Analys av Anthem: "Tar Frostbite till nästa nivå"

Robot
Analys av Anthem: "Tar Frostbite till nästa nivå"

Digital Foundry skärskådar E3-demon.

#anthem, #bioware, #electronic-arts


Medlem

"Strong hints of Destiny" det är där spelet förlorar mig lite...

Medlem

Destiny var aldrig min kopp té. Från allt vi sett och hört hittills så betyder det automatiskt att Anthem inte kommer vara min kopp té. Ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel, men jag kommer inte betala för en destiny klon med lite fluffigare grafik och free flight.

Medlem

känns väldigt meh, hade hellre sett bioware dö efter att ha släppt ett ambitiöst rpg som inte nådde hela vägen fram.

en destinyklon är det absolut tråkigaste spelet jag kan tänka mig.

själv ser jag nedräkningen till release som nedräkningen till biowares begravning.

Medlem

Så vad heter motorn, Frostbyte (som i rubriken) eller Frostbite (som i texten)?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Redaktör
Ponny

@Dave Lister: Ah! Frostbite och inget annat. Tack för rättelse, hjärnan kokar lite i värmen.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av B-itta:

"Strong hints of Destiny" det är där spelet förlorar mig lite...

Samma! Hade det varit "Strong hints of singleplayer rpg:s of Bioware in its prime time" hade vi snackat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Eller hur? Typ Mass Effect eller Dragon Age istället.

Medlem

En solklar förhandsbokning, frågan är vilken utgåva bara.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

En solklar förhandsbokning, frågan är vilken utgåva bara.

Den som ger dig en irl javelin.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@Fredrik Eriksson: Sluta. Jag gråter över Biowares svunna stortid. Baldurs Gate serien, KOTOR, Jade Empire, Mass Effect 1-2, Dragon Age: Origins...

Bioware är dött. Zombien Bioware som snubblar runt behöver någon avliva.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Fredrik Eriksson: Sluta. Jag gråter över Biowares svunna stortid. Baldurs Gate serien, KOTOR, Jade Empire, Mass Effect 1-2, Dragon Age: Origins...

Bioware är dött. Zombien Bioware som snubblar runt behöver någon avliva.

Ser ofta många som trånar över de gamla rollspelen, men det verkar inte som många supportar speltypen. För det släpps sådana spel. Pillars of Eternity II: Deadfire är ett utmärkt exempel och ett väldigt bra spel. Enligt Steamspy har det sålt 100K-200K på Steam. https://steamspy.com/app/560130

Hade Bioware gjort ett spel som sålt 200K hade de blivit avrättade av EA direkt. Nej, sådana spel är lämpade för mindre eller mellanstora bolag som Obsidian eller Larian som har mindre resurser men också klarar sig ekonomiskt på de mindre summor de drar in.

Så om ni ska fortsätta ropa efter "old school" RPG får ni ta och börja köpa dem också. Eller kanske inse att den typen av spel inte kommer göras av bolag med AAA budget.

Medlem

@Fulci: Jag köpte Pillars of Eternity 1 men spelvärlden och spelmekaniken föll mig inte i smaken alls. Samma sak med karaktärerna i spelet. Storyn verkade bra, men de tre föregående sakerna är en dealbreaker för mig. Det handlar inte om att köpa för att genren ska leva, spelen får leverera det jag gillar också för att jag ska köpa dem.

Divinity: Original Sin spelen levererar, tex. 2an sålde över 1 miljon fram tills november förra året.

Pillars of Eternitys "dåliga" försäljningssiffror säger mer om spelet än något annat.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Ser ofta många som trånar över de gamla rollspelen, men det verkar inte som många supportar speltypen. För det släpps sådana spel. Pillars of Eternity II: Deadfire är ett utmärkt exempel och ett väldigt bra spel. Enligt Steamspy har det sålt 100K-200K på Steam. https://steamspy.com/app/560130

Hade Bioware gjort ett spel som sålt 200K hade de blivit avrättade av EA direkt. Nej, sådana spel är lämpade för mindre eller mellanstora bolag som Obsidian eller Larian som har mindre resurser men också klarar sig ekonomiskt på de mindre summor de drar in.

Så om ni ska fortsätta ropa efter "old school" RPG får ni ta och börja köpa dem också. Eller kanske inse att den typen av spel inte kommer göras av bolag med AAA budget.

Witcher III och Fallout 4 är ju exempel på två AAA rpg-titlar som sålt som smör de senaste åren. Marknaden finns där. Det gäller bara för bolagen att leverera.

