Diskutera – Hur förbättrar vi chattklimatet?

Medlem

De som är fula i munnen får väl titta på denna video på repeat en dag eller två:

Jag befarar att detta är så långt gånget att det är bortom räddning. Räcker med att läsa kommentarerna här för att se att dåligt beteende rotat sig djupt.

Jag tänker så här:

1. ALLA utvecklare som har ambitionen att skapa spel för e-sporten ska lyda under samma generella regler för hur sådant här ska stävjas. Skapa något internationellt förbund, skapa regler och efterlev regler.

2. Deltagande i multiplayer tillhörande spel med e-sportambitioner ska inte ske anonymt.

3. Dela in de yngre spelarna i åldersgrupper (ex. åldrar 7-10, 11-13, 14-17).

4. Var extremt nitiska i bestraffningen av felande spelare i dessa åldrar men med viss följsamhet ju äldre de blir. Vill de spela så får de sköta sig. Vill de inte sköta sig så vill de inte spela.

5. Vuxna spelare (18+) behöver inte samma hårda bedömning. Följsamhet: Tänk FIFA-regler eller IIHF-regler som exempel. Men hårda straff ändå för osportsligt uppträdande.

6. Böter för de spelare som blir sponsrade eller på annat sätt erhåller pengar för sitt spelande.

7. Avstängningar från ALL utövande av e-sport i händelse av avstängning.

Vill man spela multiplayer och bete sig som om man har grava känslomässiga problem, får man göra det i spel som inte tillhör e-sporten alternativt hålla sig till singleplayer.
Det finns ingen rättighet att bete sig som man vill – sök hjälp om det är svårt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av starboy83:

De som är fula i munnen får väl titta på denna video på repeat en dag eller två:
https://www.youtube.com/watch?v=rWylIgw2Mkw

Är det inte snarare så där man blir om man går för mycket åt andra hållet och självcensurerar allt man tänker, gör och säger.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Det Helene och många andra (smygrasister) missar är att N-ordet är ingen ras utan ett hat ord mot en grupp människor.
N-ordet är ett ord skapat av vita för att ge ett handel namn (boskaps) namn till människor i trafffiking för runt 200 år sen.

Ingen vit man eller kvinna har rätt att kalla någon människa N-ordet, Hat och yttrande frihet är två olika saker.

All form av hat och rasism ska kontroleras i chatten och raderas även propagerande, Det här är ett spel forum. Många av oss kommer in här fär lite avkoppling och trevliga nyheter i ett gemensamt intresse.

Tycker ni på redaktionen formar titlar ibland med flit för att få igång denna debat i chatten.
När chatten fylls av nät troll med 1dag gamla konton/ flera konton med rent hat.
Har ni defenetivt ett ansvar att rensa.

Andra ord som användes för människor som dessa var slavar eller trälar. Men de orden användes på alla människor och inte bara svarta. Bör vi säga s-ordet och t-ordet för att inte uppröra folk? Eller alla polacker, rumäner och andra europeer som kommer till Sverige och jobbar och får lägre löner än svenskar. Borde vi kalla dem b.a-ordet istället för billig arbetskraft?

Sen skulle jag vilja veta vad du tycker är hat? Räcker det att man säger emot någon? Kallar någon för korkad? Inte har 100% politiskt korrekta åsikter om allt?

OT: Jag är själv ingen känslig människa och har inget emot om det skulle bli lite svordomar eller personliga påhopp (så länge det är med glimten i ögat) i chatten när man spelar.
Skulle man inte bara kunna ha någon markering som indikerar vilken sorts chat det är? Typ en barnvänlig och en med högre i tak? Då kan man känna efter lite själv vilket som passar en.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag befarar att detta är så långt gånget att det är bortom räddning. Räcker med att läsa kommentarerna här för att se att dåligt beteende rotat sig djupt.

Jag tänker så här:

1. ALLA utvecklare som har ambitionen att skapa spel för e-sporten ska lyda under samma generella regler för hur sådant här ska stävjas. Skapa något internationellt förbund, skapa regler och efterlev regler.

