Uppgradering av hårdvara

Medlem
Uppgradering av hårdvara

Hej på er gänget,

Funderar på att uppgradera min burk, dock i etapper då jag känner att budgeten får gå till min förstödde och att jag även inte lägger riktigt lika mycket tid vid datorn.

I dagsläget har jag följande:

Intel Core i5 7400 3,00GHz

2x4gb RAM DDR 4 på 1230 MHz (osäker på just klockfrekvensen men båda är av samma typ då jag köpte ett uppgraderingspaket.

NVIDIA Geforce GTX 1050TI 4Gb, 1290MHz

SSD Disk samt en vanlig HDD.

Jag känner att budgeten inte riktigt är så hög för ett riktigt bra grafikkort i dagsläget.

Budget runt 2500kr, inte helt främmande för ett begagnat kort i bra skick.

Är det värt att uppdatera sig till 16Gb RAM så länge, kommer det ge något?

Värt att notera är att jag kör med en 60Hz skärm i 1920*1080 upplösning.

Målet är att kunna köra nyare spel med stabil 60FPS och inte behöva ha dom lägsta grafiknivåerna i spel.

Tack på förhand

Medlem

Som du själv hintar så är mer ram och en 144hz skärm den uppgradering som ger mest glädje per krona !

Att sitta med 2 skärmar samtidigt är också jävligt skönt när man väl har vant sig (ingen säger att det måste vara 2 liknande skärmar)

Sitter själv med en Asus VG248 144hz och en HP med 60hz, båda dock samma 24".
Det är så gutt och smidigt att ha spelet på ena skärmen och web/discord/film/twitch/youtube you name it på den andra.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Om du vill undvika HDD/SSD-caching i framtiden så är ju mer RAM-minne inte en dum idé alls.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Låter som RAM är det jag skall köra på.
Vad behöver jag tänka på?
16Gb borde räcka?
Behöver jag köpa exakt samma minnen som sitter i burken idag, eller räcker det med samma typ av frekvens och DDR4?

Medlem
Skrivet av gregari:

Låter som RAM är det jag skall köra på.
Vad behöver jag tänka på?
16Gb borde räcka?
Behöver jag köpa exakt samma minnen som sitter i burken idag, eller räcker det med samma typ av frekvens och DDR4?

Bara att de är DDR4 så är det lugnt, då passar dom ju till ditt moderkort. Du kan ha högre klockfrekvens utan några problem alls.

Medlem

Ang. hz på RAM så är det nog 2460Mhz du sitter på. "DDR = Double Data Rate", så 1230 x 2 = 2460Mhz. Kan vara bra att veta om du letar efter likadana minnen du har. Man kan i CPU-Z(gratis program) se "part number" under SPD-fliken. Googla på det så hittar du exakt vilka minnen du har.

Det mesta behövs nog tyvärr bytas ut för stadiga 60 fps i nya AAA.

Jag hade nog, om jag var tvungen att hålla budget, gått på följande som första steg.

Som andra steg hade jag kollat på begagnat grafikkort. Se bara till att nätagget klarar att driva det. Sista steg hade varit RAM.

Jag tror du ser mest prestandaökningar i den här ordningen. 8 GB RAM brukar fortfarande funka som krav även i AAA titlar och ett
1050 Ti är ett ganska sorgligt kort idag.

Lycka till och grattis till "förstödde" barnet!

Medlem
Skrivet av Frisell:

Ang. hz på RAM så är det nog 2460Mhz du sitter på. "DDR = Double Data Rate", så 1230 x 2 = 2460Mhz. Kan vara bra att veta om du letar efter likadana minnen du har. Man kan i CPU-Z(gratis program) se "part number" under SPD-fliken. Googla på det så hittar du exakt vilka minnen du har.

Det mesta behövs nog tyvärr bytas ut för stadiga 60 fps i nya AAA.

Jag hade nog, om jag var tvungen att hålla budget, gått på följande som första steg.

https://komponentkoll.se/bild/PHUty.png

Som andra steg hade jag kollat på begagnat grafikkort. Se bara till att nätagget klarar att driva det. Sista steg hade varit RAM.

