Belgien: Overwatch och Star Wars: Battlefront 2 kan vara gambling

Robot
Belgien: Overwatch och Star Wars: Battlefront 2 kan vara gambling
Medlem

"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.

Får se hur detta slutar, men för min del gör det inget, då jag inte köper lootboxes ändå.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Härligt! Få bort allt vad loot lådor heter

Låt mig köpa det skin jag vill ha istället för att hoppas på "turen"

ndr
Medlem

Underbart om det går igenom.
Men ska dom se över Battlefront och Overwatch så behöver dom ju även titta på alla andra spel med loot lådor.

Medlem

Hoppas dom lyckas och en ny standard utan lotteri lådor


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@thott: Indeed, tex Magic och andra samlarkort mm.

KoP
Medlem

Bra! Lootlådor för riktiga pengar är en styggelse som får svaga människor att falla ner i ett beroende.

Medlem
Skrivet av Managor:

"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.

Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).

Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.

Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.

Medlem

1 böj
2 håll
3 profit


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av skewie:

Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).

Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.

Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.

Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.


signatur
Medlem

Väldigt konstigt att de inte skapat samma slags marknad som Valve gjort med sin Steam Marketplace... De måste tjäna enorma mängder pengar på folks hattförsäljning, men andra utvecklare har inte hakat på samma spår av någon anledning.
Det är ju även mycket bättre än dessa system som är helt slumpmässiga.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kan tycka det är mer OK i sig i spel som är gratis, men prissättningen är oftast helt åt skogen. HotS är ett bra exempel. Där ser man vad man kommer få, men det är fortfarande rätt dyrt med skins, även om spelet är gratis.
Ifall ja spelade HotS mer än vad jag gör, d v s överhuvudtaget nuförtiden, så hade jag kanske kunnat tänka mig att köpa hjältar motsvarande en summa av vad spelet är värt, säg en femhundring.
Men sen då? Nu har jag köpt på mig en näve hjältar och kanske t o m ett par skins, och jag har motsvarade betalat rätt bra för spelet. Nu kommer jag alltså inte längre utan att betala mer ifall jag vill spela andra hjältar, med andra utseenden. Helt plötslig har jag pumpat in ett par tusen i ett spel som inte borde kosta mer än några hundralappar.

Stannar det där? NEEEEJ, det bara fortsätter i oändlighet, och det är det HÄR som gör mikrotransaktioner till den styggelse det egentligen är. Det behöver inte vara "loot-boxes", det är den ohyggliga prissättningen som är den största boven, där man lockas att köp lite, men aldrig sluta.

det handlar inte längre om att spelutvecklarna ska göra bra spel utan beroendeframkallande skräp där spelaren oftast lockas in med massa lättillgängligt "feel-good" i början för att sedan märka att man spenderat några tusen på det simplaste av alla möjliga peka-klicka.

Att bara fortsätta acceptera det är att försöka övertyga utvecklare som t ex CD-Project Red att vi inte vill ha spel som The Witcher 3, utan någonting mer i still med King's "krossa något sockersött".

NuZ
Testpilot

Jaaaaaa! Hoppas detta blir verklighet! Jag vill köpa de skin jag vill ha själv. Inget lotteri vad jag får tack. De får höjja priserna på skins istället. Helt ok för mig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@Managor: Man kan ju fortfarande ha rewards i lootlådor bara man tar bort möjligheten att köpa dem.

Medlem

"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.

Det finns ett tryck kring både och skulle jag säga. Spelar man med andra i lag behöver man väl utrustning (vapen m.m.) som håller hög nivå för att kunna tävla mot andra. Små marginaler. Samtidigt finns det ju status i utseende och i exklusiva grejer.

I t.ex. NBA Live 16 som jag spelat rätt mycket finns det gott om spelare som lägger till skor, kläder, nya frisyrer, tatueringar m.m. till sin spelare. Själv lägger jag alla poäng jag tjänar i matcherna på att förbättra spelaren. Men för de som är yngre eller spelar i nån klan kanske statusen är mer viktig.

Begreppet klan finns nog i och för sig inte i just NBA Live, men om man spelar i något lag eller i någon grupp...

Medlem
Skrivet av BryleCreem:

"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..

Då får vi hoppas på att en eventuell dom har sidoeffekten att den även lägger begränsningar på mikrotransaktioner! Huzzah

Skämt (eller..?) åsido så är det nog kombinationen slump + socialt tryck att betala riktiga pengar för denna slump som åsyftas.

Medlem

Detta gillar jag, det är nog det enda sättet att få stopp eller åtminstone dämpa alla dessa jävla lootlådor. Det är väl självklart stt det är gambling när man köper en sak å det genereras en sak.

Medlem

Gambling är 18 årsgräns så säg att alla spel som har lootboxses och det klasfesras sig att vara gambling i (EU) så varför skulle lootboxses tasbort från spelen? Är det inte en större chanse att spelen bli 18 gräns istället då?

Medlem

Finns ett lättare sätt att stoppa loot lådor, sluta att köpa spelen som har dem.

Medlem

Att ha overwatch med i detta är ju bara pinsamt. Dom har bara kosmetiska drops i deras låda och inte något som ger dig fördel i spelet som många andra spel som inte är med här imo.

Redaktör

@JanA: Om jag fattat det rätt handlar det inte om att lootlådor är bundna till progression, utan om själva förekomsten av dem: att man kan betala för att få slumpmässiga prylar (oavsett vad prylarna betyder för gameplay). Det är att betrakta som gambling.


signatur
Medlem

@Gandir:

Säg det till Kalle, 12 år, vars alla vänner köper det senaste Battlefront.

Det är på tiden att detta tas upp på allvar, det är i mina ögon definitivt en form av gambling. Det är inte konstigare än att betala för att dra i en slot maskin, bara rewarden som är annorlunda.

Medlem

Måtte EU slå riktigt hårt mot detta! Lootlådor är gambling och mikrotransaktioner har inget i ett AAA spel för 700 kronor att göra. En styggelse och inget annat!

Medlem

Stenhårda regler ska det vara
Hoppas skiten försvinner.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Aww.. Jag gillar lootlådor jag. Spännande.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Härligt! Få bort allt vad loot lådor heter

Låt mig köpa det skin jag vill ha istället för att hoppas på "turen"

https://opskins.com/

Spar pengar, tjäna pengar, köp inte loot lådor, OPskins

Medlem

100 000 euro är ju ingenting om de måste böta, hoppas dock att de tycker det räknas som gambling för det är det definitivt.

Medlem

Skulle problemet försvinna om man har lootlådor kvar, men endast ingame-valuta?
Tänker att lådsystemet blivit så pass rotat hos folket att kunna ändra utseende och attributer på karaktärerna man spelar att lootlådorna är det nya zombieläget.

Medlem

Klart det är gambling pojkar Loot o va allt heter fy fan.
Näe nu ska jag spela Road to Fiddler's Green PÅ orignal xbox

1
Skriv svar