2. Deltagande i multiplayer tillhörande spel med e-sportambitioner ska inte ske anonymt.

3. Dela in de yngre spelarna i åldersgrupper (ex. åldrar 7-10, 11-13, 14-17).

4. Var extremt nitiska i bestraffningen av felande spelare i dessa åldrar men med viss följsamhet ju äldre de blir. Vill de spela så får de sköta sig. Vill de inte sköta sig så vill de inte spela.

5. Vuxna spelare (18+) behöver inte samma hårda bedömning. Följsamhet: Tänk FIFA-regler eller IIHF-regler som exempel. Men hårda straff ändå för osportsligt uppträdande.

6. Böter för de spelare som blir sponsrade eller på annat sätt erhåller pengar för sitt spelande.

7. Avstängningar från ALL utövande av e-sport i händelse av avstängning.

Vill man spela multiplayer och bete sig som om man har grava känslomässiga problem, får man göra det i spel som inte tillhör e-sporten alternativt hålla sig till singleplayer.
Det finns ingen rättighet att bete sig som man vill – sök hjälp om det är svårt.

Jag håller definitivt med om att det ska vara skarpa regler vad som gäller inom e-sport och lagen som deltar. Däremot håller jag inte med att samma regler ska sättas på folk som spelar spelet hemma för nöje.
Går du till ditt lokala IP för att spela med 9 andra personer fotboll så spelar ni inte efter FIFA-regler (dvs 9 random personer som råkar befinna sig där för att spela, som inte ingår i något klubb och spelar inte på professionell nivå).

Ansvaret ligger hos föräldrarna.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

@Oakenborn: vill du kalla medmänniskor för slav/trälar?
Förstår inte alls vad du frågar eller försöker säga, jag kanske missförstår dig?

Medlem

För det första så kan människor sluta vara så jävla lättkränkta. Jag skulle aldrig få för mig att säga det som Felix sade men jag har sagt andra saker genom tiderna som jag inte skulle klassa som mindre respektlöst. Det är en grej att sitta och aktivt mobba någon och en annan grej att bara slänga ur sig ett kraftfullt ord för stunden som är menat att uppröra.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Banna mig från FZ så blir det trevligare här iallafall

I spel: om folk började bete sig och prata som om de satt i t.ex lunchrummet på jobbet så skulle det bli okej. Problemet är att det är en dissonans där dudes tror att de är ensamma på täppan, och resten är typ AI eftersom de inte kan se dem. Då tappar de lite social kompetens, som de kanske annars skulle haft om de satt i samma rum som resten av spelarna.
Sen behöver vi ju lära dem lite om jämställdhet, feminism, tolkningsföreträde osv, fattar de de grejorna så kommer resten lösa sig. Servers skulle t.ex kunna ha en quiz på 20 frågor, svarar man helt tokigt så får man inte komma in. Lite hårdare ban straff vore också bra, särskilt om man ofredar tjejer. Branschen skulle också kunna sluta vara så mesiga, och stå upp hårdare när det förekommer rasism, sexism eller så på arbetsplatserna eller i deras communityn. Oftast fegar företag pga de är rädda för aktien. Lite ryggradslöst. Hade ledare för stora bolag gått ut personligt, så skulle trenden och värderingarna sippra ner genom organisationen, och till slut nå spelen/spelarna.

Ditt tänk är anledningen till varför vi har problem till att börja med. Du vill kategorisera människor utefter vilka de är och höja skyddsnivån därefter. Varför ska man straffas hårdare om man ofredar en tjej jämfört med en kille? Att ofreda någon, vare sig kön, är idiotiskt och ska behandlas på samma sätt. Du ville ju trots allt lära dem lite om jämställdhet, så varför straffa dem olika?

