Crytek: gratisdemon försvinner

Robot
Medlem
Crytek: gratisdemon försvinner

Har inte lirat en demo på bra länge om jag nu ska vara ärlig, tycker man kan skaffa sig en bra uppfattning på andra vägar.

Medlem

Typ piratebay?


signatur

Nämen!

Citat:

Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin men inte återfinns i andra industrier, såsom film..

Lögn och förbannad dikt. Filmtrailar någon? Förhandsvisningar? Musikbolagen som betalar dyra pengar för att få ut nysläppta låtar på studentradiostationerna i USA för promota artister och nya skivor? T.o.m penning-giriga medicinjättar erbjuder provförpackningar.

Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel.
Ett bra exempel på hur det görs rätt är BF:BC2 där demot dubblerade som ett beta-test och gav mer testdata än någon intern simulering kunde ge med massiva förhandsbokningar som resultat.
För att inte tala om MW2 som hade ett tidsbegränsad fullversion tillgänglig på Steam.

Visst kan man argumentera att spelindustrin inte ska släppa demos men kalla då vad det är, en krass ekonomisk kalkyl kunna sälja en kass spel(upplevelse) i säcken. Inte p.g.a det är någon irrationell unik förlegad företeelse i spelbranschen.

Det är bara dåliga produkter som förlorar på granskas närmare i sömmarna.

Medlem

Demo är oftast det som gör att jag skaffar ett spel (i alla fall ett som jag är osäker på), idioti.

Citat:

men inte återfinns i andra industrier, såsom film

Eeee jaha? http://trailers.apple.com/

Gör exakt samma sak som ett demo i spelvärlden, dvs får upp intresset (sen behöver ju iof inte filmen vara bra för att trailern är det, men det är ju samma sak med spel).


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Så filmindustrin släpper inte trailers och liknande som "demonstrerar" vad filmen handlar om? Sedan stavas det "rykte" och inte "ryckte"...

Inaktiv

Snacka om att spelindustrin gräver sin egen grav. Jag kan då förstå Crytek då deras spel är jävligt ointressanta efter att man har sett grafiken och provat lite destruction.

Medlem

hur svårt kan det vara att göra ett demo...

Medlem

FosterVattenKraft: "Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel."

Demon är dyra för utvecklarna/utgivarna på många sätt, inte bara pengar.

Demot måste göras stabilt, vilket ofta är i slutet av spelproduktionen och man förlorar alltså personal från själva spelet. Det måste buggtestas (ännu mer personal), lämnas in för godkännande till respektive konsol (ännu mer personal som överser det).

Det här är inte bara ett par dagars arbete, utan ett ganska stort projekt som stjäl en massa värdefull tid. Det gör att det blir en massa personalkostnader för varje demo, vilket aldrig kan tjänas tillbaka på produkten (demot i det här fallet), utan hamnar på hela projektet. Men, den tyngsta biten är att viktig personal inte kan jobba på spelet, utan på demon.

Det här är ett val på samma sätt som om man ska ha multiplayer eller inte. Skippar man multiplayer, som ingen spelar iaf då de bara harvar på MW2 osv, och satsar den tiden/pengarna på spelet kan slutprodukten bli mkt vassare.


signatur
Medlem

Håller med merparten av föregående skribenter. Det är snarare lättare att hitta industrier där det INTE förekommer demonstration eller smakprover. Mat, film, musik, litteratur, osv. har väl samtliga med det i marknadsföringen, som oftast. Precis som FVK hävdar så är det enbart lägre kvalité som förlorar på att inte leverera, och att tycka att man är för bra för att marknadsföra sig kanske är lite väl pretentiöst.
Lite kul att han exemplifierar film i frågan dessutom, vars "smakprov" nuförtiden jag vill mena på lägger ut en majoritet av filmen, om än mer korthuggen.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Yes ta ifrån oss ännu mer av de få möjligheterna vi har att testa en produkt innan vi betalar för den. Jag menar spel är ju i vissa fall riktiga bedrägerier. Att man betalar fullpris för ett spel som knappt fungerar som det ska borde vara olagligt men tyvärr är det okej för företag att stjäla vanliga människors pengar men inte tvärtom.

I framtiden så får vi väl inte ens titta på spelens boxar utan att ha köpt det.

Medlem

Vem behöver demos när det alltid finns att få tag i gratis smakprov.

Medlem

Åh, detta är så trögt.

Medlem

Det Hannu skrev.


signatur

Jaha.

Medlem
Skrivet av Cane:

Yes ta ifrån oss ännu mer av de få möjligheterna vi har att testa en produkt innan vi betalar för den. Jag menar spel är ju i vissa fall riktiga bedrägerier. Att man betalar fullpris för ett spel som knappt fungerar som det ska borde vara olagligt men tyvärr är det okej för företag att stjäla vanliga människors pengar men inte tvärtom.

I framtiden så får vi väl inte ens titta på spelens boxar utan att ha köpt det.

Glöm inte att många spel är infekterade av DRM som ofta gör det i princip omöjligt för att sälja sitt exemplar vidare. Även om man skulle tycka att spelet är skräp har man ingen möjlighet att sälja det vidare till någon som kanske skulle tycka att det är bra.

