Klarar vi oss utan tv-avgiften?

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Som andra sagt så kan de enkelt koda om systemet så att de som vill ha dem kanalerna måste betala för det. Jag har en TV men jag betalar knappast någon TV-avgift, har inga planer på att göra det heller. Finns ändå inget av värde att kolla på.

SVT är precis lika PK-inriktat som resten av alla andra kanaler.
När de väl blir politiskt oberoende och inte dansar efter PK-pipan kan jag tänka mig att betala för det, men aldrig innan.

Hur menar du? När jag kollar på rapport ser jag inte att dem ställer sig på någon sida. Eller menar du att du är upprörd för att dem inte accepterar dina åsikter?

Inaktiv
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Som andra sagt så kan de enkelt koda om systemet så att de som vill ha dem kanalerna måste betala för det. Jag har en TV men jag betalar knappast någon TV-avgift, har inga planer på att göra det heller. Finns ändå inget av värde att kolla på.

SVT är precis lika PK-inriktat som resten av alla andra kanaler.
När de väl blir politiskt oberoende och inte dansar efter PK-pipan kan jag tänka mig att betala för det, men aldrig innan.

Hur menar du? När jag kollar på rapport ser jag inte att dem ställer sig på någon sida. Eller menar du att du är upprörd för att dem inte accepterar dina åsikter?

http://svtplay.se/v/1711221/aktuellt/30_09
titta mellan 10:30-14:10, tycker det känns som ett beställd gransking från Sveavägen 68.

Sen att Svt likt Tv4 tar ställning emot SD men släpper fram Fi är ju ett bevis på att dom inte är så demokratiska. Jag vet att vissa medlemmar i SD inte alltid är "rumsrena", men om man tar Eu-valet som exempel där man bjöd in alla partiledare från alla partier i riksdagen samt andra små partier typ PP, Junilistan och Gudrun Schyman från Fi trots att SD fick fler röster än Fi. Men när man väl bjuder in SD i debattprogram så brukar det bara handla om att kritisera partiet eller att man ska försöka få dom att se dåliga ut (det är samma med Tv4).

Jag ska bara säga att jag inte kommer röstar på SD (dock håller jag med dom i vissa frågor), men jag tycker om man vill att SD inte ska komma in i riksdagen så ska man bjuda in dom i debatt program som inte går ut på att kritisera partiet eller deras politik där tycker jag Svt har ett ansvar eftersom dom ska vara politiskt oberoende vilket dom tyvärr inte är och så länge dom inte är politiskt oberoende så tänker iaf inte jag betala någon tv-licens. Sen att Svt sänder en massa SKIT som jag inte skulle vilja att mina licenspengar ska gå till är en helt annan sak.

Inaktiv
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Som andra sagt så kan de enkelt koda om systemet så att de som vill ha dem kanalerna måste betala för det. Jag har en TV men jag betalar knappast någon TV-avgift, har inga planer på att göra det heller. Finns ändå inget av värde att kolla på.

SVT är precis lika PK-inriktat som resten av alla andra kanaler.
När de väl blir politiskt oberoende och inte dansar efter PK-pipan kan jag tänka mig att betala för det, men aldrig innan.

Hur menar du? När jag kollar på rapport ser jag inte att dem ställer sig på någon sida. Eller menar du att du är upprörd för att dem inte accepterar dina åsikter?

http://svtplay.se/v/1711221/aktuellt/30_09
titta mellan 10:30-14:10, tycker det känns som ett beställd gransking från Sveavägen 68.

Sen att Svt likt Tv4 tar ställning emot SD men släpper fram Fi är ju ett bevis på att dom inte är så demokratiska. Jag vet att vissa medlemmar i SD inte alltid är "rumsrena", men om man tar Eu-valet som exempel där man bjöd in alla partiledare från alla partier i riksdagen samt andra små partier typ PP, Junilistan och Gudrun Schyman från Fi trots att SD fick fler röster än Fi. Men när man väl bjuder in SD i debattprogram så brukar det bara handla om att kritisera partiet eller att man ska försöka få dom att se dåliga ut (det är samma med Tv4).

