Spel likt Dungeon Siege

Medlem
Spel likt Dungeon Siege

Hej vänner,

Jag har cravings efter ett långsammare RPG likt första Dungeon Siege. Jag är inte väldans hajpad över snabba ARPG likt Diablo. Jag vill ha långsam character progression där man går från ett rusty sword till long sword på några timmar.

Förstår ni vad jag är ute efter? Har ni några tips?

Medlem

Dessvärre så finns det få action RPGs med samma tempo som Dungeon Siege. Speciellt om man är ute efter sådana som är Party based där man kontrollerar flera karaktärer. Det finns många som har någon form av turn based system istället i strider där man kan slå av autopause. Tex Crpg som Divinity 2, Wasteland 2 eller Pillars of Eternity Deadfire. De är alla party based.

Själv gillar jag Grim Dawn då det är ett Action RPG med långsammare progression men det är inte party based.

En liten bubblare är Spellforce serien, den blandar in lite RTS element vid sidan av.

Har du inget emot lite äldre spel så kan ju Fallout Tactics, Silverfall, Arcanum of steamworks obscura, Kyn, The Fate eller Jagged alliance serien vara ett alternativ.

Det finns ännu fler alternativ till Konsol, mängder av party based RPGs i olika former. Vilka en del även spiller över på steam. Men även där så har de flesta gått över till någon form av Turnbased eller semi turnbased för party based RPGs och få är kopior av Dungeon siege. Tex Fire Emblem: Three houses, Valkyria Chronicles 1 + 4, The last story, Tears to tiara 2, Lost Odyssey, Trails of cold steel osv.

Spel som kan få liknande känsla om man slår av autopause, men ändå inte är samma sak, är tex
Dragon age origins/awakening
Dragon age 2
Torment tides of numenera
Neverwinter nights 2 + expansioner.
Baldurs gate 2 remaster
Icewind dale 2 complete edition
Arklash
Tyrranny
Pathfinder Kingmaker

Medlem

Har du testat Grim Dawn?

Medlem

Grim dawn är bra, men det är ju lika snabbt som Diablo.

Medlem

Grim Dawn är ju ungefär så långt man kan komma från Dungeon Siege. Är ju som att rekommendera Fortnite till någon som söker spel i stil med Quake.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Grim Dawn är ju ungefär så långt man kan komma från Dungeon Siege. Är ju som att rekommendera Fortnite till någon som söker spel i stil med Quake.

Lugna sig lite nu...

Medlem

Tycker inte heller Grim Dawn är att jämföra, vet inte om jag spelat något som är som DS1 faktiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inte ens Dungeon Siege II är ju som Dungeon Siege.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Dungeon Siege är rätt så unikt. Det finns spel som gör delar likadant, men inte helheten. Grafiken och den öppna världen även om den är linjär är bra för ett spel från 2002.

Pillars of Eternity I & II som Aletheides rekommenderade ovanför kan vara ett tips. Relativt långsam progression, realtids strid med paus och party upp till 4. Däremot är det inte lika action betonat hack & slash utan striderna är färre och mer strategiska.

Medlem

@Fluffo: Säg till om du hittar något, är på samma jakt.

Medlem

När jag kollar upp videoklipp på spelet tänker jag rent spontant på Dark Alliance till PS2:an (finns även på Xbox och Gamecube). Har tyvärr inte kört Dungeon Siege än, men skulle verkligen vilja testa det så att jag kan få en idé om vad som gör spelet speciellt.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

@Fluffo: Jag sitter i samma båt. Har provat runt flertalet olika spel, men inget som riktigt liknar dungeon siege. Kan tipsa om darkstone och Silver annars. Båda finns på gog för under 60 kr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Neverwinter Nights
Divinity Original Sin 1 & 2

Medlem

titan quest, utan party. eller sacred eller vad den serien heter. (utan party)


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

grim dawn gillar jag, det vill man ha kört om man gillar diablo och liknande


signatur

//monster

Medlem

Skulle också gärna hitta ett spel liknande första Dungeon Siege.
Grim Dawn är det verkligen inte. Grim Dawn är ett bra spel om man vill ha en Diablo-Klon.

Ett spel som kommer rätt nära är dock Neverwinter Night.

