Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Medlem

Xbox hart helt klart bättre specs. Men Playstation kommer ju ha bättre exklusiva titlar.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Caene:

Xbox hart helt klart bättre specs. Men Playstation kommer ju ha bättre exklusiva titlar.

Just nu iaf men MS har investerat i många högt aktade studios. Kommer komma sjukt bra titlar till båda konsolerna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av isma:

Såfort hårdvara avslöjas är jämförelsena där, men så många glömmer att det handlar om att skapa en upplevelse. Från dagens PS5 tech snack får jag iaf känslan av att SONY satsar mer på upplevelsen å deras dröm om next-gen konsoll än vad Microsoft gör. Skillnaden i Teraflops spelar mig liten roll, men deras vision är helt klart avgörande.

Sen kanske jag får äta upp mina ord om Microsoft lyckas pumpa ut en produkt som överlägset krossar Sonys när det gäller själva spelupplevelsen, men den dagen tror jag iaf är långt borta.

Jag tror inte någon kommer krossa den andra prestandamässigt. De två konsolerna är rätt likvärdiga, vad jag förstår finns vissa skillnader i hårdvarudesignen så det hänger i slutändan på hur utvecklarna utnyttjar detta för att göra unika spel som inte bara ser bra ut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Precis som jag trodde så är lagringen det som blir den största skillnaden i spelutveckling kommande generation.

Sjukt nöjd med presentationen och dreglar medans jag drömmer mig bort till nästa generation😁
Jag var lite orolig efter Microsoft presentation, men PS5s hårdvara imponerar bra mycket mer, den kommer flyta på mycket bättre.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Precis som jag trodde så är lagringen det som blir den största skillnaden i spelutveckling kommande generation.

Sjukt nöjd med presentationen och dreglar medans jag drömmer mig bort till nästa generation😁
Jag var lite orolig efter Microsoft presentation, men PS5s hårdvara imponerar bra mycket mer, den kommer flyta på mycket bättre.

På vilket sett menar du? Är ju typ samma koncept, arkitektur på båda. Ps5 har löst det lite annorlunda med lagringen och deras egna titlar kommer ha sekunder endast av laddningstider som det ser ut nu. Medan t.ex Xbox kommer kunna ha flera spel igång samtidigt och enkelt utbytbara SSDer som minneskort. Väldigt likvärdiga konsoler. Series X är en hel del starkare grafiskt och processor mässigt men annars ingen större skillnad.

Det som verkligen spelar roll nu är hur lågt kan MS pressa priserna för att matcha den nu billigare ps5 och vad väljer kidsen (de största köparna)


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

10tf (alla komma tecken skiter jag i) blev resultatet alltså. Jag har läst lite rykten om vad som skulle kunna sitta i. 9, 11 och 13 har jag läst. Inte något om 10tf. Men nu vet vi. 12 v 10. 3,8 v 3,5. Samma hastighet på SSDn (ish ungefär då ej samma spel har testats).

Medlem

FZ/SweC har en bra guide om vad teraflops faktiskt är

Medlem

Fan så skönt om laddningstiderna är ett minne blott.
3d ljud kommer göra mycket nytta likaså.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

10tf (alla komma tecken skiter jag i) blev resultatet alltså. Jag har läst lite rykten om vad som skulle kunna sitta i. 9, 11 och 13 har jag läst. Inte något om 10tf. Men nu vet vi. 12 v 10. 3,8 v 3,5. Samma hastighet på SSDn (ish ungefär då ej samma spel har testats).

Ganska stor skillnad i minnesbandbredden också. Nu är det priset som är viktigt. MS har råd stt pressa priset men kommer då studiornas spel kompensera det. Jag hoppas på 4K/60fps Fable spel ❤️ Hoppas även på ett nytt Spiderman till PS5 då det tog många timmar av min speltid


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

10tf (alla komma tecken skiter jag i) blev resultatet alltså. Jag har läst lite rykten om vad som skulle kunna sitta i. 9, 11 och 13 har jag läst. Inte något om 10tf. Men nu vet vi. 12 v 10. 3,8 v 3,5. Samma hastighet på SSDn (ish ungefär då ej samma spel har testats).

Samma hastighet på SSD? Spelar väl ingen roll vilka spel som har testats, utan det är specifikationerna på vad diskarna klarar som gäller. Där är Sony mer än dubbelt så snabb på Raw (5,5GB mot 2,4GB) och nästan dubbelt på komprimerad (8-9GB mot 4,8GB). Denna I/O Skillnad lär ju radera fördelen MS har med sina extra 2 TFlop.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

Samma hastighet på SSD? Spelar väl ingen roll vilka spela som har testats, utan det är specifikationerna på vad diskarna klarar som gäller. Där är Sony mer än dubbelt så snabb på Raw (5,5GB mot 2,4GB) och nästan dubbelt på komprimerad (8-9GB mot 4,8GB). Denna I/O Skillnad lär ju radera TFlop skillnaden när det kommer till prestanda.