Tjejer särbehandlas exempelvis i skolan. De får i regel högre slutbetyg än de förtjänar, så kallade snällbetyg. De blir heller inte utskällda på samma sätt som killar om de stör undervisningen. Allt sånt här snappar naturligtvis killar upp, och när en tjej kommer in på en spelserver, som under väldigt många år har varit deras "territorium", så är det payback time och allt negativt som grott i många år kommer ut och riktas mot en tjej som inte ens har gjort något emot dem.

Särbehandling måste upphöra. När någon särbehandlas så känner de andra av det, och då uppstår det en spänd relation mellan de som särbehandlas och de som inte särbehandlas. Detta gäller inte bara kön, utan all form av särbehandling. För det finns nog ingenting som skapar större ilska och hat bland människor som orättvisa gör.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Va? För det första spelar jag aldrig online, för det andra kan man inte såra mig. Jag är en vit heterosexuell CIS snubbe, och tål vad som helst.
Igen: du kör med victimblaming. Otroligt låg nivå på många av deltagarna här.

Det är ju idioterna som sårar/förolämpar som ska göra nåt, dvs veta hur man ska bete sig.
Hur vi ska banka det vettet in i deras tröga killskallar? Ja det är ju det vi diskuterar här. Förslag?

Vilken nivå ska vi lägga oss på då? Jag slänger ur mig ett fan eller jävlar ibland och det kan ju vara obehagligt för en del medans andra inte ens reagerar på det. Andra kan ta illa upp om man råkar säga "Herre gud" (mest kristna). Ska vi skriva ett regelverk för vilka åsikter och ord man får uttrycka online? Eller dela upp forum mellan barntillåtet och total anarki?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Shamanfox:

Ett helt A4 med text, men inget innehåll. Samma gamla skåpmat.

Neeeeej: tjejer ska INTE vara beredda på att bli trakasserade på krogen. Det är killar som ska vara beredda på att bete sig!
Neeeeeej: du ska som spelare inte behöva vara beredd på att bli förolämpad online.

Det verkar gå trögt att förstå. Online spel "är" inte alls så, det är fega snubbar hemma vid skrivbordet som har gjort det så, som har skrikigt och förolämpat nu i ca. 20 år. De sötebrödsdagarna är över nu, är du med?
Killar som tafsat tjejer på rumpan/brösten på krogen och typ "kom igen gumman" yes de har fått hålla på i några tusen år så.. GAME OVER. inte längre.

Du tänker smått. Att tjejer ska "gå till väktaren" är du slut?? De är ute för att festa med sina polare, varför tror du de vill prata med en väktare?? De som tex ofta även är rasister, sexister själva. Läs om nattklubben "trädgården" i Stockholm senast. Finns i alla tidningar om du behöver källa. Du kör med victimblaming utan att fatta det. Vem fan vill snacka med en vakt om man är full eller drogpåverkad? Bara för att en kille har tafsat på en?
Vem vill hålla på och förstöra sin spelkväll genom att sitta på massa supportersidor och anmäla som nån jäkla snitch?

Det är ju för fan förövarna som ska lägga ner. Inse det nån gång

För det första; sluta stämpla tjejer/kvinnor som offer, tack. Finns ingen anledning att könsfördela då vi båda vet att det finns förövare från båda könen. Sen om det är kvinnor eller män som är offer i större %-skala tänker jag inte ge mig in på, det har ingen betydelse i denna diskussion.

För det andra; i dagens samhälle så vet folk om att det finns äckel ute på krogen. Inte många, men det finns. De tjejer jag hänger med har blivit tafsade på. Jag kör inte victimblaming (du borde lära dig innebörden utav det). Jag har aldrig sagt eller påstått att det är deras _fel_.

"Neeeeej: tjejer ska INTE vara beredda på att bli trakasserade på krogen. Det är killar som ska vara beredda på att bete sig! "
De ska inte _BEHÖVA_ vara det, men i dagens samhälle så _BÖR_ de vara det, just pga att det händer.
Vill man vara säker på att inte bli utsatt, ja då håller mig sig ifrån tills det finns en jävligt bra lösning på det hela. I dagsläget finns det inte det.

