"Löjligt!" David Cage om påstådda arbetsmiljöproblem på Quantic Dream

Robot
"Löjligt!" David Cage om påstådda arbetsmiljöproblem på Quantic Dream

Anklagelser mot Quantic Dream-toppar om olämpligt beteende och påtvingad övertid.

#david-cage, #detroit-become-human, #quantic-dream


Medlem

Känns som att de flesta spelstudion blir anklagade nu för tiden, vem kunde tro att underbara CDProjektRed skulle ha dåliga arbetsförhållanden? Eller naughty dog? Synd...

Medlem

Är det löjligt att påstå homofobi på kontoret för att Ellen Page spelade huvudrollen i ett av deras spel? Det låter rätt löjligt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av B-itta:

Känns som att de flesta spel studion blir anklagade nu för tiden, vem kunde tro att underbara CDProjektRed skulle ha dåliga arbetsförhållanden? Eller naughty dog? Synd...

Tror de flesta studios som är på 'the cutting edge' av AAA-spel har liknande förhållanden, där skillnaden är att vissa ser till så deras anställda håller tätt eller finner sig i & accepterar att 'det är vad som krävs för att vara på toppen' (vilket det nog ligger en hel del sanning i). Det är ett komplicerat problem.

Jag tror dock att de flesta studios kan göra mer för att jobba smartare istället för att förvänta sig att de anställda ska bära bördan med övertid osv.


signatur

subterranean homesick alien

Releasehästryttare

"Papa", "God" and "Sun King" skall det vara!

Redaktör
Ponny

@Devan: Tack för rättelsen! Gick lite för snabbt där.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Har väl förstått att den här branschen kanske inte alltid är sådär jättefin att jobba i.


signatur

I am the black wizards.

Ambassadör
Xbox

Mysigt!


signatur

Jump in.

Inaktiv

Bilderna består alltså av att någon klippt in olika medarbetarens ansikten på andras kroppar, t ex en manlig strippa, om jag förstått saken rätt. Det låter inte särskilt skandalöst, helt ärligt.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Bilderna består alltså av att någon klippt in olika medarbetarens ansikten på andras kroppar, t ex en manlig strippa, om jag förstått saken rätt. Det låter inte särskilt skandalöst, helt ärligt.

Gör det på din egen arbetsplats, och se vad som händer.

Inaktiv

@Biggles: jobbar man med folk som man har en kompisaktig relation till så sure, hade ej tagit illa upp om en person jag kände väl gjorde så med en bild på mig.

Mycket tråkigt om det är en sådan tråkig arbetskultur, men det är nog ett genomgående problem i branschen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av anon_98854:

@Biggles: jobbar man med folk som man har en kompisaktig relation till så sure, hade ej tagit illa upp om en person jag kände väl gjorde så med en bild på mig.

Skönt att du slipper känna dig utsatt!

Ambassadör
Xbox

Var det inte de här tomtarna som gör ett spel där en liten flicka misshandlas med bälte? Man kan ju börja undra lite över motivet till det scenvalet när sådant här skit kryper fram... Sitter de på studion och myser fram dylika koncept?


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mortaigne:

Var det inte de här tomtarna som gör ett spel där en liten flicka misshandlas med bälte? Man kan ju börja undra lite över motivet till det scenvalet när sådant här skit kryper fram... Sitter de på studion och myser fram dylika koncept?

Det lät långsökt.

Medlem

Skulle det skita sig kan de alltid byta jobb till TV4 eller Aftonbladet. Där kommer man undan med mycket.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Tomtar

Vad är det för människor som klagar på ”påtvingad övertid”? Har de aldrig haft ett vettigt jobb med deadlines? Extra roligt att de är i spelbranschen där det verkligen är normen efter det krävs jäkligt mycket att göra ett spel färdigt och det sällan finns pengar för att dra ut på tiden.

Medlem

@phocuz Kommentar grundat i tillsynes stor okunnighet. Normalt får du väl betalt för övertid? Det är inte normen i spelbranschen. I hur många yrken är du tvungen att arbeta 8/14-timmarsdagar, 6-7 dagar i veckan i några månader, utan att få betalt för den extra tiden? Ja, du är tvungen, om du inte gör det så får du höra om alla färskingar som bara väntar på en chans att komma in i branschen, som gladeligen arbetar ihjäl sig.

Hur man än vänder och vrider på det så är din kommentar lite som att bli spottad i ansiktet.

Medlem

@Mortaigne: Intressant åsikt. Så du menar att saker och ting som berör, som har varit självklart i litteratur i tusentals år, av någon anledning inte är ok i spel? Lite nyfiken på var detta kommer från. Har det något att göra med att spel är underhållning, och ska vara roligt och underhållande? Spel har ju mognat lite sedan så var fallet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Namn Namnsson:

@Mortaigne: Intressant åsikt. Så du menar att saker och ting som berör, som har varit självklart i litteratur i tusentals år, av någon anledning inte är ok i spel? Lite nyfiken på var detta kommer från. Har det något att göra med att spel är underhållning, och ska vara roligt och underhållande? Spel har ju mognat lite sedan så var fallet.