Jag tror du ser mest prestandaökningar i den här ordningen. 8 GB RAM brukar fortfarande funka som krav även i AAA titlar och ett
1050 Ti är ett ganska sorgligt kort idag.

Lycka till och grattis till "förstödde" barnet!

Hej och tack!

Köpte ett nytt moderkort förra året, men du rekommenderar snarare en ny processor än RAM?

Ryzen som du länkar verkar rätt billigt ändå jämfört med ett nytt grafikkort.

Spelar i dagsläget iofs wow, outer worlds, och funderar på det nya Star Wars och Red dead redemption 2.
Förstått det som att sistnämnda inte är så krävande iofs.

Medlem
Skrivet av gregari:

Hej och tack!

Köpte ett nytt moderkort förra året, men du rekommenderar snarare en ny processor än RAM?

Ryzen som du länkar verkar rätt billigt ändå jämfört med ett nytt grafikkort.

Spelar i dagsläget iofs wow, outer worlds, och funderar på det nya Star Wars och Red dead redemption 2.
Förstått det som att sistnämnda inte är så krävande iofs.

Tja, Det är där jag hade börjat. Toppmodellen för ditt moderkort (cpu alltså, 7700k) är svår att få tag i utan att spräcka budget samtidigt som AMD har kommit med riktigt prisvärda alternativ.
Du kan nog inte räkna med några 60 fps i nyare spel och högre inställningar innan du har bytt både cpu och gpu.

Här är en graf som visar hur 1050Ti ligger till mot lite äldre kort. Jag skulle tro, utan att ha forskat, att man får tag i ett gtx 980 för runt tusenlappen.

Sweclockers har en utmärkt marknad och även om gpu ligger några månader bort(?) så kan man gå in och kolla grafikkort lite då och då för att få ett humm om vad marknadspriset ligger på. Jag hade siktat på nånting runt 1500kr.

Det är fortfarande oklart vad du har för PSU(Nätaggregat). Större/bättre grafikkort kan kräva lite mer juice, så se till att ditt PSU kan driva ditt nya grafikkort. Det brukar stå på nätagget vad det klarar att leverera i effekt(watt).

EDIT: Angående RDR2, så kommer det nog vara rätt krävande. Du kommer dessutom få glo laddningsskärm en hel del om du lägger det på en HDD.

Det kan vara värt att kolla upp vilka komponenter som funkar med varandra. Jag har tyvärr bara haft problem med AMD-prylar genom åren, så jag kör bara Intel och Asus.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Frisell:

Tja, Det är där jag hade börjat. Toppmodellen för ditt moderkort (cpu alltså, 7700k) är svår att få tag i utan att spräcka budget samtidigt som AMD har kommit med riktigt prisvärda alternativ.
Du kan nog inte räkna med några 60 fps i nyare spel och högre inställningar innan du har bytt både cpu och gpu.

Här är en graf som visar hur 1050Ti ligger till mot lite äldre kort. Jag skulle tro, utan att ha forskat, att man får tag i ett gtx 980 för runt tusenlappen.

Sweclockers har en utmärkt marknad och även om gpu ligger några månader bort(?) så kan man gå in och kolla grafikkort lite då och då för att få ett humm om vad marknadspriset ligger på. Jag hade siktat på nånting runt 1500kr.

Det är fortfarande oklart vad du har för PSU(Nätaggregat). Större/bättre grafikkort kan kräva lite mer juice, så se till att ditt PSU kan driva ditt nya grafikkort. Det brukar stå på nätagget vad det klarar att leverera i effekt(watt).

EDIT: Angående RDR2, så kommer det nog vara rätt krävande. Du kommer dessutom få glo laddningsskärm en hel del om du lägger det på en HDD.

Mitt förra nätaggregat pajade för ett tag sedan, så köpte ett nytt ganska nyligen, minst 600W (har inte öppnat upp burken för att titta).