"Neeeeeej: du ska som spelare inte behöva vara beredd på att bli förolämpad online."
Återigen, de ska inte _BEHÖVA_, men i dagsläget så _BÖR_ de vara. Finns ingen lösning på det, så då får man vara beredd på att någon slänger sig ut fula ord. Vill man inte bli kallad för något så undviker man det tills lösning finns.

(Återigen så kommer du inte med några lösningar...)

Om något händer så kan man prata med väktare. Känner några väktare personligen, och de är intenågra dregel. Om en väktare har varit dregel så är alla det eller? Jag gissar på att du inte kan prata med någon inom väktar-kretsen, polisen eller annan insatsstyrka då alla har haft incidenter vid något tillfälle.

"Vem fan vill snacka med en vakt om man är full eller drogpåverkad? Bara för att en kille har tafsat på en?
Vem vill hålla på och förstöra sin spelkväll genom att sitta på massa supportersidor och anmäla som nån jäkla snitch?"

Erm... Kvällen blir inte förstörd om du pratar med en väktare som är 10 sekunders gångavstånd från baren för att få en person utslängd. Spelar ingen roll om du är full. Tänker inte kommentera drogpåverkade delen, det tillhör en helt annan diskussion.
Report-funktionen finns ingame, du behöver bara ta upp menyn så finns oftast knappen där. Tar 10 sekunder max.
Om du inte orkar rapportera folk så är det du som inte vill ta tag i saken och istället hoppas att andra gör det åt dig. Om din kväll blir förstörd av det så _BÖR_ du inte spela online-spel förens någon har kommit på en mirakulös lösning.
Du får jättegärna vara första personen som kommer på en sån lösning som gynnar alla och som alla gillar.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Den optimala vägen att gå är att inte använda sexistiska, rasistiska eller homofoba uttryck.
"censur"?? Nu har du gjort en hjärnvurpa. Läs på om det. Om t.ex denna site skulle radera alla ord som börjar på N, då är inte det "censur". Men om staten skulle gå in och förbjuda alla ord som börjar på N, då är det censur.. Förstår du?

Spelcommunityn kan införa nolltolerans om de vill, permabanna alla som skriver eller säger Nigger. Det är inte "censur", på samma sätt som att det inte skulle klassas som "censur" om du inte lät mig klottra på ditt sovrumsfönster.
"blanda in politiska partier"? Vad kom den ifrån? Attityder, jargonger, uttryck, värderingar menar du? De är en del av vår sociala samvaro. Spel är inte en annan dimension eller magisk realm. Samma beteendehyfs gäller där som på krogen, fotbollsmatchen eller busskön.

Ber om ursäkt om du trodde jag kallade dig hjärndöd. Jag kallar victimblaming för hjärndött, eftersom det är det.

"föräldrarna har ansvar" skrev nån. Den kommentaren ignoreras, eftersom det oftast är vuxna män som håller på. Finns inga "föräldrar" till en 28 årig douchebro som förnedrar tjejer i CS.. Som exempel.

Medlem

Det är kulturen i språket idag som är hårdare och där svärord och förolämpningar är vardag och accepterat i nästan alla former av underhållning.

Inte konstigt att det går in i spel och youtube också.

Det är finns alltid olika sätt att prata på och komminicera.

Är fuck you okej i en film av Disney? Är fuck you okej i Avengers? I Overwatch? I Taken?

Pratar du så så stör du dig inte. Om du vill vara hänsynsfull mot andra, då använder du mindre stötande och hårda ord och attityd.

Medlem
Skrivet av abso:

Okej, men tänkte mest på det han säger efteråt, " why would he do that?! what a fucking ashole, legit, why would he do that? " Verkar som han blir sur på sin teammate som är i närheten, då det är ganska konstigt att bli sur på en fiende som försöker undvika att bli skjuten.

Det är inte att han missar några skott, det är att motståndaren springer tillbaka och "avrättar" Felix teammate (de spelar duo) istället för att ta striden. Hade han inte avrättat polaren hade Felix kunnat reviva honom om han vunnit striden. Det är dock inget konstigt att göra så där, märker man att man ligger illa till eller att ens egen teammate är ute så gör man så gott man kan för att ställa till det för motståndarteamet. Så jag ser inte varför han skulle bli upprörd över det.