Nej det menar jag inte och det skrev jag inte heller. Läs artikeln, läs mitt inlägg och tänk ett varv till. Eller vänta, jag ska göra det tydligare:

Är det samma människor som precis blivit anklagade för att roa sig med sexistiska, rasistiska och nazistiska grejer med en chef som kallar sig "papa" som jobbar med det där spelet där en liten flicka blir pryglad med ett bälte?
Det ger i alla fall mig lite osmakliga vibbar.


signatur

Jump in.

MEG
Medlem

Skulle vara intressant att få reda på om det är sant eller inte, men det kanske man aldrig får...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Övertid kan betalas indirekt

@Namn Namnsson: Jag har aldrig fått betalt särskilt för övertid och jag jobbar oftast helger, i alla fall några timmar. En normal arbetsdag är 10-12 timmar. Jag förväntas läsa e-mail åtminstone någon gång varje förmiddag och eftermiddag även om jag har semester.

Har man ett mer intellektuellt krävande arbete nuförtiden, som inte är på myndighet, får man nog räkna med att jobba övertid. Vill man inte göra det bör man välja ett annat yrke än ett där man vet att man kommer få jobba på det sättet. Eget ansvar för sina val i livet tycker jag är en självklarhet. Starta en egen studio om du inte trivs. Byt jobb. Du är inte livegen. Om du uppfattar det som en spottloska i ansiktet tycker jag kanske inte att du förtjänar en spottloska, men väl ett uppvaknande.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej det menar jag inte och det skrev jag inte heller. Läs artikeln, läs mitt inlägg och tänk ett varv till. Eller vänta, jag ska göra det tydligare:

Är det samma människor som precis blivit anklagade för att roa sig med sexistiska, rasistiska och nazistiska grejer med en chef som kallar sig "papa" som jobbar med det där spelet där en liten flicka blir pryglad med ett bälte?
Det ger i alla fall mig lite osmakliga vibbar.

Dehär kan komma som en shock för dig men utvecklarna brukar inte syssla med det de gör spel om. Såvida du inte tror att Naughty Dog's Neil Druckmann går omkring och slår sönder folks ansikten på sin fritid så är det väldigt långsökt att tänka sig att en fiktiv scen i ett spel betyder att utvecklaren tycker om att misshandla små flickor oavsett vad deras arbetsmiljö är beskylld för.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av crazycat690:

Dehär kan komma som en shock för dig men utvecklarna brukar inte syssla med det de gör spel om. Såvida du inte tror att Naughty Dog's Neil Druckmann går omkring och slår sönder folks ansikten på sin fritid så är det väldigt långsökt att tänka sig att en fiktiv scen i ett spel betyder att utvecklaren tycker om att misshandla små flickor oavsett vad deras arbetsmiljö är beskylld för.

Den jämförelsen håller ju inte. Vilka kontroverser omger Naughty Dog och Neil menar du?


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av phocuz:

@Namn Namnsson: Jag har aldrig fått betalt särskilt för övertid och jag jobbar oftast helger, i alla fall några timmar. En normal arbetsdag är 10-12 timmar. Jag förväntas läsa e-mail åtminstone någon gång varje förmiddag och eftermiddag även om jag har semester.

Har man ett mer intellektuellt krävande arbete nuförtiden, som inte är på myndighet, får man nog räkna med att jobba övertid. Vill man inte göra det bör man välja ett annat yrke än ett där man vet att man kommer få jobba på det sättet. Eget ansvar för sina val i livet tycker jag är en självklarhet. Starta en egen studio om du inte trivs. Byt jobb. Du är inte livegen. Om du uppfattar det som en spottloska i ansiktet tycker jag kanske inte att du förtjänar en spottloska, men väl ett uppvaknande.

Nej, övertid är idioti, speciellt i spelindustrin. Det bränner ut de anställda och skapar mer problem än vad man tjänar på det.

Medlem

@eld: Vad har du för stöd för det? Och på vilket sätt innebär övertid stress? Det går att jobba mycket utan att stressa - jag stressar inte även om jag jobbar 70-80 timmar i veckan. Handlar bara om att vara medveten och inte låta sig bli stressad.

eld
Medlem
Skrivet av phocuz:

@eld: Vad har du för stöd för det? Och på vilket sätt innebär övertid stress? Det går att jobba mycket utan att stressa - jag stressar inte även om jag jobbar 70-80 timmar i veckan. Handlar bara om att vara medveten och inte låta sig bli stressad.

Jag har varit där, trodde jag var odödligt och kunde arbeta hur mycket som hellst. Jag blev ju varken stressad eller mådde dåligt.
Tills man märkte att man inte riktigt har kontroll över hur det fungerar.

Jag tror inte bevisbördan ligger på mig när det handlar om att påvisa att 70-80 timmar i veckan innebär mer stress.

1
Skriv svar