[Film] Spiderman into the Spider-verse

Ambassadör
League of Legends
[Film] Spiderman into the Spider-verse

En animerad film med en superhjälte som huvudkarktär är inte något nytt överhuvudtaget. Är den nya spindelman-filmen en del i mängden eller är det något nyskapande? Denna fråga fick jag svar på igår kväll.

Superhjältefilmer är inget det råder brist på nu för tiden. Det känns som det kommer en ny film med en superhjälte som frontfigur var och varannan månad. Antingen är det Marvel/Disney som släpper succeér som följer en väl uträknad formula, eller DC som desperat försöker efterlikna denna utan större framgång eller Sony som vill tjäna på Marvelsuccén på de licenser de fortfarande har i sin portfölj. Spiderman är en av dessa licenser som Sony införskaffade 2002 i samband med Sam Reimis första upplaga av en triologi med Toby Macguire som huvudfiguren Peter Parker/Spiderman. Sony gjorde även en nystart av live-action filmatiseringen 2012 då man gjorde två försök med "The Amazing Spiderman", dock utan större framgång.

Detta var mitt under Marvels framgångssaga med live-actionfilmateseringarna av superhjältefilmer som vi än idag har möjlighet att njuta av nya upplagor. Många fans tyckte det var synd att Spiderman inte fanns med i laguppställningen i Avengers och önskade att Disney skulle införskaffa licensen från Sony. Musse Pigg lyckades inte helt att skaffa filmlicensen men fick tillåtelse att använda sig av superhjälten i sitt unviersum. Först i filmen "Captian America: Civil War" (2016) och därefter i en 'stand alone'-film "Spider-Man: Homecoming" (2017). Båda filmerna var succéer vilket gjort att spiderman fick vara med i "Avengers: Infinity War" och en till egen film i form av "Spiderman: Far way from home".

I serietidningsformatet, som är orginalhemmet för kvartershjälten, så finns det flera olika varianter och skepnader av den populära karaktären. Dessa har jag inte lika bra koll på men som ni troligtvis förstår finns det flera universum med Spider-Man.

Det är här som filmen jag nu recenserar tar vid och utforskar. Huvudkaraktären i filmen är inte Peter Parker utan Miles Moralez som tillskillnad från Peter inte bor i Queens utan i Brooklyn. Han är en framgångsrik student som hellre vill bli konstnär än att studera. Det är speciellt konststilen Street Art som lockar Mike. Detta sätter hela tonen i den animerade filmen. Den har ett unikt utseende som helt och hållet bygger på influenser och teknik från Street Art, som är mycket prominent i just Brooklyn.

Det hade inte blivit mycket av en Spiderman-film om inte Miles själv blivit biten av en spindel och börjat utveckla krafter. Det som dock är lite speciellt är att i den värld som Miles lever i, lever även Peter Parker som är "The amazing Spiderman" och kan det verkligen finnas flera spidermans?...spidermän?...spidermannar?... (eller vilken pluralform det nu blir.)

Under tiden som Miles börjar inse att han har fått spindelman-krafter korsars hans väg med Peter Parker som är i full tjo med att stoppa Kingpin som håller på att bygga en maskin som kan öppna en portal till olika universum. Spindelmannen stoppar detta försöket men lyckas inte förstöra maskinen som kommer vara lagad och fungerande inom några dagar. Försöket gjorde dock att vissa universum korsades och snart visar det sig att flera olika spindelmän finns i Miles Moralez universum. Dessa börjar nu sammarbeta för att stoppa Kingpin samtidigt som spindelmännen från andra universum försöker återvända hem.

På förhand tyckte jag det lät som en lite väl komplicerad story och ansåg att det skulle krävas ett enormt bra skrivet manus för att dels få en att bry sig om alla karaktärerna men också få storyn att hållas samman. Lyckas filmen med det? Ja det gör den verkligen. Alla karaktärer i filmen är otroligt välutvecklade och unika. Inte bara spindelmännen utan även skurkarna och bifigurerna, så som Miles pappa. De karaktärer jag trodde jag skulle störa mig på lyckas, med det fantastiska manusets hjälp, att bli mina favoriter som jag hejar på lika mycket som Miles Moralez själv.

På tal om skurkar så är huvudskurken som sagt Kingpin. Karaktären tycker jag är otroligt effektiv som skurk men jag gillar inte riktigt hans stil i filmen. Visst lyckas dom spegla honom som den bjässe han är. Men hans ansikte påminde mer om en jättebebis istället för en superskurk. Jag blev påmind om gubb-bebisen i "Who framed Roger Rabbit" varje gång han dök upp i filmen. Ser man bortom det grafiska lyckas dom göra honom till en rejäl superskurk som man ändå kan sympatisera med. Det är något som är otroligt viktigt och något som många ofta glömmer när de skapar skurkar i filmer.