OT: Jag tycker att när man är online ska man bete sig på samma sätt som om man är ute på stan bland folk man inte känner. Skriker man inte okvädningsord när man blir upprörd då så borde man inte göra det online heller. Sen om det är i en stream, chatt eller på forum spelar ingen roll.

Medlem
Skrivet av Ducci:

@Oakenborn: vill du kalla medmänniskor för slav/trälar?
Förstår inte alls vad du frågar eller försöker säga, jag kanske missförstår dig?

Försökte skämta. Gick sådär...
Du skrev att n-ordet skapades av vita för att ge svarta ett handelsnamn under slavhandeln i USA. Så jag tänkte slav och träl är andra ord för dessa människor. Bör vi då säga s-ordet istället för slav och t-ordet istället för träl för att inte uppröra eftersom de orden borde vara lika laddade?
Som sagt, försök till skämt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Jag tror på en kombination av mer frekvent bannande samt att fler nätverk, typ Steam, Xbox Live och PSN faktiskt mutar spelare och sedan låter dem betala för att få skriva/prata igen till andra spelare. Räcker med en symbolisk summa om typ 10 kr tror jag - det kommer utgöra en rejäl tröskel om rasismen och hatandet faktiskt kostar dig pengar.
Tror annars att typ "ryktespoäng" vore bra.

Avstängd

@sensemaker:

Citat:

För dig Ja. Men för väldigt många andra, särskilt tjejer, så är det ett problem. Ett problem som även manifesterar sig utanför internet. Fattar du verkligen inte detta? Ber om ursäkt om du är 14 men är du 18+ med mer IQ än 72 så borde du fatta.

Nej, det är inget problem som manifesterar sig utanför internet, det som sker utanför internet är ett helt annat problem.
När det går att stänga av problemet genom mute/ignore är det inte ett problem, bara nånting störande.

Ute i verkligheten finns ingen mute-knapp, det är en väsentlig skillnad.

Inaktiv

@SenseMaker: ingen av oss gillar rasismen eller taskig attityd mot kvinnor men softa lite. Du spyr ur dig förolämpningar på löpande band. Försök vara ett föredöme även om andra har dumma åsikter.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Bojkott:
Är du på riktigt så pantad så att du inte fattar att tjejer är mer utsatta än killar? Hela din post genomlyser av klassisk dudebro semantik. "då är det payback time" alltså att du ens formulerar dig så är ju bevis på att du även tänker, lite så.
Du hamnade i dumgropen nu och orkar inte förklara mer för dig. Läs på lite, läs om ditt eget inlägg och skäms. Du rättfärdigar typ killars hat mot tjejer. Idiot.

Jag rättfärdigar ingenting och har inte sagt något om vem som är mest utsatt, utan jag gav bara en av många anledningar till varför killar kan bete sig om svin mot tjejer. Spelar väldigt sällan onlinespel, och när jag gör det så gör jag det med mute eller med kompisar, så nej, jag har ingen payback-mentalitet. Dock är jag påläst om ungas beteenden och vet vad som försiggår i deras huvuden och i resten av kroppen. Dina antaganden som du gör, om både mig och andra här på FZ, samt din attityd på nätet bevisar bara att Du är en del av problemet om just detta ämne om dåligt chattklimat. Men med tanke på att du bara varit medlem här i drygt en vecka och visar en väldigt låg intellektuell nivå så tänker jag inte lägga ner mer tid på dig.

Medlem

Börja med bättre uppfostran i hemmet 😊

Skrivet av SenseMaker:

"föräldrarna har ansvar" skrev nån. Den kommentaren ignoreras, eftersom det oftast är vuxna män som håller på. Finns inga "föräldrar" till en 28 årig douchebro som förnedrar tjejer i CS.. Som exempel.