Edit: Och glömde Divinity; Original Sin 2. Tack Mirage


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

blev inte kingdom come något av en sleeperhit, trots att det motarbetades en del?

Medlem

Place your bets! Sista spelet som Bioware släpper innan de läggs ner som så många andra studios EA köpt upp?

Medlem

Deadfires försäljningssiffror inkluderar ej ex sålda via FIG under fundraisern då folk som redan betalat för spelet via FIG inte köper det igen på steam (steam nyckel inkludersas). Där drog spelet in 4,5 miljoner dollar. Budgeten för Deadfire är något helt annat än de hade för Pillars 1 då de även använt pengar som de tjänat in från Tyrrany och Pillars 1 för att bygga Deadfire. De har också lärt sig av Pillars 1 och spelmekaniken är putsad därefter. Så det är definitivt ett väldigt bra RPG och förtjänar en plats tillsammans med Larians Divinity: Original sin 2.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Witcher III och Fallout 4 är ju exempel på två AAA rpg-titlar som sålt som smör de senaste åren. Marknaden finns där. Det gäller bara för bolagen att leverera.

Edit: Och glömde Divinity; Original Sin 2. Tack Mirage

Wicher III och Fallout 4 är open world action-betonade RPG, inte riktigt samma sak. Dessutom har inte Bioware gjort något sådant spel (än). Dragon Age Inquisition är inte riktig open world, utan har en bunt kartor som man besöker.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Fulci: Jag köpte Pillars of Eternity 1 men spelvärlden och spelmekaniken föll mig inte i smaken alls. Samma sak med karaktärerna i spelet. Storyn verkade bra, men de tre föregående sakerna är en dealbreaker för mig. Det handlar inte om att köpa för att genren ska leva, spelen får leverera det jag gillar också för att jag ska köpa dem.

Divinity: Original Sin spelen levererar, tex. 2an sålde över 1 miljon fram tills november förra året.

Pillars of Eternitys "dåliga" försäljningssiffror säger mer om spelet än något annat.

Ja, DOS har sålt bra, men är tveksam om EA skulle acceptera 2 miljoner, de vill nog upp i 5-10 miljoner innan de är nöjda.

Skulle gärna se ett mer seriöst eller "mörkt" RPG från Larian med samma motor som DOS. Jag gillar de spelen, men vore kul att se vad de kunde göra med en annan story.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Wicher III och Fallout 4 är open world action-betonade RPG, inte riktigt samma sak. Dessutom har inte Bioware gjort något sådant spel (än). Dragon Age Inquisition är inte riktig open world, utan har en bunt kartor som man besöker.

Baldurs Gate är dock inte riktigt samma slags spel som Mass Effect heller.

Sen är det väl inte jättekonstigt att nya rpg spel med 1998-stil grafik inte säljer lika bra 2018. Tror du Baldurs Gate hade varit lika populärt om det varit ett textbaserat rpg?

Jag tror de flesta som hellre sett ett nytt renodlat singleplayer AAA-rollspel från Bioware, är ute efter något på samma ambitions nivå som Cyberpunk 2077, snarare än något i stil med Divinity Original Sin eller Pillars of Eternity.

Medlem

Försiktigt positiv men avråder från att förhandsboka, om man nu inte absolut vill ha en speciell fysisk utgåva. I annat fall främjar det enbart ofärdiga produktsläpp.

Medlem

@Fulci: De vill nog upp till dem siffrorna, men då ska de inte satsa på den typen av spel. För de flesta är det drömsiffror. Bättre att studior som Larian eller Black Isle ,som du nämnde innan, gör spelen.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Den som ger dig en irl javelin.

Den har jag missat, länk?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Den har jag missat, länk?

Jag tar för givet att det kommer en... Inte skulle dom göra något sånt här bara som någon sorts pr-cosplay?

https://insta-stalker.com/post/BkBV8CIFnm8/

Snart blir det ut och flyga. Nääär som helst nu.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag tar för givet att det kommer en... Inte skulle dom göra något sånt här bara som någon sorts pr-cosplay?

https://insta-stalker.com/post/BkBV8CIFnm8/

Snart blir det ut och flyga. Nääär som helst nu.

Det enda jag kan hitta är en specialutgåva med digitala prylar, till xbone och ps4.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kanske därför Dragon Age: Inquisition och Mass Effect - Andromeda kändes som tomma själlösa single player MMO:n...

1
Skriv svar