Jag ska bara säga att jag inte kommer röstar på SD (dock håller jag med dom i vissa frågor), men jag tycker om man vill att SD inte ska komma in i riksdagen så ska man bjuda in dom i debatt program som inte går ut på att kritisera partiet eller deras politik där tycker jag Svt har ett ansvar eftersom dom ska vara politiskt oberoende vilket dom tyvärr inte är och så länge dom inte är politiskt oberoende så tänker iaf inte jag betala någon tv-licens. Sen att Svt sänder en massa SKIT som jag inte skulle vilja att mina licenspengar ska gå till är en helt annan sak.

Jag hoppas du inte jämför FI med SD?
Titta här på en sammafattning av deras åsikter
http://www.sverigedemokraterna.se/
Hälften av all deras text handlar om invandring.
Sen kan jag förstå att dem inte släpper in dem i debatter, dem är ju främlingsfientligt parti, även om dem inte säger det.

Medlem

Ett demokratiskt samhälle ska ändå stödja individens rättighet att uttala sig, hur mycket man än ogillar åsikterna.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Lusen:

Sen kan jag förstå att dem inte släpper in dem i debatter, dem är ju främlingsfientligt parti, även om dem inte säger det.

Man kan inte utesluta en grupp pga dess åsikter och samtidigt kalla sig opartisk. Jag stöder inte SD men anser ändå att de ska få komma till tals.

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Ett demokratiskt samhälle ska ändå stödja individens rättighet att uttala sig, hur mycket man än ogillar åsikterna.

Ja, men i media och vissa debatter ska det finnas begränsnignar tycker jag. Men om det var en debatt om endast invandrarfrågor anser jag att SD skulle få vara med. För vad jag har förstått så skiljer sig inte dem stora partiernas miljöpolitk så mycket från varandras. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tycker absolut inte SD borde förbjudas, men jag tycker inte dem ska få vara med på debatter i allmänhet.

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Greger:

Ett demokratiskt samhälle ska ändå stödja individens rättighet att uttala sig, hur mycket man än ogillar åsikterna.

Ja, men i media och vissa debatter ska det finnas begränsnignar tycker jag. Men om det var en debatt om endast invandrarfrågor anser jag att SD skulle få vara med. För vad jag har förstått så skiljer sig inte dem stora partiernas miljöpolitk så mycket från varandras. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tycker absolut inte SD borde förbjudas, men jag tycker inte dem ska få vara med på debatter i allmänhet.

Vilket är precis det du gör om du inte tillåter dom vara med i debatter "i allmänhet".

Och varför blir deras andra punkter irrelevanta bara för att dom inte skiljer sig från dom stora partierna?

SD är fortfarande ett parti som har stor chans att ändå komma in i riksdagen, även fast du ogillar deras politik ska du inte blunda och hålla för öronen, om du vill få dom att försvinna så bemöter du dom i öppen debatt.

Jag ser mycket hellre att andra partier och tv uppmuntrar till debatt med Sverigedemokraterna, det är ju solklart att det är något fel med våran integrationspolitik då vi har ghetton i ett annars rikt och välmående land.

Jag förespråkar inte Sverigedemokraternas politik, jag ogillar den starkt om jag ska vara ärlig, men som jag har sagt innan ; om du har ett problem så ska du prata om det, om du inte gör det så kommer bara problemet växa sig större och större.

Om du inte vill att SD ska få en regeringsplats så ska du debattera med Sverigedemokrater, om du bara blundar och håller för öronen kan dom sprida vidare sin ståndpunkt medans du inte gör något.

Edit ; för att hedra Godwins lag :
Tror du Hitler hade kunnat stiga upp i makten ifall inte det tyska folket bara hade varit tysta och skitit i att det judiska folket förföljdes som dom gjorde?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Greger:

Ett demokratiskt samhälle ska ändå stödja individens rättighet att uttala sig, hur mycket man än ogillar åsikterna.

Ja, men i media och vissa debatter ska det finnas begränsnignar tycker jag. Men om det var en debatt om endast invandrarfrågor anser jag att SD skulle få vara med. För vad jag har förstått så skiljer sig inte dem stora partiernas miljöpolitk så mycket från varandras. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tycker absolut inte SD borde förbjudas, men jag tycker inte dem ska få vara med på debatter i allmänhet.