Det spelar ingen roll vilken ålder personen är i vid tillfället. Dina föräldrar har ansvaret för att uppfostra dig.
För att på lång sikt förbättra situationen måste föräldrar ta sitt ansvar och göra det också.

Jag menar alltså inte att någon som är 18+ år gammal ska bli uppringd av sin mamma och bli utskälld, utan att barn ska få en ordentlig uppfostran från början och lära sig att respektera andra människor... Något som uppenbarligen inte ens finns på kartan att lära ut för vissa föräldrar.

Det anser i alla fall jag vara det största problemet - uppfostran.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Shamanfox: Du känner en vakt som är snäll, så därför kan tjejer världen över utan problem gå till en vakt om de känner sig otrygga på krogen. HJÄLP! KAN MAN VA SÅ HÄR DUM?
De S K A inte behöva "gå till en vakt". Det är killar som ska lära sig att sluta bete sig på ett sätt som får tjejer att ens behöva TÄNKA på att "prata med en vakt" - förstår du på riktigt inte detta??

"Förövare inom båda könen" är du 14? Jag bara frågar.. Har du gått ut gymnasiet?
Nej, det är i 99.9% av fallen män som är förövarna. Män sitter på en makt över kvinnor. Är du inte ens medveten om det så får du läsa på innan jag tänker fortsätta undervisa dig i detta. Du kan inte börja på högskolan innan du gått ut grundskolan dvs.

Sista exemplet, Jo, kvällen, och ibland livet, kan bli förstört för tjejer som blir ofredade på festival, får en hand innanför trosan, går till en vakt som inte verkar bry sig, hon blir upprörd och skriker, kvällen är förstörd, festivalminnet är våldtaget och kissat på, snuten kallas in till situationen och de ser att hon har stora pupiller. Hon åker på kissprov och sedan ringa.
Inget av det skulle hänt om idiotsnubben kunde hålla tassarna i styr.
Förstår du kedjeutvecklingen av events? Återkom med mer posts om att hon får skylla sig själv. Plz do. Dina andra posts får sköna RTs just nu på Twitter.

@Bojkott:
Är du på riktigt så pantad så att du inte fattar att tjejer är mer utsatta än killar? Hela din post genomlyser av klassisk dudebro semantik. "då är det payback time" alltså att du ens formulerar dig så är ju bevis på att du även tänker, lite så.
Du hamnade i dumgropen nu och orkar inte förklara mer för dig. Läs på lite, läs om ditt eget inlägg och skäms. Du rättfärdigar typ killars hat mot tjejer. Idiot.

"Dina andra posts får sköna RTs just nu på Twitter." Länka gärna! Vill se reaktionerna på folk som överanalyserar och tar saker ur perspektiv! Hänvisa gärna dom att komma in här för att delta i diskussionen ifall de tolkar en fel så som du verkar göra.

"Du känner en vakt som är snäll, så därför kan tjejer världen över utan problem gå till en vakt om de känner sig otrygga på krogen. HJÄLP! KAN MAN VA SÅ HÄR DUM?"

Nu är jag dum? Förresten; Några == Fler än 1. Matte lär mig sig i grundskolan. Språket också.
Hur många väktare i Trädgården var det som betedde sig fel? Länka gärna artikel, då jag hittar det inte. Länka gärna artiklar om att samtliga väktare är douchés, idioter som ignonerar folk vid krog och festivaler.

"De S K A inte behöva "gå till en vakt". Det är killar som ska lära sig att sluta bete sig på ett sätt som får tjejer att ens behöva TÄNKA på att "prata med en vakt" - förstår du på riktigt inte detta??"

Återigen, läs vad jag skriver och förstå innan du svarar. Titta hur det ser ut i dagsläget. Jag har aldrig sagt att de som ofredar/trakasserar gör rätt. Om du tycker jag har gjort det så får du gärna citera mig vart jag har sagt det. I will be waiting.