Medlem

Länge sedan jag spelade Dungeon Siege, en sak jag minns är att ju mer man använde ett vapen destu bättre blev man med det. Gillade det men mot slutet ökade de svårighetsgraden genom att öka antalet fiender rejält. När jag spelade klart Torchlight 1 förra året påmindes jag en del om detta.

Skulle nog också säga att Neverwinter Nights är ganska likt Dungeon Siege, NWN är annars ett väldigt bra spel som bara blir bättre för varje expansion (Hordes of the Underdark visar att det går att göra väldigt bra RPG spel även i 3D).

Medlem

Kanske Kingdoms of Amalur ?

Medlem

Silverfall kanske.

Medlem

Älskar Dungeon Siege 1! Hade gärna sett en HD remake

Medlem

Länge sedan jag körde DS, men hur är Krater. Har för mig det är lite långsammare än Diablo klonerna.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Får hoppas på en gog-release med fixar och stöd för moderna operativsystem.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tyrranny är jäkligt nice med riktigt bra story.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av magma:

Får hoppas på en gog-release med fixar och stöd för moderna operativsystem.

Steam-versionen fungerar utmärkt på moderna datorer.

Medlem

Tack allihopa för era svar och era tips!

Verkar minsann vara brist på spel likt Dungeon Siege 1! Samtidigt verkar det finnas en efterfrågan om jag förstår era kommentarer rätt. Det kanske är någon spelstudio där ute som läser detta och tar tag i problemet

Fortsätt tipsa! En vacker dag kanske vi hittar något!

Medlem

Pillars of Eternity 1 och 2.
Dragon Age spelen, fast dom är 3rd person. Ettan är klart bäst.
Icewind dale 1 och 2, finns säkert enhanced edition på dom gamla spelen.
Neverwinter 1-3 Gamla spel, men bra
Baldurs gate 1-2 Finns också enhanced edition.
Divine Divinity, första spelet är bra. Dock är det mer likt diablo.
Pathfinder Kingmaker

Finns ganska många spel som liknar dungeon siege. Fast dom flesta är turn-based.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har inte testat men Ember värkar vara ett liknande spel.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Steam-versionen fungerar utmärkt på moderna datorer.

Inte utan tweaking (för mig och många andra). Fick använda mig av dessa guider för att spelet överhuvudtaget ska starta: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=942341...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=205896...

Hade samma problem med dungeon siege 2.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Dungeon sige är som tidigare sagt lite av en egenart, dungencrawl i CRPG tempo typ. Många har rekommenderat bra spel redan och jag håller med om att många av dem är sjukt bra spel men inga har allt som dungeonsige erbjuder. Närmast tror jag är,

Neverwinter nights 2: Storm of Zehir (då man skapar helt eget party)
Neverwinter nights, kanske, är en CRPG/dungeoncrawl hybrid men man får bara en companion (i originalkampanjen).
Pathfinder kingmaker (Man kan skapa eget party, dock mycket mer RPG än Dungeonsige men mycket exploration mm)
Icewind dale eventuellt.
Arcanum kanske?

Problemet som jag ser det med Divinity serien är att det är rak motsatts mot Dungeonsige iom att det är turnbased, dock sjukt bra spel!
Även Baldurs Gate serien och Pillars of Eternity serien är bra spel men de har mycket större fokus på RPG elementen än Dungeon sige.

Personligen hade jag nog börjat med Neverwinter nights om jag ville ha något som liknar Dungeonsige och sen jobbat vidare där ifrån. Pathfinder är sjukt bra exloration/dungeoncrawl/rpg men det kräver att man sätter sig in i reglerna ganska mycket för att man ska ta sig någon stans.

Detta är ju dock mina högst personliga åsikter.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Länge sedan jag körde DS, men hur är Krater. Har för mig det är lite långsammare än Diablo klonerna.

Krater var sådär vill jag minnas men det lyftes mer än bara lite av humorn med svenska/svengelska namn överallt. Vem vill inte besöka "Norrmalm", "Solside City" eller "Feberhult" i ett rollspel liksom? Eller för den delen slåss mot en "Stinky Björn"!

/ LordDaimos

12
Skriv svar