Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Avstängd

@anon_98854: Han är ingen uttalad rasist, är inte medlem i någon politisk falang, röstar SD vet jag. Jag röstar inte på något. Mina vänner är rasister? Vad fick du det ifrån? Jag saknar en tid där bondesamhället var vardagen. Något tokigt med det? Jag är ingen större fan av det moderna i alla lägen, utan föredrar en mindre värld där personligheten speglades i den lilla byn man bor i. Som jag nämnde innan: Åsa-nisse. Och rasismen påverkar mina barn? Dom får skapa sina egna uppfattningar i framtiden. Jag vill lika lite och lika mycket att dom ska träffa på en person som dig, som verkar vilja nagla fast dina åsikter på folk annars är dom körda. Dom får helt enkelt skapa sin egen uppfattning. Och jag är inte dummare än att jag vet att man präglas av sin uppväxt och miljö, men jag lär dom alltid att ha öppet sinne och skapa sin egen åsikt.

Du är nog värre än en rasist när det kommer till att sätta etiketter=) Och väldans fel har du också. Boerna är idag den mest utsatta gruppen i Sydafrika, ja.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Såklart en dum sak att säga, men herregud vilken stor pinne den mannen verkar ha uppkörd på fel ställe. Alternativt passar han bara på att gorma lite för att få uppmärksamhet.

Virtue signaling, vilket tyvärr är något av det viktigaste man kan ägna sig åt i livet enligt vissa.

Avstängd
Skrivet av Helene:

Jag är mer som vinden som blåser och inte tar någon riktig riktning. Jag är, och finns, men syns inte. Jag bara är!

Vi alla "bara är" tills vi växer upp och inser att vi är del i ett sammanhang, ett värdsligt kontext.
Att våra åsikter och hur vi väljer att uttrycka oss och hur vi behandlar andra människor har en direkt åverkan på den världen, och världsuppfattningen.

DET, är något du borde läsa om i dina kosmiska filosofiska pocketböcker. Att inse att vi inte alla är frånkopplade kosmos som separata vindpustar, utan att vi snarare hänger ihop.
Pukedewpajas förvaltar ganska enorma industrifläktar som kan spruta vindar lite åt den riktningen han känner för. Det är lite det som en gång var temat i denna tråd innan you went all Dileva on us, ifall PDP skall anses ha något form av "ansvar" i hur han uttrycker sig.
Nu skiter ju hans partners i vad vi brölar om här på FZ, men jag väljer att tro att alla droppar jag häller i vågskålen, kanske kan tippa opinionen till att motarbeta (discourage) sånt här beteende.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Om du träffade en man som sa så här till dig: "vissa tycker det är okej att våldta kvinnor, andra tycker det är hemskt. Själv ställer jag mig neutral i frågan" - hade du då känt dig bekväm runt den mannen? Tror du han har en bra kvinnosyn?

Du bor ihop med en rasist. Dina vänner är rasister. Rasismen påverkar dina barn. Du saknar "det gamla Sverige" och klagar på "globalisterna" samt förstås att du hävdar att det är "boerna" som är den mest utsatta gruppen i Sydafrika nuförtiden. Jag gissar krasst att din snubbe är medlem eller aktiv i NMR och att du är en nationalistisk motsvarighet till en sk. "jihadhustru".

Ditt snack om att du skulle vara neutral är skrattretande.

Strawman argument och sen rena personangrepp, mindre sånt tack.

Medlem

Som vanligt så är folk rejält skitnödiga. Visst, det var klantigt sagt men vad fan...

Medlem
Skrivet av Ducci:

N-ordet är inget skäls ord.
Använder du det så är du rasist, det är inte svårare än så.
Det går inte att försvara rasism, gör slut med din sambo.

Säger fortfarande negerboll, gör inte mig mer rasist än någon som säger chokladboll. "Svart" på spanska är "negro", gör det automatiskt alla spanjorer till rasister när dom beskriver något som är målat svart?

Avstängd

@Kassler:
Det var ju en bra analogi. Eftersom "helene" inte kan ta till sig N-ordet som en förolämpning.

Medlem

det är ju skillnad på att vara ren rasist och bara vara lite rasistisk, den senare versionen drabbar väl oss alla förr lr senare i givna situationer. det är bara ord dock, folk borde växa på sig ett par kulor och sluta grina över allt som sägs jämt, det börjar kännas lite fjantigt att det ens finns ord som inte är okej att använda. det finns ju faktiskt betydligt värre skit man kan göra sig skyldig till.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Kassler:
Det var ju en bra analogi. Eftersom "helene" inte kan ta till sig N-ordet som en förolämpning.