""Förövare inom båda könen" är du 14? Jag bara frågar.. Har du gått ut gymnasiet?
Nej, det är i 99.9% av fallen män som är förövarna. Män sitter på en makt över kvinnor. Är du inte ens medveten om det så får du läsa på innan jag tänker fortsätta undervisa dig i detta. Du kan inte börja på högskolan innan du gått ut grundskolan dvs."

Nej, det är inte 99.9% männen. Tyvärr. Släng inte ut grundlöst påstående.
Fakta: https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brot...
"Kvinnor är i större utsträckning än män utsatta för trakasserier (5,7 jämfört med 3,7 %)", "Jämfört med de andra typerna av brott mot enskild person som undersöks i NTU är det en relativt stor andel av dem som utsatts för trakasserier som uppger att de inte vet om gärningspersonen var en man eller en kvinna (16 %), medan ungefär 64 procent uppger att det var en man."
Med lite matte så är det minst 20% som blivit trakasserad av kvinnor.
Gällande gå tillbaka till skolan så bör du läsa lite om källor och fakta.
Som sagt, könsfördela inte problemet, då problemet existerar för båda könerna. Som jag skrev tidigare, att prata om %-antalet tillhör en annan diskussion. Jag har sett kvinnliga streamers som skriker massa olika opassande ord på nätet under multiplayer-spel.

"Sista exemplet, Jo, kvällen, och ibland livet, kan bli förstört för tjejer som blir ofredade på festival, får en hand innanför trosan, går till en vakt som inte verkar bry sig, hon blir upprörd och skriker, kvällen är förstörd, festivalminnet är våldtaget och kissat på, snuten kallas in till situationen och de ser att hon har stora pupiller. Hon åker på kissprov och sedan ringa.
Inget av det skulle hänt om idiotsnubben kunde hålla tassarna i styr."

Snacka om att ta det hela till ett annat extremt. Jag tog KROG som ett exempel. Inte festival. Jag pratar om trakasseri, inte våldtäkt.
Varför skulle väktare inte bry sig? Vad har du för agenda mot väktare?

Vrid inte på andras ord, ta inte saker ur kontext, och förstå vad folk pratar om innan du svarar tillbaka.
Jag har inte, vid något tillfälle, sagt att det är rätt att trakassera folk.
Jag har inte, vid något tillfälle, pratat om våldtäkt eller festivaler.
Min diskussion har varit hur det ser ut i dagsläget, vilka verktyg det finns, och om man inte gillar atmosfären vissa spel har så kan man undvika dem tills det finns bättre lösning. Samma med olika situationer/ställen i riktiga livet, om man är rädd för att något ska hända så kan man undvika tills vi lever i en värld där det är 100% säker på att inget illa händer.

Du däremot försöker uppmana till konflikt känner jag. Varje diskussion nu på senare så börjar du stämpla motparten att de är en fjant, dum, pantad eller victimblaming. Du beter dig som om du är det högsta hönset och att din vy är det enda rätta.
Du kommer heller inte med förslag på att förbättra klimatet (som hela tråden går ut på), utan försöker prata ner på folk som ser situationen annorlunda än vad du gör.
Du ger inga källor till saker som du påstår är fakta (99,9% av trakasserier utförs av män... skrattretande. Har du någonsin funderat på att vissa män som kanske skriver här har själva blivit trakasserad av kvinnor?)

Medlem

Visst finns det vålidgt många människor nuförtiden som är alldeles för lättkränkta, men det är ingen ursäkt för folk att uppföra sig som svin.
Folk har blivit helt respektlösa och ännu värre är att uppförandet tolereras bland spelarna och vulgariteterna som haglar ut blir bara värre och värre då det upplevs som socialt acceptabelt.

Hur förbättrar vi chattklimatet? Vi börjar med att se över oss själva. Är vi för accepterande av det språkbruk som förekommer? andvänder vi själva mycket svordommar och skällsord?

Medlem

Var precis på väg att säga att vi förbättrar klimatet genom att PERMANENT banna folk som uttrycker sig så som SenseMaker.

