Hur bra är Netflix-Witcher? Sätt DITT betyg

Medlem

Den får 5/7!


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur folk tycker att seriens tidslinje är förvirrande. Varje tidshopp förklaras väldigt smart med karaktärer som förklarar att de har spenderat si och så många år med att göra en viss sak, eller som när en unge tilltalas som Foltest vilket antyder att detta utspelas många år tidigare. Jag tycker det är bra att inte dumförklara tittarna med en stor "20 YEARS LATER" eller att nån berättarröst förklarar det, och att de istället förmedlar sånt via detaljer och naturliga händelser.
Välskrivet manus och för det mesta bra skådespeleri, enligt mig. Det som kunde gjorts bättre var väl kostymerna och möjligtvis vissa av effekterna (som jag ändå tycker får oförtjänt mycket kritik, tycker inte att det ser sämre ut än andra moderna TV-serier). 4/5!

Medlem

Känns som en svag fyra av fem. Utan tvekan är produktionsvärdet extremt ojämnt, nästan så att det saknar modern motsvarighet. En del av CGI:n känns direkt amatörmässig, en del är enastående. En del kostym är fantastisk, annan (självklart rustningarna) direkt löjeväckande. Skådespelarinsatserna är helt ok, med tydliga toppar (Cavill, Chalotra, vår egen My-Anna) medan andra prestationer haltar (Triss, skurken, alla alver, m.fl.). För vissa kan faktumet att det ibland känns som att titta på Xena: krigarprinsessan förstöra alltihop, så jag förstår verkligen de som tycker att serien är dålig. Men med lite god vilja försöker jag (och andra) se bortom det och då är serien faktiskt ganska bra.

För alla ojämnheter till trots så är det något med atmosfären som gör att det ändå lyfter. Jag har stora förhoppningar på säsong två som förhoppningsvis blir betydligt jämnare i kvalité i alltifrån manus, kostym och cgi till skådespelarinsatser.

Medlem

Jag känner ett starkt behov av att försvara de lite mer cyniska kommentarerna.

När man ser ett högt betyg på någonting man anser producerats på ett oerhört slarvigt eller till och med halvhjärtat sätt kan man bli irriterad för att man vill att producenterna ska känna ett misslyckande som kan motivera dem att tänka om. Just för att man ska få se en bättre serie.

Samma frustration som jag känner när jag ser att game of thrones åttonde säsong är nominerad till en massa priser trots att den i det stora hela var under all kritik.
Man får tyvärr intrycket av att många hade accepterat vad som helst bara för att de är fans av The Witcher-varumärket eller genren överlag.

The Witcher får en svag 2/5 av mig.

Henry cavill och ett par andra av skådespelarna gjorde ett bra jobb och räddade det från en 1/5. Yennefer kan vara det sämsta casting-valet jag sett i modern tid, scenen där hon går ut i bal-salen och alla tittar mot henne var så osannolik att det slet mig ut ur sammanhanget fullständigt. Karaktären har ju, generöst uttryckt, utstrålning som en säck potatis.
Manuset var gräsligt, kameraarbetet och ljussättningen full av förvirrande dåliga beslut. Serien gav mer av en Xena-/matinékänsla än känslan av en högbudgetserie.

Medlem
Skrivet av matt76:

Ja de är väl oftast de mest cyniska personerna som verkar ha ett behov av att skriva av sig på forum, det är rätt så tydligt utifrån röstresultatet . Samma typ av personer som hela tiden drar upp "Xena" som någon modern tappning av att såga en serie.

Jag tror inte att det är samma sak att vara en cynisk person som att ha ett kritiskt öga i de här sammanhangen.

Men det kan göra att man skriver cyniska inlägg.

Exemplet med Xena har jag hört från många olika håll helt oberoende av varandra.
Kanske är det helt enkelt så att det starkt påminner om just Xena och det som gjorde serien komiskt dålig? Googla uttrycket "camp" för mer förklaring.

Medlem
Skrivet av matt76:

Ja de är väl oftast de mest cyniska personerna som verkar ha ett behov av att skriva av sig på forum, det är rätt så tydligt utifrån röstresultatet . Samma typ av personer som hela tiden drar upp "Xena" som någon modern tappning av att såga en serie.

