Så bra presterar de nya Geforce RTX 2080-grafikkorten

Robot
Så bra presterar de nya Geforce RTX 2080-grafikkorten
Quake-konnässsör

inte för att stjäla rampljuset från SweClockers... men kan tips om att kolla på Linus Tech Tips också, som gjorde några tester på korten 2080 och 2080Ti.

Avstängd

Hysteriskt mycket pengar är det inte, om man jämför med vad en iphone kostar.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Hysteriskt mycket pengar är det inte, om man jämför med vad en iphone kostar.

fast du kan å andra sidan göra rätt mycket med en telefon, ge typ en hel månadslön för ett grafikkort är bara vansinne..

Medlem

Väntar lite, tills jag har råd att köpa en ny dator också. Finner ingen poäng med att byta ut min GTX1080 som jag har i denna bruk utan att byta allt annat också. Inget är i toppskick liksom och kör dessutom på en gammal HDD, köper gärna nytt med ett RTX kort och SSD istället än att bara uppgradera en grej som jag gjort tidigare med denna dator. Så får bli en helt ny dator med chassi och allt när jag väl har råd. Förhoppningsvis så har ju priset på RTX2080 och RTX2080 TI gått ned lite vid det laget.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fast du kan å andra sidan göra rätt mycket med en telefon, ge typ en hel månadslön för ett grafikkort är bara vansinne..

Nja det är ju din åsikt, är man intresserad av de så är de inte så farligt. Jag lägger hellre 10k-20k på datordelar än på en telefon.

Medlem

Håller mig alltid borta från första generationen av ny teknik.

Medlem

10k hade jag tänkt kunna lägga på 2080Ti men 15? ...hm.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fast du kan å andra sidan göra rätt mycket med en telefon, ge typ en hel månadslön för ett grafikkort är bara vansinne..

Det du kan göra med telefonen kan du även göra med en för 3-6000Kr. Att lägga 15000Kr på ett grafikkort eller en telefon är inte vansinne om man har råd och tycker det är roligt. Men det är inte ett bra köp om man bara vill ha en bra telefon eller bara vill ha ett grafikkort för att spela de senaste spelen med hyfsade inställningar. För det klarar alternativen för 3-6000Kr i båda fallen.

Medlem

lol bara kortet kostar lika mycket som min laptop

Medlem

Kommer aldrig lägga över 10k på endast en komponent. När den gått ner till 5000 kan jag tänka mig en.

Medlem

väntar ett bra tag eftersom jag redan har ett ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB
och kör inget 4k direkt

Gnällkuk
Skrivet av PrinceToadstool:

Hysteriskt mycket pengar är det inte, om man jämför med vad en iphone kostar.

Du menat alltså att du tycker 14 papp för en ny mobil känns som fullt rimligt och inte alls dyrt?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Kan ej rekommendera detta kort. Det Linus tar upp säger allt:

Ej värt prestanda per krona, särskilt inte med tanke på bristande spel i dagsläget som stöder RT. RT är ju till och med huvudnumret i kortet men det finns inget att använda det till än så länge?

Ett GTX1080Ti är helt klart bättre att slå till på nu så får andra "pryljägare" som offrar stackars tunna plånböcker få plocka åt sig av dessa till synes icke-fulltestade Watt-slukande mojänger.

Medlem

Det är väl 2080 Ti som släpps i morgon och 2080 senare?

Jag ska i alla fall plocka upp ett 2080 Ti i morgon. Det blir att åka av. Kör mest VR och mitt 970 orkar inte mer.

Medlem

Passar på att fråga; om någon lyckas hitta några prestandatester i Ultrawide, säg gärna till! Har inte hittat något hittills.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Det är väl 2080 Ti som släpps i morgon och 2080 senare?

Jag ska i alla fall plocka upp ett 2080 Ti i morgon. Det blir att åka av. Kör mest VR och mitt 970 orkar inte mer.

Vilken beställde du?

Avstängd
Skrivet av tricky:

Du menat alltså att du tycker 14 papp för en ny mobil känns som fullt rimligt och inte alls dyrt?

Nej, det är inte vad jag menar. Jag menar det jag skrev.

