Heart of Darkness - Frida lär en noob om vattenkylning
Luft räcker inte till när man vill pressa en dator till max varför Frida plockat ihop en vattenkylningspaket som ska hålla Heart of Darkness cool.
#asus, #heart-of-darkness, #inet, #republic-of-gamers, #vattenkylning
Vattenkylning används mest idag för att det är en grej och en extrahobby för att man vill ha ett extra häftigt utseende.
Sällan ett måste idag då det finns bra luftkylning som kyler mer än väl även vid överklockning och komponenterna inte lika benägna att överhetta som förr
Trevligt och informativt som alltid.
Det var mycket intressant för mig som aldrig kommit i kontakt med vattenkylning, men dock lite tråkigt att höra att vattenkylning idag mest ger en estetisk boost. Särskilt om det ska gå på 10000kr
Det ska bli spännande att följa detta och se slutresultatet.
@Sipmo: beror helt på vilken nivå du lägger dig på. Du kan gå till biltema och köpa det mesta förutom kylblocken och radiatorerna och få samma kyleffekt.
Du kan köpa så kallade aio kylare finns från strax över 500kr.
Jag kör oftast aio kylare till cpu för att få enklare åtkomst till ex ramminnet.
Trevligt och informativt som alltid.
Det var mycket intressant för mig som aldrig kommit i kontakt med vattenkylning, men dock lite tråkigt att höra att vattenkylning idag mest ger en estetisk boost. Särskilt om det ska gå på 10000kr
Det ska bli spännande att följa detta och se slutresultatet.
Som @jOnÄTÄn säger så går det att komma undan billigare, genom att till exempel välja ett billigare varumärke eller fundera över vilka lösningar man kan göra själv.
För att förtydliga:
Rent ljudmässigt skiljer inte en vattenkylningslösning i ljudnivå särskilt mycket jämfört med en vanlig tornkylare när datorn är lågt belastad. Dagens luftkylare är håller relativt låg ljudvolym, speciellt när allt mer blir semi-passivt (alltså att fläkten börjar snurra vid en viss temperaturpunkt). Men i spel eller andra prestandakrävande program så kommer förmodligen vattenkylningen att vara mycket tystare, jämfört med luftkylare.
Alla som skaffar vattenkylning gör inte det bara för att det är snyggt! Håller man även på med extrem överklockning, eller måste kyla något där en bra luftkylare inte ryms, kan vattenkylning också vara att föredra.
I mitt fall använder jag vattenkylning då jag tycker det är roligt, och för att det ser bra ut! På något sätt känns datorn mer levande med rinnande vatten i sig.
Hej,
Ballt avsnitt faktiskt, har själv aldrig hållt på med vattenkylning mestadels för att jag vill smälla upp en ny burk direkt och börja gamea
En sak hade ni däremot fel på, när ni sa att det inte spelar någon roll hur man drar rören.
Det spelar en stor roll. I ett sådant litet system som ni bygger kanske man inte märker av effekten, men det beror mestadels på vilken effekt pumpen har.
Däremot förlorar man tryck i varje böj på ett rör. (Jag är lite ringrostig, var ett tag sedan jag läste om flödesdynamik)
Anledningen är att både friktionen och momentet ändras i en böj, detta för att det blir ett turbulent flöde i böjarna. Det som påverkar är vinkeln på böjen, ratiot på krökningen samt Reynolds tal.
Någon annan som studerar för tillfället eller kanske jobbar med detta, kanske kan expandera lite och berätta mer ?
Vattenkylning används mest idag för att det är en grej och en extrahobby för att man vill ha ett extra häftigt utseende.
Sällan ett måste idag då det finns bra luftkylning som kyler mer än väl även vid överklockning och komponenterna inte lika benägna att överhetta som förr
Ja visst kan man kyla bra med luftkylning...:P
personligen har jag vattenkylning för prestandan skull inte att det skall vara snyggt som självändamål, utan det blir en bonus isåfall.
3930k undervatten sen 5år tebax @4.8ghz..
och här är andledningen: 30c idle 52c full load. och då långa renderingar.... kunnde inte bry mig mindre om att det skall vara snyggt i förstahand utan det är prestanda man är ute efter.
Hej,
Ballt avsnitt faktiskt, har själv aldrig hållt på med vattenkylning mestadels för att jag vill smälla upp en ny burk direkt och börja gamea
En sak hade ni däremot fel på, när ni sa att det inte spelar någon roll hur man drar rören.
Det spelar en stor roll. I ett sådant litet system som ni bygger kanske man inte märker av effekten, men det beror mestadels på vilken effekt pumpen har.
Däremot förlorar man tryck i varje böj på ett rör. (Jag är lite ringrostig, var ett tag sedan jag läste om flödesdynamik)
Anledningen är att både friktionen och momentet ändras i en böj, detta för att det blir ett turbulent flöde i böjarna. Det som påverkar är vinkeln på böjen, ratiot på krökningen samt Reynolds tal.
Någon annan som studerar för tillfället eller kanske jobbar med detta, kanske kan expandera lite och berätta mer ?
Hej! Lite sent svar här.
Kanske lite snabbt formulerat av mig i videon. Självklart så spelar flödesdynamiken roll i en vattenkylning! För att förklara hur jag menade i videon, för en vanlig speldator med vattenkylning installerat så kommer förmodligen inte temperaturskillnaden variera något extremt om du väljer att köra lite mindre, större böjar, slang eller rör. Så länge loopen i sig är hyfsat välplanerad redan!
Olika typer av dragningar påverkar flödet. Även mindre slangar som kan "kinka" sig samt kopplingar i 90/45-graders vinklar kommer påverka flödet.
Vad jag menade är att personligen skulle jag inte låta valet av slangar eller rör i sitt första vattenkylningsbygget vara avgörande ur ett temperaturskillnads-perspektiv.