Vilket är precis det du gör om du inte tillåter dom vara med i debatter "i allmänhet".

Och varför blir deras andra punkter irrelevanta bara för att dom inte skiljer sig från dom stora partierna?

SD är fortfarande ett parti som har stor chans att ändå komma in i riksdagen, även fast du ogillar deras politik ska du inte blunda och hålla för öronen, om du vill få dom att försvinna så bemöter du dom i öppen debatt.

Jag ser mycket hellre att andra partier och tv uppmuntrar till debatt med Sverigedemokraterna, det är ju solklart att det är något fel med våran integrationspolitik då vi har ghetton i ett annars rikt och välmående land.

Jag förespråkar inte Sverigedemokraternas politik, jag ogillar den starkt om jag ska vara ärlig, men som jag har sagt innan ; om du har ett problem så ska du prata om det, om du inte gör det så kommer bara problemet växa sig större och större.

Om du inte vill att SD ska få en regeringsplats så ska du debattera med Sverigedemokrater, om du bara blundar och håller för öronen kan dom sprida vidare sin ståndpunkt medans du inte gör något.

Edit ; för att hedra Godwins lag :
Tror du Hitler hade kunnat stiga upp i makten ifall inte det tyska folket bara hade varit tysta och skitit i att det judiska folket förföljdes som dom gjorde?

Okej du har rätt. Ma ser klarare ibland när man får se ur en annas synvinkel.:up:
Jag tänkte bara att många invandrare kanske skulle bli upprörda över att dem släpper in SD i debatter.
Men varför släpper dem aldirg in SD eller FI i debatter?
Nu är det ju egentligen rött mot blått. Två parter som man måste välja om man inte vill rösta på dem mindre partierna.
Hm... Jag tror jag skapar en tråd om det.

Medlem
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Som andra sagt så kan de enkelt koda om systemet så att de som vill ha dem kanalerna måste betala för det. Jag har en TV men jag betalar knappast någon TV-avgift, har inga planer på att göra det heller. Finns ändå inget av värde att kolla på.

SVT är precis lika PK-inriktat som resten av alla andra kanaler.
När de väl blir politiskt oberoende och inte dansar efter PK-pipan kan jag tänka mig att betala för det, men aldrig innan.

Hur menar du? När jag kollar på rapport ser jag inte att dem ställer sig på någon sida. Eller menar du att du är upprörd för att dem inte accepterar dina åsikter?

http://svtplay.se/v/1711221/aktuellt/30_09
titta mellan 10:30-14:10, tycker det känns som ett beställd gransking från Sveavägen 68.

Sen att Svt likt Tv4 tar ställning emot SD men släpper fram Fi är ju ett bevis på att dom inte är så demokratiska. Jag vet att vissa medlemmar i SD inte alltid är "rumsrena", men om man tar Eu-valet som exempel där man bjöd in alla partiledare från alla partier i riksdagen samt andra små partier typ PP, Junilistan och Gudrun Schyman från Fi trots att SD fick fler röster än Fi. Men när man väl bjuder in SD i debattprogram så brukar det bara handla om att kritisera partiet eller att man ska försöka få dom att se dåliga ut (det är samma med Tv4).

Jag ska bara säga att jag inte kommer röstar på SD (dock håller jag med dom i vissa frågor), men jag tycker om man vill att SD inte ska komma in i riksdagen så ska man bjuda in dom i debatt program som inte går ut på att kritisera partiet eller deras politik där tycker jag Svt har ett ansvar eftersom dom ska vara politiskt oberoende vilket dom tyvärr inte är och så länge dom inte är politiskt oberoende så tänker iaf inte jag betala någon tv-licens. Sen att Svt sänder en massa SKIT som jag inte skulle vilja att mina licenspengar ska gå till är en helt annan sak.

Vilken tur att du inte betalar tv-licensen utan får ditt politik- och nyhetsbehov tillgodosett av andra kanaler som gör det bättre och mer oberoende.

Inaktiv
Skrivet av blajban:
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Som andra sagt så kan de enkelt koda om systemet så att de som vill ha dem kanalerna måste betala för det. Jag har en TV men jag betalar knappast någon TV-avgift, har inga planer på att göra det heller. Finns ändå inget av värde att kolla på.

