Stora Satisfactory-tråden
Efter att ha testat Satisfactory under en onsdagsstream blev jag torsk direkt och sitter nu och fantiserar om stora, effektiva fabriker. För alla som spelat, eller är bekanta med Factorio är upplägget bekant, spelet går ut på att planera och bygga produktionslinjer för en rad olika varor, från att du drar upp grundämnen ur marken till att de, via kilometervis med automatiserade transportband, hamnar i olika mackapärer och molijoxer för vidare hantering.
Till en början kräver allt väldigt mycket handpåläggning och det känns nästan medvetet omständligt att göra saker för att du ska sträva efter automatiseringen. När du väl får till din första produktionskedja blir man därför väldigt nöjd, och alla med lätt OCD kommer sedan vilja göra allt snyggt och prydligt.
Eftersom jag inte är någon expert än, har kanske fem timmar i spelet och det tredubbla i olika Lets Play-timmar, tänkte jag inleda denna tråd med tio tips, så får vi se vart den leder. Detta känns dock som ett spel där man vill dela med sig av smarta lösningar, skisser och liknande.
Calles fem nybörjartips för Satisfactory
Lägg tid på att hitta ett bra startplats. Även om du kan flytta den senare kommer du behöva springa runt mycket i början. Prioritera järnfyndigheter, det krävs mest i början.
Elförsörjning är det som känns tråkigast att lägga mycket tid på i början, fokusera på att forska fram biomass (och senare fuel) för att slippa fylla på så ofta
Strunta i att bygga massa fabriksgolv och bygga snyggt i början, du kommer ändå vilja dra om det mesta när du börjar skala produktionen
Drar du elkabel från en stolpe kommer den säga åt dig när du behöver sätta ny stolpe, du behöver alltså inte gissa hur brett det ska vara mellan stolparna själv
Det är fantastiskt kul, rekommenderas varmt till er som vill bygga saker som i sin tur bygger saker.
Men skall man hårddra det så är Factorio bättre, visst det har ju typ ~5 års försprång, och förhoppningsvis tar det inte Coffestain 5 år att göra färdigt detta spel.
Start zonerna är snygga och "färdiga" i Satisfactory, men gick till en av kanterna i 3e välden och det är så ofärdigt och buggit, önskar jag hade tagit lite bilder.
-
Edit: Ett nybörjar tips är att koppla ihop all el nätverken så det drar från samma ställe och du kan ha dina bio burners på samma plätt, ser många som missar det och bygger separata el nätverk till varje grej, det i sin tur minskar det man måste springa runt och mata in biofuel.
Och tips två är så fort du låst upp förmågan att skapa biofuel, sätt upp ett slutet nätverk så du kan mata in träd och löv i två separata containers som i sin tur går till constructors som gör biomass och sedan en constructor som gör biofuel av biomass och sen på slutet så har du en container, väldigt enkel settup där du bara lägger in löv och träd och sen hämtar färdigt bränsle.
Vad tillverkar man?
Tillverkar man crafting materials för att göra annan crafting materials i all oändlighet?
Vad är målet med all tillverkning?
Spelet ser intressant ut men nån nämnde i en annan tråd vill jag minnas att inget mål fanns i spelet än
@Molotov: Precis, är ju EA så finns inget mål just nu, gissningvis så blir det likt factorio där målet är att skicka upp massa resurser upp till rymden (förut va målet i factorio att bygga ett rymdskepp och lämna planeten då du crashade där men det är ju ändrat nu).
Ok då får man avvakta, spelar inte Early access, endast VR spel
Måste skjuta in lite sånna här bra snabba tips:
Det går att upp/nedgradera conveyor belt genom att bara välja en annan bältestyp och klicka på ett befintligt bälte
Det går att placera en splitter/merger på ett existerande conveyor belt så kopplas det ihop automatiskt (obs, kan bugga lite ibland så dubbelkolla alltid att saker rullar på, men övelag funkar det fint)
bygg STORT i början. ha mycket space mellan maskiner och bälten. Det underlättar otroligt i slutändan när du ska skala uppåt. (rent krasst kommer du alltid ha byggt "för litet" tills du har en handfull timmar i det
Och tips två är så fort du låst upp förmågan att skapa biofuel, sätt upp ett slutet nätverk så du kan mata in träd och löv i två separata containers som i sin tur går till constructors som gör biomass och sedan en constructor som gör biofuel av biomass och sen på slutet så har du en container, väldigt enkel settup där du bara lägger in löv och träd och sen hämtar färdigt bränsle.
