigt har jag noll koll på vad han sysslat med. Vet bara att numera ljuger han som en häst travar...

Medlem

Tror inte på vad han säger. Tror på resultat i stället. Skulle inte satsa pengar i hans projekt men provar definitivt allt han släpper.

Hoppas han kan samla sina tankar och försöka drömma inom gränsen för vad som är möjligt

Medlem

Molyneux bevisar tesen om att det är bättre att lova lite och överleverera.

Fattar inte vitsen med att hypa upp gamers flera år i förväg för att sedan total misslyckas. Jag personligen gillar utvecklare med förtroende för egna idéer istället för hype-driven utveckling.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mobius:

Molyneux bevisar tesen om att det är bättre att lova lite och överleverera.

Fattar inte vitsen med att hypa upp gamers flera år i förväg för att sedan total misslyckas. Jag personligen gillar utvecklare med förtroende för egna idéer istället för hype-driven utveckling.

Där är vi nog alla överens


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

5/10 varav 2 jag kunde. Jeez...

1
Skriv svar