SVT är precis lika PK-inriktat som resten av alla andra kanaler.
När de väl blir politiskt oberoende och inte dansar efter PK-pipan kan jag tänka mig att betala för det, men aldrig innan.

Hur menar du? När jag kollar på rapport ser jag inte att dem ställer sig på någon sida. Eller menar du att du är upprörd för att dem inte accepterar dina åsikter?

http://svtplay.se/v/1711221/aktuellt/30_09
titta mellan 10:30-14:10, tycker det känns som ett beställd gransking från Sveavägen 68.

Sen att Svt likt Tv4 tar ställning emot SD men släpper fram Fi är ju ett bevis på att dom inte är så demokratiska. Jag vet att vissa medlemmar i SD inte alltid är "rumsrena", men om man tar Eu-valet som exempel där man bjöd in alla partiledare från alla partier i riksdagen samt andra små partier typ PP, Junilistan och Gudrun Schyman från Fi trots att SD fick fler röster än Fi. Men när man väl bjuder in SD i debattprogram så brukar det bara handla om att kritisera partiet eller att man ska försöka få dom att se dåliga ut (det är samma med Tv4).

Jag ska bara säga att jag inte kommer röstar på SD (dock håller jag med dom i vissa frågor), men jag tycker om man vill att SD inte ska komma in i riksdagen så ska man bjuda in dom i debatt program som inte går ut på att kritisera partiet eller deras politik där tycker jag Svt har ett ansvar eftersom dom ska vara politiskt oberoende vilket dom tyvärr inte är och så länge dom inte är politiskt oberoende så tänker iaf inte jag betala någon tv-licens. Sen att Svt sänder en massa SKIT som jag inte skulle vilja att mina licenspengar ska gå till är en helt annan sak.

Vilken tur att du inte betalar tv-licensen utan får ditt politik- och nyhetsbehov tillgodosett av andra kanaler som gör det bättre och mer oberoende.

Jag tittar inte så mycket på nyheter på tv (men jag tittar dock på debattprogram när jag har tid och om det handlar om något intressant) utan jag läser 4-5 olika dagstidningar istället. Och då borde man väl få en ganska ok uppfattning om vad som händer i världen och vad som händer på den politiska arenan här hemma, även om man inte helt kan lita på att journalisten har omformulerat tex en intervju för att få någon och framstå som en "idiot" eller omformulerat texten för lyfta fram sin egna politiska åsikter?

Medlem
Skrivet av Greger:

Ett demokratiskt samhälle ska ändå stödja individens rättighet att uttala sig, hur mycket man än ogillar åsikterna.

Så länge det inte bryter mot svensk lag.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Någon som har läst denna artikel som publicerades på Dagens Nyheters hemsida?

http://www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ger-avgift-...

Det är ju ett rätt så bra förslag, så kan de som vill inte betala den via spärrningen och vise versa.

Inaktiv
Skrivet av SexySandra:

Någon som har läst denna artikel som publicerades på Dagens Nyheters hemsida?

http://www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ger-avgift-...

Det är ju ett rätt så bra förslag, så kan de som vill inte betala den via spärrningen och vise versa.

Hmm....Jag tycker alla borde betala tv-avgiften oavsett om dom har tv eller ej.
Det är en grundläggande rättighet att alla ska få information som är neutral.
Vissa kanske menar att SvT inte alls är neutralt, men det är det bästa alternativet vi har nu.
Ingen kanal har lika bra samhällsprogram som SvT

Medlem

Lusen: "Det är en grundläggande rättighet att alla ska få information som är neutral."

Den informationen kan vi få någon annanstans. Har man ingen TV eller kollar inte på de kanalerna så ska man inte behöva betala. TV-avgiften är förlegad sedan länge. Ta bort skiten.

SexySandra: "Privatpersoner kan därmed inte komma undan från att betala licensen genom att bara ha en dator hemma och inte en tv. Små företag som använder sin dator till bokföring blir skyldiga att betala vare sig de ser på tv eller inte och stora företag får betala en licens för var tionde dator."

