Robot
Xcom

Det är med skräckblandad glädje som alla fans av spelserien Xcom mottagit nyheten att ett nytt spel är på gång. Kommer det att bli ett värdigt Xcom-spel eller gå ner sig i FPS-träsket?

#ufo-enemy-unknown, #2k-marin, #bioshock-2


Medlem
Xcom

verkar som en rätt inressant ide. lite freeroaming över det hela:) får se hur spelet artar sig


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Låter ju inte helt tokigt, och här är de ju iaf uppriktiga och säger att, vi gör om 'et.. Så de som väntar sig ett klassiskt X-Com spel får nog (tyvärr) titta någon annanstans.

Ett bra spel kan det fortfarande bli. Min inställning är för tillfället "försiktig optimism".

Medlem

Agent Carter? Aldrig hört om honom, även om jag spelat orginal UFO och XCOM. Som Gabe skriver, det här spelet kommer inte likna damle gode Xcom särskilt mycket, specielt synd tycker jag om att det blir mindre förskning och dylikt.

Men det kan förtfarande bli ett bra spel.

Medlem

Med tanke på hur Urusla de senaste UFO spelen har varit, så kan jag förstår att dom vill göra något annat.

Men sammtidigt kan jag inte fatta hur de jämt misslyckas att göra ett spel lika bra som 1an.
Just remake it med ny grafik och lite nya saker och jag hade helt klart lirat det.

Medlem

Jag ser fram emot detta, undrar om dom kommer ha terror missions (chrysalids ;____________;)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

De senare ufo spelen är inte samma utvecklare, och tyckte då inte de var speciellt usla.

Men detta spelet ser bara ut att bli fail på alla plan... bilderna, om det nu är nån form av ingame, ser förjävliga ut. Förstår inte riktigt varför dom ska blanda in X-Com i detta spel när det uppenbarligen inte har något med spelet att göra.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Gillar inte att vara negativ men här har dom ju världens chans att göra ett X-COM spel värdigt namnet....och göra en massa förväntansfulla X-com fans nöjda (däribland jag själv) Men all information hittils om projektet pekar ju i totalt fel riktning. Ungefär som om dom bara läst lite grann om originalet och aldrig provat det. Tjusningen med Enemy Unknown var det strategiska/isometriska gamplayet tillsammans med känslan av att forska sig fram till framgång. Måste ju självklart följa upp hur detta utvecklas, men min inställning är väldigt skeptisk.

Medlem

Får väl se vart detta hamnar. Är skeptisk till att det blir Xcomigt (Minimera Research och fps är två steg i helt fel riktning, imo) men det kan likväl bli ett bra spel. Minns att jag var grymt sugen på Xcom: Alliance back in the day, även om det aldrig såg dagens ljus:

http://media.pc.ign.com/media/014/014159/imgs_1.html

En liten rättelse jag kan påpeka för skribenten: Bioshock 1 och 2 använde en kraftigit modifierad version av Unreal engine 2.5, inte Unreal Engine 3.

*edit: Vettefan varför det blev bold text på sista delen men örk.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Både rätt och fel, Bioshock 1 använder en kraftigt modifierad variant av Unreal Engine v2,5 och Bioshock 2 en variant av Unreal Engine 3. Det blev rätt i bildtexten men en liten miss i brödtexten.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

"Vad det kommer att betyda i praktiken återstår att se, men klart är att spelaren återigen ikläder sig rollen som FBI-agenten Carter som tar itu med ett utomjordiskt invasionshot."

Kan någon berätta för oss vem denna Carter är?
Har inget minne att jag spelat varken som FBI eller som någon Carter i de tidigare X-com spelen (men det var några år sedan så jag kan ju ha glömt namnet)

Medlem

Ser intressant ut. Att de använder x-com namnet är jag lite skeptisk till.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kan föreställa mig FPS-delen lite som Call of Cthulhu - Dark corners of the earth. Det kan nog bli mycket bra om det utförs på rätt sätt.
För de som vill ha ett nygammalt X-Com finns det redan en hel del liknande spel att spela varav några är riktigt bra.

Medlem

Usch, slakta en gammal klassiker och göra (åh nej inte en till) FPS av det...
Snudd på kriminellt ju


signatur

yolo

Medlem

Trevligt med förhandstitt, hoppas detta blir bra. men lite rädd är man ju.
Men det var inte mycket till information ni hade om spelet. Knappt värt att kalla detta förhandstitt egentligen...

Medlem

Tyvärr låter det lite som att det kommer bli som i nya Wolfenstein. Att det ligger lite saker utspridda i hörn och vråer och man plockar upp dem för att få pengar som man kan använda till att uppgradera sig själv med mellan uppdragen. Hoppas verkligen att det är mer djup i forskningen än så, för det förstörde bara action-orgien i wolfenstein när man var tvungen att gå på skattjakt varannan minut.