Har inte läst igenom hela deras dust men tycker definitivt att tonen börjar bli direkt otrevlig. För övrigt var det inte en bra analogi utan rent argumentationsfel.

Avstängd

Senare så säger han "nibber" den fege mannens version av ordet nigger.

Avstängd

@BlueDevil:
Grattis, du skrev nyss den absolut dummaste klyschan angående det ordet. *golf clap*

Svenska språket talas i Sverige. Du kan inte jämföra med spanska, det blir en linguistisk "bugg" då. Vad är ett skällsord/nedvärderande ord på Spanska om mörkhyade människor? Du måste ju ta DET ordet +boll. (kan vara "wog", osäker på det)

Svara ärligt, om du ska köpa en chokladboll på ett fik, säger du verkligen det ordet då? Eller säger du bara att du fortfarande säger det, för att låta cool och obrydd på internet?

Medlem

aldrig varit ett fan eller subcribat till honom, men jag blir ju mer och mer taggad för sånt här content


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

Det finns ju faktiskt betydligt värre skit man kan göra sig skyldig till.

Fast i denna tråd diskuteras inte de hypotetiska sakerna. Att hänvisa till dem är bara https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Säger fortfarande negerboll, gör inte mig mer rasist än någon som säger chokladboll. "Svart" på spanska är "negro", gör det automatiskt alla spanjorer till rasister när dom beskriver något som är målat svart?

Ett utomordentligt exempel på okunnighet. Vad har negro med negerboll att göra? Skrämmande att du inte ser skillnad på spansk grundspråk, och ett ord byggt kring kränkning och rasism.
Att fortfarande säga negerboll gör dig till ett samhällsproblem. På kort sikt tycker du att det är nonsense, men på längre sikt skapar du väg för normalisering och acceptans. Ska du sprida din okunskap vidare till de nyare generationerna? Då har vi stora problem.

Varför är det så viktigt för dig och använda negerboll, istället för chokladboll?

Medlem

@Robalicious:

Skrivet av SenseMaker:

@BlueDevil:
Grattis, du skrev nyss den absolut dummaste klyschan angående det ordet. *golf clap*

Svenska språket talas i Sverige. Du kan inte jämföra med spanska, det blir en linguistisk "bugg" då. Vad är ett skällsord/nedvärderande ord på Spanska om mörkhyade människor? Du måste ju ta DET ordet +boll. (kan vara "wog", osäker på det)

Svara ärligt, om du ska köpa en chokladboll på ett fik, säger du verkligen det ordet då? Eller säger du bara att du fortfarande säger det, för att låta cool och obrydd på internet?

Ja, jag säger det. Absolut pratar vi svenska i Sverige, eller ja, om man säger det är man ju rasist, enligt SVT.
Det går mer på automatik än något annat. Växt upp med det och det sitter kvar, ingenting jag egentligen tänker på. Tycker mer bara det är löjligt hur mycket folk överreagerar på det.
Visst kan, och kanske ska, språk utvecklas, men olika generationer är uppväxta med olika ordspråk, inte konstigare än det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kassler:

Nej du har rätt i det, amerikaner är ofta värst med sådant här. Att tjäna pengar och göra sig till en kändis på att vara kränkt har blivit till en hel industri, det bygger på att ge sig på personer som har en högre uppfattade ställning i samhället (mer känd/mer pengar) och sedan hysteriskt bita sig fast. Ju mer drama desto bättre för grundvalen är att all publicitet är bra publicitet så länge man kan framställa sig som "the victim".

Jag tycker inte denna kränkthetindustri som du beskriver det varken förstärker eller förminskar det som faktiskt har hänt. Och jag tycker att fokus ska ligga där, oavsett vad man tycker om det.


signatur
Medlem

"Alla häver ur sig nått sånt ibland"
"Fasen vad alla är lättstötta" osv..
Han är en offentlig person så självklart blir det uppblåst när han säger det men Är det någon ursäkt???

Om jag suttit o skrikit fucking nigger (jävlar neger) när jag var yngre vid spelandet så hade min morsa och farsa kastat ut datorn med en gång

Säger min unge något liknande i framtiden då jävlar blir det likadant från min sida.

Men vi är såklart alla uppfostrade på olika sätt.

(Kommer säkert vara nån här som tar illa vid sig och försöker försvara sin uppfostran från sånt här bara för hen använder ordet själv ibland )

Avstängd
Skrivet av Robalicious:

Ett utomordentligt exempel på okunnighet. Vad har negro med negerboll att göra? Skrämmande att du inte ser skillnad på spansk grundspråk, och ett ord byggt kring kränkning och rasism.
Att fortfarande säga negerboll gör dig till ett samhällsproblem. På kort sikt tycker du att det är nonsense, men på längre sikt skapar du väg för normalisering och acceptans. Ska du sprida din okunskap vidare till de nyare generationerna? Då har vi stora problem.

