Varsågod Patrick Söderlund – vad gamers vill och inte vill ha i Star Wars-spel
FZ-medlemmarna lättar sina gamer-hjärtan – det är bara att lyssna och lära, EA.
#ea, #loot-box, #star-wars, #star-wars-battelfront-ii, #visceral
Det är kluvet, och väldigt svårt att veta vad som verkligen hände. Jag tror dock inte att något företag, EA eller annat, skulle helt droppa ett spel de lagt pengar på utveckling av utan någon rimlig anledning. Att ha lootboxes eller inte är ett barnsligt sätt att rimliggöra händelsen istället för att analysera situationen. EA har hög press på sig och de är ett stort företag så de kan varken sväva ut för mycket från bekväm igenkänningszon eller ta risker på designen, FRAMFÖRALLT inte Starwars-IP't. Om man skulle råka göra fel så får man ganska stark kritik för det vilket påverkar hela företagets framtid även ekonomiskt, så jag tror helt enkelt att de gjort en avvägning på hur det går och hur det kan gå och insett att det inte är värt risken. Vi vet ju själva hur långsinta vi är när något vi älskar förändras inom spelindustrin.
Jedi Knight
Kotor-remastered
Empire at War
1313
Spel i den riktningen tack. Ta för tusan och leverera, exklusiv rätt gör att all frustration hamnar på er EA. Vid dealen så lovades det att i startgropen var 3 studios som skulle få sätta sig o producera.
Detta spel var det enda EA-spel som jag var intresserad av (sedan BF2), så det var riktigt tråkiga nyheter.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Världen vore en bättre plats utan lootlådor.
Nej men helt ärligt, dagens affärsmodell från de största utgivarna som EA osv gällande spel är grotesk. Spelet måste för det första vara ett MP spel, just för att hämma piratkopieringen eftersom det inte går att köra piratkopierat i MP format. Sedan räcker det inte att betala 600kr för själva spelet, en stor plan för DLC släpp måste finnas vilket gör att en kostnad om ca 300-400kr tillkommer om man som kund ska få ta del av hela upplevelsen. Slutligen är kosmetiska ting som innehåll i lootlådor en inkomstkälla som i sin tur kan ge intäkter på ytterligare hundratals kronor. Så allt som allt kan ett vanligt spel kosta 1000-1500kr eller mer vilket naturligtvis är varje VDs våta dröm, det ger ju mer klirr i kassan, större bonusar till sig själv och sina chefer (vanliga knegare lär inte få en extra krona) samt likviditet för framtida projekt.
Ju större vinstmarginal desto bättre helt enkelt och tyvärr blir det ju vi konsumenter som får bita i det sura äpplet. Man kopierar och återanvänder assets höger och vänster för att göra minsta möjliga ansträngning (vilket självfallet ger högsta möjliga avkastning). Vi kunder gråter eller blir arga, det spelar ingen roll då de flesta ändå kommer känna sig tvungna att köpa spelet, däremot är det fortfarande skönt att man inte känner sig tvungen att köpa lootlådor då de ändå bara innehåller kosmetiska ting. Så tittar man på Battlefront 2 betan och ser hur enorma fördelar många tillägg ger, MP ska ju vara baserat på skill och inget annat, eller hur? Lika grund för alla!
Vi får helt enkelt allt mindre för allt mer pengar.
Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.
Sant som det är sagt.
Kanske var det något med spelet som inte fungerade, vad vet jag. Men jag längtade verkligen efter 1313 eller liknande. Vad jag inte vill ha är open world, ett till MMO, flyg spel, eller KOTOR liknade spel där man har massa otäcka val hela tiden. Jag säger inte att det är något fel med de spelen. Men det är inte något jag vill ha.
Mitt absoluta favorit Star Wars spel är Bounty hunter till GameCube. Lustigt nog kändes det som mer SW än alla spel där man spelar Jedi.
Bra sammanfattning. Saknar den tid då det kom lite olika sorters Star Wars-spel, Jedi Outcast, X-Wing Alliance, Knights of the Old Republic etc. etc. På bara några år. Även strategispel och grejer (även om inte alla spel var bra så fanns det åtminstone lite variation och djup, ordentliga spel).
Star wars dog 1983 med Jedins återkomst. Allt som kommit efter det har bit för bit demonterat själen i ursprungstrilogin och idag existerar Star wars endast som en trist pengamaskin.
Med tanke på hur hemsk Jedins återkomst var, så gör det inget. Efter att ha vuxit upp med den första trilogin och sedan sett den andra, anser jag den andra trilogin, bortsett från 1an, är väldigt mycket bättre. Deras logikhål är iaf inte ens hälften så stora som originaltrilogin.
men om alla är så arga på dlc loot lådor osv..hur kan systemet fortfarnade gå runt..en ide som ej ger avkastning borde ju självdö fort
Enkelt, "whales".
DVS En liten minoritet av spelare som har djupa fickor och är villiga att spendera tusentals kronor eller dollar på mikrotransaktioner.
Det är faktist dom som de flesta Free 2 Play spelen siktar in sig på, folk som vill vara bäst och ha allt till vilket pris som helst.
https://photos.smugmug.com/Comics/Pa-comics/n-xmQS5/i-VbLTTth...
PA har som vanligt huvudet på spiken.
Japps, problemet med Patrick är väl att han har spiken i huvet istället...
@anon_1399: Alltså, kan du inte läsa vad jag skriver så får du nog gå tillbaka till skolan och lära dig läsa och läsförståelse igen...