Hur bra är Id Tech 7 som driver Doom Eternal? "Otrolig" säger Digital Foundry
Få en djupdykning i tekniken som driver köttaspelet och få data på vilken konsol som presterar bäst.
#digital-foundry, #doom-eternal
Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.
Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.
"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"
Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.
Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.
Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.
Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.
Du har ju världens monsterdator, klart det flyter.
Jag sitter med en i5 6600(inte K) och ett r9 390, och lyckas ändå spela spelet på high i 1080, det är jävligt imponerande.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
1060/4770k med det mesta på high, flyter på extremt bra.
Tror jag aldrig varit under 70, men ligger oftast runt 100-120
Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.
Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.
Starbreeze? Den enda motorn de har jobbat på är väl Diesel (Payday) och den tog de med från Grin. Om man ska nämna några namn så är det väl Machinegames? Känns som att det blir mer riktigt eftersom jag tror att de hjälpte till med Doom 2016.
Starbreeze? Den enda motorn de har jobbat på är väl Diesel (Payday) och den tog de med från Grin. Om man ska nämna några namn så är det väl Machinegames? Känns som att det blir mer riktigt eftersom jag tror att de hjälpte till med Doom 2016.
Stommen i MachineGames är väl folk som lämnade Starbreeze?
Spel som Riddick, Darkness och Syndicate använde väl egen motor? Jag vill minnas att Riddick var ganska imponerande när det kom.
1060/4770k med det mesta på high, flyter på extremt bra.
Tror jag aldrig varit under 70, men ligger oftast runt 100-120
Du har ju världens monsterdator, klart det flyter.
Jag sitter med en i5 6600(inte K) och ett r9 390, och lyckas ändå spela spelet på high i 1080, det är jävligt imponerande.
Oavsett hur alla står sig vad gäller spelet så kan nog de flesta vara överens om att deras motor är jävligt bra. Jag sitter med en snart 3 år gammal 7700k och ett 2080ti och kör allt på max på 1440p väl över 60fps. Tror jag ligger någonstans runt 90-120 konstant.
Såg videon imorse och kan inte gör mer än hålla med.
Släng gärna in era resultat i bench-tråden!
https://www.fz.se/forum/trad/438873-doom-eternal-benchmark-hu...
Stommen i MachineGames är väl folk som lämnade Starbreeze?
Spel som Riddick, Darkness och Syndicate använde väl egen motor? Jag vill minnas att Riddick var ganska imponerande när det kom.
Jo. Men det är väl bättre att säga Machinegames isådantfall eftersom det är över 10 år sedan de gick skilda vägar? Syndicate släpptes 2012 och jag har mycket svårt att se Zenimax låta Electronic Arts använda teknik från ID Tech. Ok. Starbreeze kanske jobbade med motorn innan 2009. Men jag tycker MachineGames känns mer rätt att nämna eftersom det är där dessa människor jobbar sedan 2009.
Om jag inte minns fel så är är det väl den person som skapade motorn/motorerna för Starbreeze som numera står för motorn för id Software spel, jag är rätt säker på att han iaf låg bakom motorn för Wolfenstein "rebooten". Och många har jämfört honom med just Carmack, vill minnas att Carmack själv sagt att han varit väldigt imponerad av den här killen.
Men Carmack är ju så mycket mer än bara motorn, hans sätt att förklara saker som är väldigt komplexa är det nog få som kommer i närheten av (skulle väl vara Cerny möjligtvis) och jag kan lyssna på hans tal i timmar utan att tröttna.
Du tänker nog på Tiago Sousa, En av utvecklarna bakom Crysis motorn.
Jag är rätt säker på att den person jag avser är Magnus Högdahl och jag vill minnas att han var en stor faktor till att Machine Games även existerar. Som sagt han har jämförts av många som en yngre Carmack när det kommer till att skapa imponerande motorer i spel.
När jag skrev mitt inlägg ovan var jag lite stressad, men anledningen till att jag nämner främst Starbreeze är att han även där var en mycket viktig person, på samma sätt som att id Software nog inte existerat utan Carmack. Jag minns när jag spelade det första spelet han skapade motorn till och senare motorn för Riddick, som imponerade rejält på den tiden. För att senare lämna Starbreeze och vara med och grunda just Machine Games.
Jag vill även minnas att han varit en del av skapandet av id Softwares motor tillsammans med Carmack och att han fick mer och mer ansvar inom Bethesda efter att Carmack lade ner mer tid på Oculus Rift och senare valde att lämna Bethesda för att satsa heljärtat på VR. I alla fall är det så jag kommer ihåg det, men det var ju ett bra tag sedan så jag kan mycket väl komma ihåg det hela fel.
Önskar jag hade råd att köpa spelet.
Men lön på fredag så får se då.
Men alltid tyckt att deras motor varit bra.
Det är mycket pengar, speciellt när kronan är så svag.
Det är mycket pengar, speciellt när kronan är så svag.
I värsta fall får man vänta in steam rea.
I värsta fall får man vänta in steam rea.
Uj, det dröjer lite för länge
Uj, det dröjer lite för länge
Den som väntar på något gott.. xD