Community-skapade banor med prislapp på väg till Starcraft 2
Hmmm, testade man inte detta med skyrim-mods? Gick väl sådär?
Grundidén är det inget fel på, att innehållsskapare ska uppmuntras att skapa innehåll.
Sen är där en drös med variabler som är obesvarade, såsom hur mycket av kakan valve/ägaren tar, hur man förebygger ”contentscams”, etc etc
Om de skapade en butik där alla innehållsskapare kan sälja sina kartor tycker jag att det är en bra idé. Men om de själva väljer ut sina egna favoriter, och kanske även tar större delen av pengakakan själva, tycker jag mindre bra om det.
Roblox*, t.ex. gör det bra. Alla kan skapa och tjäna pengar content. Kan dock inte komma på särskilt många andra (några alls?) som lyckats skapa en bra marknad på samma sätt.
*Måste friskriva mig med att det är dottern som spelar det. Inte jag.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
"Arcade" eller "custom maps" var ett katastrofalt misslyckande för Starcraft 2 efter hur bra det var i Warcraft 3, så att de fortsätter testa nya saker för att få igång scenen är bara positivt i min åsikt.
Fast det beror mycket på att Blizzard lovade att ha det här systemet, att man kan sälja banor, tidigt efter release. Så bra banskapare väntade på det innan de började göra bra banor och släppa gratis. Sedan kom aldrig systemet och i kombination med Starcraft 2 usla host/join/map selection system så blev UMS/Custom maps aldrig en hit. Om de är för sent ute med denna ändringen eller om det kan få bra banskapare att komma tillbaka till SC2 och med det spelare återstår att se.
Rätt o rätt, jag tänker mer varför jag skulle betala 5 dollar för en bana i SC2 när jag kan få hela spel för det på t ex steam, humblebundle eller GoG. Känns inte prisvärt för mig som konsument.
Fast flertalet banor i WC3 har jag spelat oändligt mycket fler timmar än en stor majoritet av mina spel på t.ex. steam (som är närmare 500 till antalet). FFORPG har jag säkerligen spelat över 200 timmar bara den, en annan ORP, 'Road to rome' (iirc) säkerligen en 200h+ där med, Skibi TD, Elemental TD, Hero defence och liknande säkerligen en 100h vardera och inte att glömma elefanten i rummet, Dota (och liknande) som jag lagt ner hundratals timmar i. Utöver det har du även singleplayer campaignmaps och liknande. Att SC2 editorn är mycket kraftfullare (och desssvärre därmed svårare att använda) öppnar ju upp för ännu fler riktigt bra banor eller campaigns. Så att betala $5 för banor av den kalibern har jag inget emot. Ännu bättre om det bara är cosmetics i banan som man köper och utöver det är banan gratis är ju toppen?
Fast flertalet banor i WC3 har jag spelat oändligt mycket fler timmar än en stor majoritet av mina spel på t.ex. steam (som är närmare 500 till antalet). FFORPG har jag säkerligen spelat över 200 timmar bara den, en annan ORP, 'Road to rome' (iirc) säkerligen en 200h+ där med, Skibi TD, Elemental TD, Hero defence och liknande säkerligen en 100h vardera och inte att glömma elefanten i rummet, Dota (och liknande) som jag lagt ner hundratals timmar i. Utöver det har du även singleplayer campaignmaps och liknande. Att SC2 editorn är mycket kraftfullare (och desssvärre därmed svårare att använda) öppnar ju upp för ännu fler riktigt bra banor eller campaigns. Så att betala $5 för banor av den kalibern har jag inget emot. Ännu bättre om det bara är cosmetics i banan som man köper och utöver det är banan gratis är ju toppen?
Anledning till att man gjorde detta var nog i större utsträckning att du inte kunde få riktigt bra indies eller AAA titlar på rea för 5 -10 dollar, det var inte ens i närheten av samma klimat när det kom till konkurrens och marknad när man satt och spelade custom maps till Starcraft & Warcraft 3. Men det är mina 5 cent, tycker inte individuella banor är värda 5 dollar.
Anledning till att man gjorde detta var nog i större utsträckning att du inte kunde få riktigt bra indies eller AAA titlar på rea för 5 -10 dollar, det var inte ens i närheten av samma klimat när det kom till konkurrens och marknad när man satt och spelade custom maps till Starcraft & Warcraft 3. Men det är mina 5 cent, tycker inte individuella banor är värda 5 dollar.
Jag vill påstå att det warezades minst lika mycket då som nu, så tillgång till billiga (gratis) spel fanns det även då. Likväl då som nu så var det ingen som brydde sig om antipiratlagar (Även fast fler folk köper spel idag iomed steam etc., så är nog inställningen ungefär densamma till hur olagligt det är). Men ändock valde en enorm del av spelarna att spendera tid med gratissaker som Dota och annat i WC3 (Som förvisso kostade att köpa, men igenom det fick man "oändligt" med minispel i ett spel. Om man inte körde det på LAN eller privatservrar). Custom mapsen var helt enkelt så underhållande och bra. Det kan vi ju se idag genom att Dota2, Lol, Hon och femtioelva andra cloner av Dota (Som i sin tur är en clon utav AoS) som släppts som standalone spel.
Jag vill påstå att det warezades minst lika mycket då som nu, så tillgång till billiga (gratis) spel fanns det även då. Likväl då som nu så var det ingen som brydde sig om antipiratlagar (Även fast fler folk köper spel idag iomed steam etc., så är nog inställningen ungefär densamma till hur olagligt det är). Men ändock valde en enorm del av spelarna att spendera tid med gratissaker som Dota och annat i WC3 (Som förvisso kostade att köpa, men igenom det fick man "oändligt" med minispel i ett spel. Om man inte körde det på LAN eller privatservrar). Custom mapsen var helt enkelt så underhållande och bra. Det kan vi ju se idag genom att Dota2, Lol, Hon och femtioelva andra cloner av Dota (Som i sin tur är en clon utav AoS) som släppts som standalone spel.
Får väl se, tror inte det kommer bli någon större framgång. Det är en helt annan marknad idag, speciellt med utbudet av F2P.