Women in Games lanserar strategi för att göra e-sporten mer jämställd

Robot
Women in Games lanserar strategi för att göra e-sporten mer jämställd

12 punkter för att hjälpa branschen på traven.

#csgo, #e-sport, #wigj


Medlem

Löjligt. Representation inom esport skall inte fås genom vilket kön man tillhör. Vill man komma in i esport scenen måste man visa det genom att prestera bättre än sina motståndare.

Medlem

(kan bara csgo-scenen så utgår från den när jag skriver)

Tycker det är bra att informera och uppmuntra. Tycker Thorins video angående detta är bra. Har för mig han tar upp hur det var i schack där dom gjorde nåt test där dom spelade online. Kvinnorna gjorde betydligt bättre ifrån sig när arrangörerna sa till dom att dom spelade mot en annan kvinna, även om det var en man dom faktiskt spelade mot. Och vice versa.
Där, liksom i CS, så verkar det finnas en mental mur som kvinnorna måste riva.

Lite kluven på det där med separata tjej-turneringar. Helst vill jag att alla spelar i samma. Finns ett stort problem med dessa turneringar. De bästa kvinnliga spelarna har nämligen två val idag:
1. Ställ endast upp i tjejturneringarna och vinn.
2. Ställ upp i dom vanliga turneringarna och bli överkörda av no-namelag.
Så gissa vad dom väljer...

Medlem

Hur många gamers som spelar E-sportspel typ CS, Overwatch, LOL mm. är kvinnor? Hur många kvinnor kollar på E-sport? Finns ju många bra kvinnliga spelare i diverse lag men aldrig sett ett helkvinnligt lag i topp. Att dock pressa fram en "B-liga: bara för att få in fler kvinnor är fel enligt mej. Ska de kvinnor som redan spelar i topp inte få delta i de vanliga tävlingarna? Om organisationer som dessa vill se fler kvinnor i e-sport får de väl sponsra egna lag. Med tanke på hur stora vissa kvinnliga twitchspelare är så är det konstigt att inte något större företag typ Asus, MSI mm gjort detta.

Det vore ju i allas intresse att få fler tittare och utövare. Kanske inte incels då. xD

Medlem

@ScorchPipe:
Finns dock gott om bra enskillda kvinnliga spelare. Kolla bara Overwatch.

Medlem

Finns ju redan kvinnor inom e-sport i både Heartstone och SC2 som gör bra ifrån sig, Inte bättre att personer spelar på samma villkor istället för massa kvoteringar, handikapp och särbehandling?

Läser man mellan raderna i några av punkterna så förstår man att det är några som vill pusha sin egna karriärer, inte just inom e-sport kanske men inom intressegrupper. Lycka till säger jag, detta är helt fel väg att gå.

Medlem
Skrivet av Striva:

Löjligt. Representation inom esport skall inte fås genom vilket kön man tillhör. Vill man komma in i esport scenen måste man visa det genom att prestera bättre än sina motståndare.

Läste du ens artikeln? Det verkar snarare handla om huruvida man ska få fler kvinnor att bli mer aktiva och marknadsföra E-sporten hos kvinnor. Det står inget om att kvinnor som spelar dåligt ska bli inkvoterade

Allvarligt när folk läser utifrån vad de vill, och inte vad det faktiskt står.

Medlem

I vanlig ordning vill feministerna att "någon annan" ska lösa deras icke-problem. Det finns inga hinder specifikt för kvinnor när det gäller esport, likaså är det ingen självuppfyllande profetia när man påstår att kvinnor inte delar intresset. Män och kvinnor gillar olika saker, självklart blir inte fördelningen (av spelarna) 50/50.

Vidare:

"Women's esports should be seen as a product in its own right and not an add-on or proving ground for the existing male-dominated industry."

Varför? Det är en sidoprodukt, ett tillägg till sporten. De kvinnliga ligorna skapar onödig segregation och bygger på att låsa ute spelare, de finns endast för att sätta en viss grupp spelare i en liten bubbla där det saknas motstånd. Det finns inga fysiska hinder för kvinnor att tävla på samma nivå på män, det finns inte heller några hinder att bilda kvinnliga eller blandade lag att tävla med. "Manlig dominans" bland spelarna är således en statistik, inte ett hinder och inget problem.

