Sony patenterar system för att identifiera användare via kontrollen

It's not a lake, it's an ocean

Inte intresserad. Vad tusan ska Sony med mina fingeravtryck till? Nej, tack.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fingeravtrycks avläsning spelar ingen roll, Playstation kommer sälja som smör oavsett.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av KaptenKanel:

Nej det är det inte.
Fingeravtrycksiformationen lämnar inte telefonen.

I sonys fall hade den däremot behövt lagras centralt.

Man kan ju hoppas att den inte lämnar telefonen men vem vet

Medlem

läskigt detta....

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ganska skrämmande hur naiva en del här verkar vara.

Hoppas ni känner er lika obekymrade när era fingeravtryck blir läckta, och kriminella använder dem för identitetsstöld och skuldsätter er för miljoner.

Sådant händer ju faktist redan nu, och fri tillgång till privatpersoners fingeravtryck skulle bara göra det ännu lättare.

Exakt detta jag är orolig för. "Jag har inget att dölja" är väl fine men om Sony blir hackat och allt läcker ut?... Jag vet inte exakt hur det skulle kunna användas av hackers men finns säkert massor av sett och längre fram? Jag menar vi använder ju fingret istället för lösenord lokalt i telefonen och det används mer och mer som ID generellt.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Vart kan du använda ditt fingeravtryck för att konsumera saker och bli skuldsatt?

För det första så finns det ju en mängd olika mobila betalningslösningar nuförtiden som låter kunden använda sig av sitt fingeravtryck. Till och med mobilt BankID har möjligheten idag för autentisering via fingeravtryck.
Men jag det jag egentligen syftar på är att fingeravtryck är en del av vår identitet och utgör en del av våra identitetshandlingar, som pass, i dagens moderna samhälle.

Medlem

Kör PC än så länge men ska nog skaffa ps5 (digital versionen)

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ganska skrämmande hur naiva en del här verkar vara.

Hoppas ni känner er lika obekymrade när era fingeravtryck blir läckta, och kriminella använder dem för identitetsstöld och skuldsätter er för miljoner.

Sådant händer ju faktist redan nu, och fri tillgång till privatpersoners fingeravtryck skulle bara göra det ännu lättare.

Har levt ett bra liv och är 33 så för min del får det bli hursom jag föredrar bekvämligheten framför att mitt finger sprids lite. Visst det kan skita sig men men

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För det första så finns det ju en mängd olika mobila betalningslösningar nuförtiden som låter kunden använda sig av sitt fingeravtryck. Till och med mobilt BankID har möjligheten idag för autentisering via fingeravtryck.
Men jag det jag egentligen syftar på är att fingeravtryck är en del av vår identitet och utgör en del av våra identitetshandlingar, som pass, i dagens moderna samhälle.

Ja men då måste ju även dessa personer hacka sony, sedan hacka din mobil eller stjäla den, eftersom fingeravtrycket finns ju enligt tidigare talare enbart på den fysiska telefonen krypterat.

Så en jävla lång väg att gå för att handla med hjälp av någons fingeravtryck på app-store.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Ja men då måste ju även dessa personer hacka sony, sedan hacka din mobil eller stjäla den, eftersom fingeravtrycket finns ju enligt tidigare talare enbart på den fysiska telefonen krypterat.

Så en jävla lång väg att gå för att handla med hjälp av någons fingeravtryck på app-store.

Ja för Sony har ju inte blivit hackat förut och blivit av med mail och andra uppgifter menar du?

Med uppgifter plus internationella signeringsmetoder som t.ex fingeravtryck har du exakt hela världen framför dig. Jag jobbar med IT säkerhet och detta är inte ok i min mening av Sony. Om den lagrades krypterat lokalt på handkontrollen javisst, men jag tolkar det som att avtrycken kommer lagras hos Sony


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja för Sony har ju inte blivit hackat förut och blivit av med mail och andra uppgifter menar du?