Folk klagar på serien, du klagar på deras kommentarer. Förstår inte riktigt vart du vill komma här? Du vill reducera yttrandefriheten en aning och bara behålla positiva kommentarer om saker som du gillar?

Medlem

För egen del är serien klart en klar 4 av 5.

Första säsongen är alltid den svåraste, men de har god potential för framtida mästerverk. Bra produktionsvärde, där man sakteliga byggde upp den atmosfär Witcher är känt för.. Kan hända att viss CGI såg dålig ut, exempelvis monstret i början, men var ändå intressant att läsa om hur lite de ändå använt sådant -> https://redanianintelligence.com/2019/12/23/behind-the-scenes... (förklarar även varför kvaliten på CGIn kan upplevas som ojämn då de i många fall inte hade någon för monstren).

Bra skådespeleri av de flesta, särskilt då Cavill och Chalotra, men kan hända att vissa karaktärer fick mindre tid att skina och därmed förblev rätt så anonyma under första säsongen.

Överlag (om man ska överdriva lite):
- Bästa produktionen i modern tid
- Manus värt en Oscar
- Skickligt Kameraarbete med perfekt ljussättning
- Kvalité rakt igenom (första monstret borträknat)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

4,5/5

De lyckades fånga Witcher-känslan i allt. Musiken, karaktärerna, effekterna, striderna, världen etc.

En av få serier som jag har övervägt att se en gång till. Längtar oerhört mycket till säsong 2. <3

Medlem

Fruktansvärt medioker.

Det enda bra med serien är väl Geralt som faktiskt känns trovärdig.

Serien är full av miscastade skådisar, dels pga black washing men inte bara det. Effekterna är lama och flera av avsnitten känns helt idiotiska (speciellt det 6:e). Överlag känns serien bara billig.

Förhoppningsvis kan de åtminstone lösa vissa problem till nästa säsong

Medlem

Förövrigt bör vissa fanboys här skaffa en reality check. Det finns en anledning varför kritikerna har sågat serien och det är inte bara för att de är dumma kritiker som inte spelat spelen eller läst böckerna.

Medlem
Skrivet av Cane:

Förövrigt bör vissa fanboys här skaffa en reality check. Det finns en anledning varför kritikerna har sågat serien och det är inte bara för att de är dumma kritiker som inte spelat spelen eller läst böckerna.

Ja eller så accepterar du bara att folk överlag gillar den. Eller du kanske inte är nöjd för än du fått alla andra att tycka som du?

Medlem
Skrivet av Cane:

Förövrigt bör vissa fanboys här skaffa en reality check. Det finns en anledning varför kritikerna har sågat serien och det är inte bara för att de är dumma kritiker som inte spelat spelen eller läst böckerna.

Kritiker är, precis som alla andra, enbart människor. Deras åsikter är varken mer eller mindre subjektiva än någon annans.

Det är väldigt viktigt att komma ihåg att smak inte är objektiv.

*EDIT* Personligen tyckte jag att serien var helt okej. Absolut inte en 5:a, men klart sevärd och underhållande.

Medlem
Skrivet av Cane:

Förövrigt bör vissa fanboys här skaffa en reality check. Det finns en anledning varför kritikerna har sågat serien och det är inte bara för att de är dumma kritiker som inte spelat spelen eller läst böckerna.

Samma "professionella" kritiker som själva medgett att de inte ens sett hela serien innan de sågat den utan hoppat rakt in i femte avsnittet och bara skitit i resten? Dagens sk kritiker är ett jävla skämt ärligt talat.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Vad jag pratar om för övrigt: https://youtu.be/p4MeaGBGz7I

"Entertainment Weekly Reviews The Witcher Without Watching It"


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Okej men ni som säger att den är en 5 av 5 får mig att ifrågasätta hur mycket serier ni har sett.
Ta GoT när det var som bäst i jämnförelse. Då är det rätt uppenbart att Witcher inte riktigt når samma klass.
GoT var fyllt med bra karaktärer som spelades av duktiga skådespelare. Säger inte att Witchers karaktärer var kassa... Men förutom Caville så var många andra rätt så meh...

En annan grej man kan jämnföra är produktions kvalitén. Fula rustningar, skumt svart kontrast filter, ljusättning etc..
Ta bara och jämnför första slaget i Witcher med tex Battle of the bastards i GoT.
Witcher har lägre kvalitet... Det är fortfarande en klar 3a för mig. Men inte i närheten av en 5a.