"Significantly increase the number of women-only tournaments and leagues with the aim of growing both audience and player base, providing more opportunities for women staff behind the scenes and in forward facing roles."

Helt fel väg att gå i min mening. Bortsett från Overwatch känner jag inte till något spel vars esport styrs centraliserat från en aktör, så vem har de tänkt tvinga att investera i fler kostsamma turneringar vars främsta säljpunkt är att erbjuda sämre nivå på spelet? Med detta kommer stora delar av talangen i turneringar (värd, analytiker, kommentatorer etc.) från personer som jobbat sig upp, inte blivit tilldelade rollerna för sitt kön. Inget hindrar kvinnor att exempelvis sitta och casta småturneringar på Twitch för att bygga upp sitt CV, men man ser det aldrig. Varför? Jobba på som alla andra.

"Organisation of additional tournaments, sponsorship and prize money -- plus discussions with established esports organisations -- with the aim of inspiring and promoting new women's teams."

Än en gång: Gå samma väg som alla andra. Bilda ett lag, vinn, vinn mer, bli sponsrade, gå med i en organisation. Ju mindre särbehandling desto bättre, tvinga inte företag att kompensera för bristande initiativförmåga hos spelarna.

Medlem
Skrivet av employed:

@ScorchPipe:
Finns dock gott om bra enskillda kvinnliga spelare. Kolla bara Overwatch.

Overwatch har endast en kvinnlig spelare och hennes lag slog nationella och internationella förlustrekord genom att förlora alla matcher de spelade över hela säsongen, totalt 0-40 i statistik.

Medlem

Om det ska "sättas in åtgärder" så tycker jag det ska begränsas till gräsrotsnivå, alltså att helt enkelt försöka få fler tjejer att bli intresserade av att spela. (Genom någon annan metod än att visa tjejturneringar för dem). Annars riskerar det att bli som några i tråden redan nämnt, att det får ett oriktigt skimmer över sig, att de inte kan konkurrera på vanliga villkor.

Om man ska börja dra igång ett stort maskineri med turneringar och grejer, vad för kvalité kommer det fyllas med? Är det inte bättre att börja bygga från grunden väldigt långsiktigt och se vad det leder till?

Självfallet vore det kul och bra om fler tjejer spelade. Låt oss bara se om de vill, om de väl blir "välinformerade" om att det här med spel/e-sport är en sysselsättning man kan ägna sig åt.

Medlem

Ser gärna mer kvinnor dyka upp inom e-sport men som vanligt så gör alla dessa "Mer kvinnor inom <bransch>"-organisationerna det på helt fel sätt.

Hade jag varit kvinna hade jag väl hellre bara velat bli sedd som vilken annan spelare som helst? istället för att få speciella turneringar gjorda för min skull. Det om något cementerar ju faktumet att det skulle vara någon skillnad på kvinnliga spelare jämfört med män. Alla som vill får spela och delta i turneringar, är man dessutom duktig så uppmärksammas man, oavsett kön. Jag förstår inte var problemet är? Att folk blir kallade för slagord hör till internets begynnelse (tyvärr!) och är inget som enbart kvinnor råkar ut för. Första svaret jag fick från en BBS med hjälp av brorsan när jag va 6 år löd "kill yourself, loser!" Det är snart 30 år sedan.

Varför kan folk inte acceptera att anledningen till att vi har färre kvinnor inom t.ex. spel, programmering etc. är för att kvinnor kanske inte är lika intresserade? Jag vet att min flickvän inte är det minsta intresserad, hon pysslar med design och konst istället. Det måste inte alltid vara förtryck. Och varför måste det alltid vara 50/50?

Det vore jättekul med mer kvinnor, men allt det här daltandet får det ju bara att bli värre.

Medlem

Om en man vill spela så ska han få spela.
Om en kvinna vill spela så ska hon få spela.

Oh shit, nu blev det komplicerat....
Tror vi skulle behöva en 12-punkts lista för att göra det lite lättare....

Medlem

Eller så är inte kvinnor lika intresserad av esport, annars hade det nog funnits fler.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Eller så är inte kvinnor lika intresserad av esport, annars hade det nog funnits fler.