Med uppgifter plus internationella signeringsmetoder som t.ex fingeravtryck har du exakt hela världen framför dig. Jag jobbar med IT säkerhet och detta är inte ok i min mening av Sony. Om den lagrades krypterat lokalt på handkontrollen javisst, men jag tolkar det som att avtrycken kommer lagras hos Sony

Hittills står det faktiskt ingenting om hur den samlar upp eller sparar data i patentansökan. Så det får vi nog reda på mer om detta patent blir verklighet.

Medlem
Skrivet av Renfis:

Och Google har fångat upp den andra halvan

Fast jag har inte auktoriserat, såvitt jag vet, att mitt fingeravtryck lagras i en databas? Endast lokalt på min telefon.


signatur

I drank what?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Hittills står det faktiskt ingenting om hur den samlar upp eller sparar data i patentansökan. Så det får vi nog reda på mer om detta patent blir verklighet.

Då blir handkontrollen minst 25% dyrare också om de ska spara den lokalt.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ja Jag har lite svårt att bry mig om hur min data sparas på någon server någonstans i världen.

Vill Sony analysera mina fingeravtryck så låt dem. I ain't got nothing to hide.

Det läskiga med lösenord (och DNA för den delen) är att det är ett "lösenord" som inte går att byta. Handlar inte om att man har något att "gömma", utan snarare vad som händer om människors fingeravtrycksdata hackas. Helt plötsligt får man tillgång till det mesta

Medlem
Skrivet av Ender:

Min 5-åring kan starta sin profil på Netflix och välja något han vill se där... Fråga hur mycket problem det är att välja en förvald profil och bekräfta den med ett klick. Är det svårare än så så är utvecklaren av applikationen inte värd sin lön.

Precis, de har gjort på ett smidigt sätt att använda sin app, tänk om det kunde funka så på ps4an också, ett konto men möjlighet att bara dra igång de andra dosorna utan att behöva krångla med ytterligare inloggningar.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@Ellakk: Jag har ingen PS4'a, men tycker det verkar tillräckligt enkelt på min PS3'a. Har å andra sidan aldrig använt den på ett sätt som kräver inloggning hit och dit.
Men som sagt, låt det vara ett separat köp för de som tycker att övervakningen och kartläggningen är mindre viktigt än att kunna logga in snabbt och smidigt.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Apple har redan halva befolkningens fingeravtryck, inget läskigare med Sony.

Nu har iof Apple gått ifrån fingeravtryck till Face ID, då det visat sig säkrare än fingeravtryck.
Och inte för att vara en Apple fanboy, men föredrar mycket hellre hur Apple hanterar sin biometri och inte själva har access till den, än hur Google hanterar mina data. Och då har jag ändå varit anställd av Google.
Apple blev ju tvungna att göra den tväromvändningen just efter fallouten sedan första Apple kontroversen, där Apple "råkade" ha sparat lång historik av GPS tracking för alla användare.

"The pattern is encrypted and sent to a local 'Secure Enclave' in the device's CPU to confirm a match with the registered face. The stored facial data is a mathematical representation of key details of the face, and it is inaccessible to Apple or other parties."


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av breahl:

Många med foliehattar i denna tråd.

Jag skiter fullständigt i om apple eller sony får mina fingeravtryck. Ni som är rädda? Hur ser era brottsregister ut? Finns inget att vara rädd för om dom nu skulle få fingeravtrycken.

Det är mer principen,ännu en registrering av person.
Jag är lite rädd för det elektroniska kontrollsamhället som sakta men säkert smyger sig på oss.
Vi är redan kollade med mycket i våran vardag telefoner,kort,datorer och säkert en massa annat,behöver inte vara kriminell för att reagera över att åsiktskorridoren smalnar hela tiden.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ja Jag har lite svårt att bry mig om hur min data sparas på någon server någonstans i världen.

Vill Sony analysera mina fingeravtryck så låt dem. I ain't got nothing to hide.

vad bra då har du inget emat att jag installerar lite webbkameror i din bil och hemma hos dig lite varstans, du har ju inget att dölja

Medlem

De personer som har spelat Metal Gear Solid 4 minns säkert att vapnen i framtiden är ID-taggade och läser av ditt fingeravtryck, så om du plockar upp fiendens vapen kan du inte avfyra några skott med ditt oauktoriserade fingeravtryck.