Varför är det så viktigt för dig och använda negerboll, istället för chokladboll?

Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinska ordet för svart, "niger".

Fram till och med 11:e upplagan (1986) av Svenska Akademiens ordlista stod ordet helt utan värderingskommentar. I den 12:e upplagan (1998) förekommer noteringen något nedsättande, och i den 13:e upplagan från 2006 står det kan uppfattas som nedsättande. I den 14:e utgåvan från 2015 togs bland annat "negerboll" bort ur ordlistan och "neger" belades med varningstext om att det är nedsättande. Istället rekommenderades läsaren att använda termen "svart

Inaktiv
Skrivet av Kassler:

Strawman argument och sen rena personangrepp, mindre sånt tack.

En jämförelse är inte ett strawman-argument. Läs på bättre.

Medlem

Det ser alltid lite underligt när det dyker upp nya konton på diverse forum just när det handlar om den här typen av frågor - ofta med långa och många inlägg.

Oftast så försöker de verka neutrala också medan man samtidigt försöker säga att det som upprört och orsakat nyheten inte är "fel".

Avstängd

@Margy: Förmodligen syftat du på mig=) Jag förstår inte hur man kan få neutral till att man plötsligt har tagit ställning? Är för mig en gåta. För det andra hade jag ett konto för många år sedan, men har haft annat för mig. Är nu tillbaka för det är trots allt den trevligaste spelsajten i Sverige. När det kommer till artikeln så har jag en åsikt, om att att alla har en åsikt, och att ur respektive perspektiv så är den åsikten rätt. Och den andre som tycker tvärtom givetvis tycker att åsikten är fel.

Medlem

@eino: Precis min poäng

Medlem

@Margy: Jag själv har slutat diskutera detta på nätet. Pratar lite med mina vänner om olika saker och känner att det räcker. Försöker leva istället. Risken är att de som känner sig utsatta och försöker bilda opinion är att de hamnar efter igen pga att alla andra går vidare.

Medlem

Denna passar bra här: https://www.youtube.com/watch?v=uqNbIVbG2R8&index=18&list=PLE...

Notera att danska uttrycket "ont i röven" betyder "kränkt". Fundera också på vad som hade hänt om Svenska P3 hade gjort ovanstående video...

Medlem

Hatar alla PK människor. Varför måste allt vara så politiskt korrekt hela jävla tiden?

Redaktör
Skrivet av BlueDevil:

Säger fortfarande negerboll, gör inte mig mer rasist än någon som säger chokladboll. "Svart" på spanska är "negro", gör det automatiskt alla spanjorer till rasister när dom beskriver något som är målat svart?

Ordet betyder "svart" på spanska, om man inte känner till det och hör en spanjor säga "negro" kan det kanske låta lite märkligt. Men vi vet ju det, då känns frågan rätt irrelevant.

"Glossarium öfver föråldrade eller ovanliga ord och talesätt i svenska språket" – där finns massor av fler omoderna ord att ta strid för.


signatur
Avstängd
Skrivet av Helene:

När det kommer till artikeln så har jag en åsikt, om att att alla har en åsikt, och att ur respektive perspektiv så är den åsikten rätt. Och den andre som tycker tvärtom givetvis tycker att åsikten är fel.

Den där ovanstående meningen betyder ju precis_ingenting ^^, som jag sa tidigare, det är lite "luften är fri"-nivå på resonemanget.

Avstängd

@SenseMaker: Ja, är inte luften fri? Ganska bra ordval att förklara saken. Du gjorde det själv. Det är menat att vara fritt, annars hade man inte kunnat genomföra det. Du kan inte gå balans på en lina som inte finns. Men ditt resonemang kräver att man ska strikt leva efter människans normer och konstlade regler:) Något som jag är emot i mångt och mycket. Men åter igen - en filosofi, det är min linje. Vill inte pådyvla den på någon annan heller. Om någon vill hata äpplen eller något annat, så gör det. Om någon har en åsikt om att jag är blond, må så vara. Det är åsikt, inget jag kan göra åt. Och vill inte heller.

Vi gör det enkelt. Jag är helt objektiv!

Medlem
Skrivet av robbis:

Hatar alla PK människor. Varför måste allt vara så politiskt korrekt hela jävla tiden?

-Vi vill bara vara i fred här och hålla på med vår nazism
(Percy Tårar)


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av anon_98854:

En jämförelse är inte ett strawman-argument. Läs på bättre.

En falsk jämförelse där du ställer upp en teoretisk person med förkastliga åsikter som du försöker jämnställa med personen du argumenterar emot. Strawman är precis vad det är, läs på själv.

Skriv svar