Men jag skall absolut hålla lite utkik på hur jag skall göra

Ja med tanke på RDR2 storlek så har du säkerligen helt rätt.
Skulle ni rekommendera SSD med PCI-express?

Medlem

om du vill lira krävande spel med stabila 60fps i högre kvalitet så lär en 1050Ti inte räcka till. Även om du uppgraderar minnet o CPU så kommer denna förbli ett flaskhals.
Det vanliga uppgraderingsproblemet med begränsat budget - GPU eller CPU först?
Med tanke på att man i vanliga fall byta ut en GPU oftare (om man inte köper en 2080Ti, antagligen) då är nog CPU & RAM som är i min erfarenhet bättre först. Man får ju allmännt bättre flytt av systemet. Sen är GPU nästa grej.
Men det finns nog så många olika åsikter som personer...

Medlem
Skrivet av gregari:

Mitt förra nätaggregat pajade för ett tag sedan, så köpte ett nytt ganska nyligen, minst 600W (har inte öppnat upp burken för att titta).

Men jag skall absolut hålla lite utkik på hur jag skall göra

Ja med tanke på RDR2 storlek så har du säkerligen helt rätt.
Skulle ni rekommendera SSD med PCI-express?

Så länge du är på budget är SSD ditt sista att tänka på(så länge du har windows på SSD).

Man måste ju, även om det inte är toppkomponenter, se att man kan kränga sakerna man byter ut. Nån kanske behöver en 7400 till sin htpc? Flippa cpu och mobo för 1000? Priset är helt taget ur luften, men NÅGOT är det ju värt.

600W kommer du långt på BTW. Återkoppla gärna. Alltid kul att höra hur det gick och hur det blev!

Medlem
Skrivet av Frisell:

Så länge du är på budget är SSD ditt sista att tänka på(så länge du har windows på SSD).

Man måste ju, även om det inte är toppkomponenter, se att man kan kränga sakerna man byter ut. Nån kanske behöver en 7400 till sin htpc? Flippa cpu och mobo för 1000? Priset är helt taget ur luften, men NÅGOT är det ju värt.

600W kommer du långt på BTW. Återkoppla gärna. Alltid kul att höra hur det gick och hur det blev!

Sant, OS ligger på SSD så det går snabbt att boota etc.

Funderar på att köpa dessa då det är dom som sitter i min dator idag.

https://www.webhallen.com/se/product/224713-Corsair-Vengeance...

Är det värt att köpa just dom, eller finns det likvärdiga fast billigare?
Dom kostar 549kr för mig

Medlem
Skrivet av gregari:

Sant, OS ligger på SSD så det går snabbt att boota etc.

Funderar på att köpa dessa då det är dom som sitter i min dator idag.

https://www.webhallen.com/se/product/224713-Corsair-Vengeance...

Är det värt att köpa just dom, eller finns det likvärdiga fast billigare?
Dom kostar 549kr för mig

Javisst, är du säker på att det är dom såvisst. Man ska dock tänka på att det kan bli trångt med 4 st ram-stickor om man har en någorlunda stor cpu-kylare.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Javisst, är du säker på att det är dom såvisst. Man ska dock tänka på att det kan bli trångt med 4 st ram-stickor om man har en någorlunda stor cpu-kylare.

Sökte i CPU-Z så verkar stämma :).

Har plats över så skall nog gå bra.
Är dom prisvärda?

Tack för alla bra råd förresten:)

Medlem
Skrivet av gregari:

Sökte i CPU-Z så verkar stämma :).

Har plats över så skall nog gå bra.
Är dom prisvärda?

Tack för alla bra råd förresten:)

Du sparar ju 350-400 som du kan lägga på gpu/pcu. Man får 16GB 3200hz för runt 900kr idag. Vet iofs inte vad ditt moderkort klarar, så om du ska behålla ditt moderkort så kör på dom du länkade till.
Lycka till!