Medlem
Skrivet av Gunner:

FosterVattenKraft: "Går du back på att göra ett demo gör du något kapitalt fel."

Demon är dyra för utvecklarna/utgivarna på många sätt, inte bara pengar.

Demot måste göras stabilt, vilket ofta är i slutet av spelproduktionen och man förlorar alltså personal från själva spelet. Det måste buggtestas (ännu mer personal), lämnas in för godkännande till respektive konsol (ännu mer personal som överser det).

Det här är inte bara ett par dagars arbete, utan ett ganska stort projekt som stjäl en massa värdefull tid. Det gör att det blir en massa personalkostnader för varje demo, vilket aldrig kan tjänas tillbaka på produkten (demot i det här fallet), utan hamnar på hela projektet. Men, den tyngsta biten är att viktig personal inte kan jobba på spelet, utan på demon.

Det här är ett val på samma sätt som om man ska ha multiplayer eller inte. Skippar man multiplayer, som ingen spelar iaf då de bara harvar på MW2 osv, och satsar den tiden/pengarna på spelet kan slutprodukten bli mkt vassare.

De kan ju alltid förlänga produktionstiden så får de tid till att göra ett demo. Hur ska vi annars få veta ifall det är ett spel för just en själv?

För mig finns det iallafall många spel som jag varit osäker på men har köpt tack vare att det funnits ett demo att pröva på först.

Medlem

Som tidigare nämnt är det ju ungefär som att ta bort trailers för filmer (och istället bara ha text-förhandstittar?). Dumt. Jag kan förstå ett motstånd till demoversioner innan det fanns internet-distribution, men nu för tiden när de lätt kan nå ut till många måste det ju vara ett bra reklamdrag (om man inte gör skitdåliga spel förstås). Själv provar jag ofta demoversioner, oftast via Steam, och har köpt en hel del spel pga bra intryck.

Medlem

en demon, helt gratis?!

Medlem

"Ett gratis demo är en lyx vi har i spelindustrin"

Är mannen dum i huvudet eller?

Filmer har trailers på upp till ett par minuter för att locka. Efter att du sett en trailer har du garanterat också sett de häftigaste special effekterna och har också en bra uppfattning om handlingen i en film.

Skillnaden är väl snarast att ett speldemo visar MINDRE av spelet eftersom du oftast bara får spela någon sunkig tutorial som lär dig samma sak du redan lärt dig i 300 andra spel, typ kamera-kontroll.

Medlem

att inte göra ett demo känns som att dem försöker dölja från spelarna att spelet är kasst

Medlem

Lyx? Gratis demo är ett varuprov, finns ju överallt och lär aldrig försvinna. Har inte heller sett någon som tagit betalt för varuprov, men det finns säkert.

Medlem

Att det finns trailers för filmer och etc är ett dåligt exempel, han säger inte att dom inte kommer släppa trailers för spel.

så den jämförelsen funkar inte då det är två varor som fungerar på olika sätt.

Medlem

HAhahahaa, på vilket sätt kan ett demo som promotar ett spel och skapar hype vara något dåligt? Visst, om man gjort något asdåligt spel kanske, men isf kanske man borde fråga sig varför man försöker sälja något man vet är dåligt till kunder.

Dom är ju förfasen helt efterblivna på Crytek. Men om dom inte vill göra demos - fine! Det är ju dom som går miste om kunder.

Medlem

Tar dom bort gratisdemos så får dom räkna med att det kommer bli fler olagliga nerladdningar.

Inte rätt kanske, men den naturliga reaktionen från människor som inte har råd att chansköpa spel hur som helst.
Speciellt när man icke kan lita på recensenter nuförtiden efter tidigare skandaler då dom varit köpta.

Medlem
Skrivet av korosuu:

Att det finns trailers för filmer och etc är ett dåligt exempel, han säger inte att dom inte kommer släppa trailers för spel.

så den jämförelsen funkar inte då det är två varor som fungerar på olika sätt.

Sant.
Dock klarar jag mig utan att få spela demoversioner.

Medlem

Herr Yerli verkar ha lite svårt med verklighetsförankringen. För aldrig har väl någon hört om att när t.ex livsmedelsindustrin lanserar en nyprodukt så delas GRATISprover ut. Nej nej, det existerar bara i spelindustrin.

Dock håller jag med Gunner, att lansera en demo blir en kostnad som jag tror många spelare inte tänker på.

Medlem

kan det ha med att göra att spelet egentligen är skit och att dom vill att man ska köpa grisen i säcken istället för att veta vad det är man köper. GG

Medlem
Skrivet av Chemical:

De kan ju alltid förlänga produktionstiden så får de tid till att göra ett demo. Hur ska vi annars få veta ifall det är ett spel för just en själv?

Och du tror inte det ökar kostnaden?

PaZ
Medlem

Jag spelar inte demon längre, men när man var yngre och hade mindre slantar var det väldigt viktigt. Jag hade nog aldrig vågat köpa tex Dragon Age på den tiden, eftersom det bara visades dåliga trailers innan släppet, med minimalt med gameplay.

Medlem

Haha detta är sorgligt..De skjuter bokstavligt talat sig själva i foten. Detta gör ju bara att fler piratar spelen istället.


signatur

<3

Skriv svar