Medlem

Är det någon av alla cyniker där ute som läst böckerna i ordning och spelat spelen 1-3?
Inte lagt 20 h på Witcher 3, som de gillade någorlunda men gav upp pga bristande commitment, och sedermera förväntade sig få se sin virtuella variant på film.

Kan ju direkt fastslå att serien härstammar mer utifrån böckernas karaktärer än spelen, om så med konstnärlig frihet och så vidare.

För har man INTE det, är det ju svårt att sätta sig in i Witcher-loren av en enda säsong.
Vet många och återigen många som tyckt GOT säsong 1 varit långtråkig första genomtittningen men sedan gillat den betydligt mer efter sett fler säsonger och fått en helhetsbild. Samma sak går att säga med rad AAA-serier som Sopranos, Sons of Anarchy, True Blood (nåväl inte AAA men framgångsrik).

Att gå in i Witcher och förvänta sig Tolkien eller GoT, då skjuter man sig bara i foten. De har olika saker i fokus med en tydlig sluthändelse som ska få handlingen att kulminera. Exempelvis Tolkien: Ringen ska förstöras/Sauron återställas. GoT: White Walkers ska komma till Westeros/Daenarys och hennes drakar ska återta sin tron.
På sätt och vis har väl Witcher det också med Ciri, sina relationer med Yen och Tris. Men det inkluderar myyycket mer av monsterjägares vardag än t,ex GoT som hela tiden har något dramatiskt i siktet.

Och gällande effekterna kan jag absolut inte påstå att konkurrenterna skulle vara särskilt bättre. Tyckte de hade överlägsna stridsscener, rätt nice magi, monster. Blodigt och explicit. Men smaken är väl som baken.

Medlem

Sons of Anarcy känns inte riktigt som ett exempel på en serie av hög kvalitet. Det hela spåra rätt så friskt med mer och mer slarvigt genomförda intriger.
True blood känns också så.

Om vi tar serier som Breaking bad, Game of thrones och Chernobyl så är The Witcher lite opolerad i jämnförelse på nästan alla plan.
Fortfarande nice, sågar inte serien men känns som att det kan bli betydligt bättre. Vilket det förhoppningsvis blir i säsong 2 då dom med säkerhet också får mer budget.
Men som du sa, smaken är som baken.

Medlem
Skrivet av BaraShiro:

Haha only in Japan... 😁

Medlem

klarade inte av mer än två avsnitt

serien gör ett uselt jobb att få mig att bry mig om karaktärerna, det händer alltför mycket på ett avsnitt för att få tittarna att lära känna karaktärerna, istället för du se en person du inte har sett förut komma in i scenen och direkt börja berätta sitt livs historia what?
skurkarna är komiskt onda
henry försöker verkligen för mycket med att "vara cool" och herregud rösten?? im batm..ehm a witcher
effekterna var ok enligt mig
striderna var det enda som var bra

1/5

Medlem
Skrivet av Bodorio:

Jag känner ett starkt behov av att försvara de lite mer cyniska kommentarerna.

När man ser ett högt betyg på någonting man anser producerats på ett oerhört slarvigt eller till och med halvhjärtat sätt kan man bli irriterad för att man vill att producenterna ska känna ett misslyckande som kan motivera dem att tänka om. Just för att man ska få se en bättre serie.

Samma frustration som jag känner när jag ser att game of thrones åttonde säsong är nominerad till en massa priser trots att den i det stora hela var under all kritik.
Man får tyvärr intrycket av att många hade accepterat vad som helst bara för att de är fans av The Witcher-varumärket eller genren överlag.

The Witcher får en svag 2/5 av mig.

Henry cavill och ett par andra av skådespelarna gjorde ett bra jobb och räddade det från en 1/5. Yennefer kan vara det sämsta casting-valet jag sett i modern tid, scenen där hon går ut i bal-salen och alla tittar mot henne var så osannolik att det slet mig ut ur sammanhanget fullständigt. Karaktären har ju, generöst uttryckt, utstrålning som en säck potatis.
Manuset var gräsligt, kameraarbetet och ljussättningen full av förvirrande dåliga beslut. Serien gav mer av en Xena-/matinékänsla än känslan av en högbudgetserie.