I laddtider ja. Shaders måste ändå beräknas. Skysst lösning de gjort iaf.
Sen ja ”prestanda” är ju inte bara rå grafiskt utan helheten också. Tyvärr lite ledsen över känslan jag fick på helheten men hoppas på att bli motbevisad i sommar sen när de presenterar mer. Bara de inte fortsätter göra en ”intel” och försöker släpa över grafiska prestandan och processorn och kylningen som de gjorde nu


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Samma hastighet på SSDn (ish ungefär då ej samma spel har testats).

Nu minns jag kanske fel men var inte PS5-lösningen cirka dubbelt så snabb?

Cerny pratade om att man dumpa saker som är bakom en ur minnet när man är vänd åt andra hållet osv vilket kan förändra sättet man kodar spel på rejält.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Nu minns jag kanske fel men var inte PS5-lösningen cirka dubbelt så snabb?

Cerny pratade om att man dumpa saker som är bakom en ur minnet när man är vänd åt andra hållet osv vilket kan förändra sättet man kodar spel på rejält.

På deras exklusiva spel som endast kommer till ps5 iaf. Blir svårt med multiplat. Men håller med dig. Man kommer kunna pressa ur spel med minimal laddtider. Mer objekt samtidigt på begränsad minne. Var väl 16gb vill jag minnas. Kommer bli ascoolt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Just nu iaf men MS har investerat i många högt aktade studios. Kommer komma sjukt bra titlar till båda konsolerna

Men MS-titlarna går även att spela på Master Race - kan vara att Microsoft skjuter sig själva i foten där. För egen del nöjer jag mig i varje fall med bara PS5 + PC. Har man å andra sidan inte en speldator kan det ju vara vettigt med båda konsolerna


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu minns jag kanske fel men var inte PS5-lösningen cirka dubbelt så snabb?

Cerny pratade om att man dumpa saker som är bakom en ur minnet när man är vänd åt andra hållet osv vilket kan förändra sättet man kodar spel på rejält.

Jag tror dessvärre att denna funktion bara kommer användas av ett fåtal av Sony's egna studios, alla multiplattform kommer troligen inte lägga väldigt mycket krut där om det inte funkar för PC/Xbox, på sin höjd optimeras kring Xbox I/O (vilket fortfarande är jävulskt mycket bättre än dagens generation).
Men som sagt så tror jag helt säkert att de spel som verkligen optimeras för detta kommer imponera (inga laddningstider etc).

Avstängd
Skrivet av NuZ:

1080ti och 2080ti. 11,3 mot 13 märker jag skillnad i iaf. Men som tidigare diskuterat så är inte grafikkraften allt. Sonys grejj med SSD funktioner implementerat i spelen är rätt ballt

På vilket sätt märker du skillnad? Skulle gissa ökning av FPS men från och till vad isåfall.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Nu visade det sig vara rätt stor skillnad tyvärr men båda är rätt kraftfulla. Gillar systemet för ljud och hur SSD implementeras i spel. Men mycket besviken på bakåtkompatibiliteten och att den klockar ner sig istället för lägga lite pengar på bra kylning. Overall känslan är tyvärr inte på topp

Det är ju inte alls stor skillnad. Varifrån får du det?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Skillnaden är långt från stor nog för att mitt beslut för vilken jag ska köpa inte skulle baseras i princip enbart på vilken som har intressantast exklusiva titlar.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Då jag på senare år nästan helt tappat intresset för västerländska spel, med undantag för en handfull indie-alster, är det den konsol som välsignas med flest japanska titlar som är intressant för mig. Misstänker att det blir PS5.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nomman:

Men MS-titlarna går även att spela på Master Race - kan vara att Microsoft skjuter sig själva i foten där. För egen del nöjer jag mig i varje fall med bara PS5 + PC. Har man å andra sidan inte en speldator kan det ju vara vettigt med båda konsolerna

Ja PC är väl MS sfär också iochmed Windows. De ger ut spel från sina studios och det är där som de tjänar pengar. Ja mitt 1080ti kommer inte hänga med snart och att uppgradera är typ samma pris som båda konsolerna. Så kommer köpa de 2 istället. Tappat sug för PC på äldre dagar. Visst bättre på alla sett men konsol har sin charm också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

På vilket sätt märker du skillnad? Skulle gissa ökning av FPS men från och till vad isåfall.

Enligt SweC prestandaindex en hel del skillnad. Runt 20-50fps vid 4K

https://m.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-5600-...