Edit, med trångt menar jag att vissa cpukylare kan blockera porten närmast cpu. Har du medföljande kylare från intel borde det iofs gå bra.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Du sparar ju 350-400 som du kan lägga på gpu/pcu. Man får 16GB 3200hz för runt 900kr idag. Vet iofs inte vad ditt moderkort klarar, så om du ska behålla ditt moderkort så kör på dom du länkade till.
Lycka till!

Edit, med trångt menar jag att vissa cpukylare kan blockera porten närmast cpu. Har du medföljande kylare från intel borde det iofs gå bra.

Ja det är klart, då är det värt.

Kör med detta moderkortet.

https://www.webhallen.com/se/product/258350-ASUS-Prime-Z270-P...

Ah då förstår jag vad du menar, skall vara lugnt vad jag kan se

Medlem

Hej igen och Gott nytt år!

Det blev lite extra minnen till burken, så sitter med 16Gb i dagsläget.

Funderade på denna GPUn, vad tror ni om den?

https://www.webhallen.com/se/product/298917-MSI-Radeon-RX-590...

Medlem
Skrivet av gregari:

Hej igen och Gott nytt år!

Det blev lite extra minnen till burken, så sitter med 16Gb i dagsläget.

Funderade på denna GPUn, vad tror ni om den?

https://www.webhallen.com/se/product/298917-MSI-Radeon-RX-590...

Om du ska köpa ett Radeon kort i den prisklassen är det nog bättre med ett RX 5500 XT-kort. Se till dock att det är en version med 8GB.

https://m.sweclockers.com/test/28750-test-gigabyte-radeon-rx-...

Alternativt ett GeForce 1660 Super eller 1660 Ti om du hittar för liknande pris. De är lite snabbare men har bara 6gb minne, vilket kan bli ett problem om man kör spel i höga upplösningar, och/eller i framtida minneskrävande nextgen titlar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om du ska köpa ett Radeon kort i den prisklassen är det nog bättre med ett RX 5500 XT-kort. Se till dock att det är en version med 8GB.

https://m.sweclockers.com/test/28750-test-gigabyte-radeon-rx-...

Alternativt ett GeForce 1660 Super eller 1660 Ti om du hittar för liknande pris. De är lite snabbare men har bara 6gb minne, vilket kan bli ett problem om man kör spel i höga upplösningar, och/eller i framtida minneskrävande nextgen titlar.

Okej, absolut värt att titta på.

För mig som inte är så insatt, det finns ju flertalet olika modeller av "samma kort", är det något specifikt jag behöver tänka på?
Spelar som sagt inte med mer än en 60Hz skärm och vill bara ha ett bra flyt.

I dagsläget har jag som sagt ett GTX 1050TI som är lätt överklockat så antar att det mesta blir en uppgradering oavsett.

Budgeten ligger runt 2500kr

Medlem
Skrivet av gregari:

Okej, absolut värt att titta på.

För mig som inte är så insatt, det finns ju flertalet olika modeller av "samma kort", är det något specifikt jag behöver tänka på?
Spelar som sagt inte med mer än en 60Hz skärm och vill bara ha ett bra flyt.

I dagsläget har jag som sagt ett GTX 1050TI som är lätt överklockat så antar att det mesta blir en uppgradering oavsett.

Budgeten ligger runt 2500kr

Det jag brukar göra är att kolla på kortet jag tänkt köpa och googla på hela namet + "review". Prestandan brukar vara ungefär desamma men ibland kan vissa modeller lida av missljud eller dylikt. Kolla igenom lite Sweclockers, Techpowerup och Guru3d, de brukar vara pålitliga källor. Ibland räcker det att kolla på sammanfattning/conclusion för att se vad de säger och varför. Om ett kort är markant billigare än de andra modellerna finns det oftast en anledning.

Oavsett RX 5500 XT eller 1660 Ti/Super blir det ett rejält lyft mot 1050 ti. Båda räcker gott och väl till 1080p 60fps. Dock kommer din i5 7400 flaskhalsa systemet en del i cpu krävande spel.

Rekommenderar du uppgraderar till en Ryzen 3600 eller liknande när du sen kan.

Medlem
Skrivet av gregari:

Okej, absolut värt att titta på.