Medlem

Inte precis samma steg framåt som 3d-acceleratorerna från '96 representerade. Ray-tracing på RTX hade i så fall varit snabbare utan kompromisser i upplösning och prestanda, på samma sätt som en Orchid Righteous 3D eller Diamond Monster 3D gjorde äldre datorer snabbare och snabba datorer ännu snabbare utan extra belastning.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

eld
Medlem
Skrivet av Banzeken:

Inte precis samma steg framåt som 3d-acceleratorerna från '96 representerade. Ray-tracing på RTX hade i så fall varit snabbare utan kompromisser i upplösning och prestanda, på samma sätt som en Orchid Righteous 3D eller Diamond Monster 3D gjorde äldre datorer snabbare och snabba datorer ännu snabbare utan extra belastning.

Fast det är ju ändå det, raytracing som ett rtx klarar av är väldigt väldigt långsamt på en gpu utan rtx, och ännu långsammare om man skulle försöka köra det genom software samtidigt som en gpu renderar resten av spelet.

Medlem

Mitt 980 ti håller än för spelen jag spelar (100+ fps)

Medlem

Kör endast 4k på min oled så det blir ett 2080TI för mig, har ett 1080Ti nu och i exempelvis Warhammer 2 så räcker det inte hela vägen.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

När Diablo3 och Wow får strålspårning så köper jag ett kort!
Ja det kommer nog aldrig hända

Medlem

skulle gärna vilja ha ray tracing men med mina 2 1080 TI kort blir det nog att vänta på ännu nästa version av grafikkort från Nvidia innan jag byter.

Medlem

Galet högt pris, för 15 000 får man en hyfsad speldator. Deras topkort borde max legat på <10k.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan ej rekommendera detta kort. Det Linus tar upp säger allt:
https://www.youtube.com/watch?v=o1DoG6uTYBg

Ej värt prestanda per krona, särskilt inte med tanke på bristande spel i dagsläget som stöder RT. RT är ju till och med huvudnumret i kortet men det finns inget att använda det till än så länge?

Ett GTX1080Ti är helt klart bättre att slå till på nu så får andra "pryljägare" som offrar stackars tunna plånböcker få plocka åt sig av dessa till synes icke-fulltestade Watt-slukande mojänger.

Det där stämmer ju dock inte? Många kommer antagligen strunta i allt vad raytracing heter pga prestandan, men faktum är att korten spöar andra kort rejält i 4k, vilket är precis vad många är ute efter. Linus säger väl att det presterar som ett Titan V? Sen kan man ju diskutera om det är värt den galna prisökningen utan att kunna använda rt dugligt, men det är en annan fråga.

Medlem

Kul när folk försvarar att det finns mobiler för 15 k. Som om priset på mobiler är försvarbart. Kan tycka båda är för dyra. Min åsikt iaf

Medlem

Hoppar över denna generation eller väntar iaf på att priserna ska bli bättre.
Jag suktar efter ett 2080ti men tycker det är för mycket pengar jämfört med hur mycket jag faktiskt spelar. Kommer ändå spela RDR2 på PS4:an i höst så PC:n blir nog inte spelad på lika mycket. Dock vill jag ha bra graffe till 3D-rendering.

Medlem

Snacka om sjukt dålig price vs performance ratio.
Och vad hände med RT? Finns inga spel att testa med. RTX måste nog vara en av de största floppkorten genom tiderna.
Man ägnade en hel presentation till RT men ändå kan man inte leverera detta vid release.

Det värsta är inte priset. Det är folk som sitter och försvarar detta med näbb och klor. Konsumenterna har förstört pc-marknaden, inte nvidia.

Inte ens nya tomb raider har fått RT-stöd ännu. I BF5 är det värdelöst då det är ett snabbt mp-spel och behöver minst 60 fps och av de benchmarks jag har sett har samtliga spel inte ens kunnat hålla 60 fps stabilt. Ett kort från minst 8500kr som inte kan utnyttja RT, utan måste vänta på utvecklare att integrera detta i spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot

Detta påminner mig om hypen runt DX12 .

Då pushades mycket för att nya kort stöder DX12 och sen tar det åratal innan det stöds, det är ju så att det är först nu som det är sanning.

Så strålspårning - RTX ON kommer dröja innan det är nåt måste.
Med tanke på priset så får early adopters verkligen hosta upp stålar för att vara först.

Det positiva är ju att gränserna flyttas alltid framåt och det tycker jag är grymt!

12
Skriv svar