Bigben siktar på att bli världens första AA-utvecklare

Robot
Bigben siktar på att bli världens första AA-utvecklare
Frilansare

Wut! Finns väl mängder med AA-studios?

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Wut! Finns väl mängder med AA-studios?

Japp, men nu blir dom först om det nu är dom som myntar uttrycket. Fjantigt men...

Medlem

Pratar han inte om att bli världens första AA utgivare?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Självklart fransmän!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag är världens först -∞A utveklare.

Medlem

det luktar en ny "sean murray" här ? eller?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Wut! Finns väl mängder med AA-studios?

Det kanske är världens första "medvetna" AA-studio, resten verkar satsa på AAA men släpper sina spel innan de är färdiga med den tredje bokstaven


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Big Ben satsar en massa på racing spel.
En rätt nichad marknad som inte har lika mycket fans som FPS eller RPG spel.
Då är det helt logiskt att inte sikta på AAA.

Det är lite som skräckfilmer. Du gör inte en skräckis med 200$ miljoner i budget om du vet att dom mest troligt kommer dra in max 100$ miljoner.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det kanske är världens första "medvetna" AA-studio, resten verkar satsa på AAA men släpper sina spel innan de är färdiga med den tredje bokstaven

"Pay $9,99 for the third A"

Medlem

Har vi så kort minne? AA har alltid funnits, hela vägen fram till ca mitten av förra generationen då bara indie och AAA-spel gick runt. Var väl en av anledningarna till att så extremt många utgivare och studios gick omkull förra generationen. Men för all del, välkommen tillbaka AA - spel. Tycker definitivt det ska finnas en plats för det med.

Medlem

Ser ut som en språkförbistring. Läser det som att han säger första i bemärkelsen 'den främsta' AA-utvecklaren.

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Har vi så kort minne? AA har alltid funnits, hela vägen fram till ca mitten av förra generationen då bara indie och AAA-spel gick runt. Var väl en av anledningarna till att så extremt många utgivare och studios gick omkull förra generationen. Men för all del, välkommen tillbaka AA - spel. Tycker definitivt det ska finnas en plats för det med.

Jag tycker att t.ex THQ är en AA-studio.

Skrivet av Maysay:

Jag tycker att t.ex THQ är en AA-studio.

Glöm inte Paradox. De är definitivt en AA- publisher med sina egna spel, Tyranny och Cities skylines.

Edit: titeln har ett litet fel, de vill inte bli första AA-utvecklaren utan en AA-utgivare.

Medlem

Yepp, han menar att de ska bli den första utgivaren som fokuserar på AA. Detta innebär ju också att han (outtalat) menar att det finns många AA-utvecklare redan, men ingen renodlad AA-utgivare.

Jag hoppas mer på denna AA-trend! De flesta AAA-spel nu för tiden är för enformiga, ofta bara uppföljare som gör samma som föregångaren, med extremt få ändringar. Ingen vågar röra om i AAA-grytan tyvärr. De senaste åren har även kvaliteten som man förväntar från AAA-spel försvunnit helt, med superbuggiga spel. Det enda AAA-studios verkar satsa på är grafik och "stor värld"; desto mindre på inspirerande/rolig gameplay och/eller bra story. Där ser jag att AA (och indie/A) spelen är ofta bättre.

Medlem

När får vi första AAABACAB++-utvecklaren då?

Ser inte meningen med dessa klassificeringar då det är väldigt flytande, allt beror ju på storleken på studion osv och det varierar ju. CD Projekt RED till exempel skulle jag klassa som en AAA-studio och ändå är de mikroskopiska jämfört med EA. Men nu börjar man ju med AAA+ osv också för att klassa om produkterna är MMOn eller GaaS-produkter osv... så snart blir det AAAA++$+~studion....

Medlem
Skrivet av mrpijey:

När får vi första AAABACAB++-utvecklaren då?

Ser inte meningen med dessa klassificeringar då det är väldigt flytande, allt beror ju på storleken på studion osv och det varierar ju. CD Projekt RED till exempel skulle jag klassa som en AAA-studio och ändå är de mikroskopiska jämfört med EA. Men nu börjar man ju med AAA+ osv också för att klassa om produkterna är MMOn eller GaaS-produkter osv... så snart blir det AAAA++$+~studion....

AAA är den högsta kreditvärdigheten ett bolag kan tilldelas. Det finns ingenting högre än det på skalan, så allt utöver det är i så fall bara hittepå.

Medlem

@Sebbepojken: Ja då borde inte EA och Activision få vara med på den listan då de verkligen inte är "kreditvärdiga" för fem öre längre ;). De båda är ju idag fullblodade CCC-studios.

Medlem

@mrpijey: Jag har dålig koll på deras likviditet, men jag tror nog de uppfyller kreditkraven för att behålla sin AAA-klassning Produktkvalitet har inget med kreditvärdighet att göra och det är bara dumt att blanda ihop olika begrepp.

Medlem

@Sebbepojken: Jo jag förstår det, nu var det ju en pik till deras kvalitet och inte ekonomiska situation. De har nog pengar att fortsätta pumpa ut skräp till oss en stund till, mest pga alla idioter som betalar för mikrotransaktioner och håller företag som EA etc flytande, men kvalitetsmässigt sett så är de inte en "AAA"-studio...

1
Skriv svar