När jag refreshar sidan så ser jag SenseMaker bannad, om det är tillfälligt eller permanent återstår att se dock.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Seraium:

Ännu ett flame bait "artikel" från FZ?
Fast dom genererar väl mer pengar än era riktiga artiklar.

Det är ingen artikel, det är en helgdiskussion baserad på de senaste veckornas diskussioner. Men det är uppenbart att vissa inte kan hantera sådant, utan att attackera varandra.


signatur
Medlem

Vilket chatt-klimat pratar vi om? FZ:as eller generellt? Jag tycker folk ska få känna sig fria och uttrycka sig precis som dom vill, sen är det upp till dom som har hand om chatten eller spelet att sätta regler.

Medlem

Blir bedrövad av alla som kommenterar här och tycker att "inget behöver förändras, allt fungerar ypperligt". Som online-spelare har man ju tvingats skaffa skinn på näsan och ignorera förolämpningar. Folk har inget hyfs och jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle finnas något positivt med det. Vi borde göra allt i vår makt för att jobba för ett trevligare spelklimat där man hjälper varandra och ger konstruktiv kritik istället för verbalt spotta på med- och motspelarna.

Min fru lirade nyligen Overwatch på Xbox och en av medspelarna (en britt) började skicka meddelande till henne som enbart gick ut på att förnedra henne. Hon svarade att hon försökte göra sitt bästa och undrade om han hade några tips. Han sa okej och bjöd in henne till en voice chat som bestod av han och hans polare. De gav inga tips. Istället sa de åt henne att hon var fet, ful, värdelös, att hon borde ta livet av sig och diverse andra hemskheter... Vad fan är det för fel på folk?

Personligen vill jag ha stenhård moderering i forum och spel- och streaming-chatter. Utvecklare borde jobba på mjukvara som direkt ser när dåligt språk används och som bannar spelare utifrån språkbruk. Inget jäkla "du har inte tillgång till chatten längre". Banna personen i några dagar så kanske de lär sig till nästa gång. Om det är en så jäkla viktig del av spelandet att du måste kunna snacka skit om andra spelare så borde du lägga ner och skaffa en ny hobby. Svär och lev rövare för dig själv då, men låt det inte gå ut över andra. Dessutom borde det skapas incitament för hjälpsamt och gott beteende. Typ om man får nog många "god medspelare" utmärkelser så får man en bonus av något slag.

Sist men inte minst måste det snackas mer om den här skitiga och ruttna delen av spelkultur. Det är något som borde slängts på skrothögen för länge sedan. Framförallt borde äldre spelare göra sitt bästa för att lära de yngre förmågorna vad som är okej och vad som inte är okej.

Medlem

Det finns ingen enkel lösning på svåra problem som i själva verket är rotade hos tänkande människor. Allt ligger hos individen. Tyvärr. Går inte att kategorisera servrar heller, efter ålder eller om man nu vill hoppa in på en server där otrevligheter är otillåtna. Men det hade varit en väg att gå.

Medlem

Varför går det bra att säga vad som helst på läktaren i valfri sport, men inte på ett forum/i ett spel??

Ord måste få vara fria. Gillar du inte det som sägs; mute, byt eller lev med det.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Varför går det bra att säga vad som helst på läktaren i valfri sport, men inte på ett forum/i ett spel??

Ord måste få vara fria. Gillar du inte det som sägs; mute, byt eller lev med det.

Nu är det ju inte riktigt så det fungerar i verkliga livet. Du har inte alls rätt att säga vad som helst på läktaren i valfri sport, du ska fortfarande förhålla dig till Sveriges rikes lag och ha saker som hets mot folkgrupp och förolämpning (som ja, är ett brott enligt brottsbalken) i åtanke.

Sen är det obehagligt att vi fortfarande måste ha den här diskussionen. Att konceptet "folkvett" tydligvis är så främmande bland folk som delar mina intressen får mig att känna som att jag inte riktigt hör hemma i spelkulturen längre, eller om det bara är ni här på FZ som är så, för jag upplever betydligt mindre av detta i en del andra communities.

Skriv svar