Bra rutat, instämmer på alla punkter. 2/5. Vill även lyfta kuliserna, ofta oskarpa och fula. Varför står det strålkastare på ute i skogen för som lyser i olika riktningar? Kostymer, masker.. Jösses. För att inte tala om dialogen, bitvis ger den sken av att vara ihopknåpad av en 14årig hormonriddare direkt från mammas källare.

På pluskontot, Henry Cavill. Vissa fightscener. Men vafan hände ute hos draken, en kyss mitt i allt?! Kom igen.

Medlem

@MaLiBu: Rösten och allt han säger, sättet han säger det på, är ju så jävla Witcher det kan bli.
Tycker Cavill gör utomordentligt jobb som Geralt.
Geralt SKA ju låta sådär enligt all tillgängliga böcker och spel som finns.
Men att inte gilla det ändå, är ju en annan femma.
Dock för mig och säkert många andra, är det mitt i prick gällande att sätta Geralt tonmässigt, så neutral, entonig och känslokall han ska låta.
Enligt lore är ju witchers väldigt grå, känslokalla och neutrala. Inte minst White Wolf som genomgått ytterligare ritualer för att förstärka sina förmågor.

Medlem

Har bara spelat igenom spelet. Tycker att serien var bättre än jag förväntade mig. Tyckte att lite störde mig men som sagt över förväntan. Speciellt om man gämför med resten av utbudet Netflix har.

Medlem
Skrivet av Kaiten:

På pluskontot, Henry Cavill. Vissa fightscener. Men vafan hände ute hos draken, en kyss mitt i allt?! Kom igen.

Glömde nämna det med fightscenerna. Helt klart på plus. Men även där vägdes det upp av Cavill.

Drakavsnittet var svårt att kolla på mot slutet. Handlingen var ytlig och pinsam, effekterna såg ut att vara ca 20år gamla.

För de som undrar har jag spelat två av spelen(2 och 3), men ser det som helt irrelevant. Om jag hade varit ett STORT fan av spelserien så hade jag blivit ännu mer provocerad av kvalitetsbristen i serien.

Medlem

Jag torde lida av ett självskadebeteende eftersom jag väljer att kommentera i denna tråd full av kärlek till människor witchers och drakar.

Jag tycker serien är tillräckligt bra för att tittas på om man är åt fantasyhållet. Att det finns buggar/glitchar/hål i kulisen är inget jag bryr mig så mycket om. Jag VET ju att det är på låtsas men som med en god bok så hjälper min fantasi mig att överkomma problemen.

Det enda jag har riktigt riktigt riktigt svårt för är översättarens val av "svenskt" namn på roach. Varför i hela skinande himmelriket väljer man en sådan lösning? Eftersom jag har jordens hjärnsläpp nu så minns jag inte vad för namn det står i textremsan....men ni vet vad jag menar

Medlem

Det är lite typiskt vår tid att trots att den stora massan tycker att det är en 4a eller 5a så är det ändå bara kommentarer från dom som tycker den är dålig i denna tråden Jag tycker för övrigt att serien när den var som bäst var max en svag 4:a. Tänkte att jag ville göra detta klart innan jag blir kallad fanboy

Jag har alltid varit intresserad av Witcher spelen men aldrig spelat dem och jag har heller aldrig läst böckerna så hur väl serien avspeglar spel/böcker vet jag inget om men jag tyckte serien var väldigt underhållande, tur att man hade läst på förhand att det skulle utspela sig i olika tidsepoker annars hade man inte förstått mycket.

Medlem

Förstår verkligen inte hur så många har problem med att följa tidslinjen. Känns som att många måste sitta och titta på serien medans de gör något annat, för man fick konstanta ledtrådar om när saker utspelade sig. Såg serien tillsammans med min sambo som inte visste något om Witcher på förhand men som inte hade några som helst problem med att hänga med.

Tyckte att det var en kul serie med en överraskande bra första säsong. Spännande värld, bra manus och Cavill är klockren som Geralt. De största minusen var att vissa skådisar kändes... Oengagerade. Tror att andra säsongen kan bli grymt bra så jag är ganska taggad på den. Pluspoäng för att den lyckades fånga min kräsna sambos intresse trots att hon hatar fantasy.

123
Skriv svar