ID-taggade DLC
Tänk om du plockar upp kontrollen hos en polare, så får du inte slåss med hans DLC-vapen för att PS4:an kan känna av att du inte betalat för DLC:t ännu!

Fånig idé, men samtidigt fullt genomförbar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För det första så finns det ju en mängd olika mobila betalningslösningar nuförtiden som låter kunden använda sig av sitt fingeravtryck. Till och med mobilt BankID har möjligheten idag för autentisering via fingeravtryck.
Men jag det jag egentligen syftar på är att fingeravtryck är en del av vår identitet och utgör en del av våra identitetshandlingar, som pass, i dagens moderna samhälle.

Bankid har inte tillgång till ditt fingaravtryck utan förlitar sig på att telefonen sköter autentisieringen. Det är bara telefonen själv som har tilgång till fingeravtrycksläsaren, varje app som vill använda det frågar telefonen om en autentisiering. Du kan alltså inte ha olika fingeravtryck för olika appar för apparna kan inte komma åt eller lagra några avtryck själva.

Skrivet av HYBRiS:

"The pattern is encrypted and sent to a local 'Secure Enclave' in the device's CPU to confirm a match with the registered face. The stored facial data is a mathematical representation of key details of the face, and it is inaccessible to Apple or other parties."

Google gör på precis samma sätt, fingeravtryckens representation finns bara i telefonen och går inte komma åt ens om man rootat telefonen. De flesta telefoner har inte ens en optisk läsare så det går inte ens att få en visuell representation av ett fingeravtryck.

Här finns en teknisk förklaring för den intresserade: https://source.android.com/security/authentication/fingerprin...
Fingeravstrycksläsaren är en avskild del av telefonen (Trusted Execution Environment) och telefontillverkare får inte låta resten av systemet ha tillgång till den. Varje avtryck är dessutom krypterat med en telefonspecifik nyckel så även om man skulle få ut representationen på något sätt så är den oanvändbar på något annat än just den telefonen.

Man skulle nästan kunna tro att någon har tänkt till lite för att förhindra att fingeravtrycken ska komma på villovägar

Medlem
Skrivet av pippen1001:

vad bra då har du inget emat att jag installerar lite webbkameror i din bil och hemma hos dig lite varstans, du har ju inget att dölja

Nu pratade vi väl ändå fingeravtryck som sparades och inte kameraövervakning i ens hem. Ganska stor skillnad

Medlem
Skrivet av hunden:

Bankid har inte tillgång till ditt fingaravtryck utan förlitar sig på att telefonen sköter autentisieringen. Det är bara telefonen själv som har tilgång till fingeravtrycksläsaren, varje app som vill använda det frågar telefonen om en autentisiering. Du kan alltså inte ha olika fingeravtryck för olika appar för apparna kan inte komma åt eller lagra några avtryck själva.

Google gör på precis samma sätt, fingeravtryckens representation finns bara i telefonen och går inte komma åt ens om man rootat telefonen. De flesta telefoner har inte ens en optisk läsare så det går inte ens att få en visuell representation av ett fingeravtryck.

Här finns en teknisk förklaring för den intresserade: https://source.android.com/security/authentication/fingerprin...
Fingeravstrycksläsaren är en avskild del av telefonen (Trusted Execution Environment) och telefontillverkare får inte låta resten av systemet ha tillgång till den. Varje avtryck är dessutom krypterat med en telefonspecifik nyckel så även om man skulle få ut representationen på något sätt så är den oanvändbar på något annat än just den telefonen.