Edit:Länk


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hoppas verkligen dom fixar kylningen den här gången.
Sist jag hade igång min PS4 var när jag köpte den senaste Uncharted.
Konsollen lät som ett flygplan och förstörde hela spelupplevelsen, så stängde av.
Köpte en PS4 slim och provade, lät likadant så gav upp. haha

KoP
Medlem
Skrivet av Nomman:

Men MS-titlarna går även att spela på Master Race - kan vara att Microsoft skjuter sig själva i foten där. För egen del nöjer jag mig i varje fall med bara PS5 + PC. Har man å andra sidan inte en speldator kan det ju vara vettigt med båda konsolerna

Jupp. Har 0-intresse utav att hålla på å mecka ihop en speldator och införskaffa allt krimskrams kring det hela. Så för mig och många andra är en konsol (eller 2) guld värt.

KoP
Medlem
Skrivet av ohGr:

Hoppas verkligen dom fixar kylningen den här gången.
Sist jag hade igång min PS4 var när jag köpte den senaste Uncharted.
Konsollen lät som ett flygplan och förstörde hela spelupplevelsen, så stängde av.
Köpte en PS4 slim och provade, lät likadant så gav upp. haha

Tips: Spela med hörlurar om du ska lira PS4 (och PS3) då dränks fläktljudet. Har fått göra det sen PS3 tiden. Hoppas Sony kommer tillrätta med ljudnivåerna med PS5.

Medlem

Jag kunde inte se. Men kunde höra. Och jag kommer inte ihåg om PS5 har samma lösning som Series X har med att SSDn kan användas som extra ram minne. Så jag tror att bara för att den är lite snabbare, alltså laddar på 1 sekund och inte 1,3 sekunder, inte kommer göra så väsentligt mycket skillnad.

Om inte vill säga att den har samma funktion.

Skrivet av Belfry:

Som vanligt är det så att Xbox aldrig någonsin är aktuellt för oss med en bra PC, eftersom alla deras spel släpps på PC. Det som avgör om jag köper en PS5 eller inte är helt knutet till de spel som finns tillgängliga på konsolen, inte om den ena har en flop eller två fler än den andra.

Har själv en "bra PC" (1080 och i7:a), men föredrar t ex alltid många förstapartsspel på boxen av den enkla anledningen att jag har en Xbox One X och gärna spelar Gears 5, Forza Horizon 4 och Ori and the Will of the Wisps i full 4K och HDR påslaget. Även då i 60fps för vissa av dem.

Och detta gör jag för att jag (som många andra) har investerat i en bra tv som har alla de funktionerna. Något som jag däremot inte investerat i vad gäller datorn - dvs en extremt stor 120hz 4K-skärm eller dylikt. De pengarna har jag helt enkelt inte.

Så med tanke på att konsolspelare föredrar upplevelsen som är enkel och smidig i soffan framför sin föredragna tv, skulle jag påstå att "den som har en PC behöver inte en Xbox"-argumentet inte håller hela vägen.

Sen råkar det ju vara så att knappt hälften av de som har en konsol har en PC de kan spela på. Åtminstone baserat på en Facebook-undersökning jag gjorde för ett tag sen med drygt 900 inkomna svar.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Och detta gör jag för att jag (som många andra) har investerat i en bra tv som har alla de funktionerna. Något som jag däremot inte investerat i vad gäller datorn - dvs en extremt stor 120hz 4K-skärm eller dylikt. De pengarna har jag helt enkelt inte.

Jättelång USB-kabel och jättelång HDMI-kabel, så löser man det problemet. Dvs man kör PC:n på TV:n. Det har i varje fall varit min lösning de gånger jag vill sitta i soffan 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Nomman:

Jättelång USB-kabel och jättelång HDMI-kabel, så löser man det problemet. Dvs man kör PC:n på TV:n. Det har i varje fall varit min lösning de gånger jag vill sitta i soffan 🙂

Haha, jo jag är med men det är en speciallösning som verkligen inte funkar för alla i alla hem dock.
Här skulle t ex jag behöva borra, dra lister osv för att kunna göra så. För att ha dörren öppen från sovrummet (där datorn är placerad) till vardagsrummet bara för några kablar då och då, no can do.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

NuZ
Testpilot
Skrivet av KoP:

Tips: Spela med hörlurar om du ska lira PS4 (och PS3) då dränks fläktljudet. Har fått göra det sen PS3 tiden. Hoppas Sony kommer tillrätta med ljudnivåerna med PS5.

Man ska alltid lira med headset. De ”flesta” TV i alla prisklasser har fruktansvärt ljud.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Enligt SweC prestandaindex en hel del skillnad. Runt 20-50fps vid 4K

https://m.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-5600-...

Edit:Länk

Skulle du "märka" denna skillnad om du spelar på en tv utan någon fps counter?

Och dessa FPS skillnader skulle märkas på en konsol exakt hur? Visst om utvecklare faktiskt kör fullt ut med att deras spel ska köras i 120 FPS med 4k, men tror nog de flesta kommer att nöja sig vid 60fps.

Som tidigare talare sa. Mindre skillnad mellan dessa än ps4 och x1. Procentuellt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skriv svar