Belgien: Overwatch och Star Wars: Battlefront 2 kan vara gambling
Lootlådor kan bli svindyrt och kräva licens.
#gambling, #loot-box, #lotteriinspektionen, #overwatch, #pegi, #star-wars-battlefront-2
"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.
Får se hur detta slutar, men för min del gör det inget, då jag inte köper lootboxes ändå.
Switch, PC och Dödsmetall.
"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.
Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).
Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."
Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.
Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.
Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).
Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."
Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.
Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.
Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.
Väldigt konstigt att de inte skapat samma slags marknad som Valve gjort med sin Steam Marketplace... De måste tjäna enorma mängder pengar på folks hattförsäljning, men andra utvecklare har inte hakat på samma spår av någon anledning.
Det är ju även mycket bättre än dessa system som är helt slumpmässiga.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Kan tycka det är mer OK i sig i spel som är gratis, men prissättningen är oftast helt åt skogen. HotS är ett bra exempel. Där ser man vad man kommer få, men det är fortfarande rätt dyrt med skins, även om spelet är gratis.
Ifall ja spelade HotS mer än vad jag gör, d v s överhuvudtaget nuförtiden, så hade jag kanske kunnat tänka mig att köpa hjältar motsvarande en summa av vad spelet är värt, säg en femhundring.
Men sen då? Nu har jag köpt på mig en näve hjältar och kanske t o m ett par skins, och jag har motsvarade betalat rätt bra för spelet. Nu kommer jag alltså inte längre utan att betala mer ifall jag vill spela andra hjältar, med andra utseenden. Helt plötslig har jag pumpat in ett par tusen i ett spel som inte borde kosta mer än några hundralappar.
Stannar det där? NEEEEJ, det bara fortsätter i oändlighet, och det är det HÄR som gör mikrotransaktioner till den styggelse det egentligen är. Det behöver inte vara "loot-boxes", det är den ohyggliga prissättningen som är den största boven, där man lockas att köp lite, men aldrig sluta.
det handlar inte längre om att spelutvecklarna ska göra bra spel utan beroendeframkallande skräp där spelaren oftast lockas in med massa lättillgängligt "feel-good" i början för att sedan märka att man spenderat några tusen på det simplaste av alla möjliga peka-klicka.
Att bara fortsätta acceptera det är att försöka övertyga utvecklare som t ex CD-Project Red att vi inte vill ha spel som The Witcher 3, utan någonting mer i still med King's "krossa något sockersött".
Jaaaaaa! Hoppas detta blir verklighet! Jag vill köpa de skin jag vill ha själv. Inget lotteri vad jag får tack. De får höjja priserna på skins istället. Helt ok för mig
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."
Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..
Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.
Det finns ett tryck kring både och skulle jag säga. Spelar man med andra i lag behöver man väl utrustning (vapen m.m.) som håller hög nivå för att kunna tävla mot andra. Små marginaler. Samtidigt finns det ju status i utseende och i exklusiva grejer.
I t.ex. NBA Live 16 som jag spelat rätt mycket finns det gott om spelare som lägger till skor, kläder, nya frisyrer, tatueringar m.m. till sin spelare. Själv lägger jag alla poäng jag tjänar i matcherna på att förbättra spelaren. Men för de som är yngre eller spelar i nån klan kanske statusen är mer viktig.
Begreppet klan finns nog i och för sig inte i just NBA Live, men om man spelar i något lag eller i någon grupp...
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."
Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..
Då får vi hoppas på att en eventuell dom har sidoeffekten att den även lägger begränsningar på mikrotransaktioner! Huzzah
Skämt (eller..?) åsido så är det nog kombinationen slump + socialt tryck att betala riktiga pengar för denna slump som åsyftas.
@JanA: Om jag fattat det rätt handlar det inte om att lootlådor är bundna till progression, utan om själva förekomsten av dem: att man kan betala för att få slumpmässiga prylar (oavsett vad prylarna betyder för gameplay). Det är att betrakta som gambling.
Säg det till Kalle, 12 år, vars alla vänner köper det senaste Battlefront.
Det är på tiden att detta tas upp på allvar, det är i mina ögon definitivt en form av gambling. Det är inte konstigare än att betala för att dra i en slot maskin, bara rewarden som är annorlunda.
Härligt! Få bort allt vad loot lådor heter
Låt mig köpa det skin jag vill ha istället för att hoppas på "turen"
Spar pengar, tjäna pengar, köp inte loot lådor, OPskins