Tror snarare det är fördomar och grupptryck samt dålig marknadsföring som ligger bakom. Spelmarknaden i övrigt sägs vara ganska jämställd. Folk födds inte med intressen, utan blir uppväxta med det. Ingen biologisk faktor som gör att kvinnor i större utsträckning skulle vara mer ointresserad av E-sport än män.

Skrivet av Allexz:

Om en man vill spela så ska han få spela.
Om en kvinna vill spela så ska hon få spela.

Oh shit, nu blev det komplicerat....
Tror vi skulle behöva en 12-punkts lista för att göra det lite lättare....

Det är så enkelt det borde vara. Men dessvärre är världen inte rättvis

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Seraium: Eller så påverkar den rådande fördelningen mellan män och kvinnor. Gaming är inte lika killkodat som det var för 10 år sedan, men e-sport på elitnivå kräver år av träning och engagemang, något som kvinnor saknar i samma utsträckning.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv

Here we go again!

"Women in Games (WIGJ) är en ideell organisation som förespråkar fler kvinnor inom spel och e-sport. I dagarna presenterar de en rapport över kvinnors underrepresentation inom e-sport, tillsammans med en föreslagen strategi för hur detta kan åtgärdas."

Varför är detta något som bör åtgärdas överhuvudtaget? Är det verkligen ett problem att det finns mansdominerade aktiviteter?
Varför ska man "fostra den kvinnliga e-sportscenen"?
Visst, om det finns något som hindrar tjejer som vill vara mer involverade i e-sport kanske man bör göra någonting åt det. Men finns det problemet?

Ofta när det kommer till sånt här känns det som att det handlar om en skev bild av jämställdhet och vissa människor i dessa organisationer som försöker göra karriär på luft och ingenting. Om tillräckligt många tror att detta är något nödvändigt kommer pengar samlas in och människor kommer tjäna sitt levebröd utan att egentligen ha skapat något av värde.

Skrivet av Cenorida:

Tror snarare det är fördomar och grupptryck samt dålig marknadsföring som ligger bakom. Spelmarknaden i övrigt sägs vara ganska jämställd. Folk födds inte med intressen, utan blir uppväxta med det. Ingen biologisk faktor som gör att kvinnor i större utsträckning skulle vara mer ointresserad av E-sport än män.

Det är så enkelt det borde vara. Men dessvärre är världen inte rättvis

Jag tror det finns biologiska anledningar till att män är mer intresserade av en viss sorts spel än kvinnor.
En väldigt stor majoritet av alla spel som är esporter kan kokas ner till någon form av jakt- eller krigslek vilket jag tror naturligt intresserar män mer än kvinnor. När man också snackar multiplayerspel kommer man till det ursprungliga att män stångas och tävlar med varandra för att se vem som är bäst på just en specifik sak. Något jag också tror är ett naturligt beteende hos män.

Medlem

Förändring går onödigt långsamt om man inte tillåts knuffa och styra lite här och var, eller subventionera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Striva:

Löjligt. Representation inom esport skall inte fås genom vilket kön man tillhör. Vill man komma in i esport scenen måste man visa det genom att prestera bättre än sina motståndare.

Många som inte verkar läsa artikeln eller förstå vad de, organisationen, vill åstadskomma.

Medlem

"Barf" Låt kvinnor sköta sina egna intressen. Trött på all tokenism and social engineering som pusha av grupper som helt drivs av ideologi.
Alla multi-varierande analyser som gjorts i ledande länder inom egalitarianism (te.x Sverige), visar att gapet mellan kvinnliga och manliga intressen blir större ju friare man är.


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

varför?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag tror det finns biologiska anledningar till att män är mer intresserade av en viss sorts spel än kvinnor.
En väldigt stor majoritet av alla spel som är esporter kan kokas ner till någon form av jakt- eller krigslek vilket jag tror naturligt intresserar män mer än kvinnor. När man också snackar multiplayerspel kommer man till det ursprungliga att män stångas och tävlar med varandra för att se vem som är bäst på just en specifik sak. Något jag också tror är ett naturligt beteende hos män.