Man skulle nästan kunna tro att någon har tänkt till lite för att förhindra att fingeravtrycken ska komma på villovägar

Problemet med just fingeravtryck är fingeravtrycket i sig innebär ett säkerhetsproblem iom att det flera gånger bevisats lätt att få tag på bara genom att återskapa avtrycket på glaset. Antingen på fingeravtrycksläsaren eller var som helst på telefonens glansiga ytor i övrigt. Det räcker inte att visa upp en bild av ansiktet för att lura Face ID och du kan heller inte trigga den genom att hålla upp den mot någon ovetandes eller i sömnen, då man aktivt måste titta mot läsaren för att låsa upp.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Läser man Sonys patent så står det faktiskt ingenting om fingeravtryck och det nämns ändå specifika sensorer. Det som nämns är accelerometer, gyroskop, magnetometer (kompass) samt hur man rör spakarna och knapparna. Det verkar gå ut på att läsa av hur man håller och använder kontrollen och skapa ett ID baserat på rörelsemönster.

Arstechnica har en mer tekniskt detaljerad genomgång av patentet: https://arstechnica.com/gaming/2020/08/sony-could-detect-play...

Skrivet av HYBRiS:

Problemet med just fingeravtryck är fingeravtrycket i sig innebär ett säkerhetsproblem iom att det flera gånger bevisats lätt att få tag på bara genom att återskapa avtrycket på glaset. Antingen på fingeravtrycksläsaren eller var som helst på telefonens glansiga ytor i övrigt. Det räcker inte att visa upp en bild av ansiktet för att lura Face ID och du kan heller inte trigga den genom att hålla upp den mot någon ovetandes eller i sömnen, då man aktivt måste titta mot läsaren för att låsa upp.

Men även om du får tag på någons fingeravstryck är det då bara användbart på just den personens telefon, det som påstods var att specifika appar eller företag har tillgång till dina fingeravtryck. Du kan inte ta mitt fingeravtryck och använda till Bankid i din telefon.

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Ad hominem-argument
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Du har fortfarande inte försvarat varför det är bra med att Sony kan se och spara dina fingeravtryck, istället för att du frivilligt loggar in på ditt konto.

Det är ju inte ens fingeravtryckdet handlar om


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av hunden:

Men även om du får tag på någons fingeravstryck är det då bara användbart på just den personens telefon, det som påstods var att specifika appar eller företag har tillgång till dina fingeravtryck. Du kan inte ta mitt fingeravtryck och använda till Bankid i din telefon.

Nej, det är sant.
Det håller jag med dig om.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skribent
Skrivet av breahl:

Många med foliehattar i denna tråd.

Jag skiter fullständigt i om apple eller sony får mina fingeravtryck. Ni som är rädda? Hur ser era brottsregister ut? Finns inget att vara rädd för om dom nu skulle få fingeravtrycken.

Fast personliga uppgifter kan ju användas till annat om de läcker. Sony har ju inget bra record vad gällande säkerhet heller. När de hade alla våra passwords helt okrypterade i txt-dokument, som sen läckte och därmed uppgifterna till kreditkort. Det är sådant jag är rädd för. Idag är information makt, och personkapning är inte ovanligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av breahl:

Det är ju inte ens fingeravtryckdet handlar om

Vet man ens hur identifieringen går till? För mig bryr jag mig inte om vilket, det jag ogillar extremt mycket är den ofrivilliga kartläggningen av våra vanor. Integritets(för de som fortfarande har en sådan)kränkningen är ju helt skamlös idag.

Avstängd
Skrivet av Ender:

Vet man ens hur identifieringen går till? För mig bryr jag mig inte om vilket, det jag ogillar extremt mycket är den ofrivilliga kartläggningen av våra vanor. Integritets(för de som fortfarande har en sådan)kränkningen är ju helt skamlös idag.

Jag är snart 40 och tycker bra. Tänk dig attkunna starta bilen med fingeravtryc.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Nu pratade vi väl ändå fingeravtryck som sparades och inte kameraövervakning i ens hem. Ganska stor skillnad

Är det? Du har väl inget att dölja? Rent mjöl i påsen, and all that. Om du lättar på en övervakning, varför inte den andra?

Vad har du att dölja?


signatur

I drank what?

123
Skriv svar