För mig som inte är så insatt, det finns ju flertalet olika modeller av "samma kort", är det något specifikt jag behöver tänka på?
Spelar som sagt inte med mer än en 60Hz skärm och vill bara ha ett bra flyt.

I dagsläget har jag som sagt ett GTX 1050TI som är lätt överklockat så antar att det mesta blir en uppgradering oavsett.

Budgeten ligger runt 2500kr

Den här kanske https://www.komplett.se/product/1142104/datorutrustning/dator...

Bra prestanda i 1080p och verkar ha bra kylning. Som sagt bara 6gb men kör du bara i 1080p räcker det nog även framöver.
https://m.sweclockers.com/test/28446-nvidia-geforce-gtx-1660-...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Den här kanske https://www.komplett.se/product/1142104/datorutrustning/dator...

Bra prestanda i 1080p och verkar ha bra kylning. Som sagt bara 6gb men kör du bara i 1080p räcker det nog även framöver.
https://m.sweclockers.com/test/28446-nvidia-geforce-gtx-1660-...

Det blev ett gtx 1660, som du nämnde blev det en riktig härlig boost😊

Finns det något andrahandsvärde i ett gtx 1050ti?

Medlem
Skrivet av gregari:

Det blev ett gtx 1660, som du nämnde blev det en riktig härlig boost😊

Finns det något andrahandsvärde i ett gtx 1050ti?

Det är nog tyvärr inte mycket andrahandsvärde i ett GTX 1050Ti, kanske 300-400kr, troligtvis inte mer än 500kr.

EDIT glöm det

Skribent
Skrivet av gregari:

Det blev ett gtx 1660, som du nämnde blev det en riktig härlig boost😊

Finns det något andrahandsvärde i ett gtx 1050ti?

Jodå. Går nog att få ut 700-800 kr i alla fall. Kolla Sweclockers marknad.

https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=5bb623d8-800...

edit: Jag sålde mitt ASUS Strix 970 för 700:- för några månader sedan.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jodå. Går nog att få ut 700-800 kr i alla fall. Kolla Sweclockers marknad.

https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=5bb623d8-800...

edit: Jag sålde mitt ASUS Strix 970 för 700:- för några månader sedan.

Där ser man. Sökte också lite på Sweclockers marknad men bara på vad som fanns nu och hittade inget närmare än GTX 970 för 800kr. Antog då man inte skulle få mer än 500kr för ett 1050ti.

Edit: men vänta lite här, om du sålde ditt ASUS Strix 970 för 700kr som är typ 30% bättre än ett GTX 1050ti, hur ska man då kunna få ut lika mycket... Aja det kanske inte finns så gott om sådan begagnade grafikkort i den prisklassen längre.

Skribent

@sapiens 700:- var kompispris till en jobbkollega. 1000:- var det billigaste jag såg på marknaden så då fick han det för 700:-. Borde kanske nämnt det, men tänkte inte så långt.

Jag blev förvånad jag också, men såg i marknaden att någon bjudit 700 för ett 1050ti så det finns uppenbarligen köpare.
https://www.sweclockers.com/marknad/179065-x570-moderkort-nyt...

Edit: Beror ju på modeller såklart, så det kan skilja i pris.

Medlem
Skrivet av Shadee:

@sapiens 700:- var kompispris till en jobbkollega. 1000:- var det billigaste jag såg på marknaden så då fick han det för 700:-. Borde kanske nämnt det, men tänkte inte så långt.

Jag blev förvånad jag också, men såg i marknaden att någon bjudit 700 för ett 1050ti så det finns uppenbarligen köpare.
https://www.sweclockers.com/marknad/179065-x570-moderkort-nyt...

Edit: Beror ju på modeller såklart, så det kan skilja i pris.

Lade ut det på Facebook och fick sålt det för 500kr inom 1h😊

Skribent
Medlem
Skrivet av Shadee:

Verkar finnas en helt okej andrahandsmarknad för kortet, vet dock inte om det förändras nu IOM AMDs nya releaser.

12
Skriv svar