Fel säger jag. Att män föds mer våldsamma än kvinnor tror inte jag heller på. Utan snarare normer, generaliseringar, fördomar och "regler" på hur man ska bete sig på beroende på vilket kön man tillhör är skäl till varför intressen, hobby, värderingar och yrken skiljer sig åt bland könen. I grund och botten har kvinnor och män egentligen exakt likadana hjärnor. Att kvinnor helt enkelt inte ska spela spel tror jag är väldigt vanligt förekommande i många andra länder.

Däremot så är män generellt sätt starkare än kvinnor. Vilket jag tror är en stor anledning till varför kvinnor genom historien alltid sett som "svaga och snälla (fast i en beroendeställning)" och män "starka, aggressiva och dominanta".
Kanske möjligen att testosteron har någon biologisk verkan på känslorna. Men i så fall minimal tror jag.

Men vi måste ha i åtanke att detta är en internationell organisation, i Sverige är allt ganska bra och tror inte heller att organisationen har något större fokus på Sverige. Den enorma kritiken mot kvinnor i BF5 säger en hel del hur ila situationen för kvinnor egentligen är.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fel säger jag. Att män föds mer våldsamma än kvinnor tror inte jag heller på. Utan snarare normer, generaliseringar, fördomar och "regler" på hur man ska bete sig på beroende på vilket kön man tillhör är skäl till varför intressen, hobby, värderingar och yrken skiljer sig åt bland könen. I grund och botten har kvinnor och män egentligen exakt likadana hjärnor. Att kvinnor helt enkelt inte ska spela spel tror jag är väldigt vanligt förekommande i många andra länder.

Däremot så är män generellt sätt starkare än kvinnor. Vilket jag tror är en stor anledning till varför kvinnor genom historien alltid sett som "svaga och snälla (fast i en beroendeställning)" och män "starka, aggressiva och dominanta".
Kanske möjligen att testosteron har någon biologisk verkan på känslorna. Men i så fall minimal tror jag.

Men vi måste ha i åtanke att detta är en internationell organisation, i Sverige är allt ganska bra och tror inte heller att organisationen har något större fokus på Sverige.

Här finns intressant läsning om biologiska skillnader: https://stanmed.stanford.edu/2017spring/how-mens-and-womens-b...

"There was too much data pointing to the biological basis of sex-based cognitive differences to ignore [...]"


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det finns inget som hindrar kvinnor mer än män att bli bäst på spel inom E-sport

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Fel säger jag. Att män föds mer våldsamma än kvinnor tror inte jag heller på. Utan snarare normer, generaliseringar, fördomar och "regler" på hur man ska bete sig på beroende på vilket kön man tillhör är skäl till varför intressen, hobby, värderingar och yrken skiljer sig åt bland könen. I grund och botten har kvinnor och män egentligen exakt likadana hjärnor. Att kvinnor helt enkelt inte ska spela spel tror jag är väldigt vanligt förekommande i många andra länder.

Däremot så är män generellt sätt starkare än kvinnor. Vilket jag tror är en stor anledning till varför kvinnor genom historien alltid sett som "svaga och snälla (fast i en beroendeställning)" och män "starka, aggressiva och dominanta".
Kanske möjligen att testosteron har någon biologisk verkan på känslorna. Men i så fall minimal tror jag.

Men vi måste ha i åtanke att detta är en internationell organisation, i Sverige är allt ganska bra och tror inte heller att organisationen har något större fokus på Sverige.

Det där stämmer inte. Män och kvinnors hjärnor är olika och även hormoner och liknande som interagerar med hjärnverksamheten.

Spädbarn föredrar olika leksaker beroende på kön:
https://www.city.ac.uk/news/2016/july/infants-prefer-toys-typ...

Citat:

“Biological differences give boys an aptitude for mental rotation and more interest and ability in spatial processing, while girls are more interested in looking at faces and better at fine motor skills and manipulating objects. When we studied toy preference in a familiar nursery setting with parents absent, the differences we saw were consistent with these aptitudes. Although there was variability between individual children, we found that, in general, boys played with male-typed toys more than female-typed toys and girls played with female-typed toys more than male-typed toys."

Skillnaderna kan t.o.m. ses hos apor när de leker med mänskliga leksaker:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583786/

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Cybersoul: Fysiskt? nej. Men om man kollar på tradition, kultur och hur mansdominerad e-sport är? Jag tycker det blir betydligt klurigare då.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Här finns intressant läsning om biologiska skillnader: https://stanmed.stanford.edu/2017spring/how-mens-and-womens-b...

