Varsågod Patrick Söderlund – vad gamers vill och inte vill ha i Star Wars-spel

Robot
Varsågod Patrick Söderlund – vad gamers vill och inte vill ha i Star Wars-spel

FZ-medlemmarna lättar sina gamer-hjärtan – det är bara att lyssna och lära, EA.

#ea, #loot-box, #star-wars, #star-wars-battelfront-ii, #visceral


Medlem

Det är kluvet, och väldigt svårt att veta vad som verkligen hände. Jag tror dock inte att något företag, EA eller annat, skulle helt droppa ett spel de lagt pengar på utveckling av utan någon rimlig anledning. Att ha lootboxes eller inte är ett barnsligt sätt att rimliggöra händelsen istället för att analysera situationen. EA har hög press på sig och de är ett stort företag så de kan varken sväva ut för mycket från bekväm igenkänningszon eller ta risker på designen, FRAMFÖRALLT inte Starwars-IP't. Om man skulle råka göra fel så får man ganska stark kritik för det vilket påverkar hela företagets framtid även ekonomiskt, så jag tror helt enkelt att de gjort en avvägning på hur det går och hur det kan gå och insett att det inte är värt risken. Vi vet ju själva hur långsinta vi är när något vi älskar förändras inom spelindustrin.

Medlem

Mitt fantasi spel i star wars världen skulle väl vara typ Star Citizen eller ett nytt fläskigt jedi knight spel.

Ett nytt "battlefield" är inte så intressant tycker inte jag.
Om det fanns editors och mod support kanske

Medlem

Bra jobbat FZ, uppskattar att ni hjälper till att sprida vår röst när EA håller ett så kärt IP som gisslan. Maila gärna länken till den här artikeln direkt till Putte så ska han få se på fan


signatur

Game long and prosper

Medlem

PA har som vanligt huvudet på spiken.

Medlem

Jedi Knight
Kotor-remastered
Empire at War
1313

Spel i den riktningen tack. Ta för tusan och leverera, exklusiv rätt gör att all frustration hamnar på er EA. Vid dealen så lovades det att i startgropen var 3 studios som skulle få sätta sig o producera.

Medlem

Detta spel var det enda EA-spel som jag var intresserad av (sedan BF2), så det var riktigt tråkiga nyheter.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.

Gen
Medlem

Världen vore en bättre plats utan lootlådor.

Nej men helt ärligt, dagens affärsmodell från de största utgivarna som EA osv gällande spel är grotesk. Spelet måste för det första vara ett MP spel, just för att hämma piratkopieringen eftersom det inte går att köra piratkopierat i MP format. Sedan räcker det inte att betala 600kr för själva spelet, en stor plan för DLC släpp måste finnas vilket gör att en kostnad om ca 300-400kr tillkommer om man som kund ska få ta del av hela upplevelsen. Slutligen är kosmetiska ting som innehåll i lootlådor en inkomstkälla som i sin tur kan ge intäkter på ytterligare hundratals kronor. Så allt som allt kan ett vanligt spel kosta 1000-1500kr eller mer vilket naturligtvis är varje VDs våta dröm, det ger ju mer klirr i kassan, större bonusar till sig själv och sina chefer (vanliga knegare lär inte få en extra krona) samt likviditet för framtida projekt.

Ju större vinstmarginal desto bättre helt enkelt och tyvärr blir det ju vi konsumenter som får bita i det sura äpplet. Man kopierar och återanvänder assets höger och vänster för att göra minsta möjliga ansträngning (vilket självfallet ger högsta möjliga avkastning). Vi kunder gråter eller blir arga, det spelar ingen roll då de flesta ändå kommer känna sig tvungna att köpa spelet, däremot är det fortfarande skönt att man inte känner sig tvungen att köpa lootlådor då de ändå bara innehåller kosmetiska ting. Så tittar man på Battlefront 2 betan och ser hur enorma fördelar många tillägg ger, MP ska ju vara baserat på skill och inget annat, eller hur? Lika grund för alla!

Vi får helt enkelt allt mindre för allt mer pengar.

Medlem

Patrick Söderlund skiter fullständigt i vad som skrivs på forum. Det enda som intresserar honom är grafer och siffror. Stora siffror.

Medlem
Skrivet av fredo:

Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.

Sant som det är sagt.

men om alla är så arga på dlc loot lådor osv..hur kan systemet fortfarnade gå runt..en ide som ej ger avkastning borde ju självdö fort


signatur

New life, New hope

Medlem
Ambassadör
Xbox

Att sitta o hålla på Star Wars licensen och inte göra något i stil med KOTOR är tamejfan tjänstefel!


signatur

Jump in.

Medlem

Kanske var det något med spelet som inte fungerade, vad vet jag. Men jag längtade verkligen efter 1313 eller liknande. Vad jag inte vill ha är open world, ett till MMO, flyg spel, eller KOTOR liknade spel där man har massa otäcka val hela tiden. Jag säger inte att det är något fel med de spelen. Men det är inte något jag vill ha.
Mitt absoluta favorit Star Wars spel är Bounty hunter till GameCube. Lustigt nog kändes det som mer SW än alla spel där man spelar Jedi.

Medlem

Bra sammanfattning. Saknar den tid då det kom lite olika sorters Star Wars-spel, Jedi Outcast, X-Wing Alliance, Knights of the Old Republic etc. etc. På bara några år. Även strategispel och grejer (även om inte alla spel var bra så fanns det åtminstone lite variation och djup, ordentliga spel).

Medlem

Tack till redaktionen som för framåt alla våras åsikter! <3


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av fredo:

Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.

Med tanke på hur hemsk Jedins återkomst var, så gör det inget. Efter att ha vuxit upp med den första trilogin och sedan sett den andra, anser jag den andra trilogin, bortsett från 1an, är väldigt mycket bättre. Deras logikhål är iaf inte ens hälften så stora som originaltrilogin.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

men om alla är så arga på dlc loot lådor osv..hur kan systemet fortfarnade gå runt..en ide som ej ger avkastning borde ju självdö fort

Enkelt, "whales".
DVS En liten minoritet av spelare som har djupa fickor och är villiga att spendera tusentals kronor eller dollar på mikrotransaktioner.
Det är faktist dom som de flesta Free 2 Play spelen siktar in sig på, folk som vill vara bäst och ha allt till vilket pris som helst.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Japps, problemet med Patrick är väl att han har spiken i huvet istället...

Medlem

EA och Patrick Söderlund snackar mer skit än vad deras bakdel kan producera...

Umi
Medlem

Loot och mikrotransaktioner är djävulens påfund!

Medlem

Lag et spill for voksne, og ikke et spill for 12 åringer!

Medlem
Medlem

Star wars galaxies var superbra. ! Med bättre quests. å snyggare grafik

Medlem

@Makkapakka: eeeeh... WHAT?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av fredo:

Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.

Ähum...


signatur
Medlem

Vad är LOOT LÅDOR och varför ska jag köpa det?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det går ju inte att resonera med ett företag som EA såhär, men kul initiativ till nyhet som man kan hoppas når fram lite.

Det enda man kan göra är att rösta med plånboken. Och avinstallera Origin, om man skulle ha det installerat.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

@Molotov: Alltså, kan du inte läsa vad jag skriver så får du nog gå tillbaka till skolan och lära dig läsa och läsförståelse igen...

12
Skriv svar