Detta visar tydliget vart SVT står i frågan. De är inte ute efter att sända informativa program, de är ute efter att tjäna pengar.
Så avskaffa TV-avgiften! Eller du kanske har lust att börja betala för att använda din dator Lusen?

Fråga dina föräldrar om inte du kan få betala TV-avgiften hädanefter får vi se hur kul du tycker det är.

Medlem

Om SVT skulle endast vara intresserade av att tjäna pengar, skulle dom inte göra mer program som lockar publik nuförtiden? Dokhussåpor, Ensam X söker Y, X-bloggare's talkshow, och så vidare. Inte visa program för Sveriges finlandstalande eller döva?
Frågan är vilket som bidrar till samhället bäst...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bjosarn har du läst länken som SexySandra kom med?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Om SVT skulle endast vara intresserade av att tjäna pengar, skulle dom inte göra mer program som lockar publik nuförtiden?

Eftersom man måste betala vare sig man tittar eller ej så har väl SVT egentligen inget behov av att locka publik. Pengarna kommer in ändå. Kan de dessutom avgiftsbelägga datorer så blir inkomsten ännu större.

Medlem

jag vill hellre se den på skatten än för "datoranvändande" eller om det nu är internetanvändarna man vill komma åt.
Alternativt att man får en inloggning till svts program på internet i varje faktura, då känns det inte som att de försöker fula sig på internetanvändarnas bekostnad.

Intressant, att de går samma debatt i finland just nu.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag betalar inte och kommer aldrig att göra det, lägger hellre mina pengar på vettigare saker.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Jag betalar inte och kommer aldrig att göra det, lägger hellre mina pengar på vettigare saker.

Helt ok så länge man inte bryter mot lagen. Vilket jag antar att du gör.

Lusen - du uppvisar precis det jag pratat om flera gånger, du verkar tycka att det är helt ok att säga att SD inte borde få delta i "vissa debatter".

Det är som att säga "svarta borde inte få handla på ICA" i mina öron - Det finns ingen skillnad på det du säger och mitt exempel ovan. Det är ren idioti.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Pliskin:

Jag betalar inte och kommer aldrig att göra det, lägger hellre mina pengar på vettigare saker.

Helt ok så länge man inte bryter mot lagen. Vilket jag antar att du gör.

Just det, jag är en brottsling som förtjänar att låsas in bland våldtäktsmän och mördare för att jag vägrar att betala för något jag inte ämnar använda.

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Pliskin:

Jag betalar inte och kommer aldrig att göra det, lägger hellre mina pengar på vettigare saker.

Helt ok så länge man inte bryter mot lagen. Vilket jag antar att du gör.

Just det, jag är en brottsling som förtjänar att låsas in bland våldtäktsmän och mördare för att jag vägrar att betala för något jag inte ämnar använda.

Nej, tror knappast du blir inlåst av att inte betala tv-avgiften. Men brottslingar ska straffas på ett eller annat sätt. Du kanske får en tillsägelse av din absoluta förebild.

Ditt argument är såååå 2009 Q1

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Pliskin:

Jag betalar inte och kommer aldrig att göra det, lägger hellre mina pengar på vettigare saker.

Helt ok så länge man inte bryter mot lagen. Vilket jag antar att du gör.

Lusen - du uppvisar precis det jag pratat om flera gånger, du verkar tycka att det är helt ok att säga att SD inte borde få delta i "vissa debatter".

Det är som att säga "svarta borde inte få handla på ICA" i mina öron - Det finns ingen skillnad på det du säger och mitt exempel ovan. Det är ren idioti.

Ja, men läs mitt senare inlägg där jag skriver att jag har haft fel.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Lusen:

Sen kan jag förstå att dem inte släpper in dem i debatter, dem är ju främlingsfientligt parti, även om dem inte säger det.

Man kan inte utesluta en grupp pga dess åsikter och samtidigt kalla sig opartisk. Jag stöder inte SD men anser ändå att de ska få komma till tals.

Nej, och du har nog missat en hel del om SD när det gäller deras åsikter. SD har massvis med medlemmar av utländskhärkomst. Så att dom inte skulle släppa in invandrare i deras debatter är helt fel. Visst finns det väl undantag, men inte att dom skulle utesluta dom helt och hållet.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Skriv svar