Medlem

Fy fan vad lurad man känner sig. "spelet ska gå tillbaka till rötterna" BULLSHIT, detta är ju någon fps version i stort sett utan de 2 strategiska lägena (värld/mission). Men de räknar väl att sälja endel ex för namnet enbart. Skit skit skit...

* UFO: Aftershock (2005)
* UFO: Afterlight (2007)

var ganska okej spel ändå. De var trogna originalet på sitt sätt och grafiken inte allt för dålig. bäst av alla har dock X-Com: Apocalypse (1997) varit och jag har svårt att tro att de kan toppa det. Jag ville också att Xcom alliance skulle se dagens ljus med fps coop. hade varit kul att lira med polarna på lan :D. Vad det gäller denne carter och FBI så förstår jag inte riktigt. Så vitt jag vet är xcom en egen "division" i typ alla spel... Men detta kan bli ett bra spel trots allt, bara de inte gör skräck och aliens som tål 40 rakteter i nyllet...


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

ok, var skeptisk innan, men efter att ha läst denna preview kan jag bara säga:
EPIC FAIL!!!

Kan nog bli ett ok spel, men kalla det för guds skull inte ett Xcom spel! Kalla det för vad det är:
"Ufo invasion - fast arcade shoot em´up and dont think about strategy" Borde detta heta.

Forskningen är nedtonad? du har inte kontroll över den? inte bygga baser?
Mitt gamer-hjärta blöder! vad händer med spelvärlden??

//GT

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Både rätt och fel, Bioshock 1 använder en kraftigt modifierad variant av Unreal Engine v2,5 och Bioshock 2 en variant av Unreal Engine 3. Det blev rätt i bildtexten men en liten miss i brödtexten.

Nej, det är helt rätt. Bioshock 2 använder samma motor som Bioshock 1, med vissa uppgraderingar. Det är dock inte Unreal engine 3.
En enkel google search avtäcker detta.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Även om jag är ett gammalt fan av de första två spelen ska sägas att jag alltid tröttnade på dem till slut. Alltså, jag körde igång en omgång men sen blev det enformigt efter ett tag. Tycker gott att det konceptet kan behöva förnyas.

Därmed inte sagt att de borde tagit bort forskningen och basbyggandet. Men det isometriska blev faktiskt rätt tradigt efter ett tag. Och då nötte jag ändå det rätt bra på Amigan.

Tycker faktiskt inte att UFO/X-COM känslan handlar om att bygga baser, forska och slåss i isometriskt perspektiv utan snarare att möta ett okänt hot mot jorden, upptäcka vad hotet är och bekämpa det (senare med "hotets" egna medel). Forskningen tycker jag definitivt är en viktig komponent men det måste inte vara exakt som originalet. Jaja, min åsikt.

Aldrig tagit mig igenom originalet dessvärre, minns att jag tyckte det var så %¤%¤%% svårt! Konceptet är ju dock skitspännande så... är ettan fortfarande värd att spela idag eller har tiden sprungit ifrån det? (läs: övertyga mig någon)

Medlem

Personligen har jag testat att köra gamla X-Com på nytt, men lessnade ganska fort. Det är ett fantastiskt spel, men man har vant sig vid bättre grafik och snabbare tempo.
UFO-Aftershock/Afterlight tycker jag har moderniserat konceptet på ett bra sätt även om vissa detaljer saknas. Båda har dessutom sk. weapon rebalance mods som expanderar spelen på ett bra sätt.
Det nyaste spelet som verkligen är i samma anda som X-Com är nog UFO: Extraterrestrials (Har inte med de andra 'UFO'-spelen att göra).

Inaktiv

Jag är bakåtsträvare, jag gillar "gamla" Ufo - enemy unknown. Jag vill ha det, samma, fast snyggare, fler val, fler saker att resarcha, fler vapen, fler ufon ... mera bara. Helst vill jag ha det turnbaserat också. Samma med Fallout

Det "nya" konceptet känns lite som "it came from the desert" ?


signatur

/* No Comment */

Medlem

Såg precis trailern från E3, det är vad jag kan se en vanlig shooter. Tycker det är extremt förolämpande att fördumma ett spel med så stor potential på det sättet. :/

Medlem

Hade hoppats på något mera som det gamla hederliga X-com spelet, Turnbased , men lite mera uppfiffad grafik motor kanske. Well well, man får helt enkelt smälla in DOS-Box för att få uppleva något bra igen

1
Skriv svar