Jag föredrar att rusha kolkraftverk och sätta upp en miner +transportband och el till närmsta kolnod även om det e skitlångt, så slipper du tänka på o samla löv o skit. + att en kolnod kan förse ett helt gäng med kraftverk så det e bara o bygga flera på en gång och slå på dom efter behov, gör man dessutom en buffert så klarar du dig "hur länge som helst" ™
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Jag föredrar att rusha kolkraftverk och sätta upp en miner +transportband och el till närmsta kolnod även om det e skitlångt, så slipper du tänka på o samla löv o skit. + att en kolnod kan förse ett helt gäng med kraftverk så det e bara o bygga flera på en gång och slå på dom efter behov, gör man dessutom en buffert så klarar du dig "hur länge som helst" ™
Jasså, själv tycker jag det är chill att stoppa ner allt i storage boxen utan motorsågen och ett vapen och sen gå ut och kapa ner träd tills väskan är full och man går tillbaks till basen.
Köpt spelet ikväll och fått ihop 2 timmar. Tänkte ge väldigt grundläggande tips för nybörjare.
Shift + Vänster musknapp = Flytta en hel stack till en möjlig slot. (Exempel: Om du ska lämna in till forskning och har en hög med en vara som ska lämnas in. Istället för att dra högen kan man använda "Shift + Vänster musknapp" så flyttas det över automatiskt)
Högerklick = Högerklick på en stack halverar en stack.
Man kan lägga saker i en ut-slott på en maskin så matar den ut saken på conveyor belt utan att maskinen är på. (Exempel hade jag massa osmält koppar när jag uppgraderade till Miner MK1. La in all koppar i ut-slotten och behövde inte sätta på maskinen på ett tag.)
Man kan kolla elkonsumtion genom att trycka på vilken elstolpe som helst. Bra att göra innan man bygger för många maskiner, om man behöver komplettera med mer energi.
Våga göra fel. Som i Factorio så får du tillbaka det du förstör. Det gör att det är värt att testa, bygg upp, bygg ner. Testa dig fram, du förlorar inget på det.
Köpt spelet ikväll och fått ihop 2 timmar. Tänkte ge väldigt grundläggande tips för nybörjare.
Shift + Vänster musknapp = Flytta en hel stack till en möjlig slot. (Exempel: Om du ska lämna in till forskning och har en hög med en vara som ska lämnas in. Istället för att dra högen kan man använda "Shift + Vänster musknapp" så flyttas det över automatiskt)
Högerklick = Högerklick på en stack halverar en stack.
Man kan lägga saker i en ut-slott på en maskin så matar den ut saken på conveyor belt utan att maskinen är på. (Exempel hade jag massa osmält koppar när jag uppgraderade till Miner MK1. La in all koppar i ut-slotten och behövde inte sätta på maskinen på ett tag.)
Man kan kolla elkonsumtion genom att trycka på vilken elstolpe som helst. Bra att göra innan man bygger för många maskiner, om man behöver komplettera med mer energi.
Våga göra fel. Som i Factorio så får du tillbaka det du förstör. Det gör att det är värt att testa, bygg upp, bygg ner. Testa dig fram, du förlorar inget på det.
Ctrl+ drag = flytta alla stacks av vald resurs.
När du placerar conveyor poles, klicka och dra uppåt för att förlänga stolpen, funkar bara med "lösa" stolpar.
Håll ner knappen då du splittar en stack så kan du splitta annat än 50/50
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Spelade precis 45 minuter med grabben, ska ta en bild nästa gång. Det är lustigt, jag gillar ju raka linjer och så men ändå är vår fabrik kaos. Snart maxat allt i Tier 4 och blev nästan klara med att automatisera allt som behövs för nästa Space Elevater-laddning.
In other news, nu ska det finnas hissar i experimental-versionen!
@Carl Johansson-Sundelius: Kul video!
Och ja, sett en lets play som visar upp de nya bomber och gevär man nu även kan crafta.
Väntar dock personligen tills det kommer en mer stabil version av spelet då mitt 1070 kort har svårt att hålla framsen uppe även om man inte bygger så galet som i videon du länkade
Förhoppningsvis så tar utveckligen inte lika lång tid som Factorio som fortfarande är i EA.
Alldeles för lite liv i denna tråden!
Jag började lira igen häromdagen och har ca 15h bakom mig (denna gången).
Körde med organiserat kaos fram tills nu då jag tycker att det är dags att bygga fabrik för att få det mer organiserat på riktigt.
Jag kommer nog försöka få till en fabrik som är åtminstone två våningar hög som kommer ha lite av varje i sig men får se hur det ska gå för jag tror inte att det kommer att fungera överhuvudtaget
Mitt organiserade kaos just nu med en tidig "fabriksbyggnad" närmast i bild och en ny som jag började bygga på för en liten stund sedan längst bort i mitten på bilden.
Halo kompis!
Tycker det är värt att kasta in att experiment branch har endel godsaker att bjuda på nu, bland annat stora pipelines för vätskor, transportation tubes och en hel del smått och gott
Gud vad jag önskar att jag hade mer tid för detta.
Gud vad jag önskar att jag hade mer tid för detta.
Samma här. Vågar inte ens starta upp det. Hej då sömn.