Klarar vi oss utan tv-avgiften?

Medlem
Klarar vi oss utan tv-avgiften?

Hur tror ni det skulle se ut om alla i Sverige slutade att betala tv-avgiften? Vad skulle hända med sändningar som ex. dokumentärer och olika sportevenemang? Det känns som att vi är ganska beroende av att betala avgiften för att få ut dessa typer av sändningar.

Medlem

Sport och dokumentärer osv skulle så klart sändas i andra kanaler än skiten man bli påtvingad att betala för (inte för att jag någonsin har eller kommer att betala tv-avgift men ändå). Det enda som skulle hända är att Radiotjänst förhoppningsvis går i graven (yes!) och staten får in mindre intäkter.

Skulle jag bry mig? Inte det minsta.

Medlem

Well, majoriteten av sveriges befolkning verkar klara sig utmärkt med det utbud som dom betalar utöver vad tv-avgiften står för. Men måste ändå betala för skräp reportage och feministisk porr.

Inaktiv

Det vore en katastrof om svt och sr fick lägga ner.

MFC
Medlem
Skrivet av Aresz:

Det vore en katastrof om svt och sr fick lägga ner.

Håller med, särskilt SR är underskattat.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Skrivet av MFC:
Skrivet av Aresz:

Det vore en katastrof om svt och sr fick lägga ner.

Håller med, särskilt SR är underskattat.

SVT gör inte mig särskilt mycket men SR. Dom har bra program ibland...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag väljer SVT och SR över kommersiella kanaler vilken dag som helst på året.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

SVT är så jekla underbart att titta på när de visar någonting bra. Blev så jekla lack på TV4 igår när de bröt sändningen mitt uppe i Peter Gabriels tal.

SR är suveränt.

MFC
Medlem
Skrivet av TobbeW:

...Blev så jekla lack på TV4 igår när de bröt sändningen mitt uppe i Peter Gabriels tal...

Då är vi två! Blev ursinnig faktiskt. TV4 har nog problem om dom måste trycka på reklam-knappen så ofta...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

TV6 är nog värre när det gäller reklam, kör nog reklam var 10 min. Tittar sällan på TV då det är bara skräp som visas nu för tiden ändå. Så mig händer det inget om alla slutar betala avgift.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Så många gånger som tv4 har gjort bort sig (kommer någon ihåg Tyskland - Turkiet i förra em?) väljer jag svt 10 gånger av 10.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag väljer SVT och SR över kommersiella kanaler vilken dag som helst på året.

word!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag sällar mig till skaran betalande SVT-tittare och känner att jag får ut mer av dessa kanaler än den smörjan kommersiella kanaler erbjuder.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Jee
Medlem

Har inget emot SVT eller SR men Radiotjänst verkar dock ganska skumma
[http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5698839.ab]

Skrivet av Aftonbladet.se:

Får betala tv-avgift ? för sina papegojor
Tv-pejlaren lyssnade genom dörren.

När han hörde ett tjattrande ljud från lägenheten utgick han från att det var en tv.

Nu tvingas Tibor Siroky, 51, betala tv-avgift ? för sina två papegojor.

Ada och Emil är inga tystlåtna husdjur. De två Amazonpapegojorna håller låda både när husse är hemma och när han är ute.

? Det måste ha varit dem kontrollanten hörde, för jag äger ingen tv, försäkrar Tibor Siroky.

Han står nu med ett betalningskrav från Radiotjänst på 98 kronor. Det enda som ligger till grund för beslutet är ljuden som kontrollanten har hört genom ytterdörren när han besökte bostadsområdet på Hisingen för en tid sedan.

Tibor är arg. Han har valt bort tv, eftersom han tycker att han klarar sig bra med sin dator. Ändå vågar han inte trotsa Radiotjänst.

? Jag har betalat eftersom jag är rädd att hamna hos Kronofogden. Men jag har sagt upp avtalet direkt så att jag inte ska behöva betala igen.

Radiotjänsts vd Anna Pettersson uttalar sig inte om enskilda ärenden. Men hon säger att kontrollanterna mycket väl kan basera sina beslut enbart på ljud inifrån en bostad

? Vi går aldrig in i en lägenhet utan gör iakttagelser på andra sätt. Typiska tv-ljud kan vara ligga till grund för att vi skickar en avi

Men måste ni inte vara säkrare än så?

? Nej, om någon är missnöjd finns det chans att överklaga så omprövar vi beslutet.

Det är just vad Tibor Siroky har gjort, men han fick avslag, trots att ingen ny kontroll har gjorts i hans lägenhet.

? Om de kom hit skulle de se att det inte finns någon tv, bara Ada och Emil.

Men Radiotjänst rutiner ser inte ut så, förklarar Anna Pettersson.

? Vi gör aldrig hembesök på det sättet.

Så vad ska Tibor göra tycker du?

