Undersökning: Vilka plattformar spelar vi helst på?

Robot
Undersökning: Vilka plattformar spelar vi helst på?

PC Master Race, konsolplebej, handheld-excentriker eller VR-torsk?

#fz-community


Medlem

PC Master Race

Jag har försökt spela på sambons konsol, men det är inte lika kul/givande som PC. (Finns ett fåtal undantag som till exempel det fantastiska Unravel).

Moderator | Testpilot

Många spel jag har till PS4 som nu finns på PC spelar jag hellre på sistnämnda. Bara skönt att ha spelet på en skärm och exempelvis Discord på den andra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Även om jag gillar att spela på en dator, så tycker jag nog att det är skönare att sitta i soffan och spela på Switch. Så föredrar nog den. Olika fördelar och nackdelar (olika typer av spel också).

Medlem

Lol jag vann jag är som alla andra!!

Medlem

PC utan tvekan. Har också en Xbox one X som jag använder ganska sparsamt. PC föredrar jag på alla sätt förutom priset

Medlem

PC, men kör även lite exclusives på ps4 samt litegrann på mobilen. Finns ett spel till PC så väljer jag PC versionen alla gånger.

Medlem

Helst Pc. Men den sjunger på sista versen så konsolen har tagit över just nu

Medlem

Kört enbart PC de senaste 8 åren. Ibland önskar jag att jag hade en PS4 för vissa exklusiva titlar men kan inte motivera ett köp för några få spel. Jag har redan mer spel än vad jag någonsin kommer hinna att lira.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

PC, men kör även lite exclusives på ps4 samt litegrann på mobilen. Finns ett spel till PC så väljer jag PC versionen alla gånger.

Är det så? Men som jag själv gjorde för någon månad sedan. Köpte Yoku's Island Express till min Switch, även om det finns till PC och jag har möjligheten att streama till TV:n. Men kände att spelet faktiskt inte blev direkt sämre eller bättre vilken enhet jag än valde (+att det säkert fungerar bra i bärbart format). Men samtidigt så köpte jag Forza Motorsport 7 till PC:n senast och skulle säkert ha gjort det även om jag hade en Xbox One. Eftersom det är ett spel PC erbjuder förbättrad grafik (60FPS m.m.).

Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det så? Men som jag själv gjorde för någon månad sedan. Köpte Yoku's Island Express till min Switch, även om det finns till PC och jag har möjligheten att streama till TV:n. Men kände att spelet faktiskt inte blev direkt sämre eller bättre vilken enhet jag än valde (+att det säkert fungerar bra i bärbart format). Men samtidigt så köpte jag Forza Motorsport 7 till PC:n senast och skulle säkert ha gjort det även om jag hade en Xbox One. Eftersom det är ett spel PC erbjuder förbättrad grafik (60FPS m.m.).

Nu är det väl bara att invänta flame war men...

Den största fördelen för PC imo är att spelen så gott som alltid är bakåtkompatibla. Om 15 år är din Switch död och begraven medans spelen för det mesta fortfarande funkar på PC. (Oftast i bättre grafik, nu kan man ju köra gamla titlar i 4K t ex ! )

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nu är det väl bara att invänta flame war men...

Den största fördelen för PC imo är att spelen så gott som alltid är bakåtkompatibla. Om 15 år är din Switch död och begraven medans spelen för det mesta fortfarande funkar på PC. (Oftast i bättre grafik, nu kan man ju köra gamla titlar i 4K t ex ! )

Haha! Ja, det kan väl vara en fördel. Men jag tror nog att det är troligare att jag spelar Zelda 3 på SNES än att leta fram mina Warcraft 2-disketter. Dessutom så släpps det väl gamla spel till t.ex Xbox One och PS4 (i 4K)?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Haha! Ja, det kan väl vara en fördel. Men jag tror nog att det är troligare att jag spelar Zelda 3 på SNES än att leta fram mina Warcraft 2-disketter. Dessutom så släpps det väl gamla spel till t.ex Xbox One och PS4 (i 4K)?

Det är sant, men jag njuter fortfarande av WC3 ibland. Sedan kan man nog lugnt räkna med att de gamla konsolerna som var betydligt simplare har bättre hållbarhet än dagens.
Absolut släpps det en del remakes idag men det är långt ifrån alla titlar. Dessutom så får du ju pröjsa flera gånger för samma spel...

Sen kan ju argumentera för emulatorer också. På PC kan du praktiskt taget köra vilken konsol och vilket spel du vill fram till och med Wii ungefär.

Medlem

Min första konsol var Pong, mitt första tangentbord satt på en VIC-20. Idag sitter min son och spelar Forza Horizon i 4K på Xbox one x , jag sitter fortfarande med en dator med tillhörande tangentbord. Det har helt enkelt funnits för många simulatorer som har krävt alla dessa knappar, där ligger konsolerna i lä. Det är svårt att lära en gammal hund att hantera dagens kontroller till konsolerna. Med tangentbord och en rejäl joystick flyger man bäst

Medlem

Konsol utan tvekan, även fast min pc får en ps4 pro att se ut som en lättviktare så finns det mer jag vill spela på ps4 och det är aldrig något krångel med inställningar eller liknande.