Utöver karaktärerna är hela världen fantastiskt uppbyggt. Gatorna är fulla med personer som kan reagera på vad som händer. Filmskaparna tar varje chans dom får att utnyttja bakgrunden till att antingen gömma ett "påskägg" eller fylla på med detaljer som skapar en av de bästa åteskapandena av en stad jag någonsin upplevt i en film.

Till sist vill jag återkomma till stilen på filmen. Som jag tidigare nämnt är den största influensen Street Art som satt prägel på alla scener och stilar i hela filmen. De använder sig av en animationsstil som är något ryckig i vissa lägen vilket jag befarar kan få vissa att inte gilla stilen jämfört med vad de är vana vid. För mig tog det bara ett par sekunder att vänja mig och efter det var det två timmar av visuell njutning som jag hoppas få uppleva igen.

Spiderman into the spiderverse lyckas med något som bara händer då och då. De tar tidigare fungerande koncept, så som superhjältsfilmer och animationer, och skruvar till tidigare koncept med en tvist. Filmskaparna lyckas med detta till fullo vilket gör filmen till en upplevesle jag sent kommer glömma. Detta är inte bara den bästa superhjältsfilmen eller den bästa animerade filmen jag sett i år. Utan även den bästa filmen, alla kategorier.

Så, är den nya spindelman-filmen en del i mängden eller är det något nyskapande? Ja, ni kan nog gissa mitt svar. Med sin unika grafiska stil, underbara manus och minnesvärda karaktärer är detta en filmupplevelse av toppklass.

Spiderman Into the spider-verse
5
Mästerligt
+
Stilen
+
Karaktärerna
+
Världen
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Mike Moralez??

Du får nog googla vad killen heter

Men ja, filmen får full pott av mig också!


signatur

Halo kompis!

Ambassadör
League of Legends

@Bussovic
Lol. Skyller på att jag skrev större delen av texten på mobilen. Det stod "Peter Park" 2 gånger också. Tack för upplysningen.

Moderator | Testpilot

Jag har inte fått se denna film ännu men jag måste bara få säga att jag är väldigt glad över att så många tycker om den. Otroligt kul att en animerad film om Spiderman ens finns men som också går på bio som folk också tycker om.

Ska bli intressant att se hur mycket den tar från serietidningarna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: Det är så mycket med filmen som är vågat så egentligen ett under att den finns på bio. Tyvärr har den inte gått superbra på "box office"-listorna men får hoppas att det är tillräckligt för att fler liknande verk kan få göras. Rekommenderas starkt. Jag har inte läst serietidningarna men kommer nog försöka göra det. Har precis börjat komma in att läsa serietidningar igen men vet inte vart jag ska börja. Detta kan nog vara en bra start.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

@uberpwnage2.0: Det är så mycket med filmen som är vågat så egentligen ett under att den finns på bio. Tyvärr har den inte gått superbra på "box office"-listorna men får hoppas att det är tillräckligt för att fler liknande verk kan få göras. Rekommenderas starkt. Jag har inte läst serietidningarna men kommer nog försöka göra det. Har precis börjat komma in att läsa serietidningar igen men vet inte vart jag ska börja. Detta kan nog vara en bra start.

Finns tonvis med ställen att börja vid när det kommer till att läsa serietidningarna. Handlar det mest om att få läsa igenom Spider-verse så är min rekommendation att börja vid Volym 3 som började april 2014: http://marvel.wikia.com/wiki/Amazing_Spider-Man_Vol_3

Det var en nystart för serien och dessförinnan var det en historia där Doctor Octopus tog över Spider-mans Kropp och skulle vara "The Superior Spider-man" (Vilket också är namnet på hela serien). Peter har just fått tillbaka sin kropp och som nämnt innan är det en liten soft-reboot för serien. Här introduceras man till Silk som blev biten av samma spindel som Spider-man, Gwen Stacey som är med I filmen och annat kul.

Kanske också är något för @Carl Johansson-Sundelius: som jag vet varit och läst lite sedan tidigare! Finns väl en chans att han läst allt det här redan

Bästa sättet att lästa tidningarna på också är Marvel Unlimited. Tänk dig att det är lite av en "Spotify"-tjänst för äldre marvel-tidningar. Funkar fint att läsa på datorn, plattan och mobilen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

@uberpwnage2.0: Måste se den här filmen!


signatur
1
Skriv svar