"There was too much data pointing to the biological basis of sex-based cognitive differences to ignore [...]"

Finns nog många motstridiga uppgifter om detta. Dessutom tror jag att känsligheten i fråga gör att många avstår från att faktiskt forska på ämnet vilket gör att det nog inte finns någon perfekt vetenskaplig analys.

Men Stuart Ritchie vid Edinburgh University har genom att läsa många vetenskapliga rapporter kunnat konstatera att kvinnor är lite smartare medan män har bättre minne och rumsuppfattning. Men han konstaterar också att hjärnorna är mycket mer lika än de är olika.

Skillnaderna tycks ändå vara ganska minimala och huruvida det är slumpen eller faktiskt könet som är anledningen till skillnaderna är omtvistat. Det finns fortvarande många, många män som är mycket smartare än vissa andra kvinnor. Så att dra alla över en spets blir också lite dumt.

Skrivet av Cybersoul:

Det finns inget som hindrar kvinnor mer än män att bli bäst på spel inom E-sport

I Sverige? Nja, men låt oss säga att du skulle älska balett. Men inte våga delta i tävlingar för att bli dumförklarad eller förnedrad av vänner och bekanta? Som jag sa tidigare handlar det fortvarande inte om någon kvotering av kvinnor som spelar dåligt. Utan att få spelande bland kvinnor att bli mer socialt accepterat. Liksom andra exempel, som balett för män eller personer som vill vara nyktra utan att få en massa påhopp eller anmärkningsvärt hög uppmärksamhet.

I världen ser dock situationen ännu värre ut. Och jag tror också att det är på de platser som organisationen kommer verka mest. Vi ska ju ha i åtanke att detta inte är en svensk organisation.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det där stämmer inte. Män och kvinnors hjärnor är olika och även hormoner och liknande som interagerar med hjärnverksamheten.

Spädbarn föredrar olika leksaker beroende på kön:
https://www.city.ac.uk/news/2016/july/infants-prefer-toys-typ...

Skillnaderna kan t.o.m. ses hos apor när de leker med mänskliga leksaker:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583786/

Rapporten är nog inte helt perfekt. (Har bara skuggläst) Men dels så är det bara typ 100 barn och dels är de lite för gamla. Och sen så finns det många andra vetenskapliga rapporter som pekar på det motsatta. Som jag sa tidigare, det är nog känsligheten i frågan som gör att det frågan fortfarande är oklar och omtvistad. Att det finns skillnader kan vi nog alla hålla med om, frågan är bara hur stora det är. Och hur mycket som faktiskt beror på slumpen eller könet.

Medlem

Är man bra nog för att kvalificera sig till att delta i esports oavsett kön så visst kör på, ska inte ha ett dugg om vilket kön man har så länge man har ett intresse, en vilja och är duktig nog för att lyckas. Fan, jag skulle kunna se en Golden Retriever i esports, hade inte brytt mig så länge den var bra.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror snarare det är fördomar och grupptryck samt dålig marknadsföring som ligger bakom. Spelmarknaden i övrigt sägs vara ganska jämställd. Folk födds inte med intressen, utan blir uppväxta med det. Ingen biologisk faktor som gör att kvinnor i större utsträckning skulle vara mer ointresserad av E-sport än män.

Det är så enkelt det borde vara. Men dessvärre är världen inte rättvis

Så du säger tävlingar stänger ute spelare pga kön?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så du säger tävlingar stänger ute spelare pga kön?

Skrev tidigare:
Nja, men låt oss säga att du skulle älska balett. Men inte våga delta i tävlingar för att bli dumförklarad eller förnedrad av vänner och bekanta? Som jag sa tidigare handlar organistationen fortvarande inte om någon kvotering av kvinnor som spelar dåligt. Utan att få spelande bland kvinnor att bli mer socialt accepterat. Liksom andra exempel, som balett för män eller personer som vill vara nyktra utan att få en massa påhopp eller anmärkningsvärt hög uppmärksamhet.

Sen tror jag också att kvinnor generellt blir mer stoppade av bl.a föräldrar från spelande, eller delta i sådana evenemang i större utsträckning än män.

Skriv svar