Skadar inte att HDR faktiskt fungerar på Ps4 också. HDR på PC är ju ren katastrof.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Spelar sedan slutet av nittiotalet mest på PC. Men jag har ägt någon konsol i varje generation. Tycker PS4 har en hel del bra exklusiviteter just nu.

För tillfället är speldatorn strippad på delar och väntar på en renovering i nytt mindre chassi, så just nu blir det endast PS4, till och med Far Cry 5, även om det känns lustigt att spela Far Cry med handkontroll.

Medlem

60 FPS, nuff said

Medlem

Gör allt spelande på min Xbox.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

60 FPS, nuff said

Du behöver inte skriva 60.
Bara skriv:

FPS, nuff said.

Medlem

PC, så får man allt roligt med att bygga och uppgradera osv också.

Köpte ett PS3 en gång i tiden när mitt grafikkort la av och det var inlämnat. Blev så spelsugen så tänkte testa något nytt och då blev det ett PS3. Det var fint för då hade gamestop begagnade spel som man kunde köpa och sedan lämna tillbaka på öppet köp. Så det gick att spela igenom på några dagar och sedan lämna tillbaka och kunna köpa ett nytt

Medlem

PC känns både bekvämare och smidigare. Dosa till alla konsolskadade portar så har man allt som behövs sedan.

Medlem

PC

Skönare kontroll i allt utom typ plattformsspel och racing.
Fast den främsta anledningen är för att det är så enkelt att kunna spela spel från alla generationer. Vill jag kunna spela ett spel från 2002 så är det bara att köra på, utan att behöva damma av en gammal konsol.

Medlem

PC för allt som är seriöst. Konsol för mig personligen att mer soffa, vilket betyder avkoppling. Inga FPS spel på konsol utan mer RPG, pussel och sådant där inte med alltid att bättre.

PC vid endast ett val då det är bekvämare.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Har uteslutet kört pc de senaste åren men köpte en Xbox one S på rea i början av året för att kunna lira med polare som endast kör Xbox. Hade inte ägt en konsol sen Xbox OG och blev imponerad av hur smidigt själva OS:et fungerar nu för tiden samt play anywhere spelen. Dock blir der nog ändå pc som jag kommer att spela mest på även i framtiden.

Medlem

Jag föredrar PC och Steam plattformen som är den mest avancerade där man kan skapa sina egna trevliga profilsida med flera verktyg. Sedan diggar jag gemenskapen på Steam där man kan kommentera andras bilder o följa olika grupper. Följer flera olika metal grupper som släpper intressant läsning och videos emellanåt. Det går ju iof att kommentera bilder på PlayStation network men det är så jäkla segt (långsamt) system plus drygt när jag inte använder ett tangentbord i skrivandet som även tar tid.

Sedan är jag som alla vet galet grafik kåt och min PC är vassare än både PS4 Pro och Xbox ONE X så grafiken kan jag inte klaga på direkt. Lirar bara på min PS4 vanilla när Sony (tyvärr) släpper sina fantastiska exklusiva titlar till sitt format. De blir ju galet snygga de också då de optimerats till själva formatet. Nej men PC är min favorit och jag lirar nästan alla nya AAA spel med färsk grafik. Har aldrig varit något fan av indie spel eller retro titlar. Nytt, nytt, nytt, bara nytt. Och dyrt..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Automatiskt nedladdade patchar.
Inga drivrutiner till ljudkort, grafikkort,moderkort.
Inga flaskhalsar.
Spela under installationsförloppet.
Trådlös handkontroll

Just därför väljer jag konsol.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag spelar mest på PC, men några av mina absolut bästa* spelupplevelser har jag haft på Playstation. Således är jag kluven. Lade dock min röst på PC av gammal vana.

*The Last of Us, Horizon: Zero Dawn, Heavy Rain


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Frågan blir lite irrelevant, då jag aldrig ägt någon konsol.

I dagsläget har jag 1 stationär pc i sovrummet med 32" skärm, som kan användas från fåtölj eller liggande i sängen (med trådlös mus & tb). 1 stationär pc i gillestugan kopplad till tv:n som används från fåtölj eller tv-soffa. Samt en laptop pc som står på kontoret och naturligtvis används till jobb nästan uteslutande.

Avstängd
Skrivet av Jozo:

PC

Skönare kontroll i allt utom typ plattformsspel och racing. .

Vad dillar du om? Finns bra mycket fler kontroller att välja på till PC än nån annan plattform.

Avstängd
Skrivet av bent toe:

Automatiskt nedladdade patchar.
Inga drivrutiner till ljudkort, grafikkort,moderkort.
Inga flaskhalsar.
Spela under installationsförloppet.
Trådlös handkontroll

Just därför väljer jag konsol.

Automatisk patchning är inget konsolunikt.
Drivrutiner installerar man en gång, sen sköter det sig självt.
Inga flaskhalsar på en konsol? Du har ingen aning om vad du pratar om...
Spela under installationen har exempelvis battle.net, Uplay och Origin.
Trådlös handkontroll? För det finns inte till PC menar du? /facepalm

12
Skriv svar