Om han är missnöjd ska han ringa till vår kundtjänst igen. Nästa instans är Länsrätten.


signatur

Eller inte?

MFC
Medlem

Radiotjänst existerar enbart för att vi ska ha en viss sysselsättningsgrad. Personligen betalar jag gärna TV-licensen via skatten.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Jee:

Har inget emot SVT eller SR men Radiotjänst verkar dock ganska skumma

Undra på det när en så hög procent struntar i att betala avgiften.

Vi borde lägger ner alla norrlänningar som jobbar med tv-avgiften, reklamfilmer för detta och liknande och lägga dessa pengar på svt och sr, sedan kunde alla svenska hushåll få betala rakt av.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Discovery Channel is the shit!!

Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att betala tv-licens.

Borde vara olagligt att ha en sån affärsmodell som radiotjänst har.

Jag vill betala för en tjänst OM jag väljer att använda den, inte för att jag KAN använda den.

-Jamenar hur skulle det se ut om(för att göra en jämnförelse, om än extrem) jag lade ut en website med egenproducerat användbart innehåll och sedan skickade ut fakturor till alla som har en internetuppkoppling vare sig dom har loggat in på min sida eller ej.

För dom KAN ju använda sig av min sida, då ska jag ha betalt.

Jamenar hurjävla svårt kan det vara i dagens läge då alla har digitalteve eller kabelteve att ta ut en avgift den vägen?

Förövrigt håller jag med Robins även om det börjar gå utför för den också tyvärr, alla dessa docudramas med krabbfiskare och tatuerarstudios.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Förstår inte varför folk väljer SVT över annat, bara skiiiiit som visas.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av TobbeW:

...Blev så jekla lack på TV4 igår när de bröt sändningen mitt uppe i Peter Gabriels tal...

Då är vi två! Blev ursinnig faktiskt. TV4 har nog problem om dom måste trycka på reklam-knappen så ofta...

ja det var ju värdelöst, varför visar man live-sändingar ifall man inte kan hålla i sändningen..


signatur

thank you, come again

Medlem

Antalet timmar jag har kollat på SVT de senaste 6 åren går att räkna på en hand. Det skulle vara något enstaka Debatt man råkat snubbla in på. Skrota imo.

MFC
Medlem

Jag har inget emot SVT, däremot är det ytterst allvarligt att SVTs rapport och aktuellt är toppstyrda. Vilka nyheter och HUR de presenteras ger efter eftersmak av korruption tycker jag. Med korruption menar jag att journalisterna inte själva bestämmer VAD som ska sändas och när det görs så får de inte bestämma HUR det ska presenteras. Om de får välja HUR så tror jag inte det gör det på ett sätt som på ett neutralt sätt återger verkligheten.

De skröt länge och väl om "Fri television" men det är bara ett påhittat mantra som man kan upprepa tills folk slutligen tror på det.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Strunta i att betala tv-avgiften är en självklarhet för alla svenska medborgare


signatur

http://www.libertysilver.se/ använd rabattkod: poker

Medlem
Skrivet av Fraizer:

Förstår inte varför folk väljer SVT över annat, bara skiiiiit som visas.

Tycker det mesta är skit på tv överhuvudtaget.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Det är klart att TV-avgiften ska vara kvar, men den ska inte vara obligatorisk. Om du vill ha SVT, betala, annars så kan du inte titta. Det är så sjukt enkelt att lösa idag och helt obegripligt hur man i ett fritt land försöker tvinga på folk tjänster som inte är nödvändiga.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Fraizer:

Förstår inte varför folk väljer SVT över annat, bara skiiiiit som visas.

Men då kan du ju hålla dig till 3an, 4an och 5an om du gillar dokusåpor och inredningsprogram. Jag tittar på SVT istället som visar program som riktar sig till folk som inte bara vill sätta sig framför TVn och stänga av hjärnan.

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Antalet timmar jag har kollat på SVT de senaste 6 åren går att räkna på en hand. Det skulle vara något enstaka Debatt man råkat snubbla in på. Skrota imo.

Kanske därför du inte kan stava till "Apelsin"?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Det är klart att TV-avgiften ska vara kvar, men den ska inte vara obligatorisk. Om du vill ha SVT, betala, annars så kan du inte titta. Det är så sjukt enkelt att lösa idag och helt obegripligt hur man i ett fritt land försöker tvinga på folk tjänster som inte är nödvändiga.

Fria medier är "nödvändiga" i min bok och jag tycker att det är allas ansvar att betala.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

förstår inte problematiken med att baka in det i skatten, antingen har vi en andel som inte betalar men ändå tittar på tv eller så har vi en andel som betalar men inte tittar.. personligen föredrar jag det senare för då får SVT och SR pengar att fortsätta utveckla bra grejer.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

För om man bakar in det i skatten är det inte längre en fri television, utan beroende av styrande parti.

Skriv svar