Allt om Xbox Series X/S!

Robot
Allt om Xbox Series X/S!

Vi hjälper dig att välja rätt Xbox-konsol.

#xbox, #xbox-series, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Blir mer å mer sugen på S men är samtidigt lite skraj att man ångrar sig framöver. Är eg inte alls sugen på 4k eller någon optisk läsare men tänker mer i banorna att spelen blir mer och mer krävande med åren och då kanske man får en bättre upplevelse med X i det långa loppet, eller tänker jag galet?

Medlem

Jag hade valt S om den haft lite större hårddisk, blir nog en X enbart p.g.a den anledningen

Inaktiv

Microsoft har nu gått ut med att Xbox All Access även kommer innehålla en Ps5

Inaktiv

Rekommenderar denna artikel från swec: https://m.sweclockers.com/nyhet/30381-id-software-skillnadern...

Lite tråkig läsning tyvärr, trodde inte själv att det var så illa.

Dex
Medlem
Skrivet av anon_328494:

Microsoft har nu gått ut med att Xbox All Access även kommer innehålla en Ps5

https://pbs.twimg.com/card_img/1303874596425273345/PvOap1ma?f...

Haha den var bra! Tog tid innan jag såg vad som var konstigt med bilden

Medlem

@fz, jättebra artikel och sammanställning!


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av anon_326114:

Rekommenderar denna artikel från swec: https://m.sweclockers.com/nyhet/30381-id-software-skillnadern...

Lite tråkig läsning tyvärr, trodde inte själv att det var så illa.

Yes, den är pubbad.

Skrivet av Mirage:

@fz, jättebra artikel och sammanställning!

Kul, tack!


signatur
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Rekommenderar denna artikel från swec: https://m.sweclockers.com/nyhet/30381-id-software-skillnadern...

Lite tråkig läsning tyvärr, trodde inte själv att det var så illa.

Axel Gneiting
@axelgneiting
11 sep. 2020
Really bummed about this RAM situation on the Series S. This isn't easy to compensate for and drags down base spec quite a bit for next gen multi platform. RAM increase was already small compared to previous gen, now it's almost non existent. RT BVHs also need a lot of mem on top.

Axel Gneiting
@axelgneiting
Also "it always scaled on PC" is nonsense. Every AAA game in the past decade or so has their assets made once so they run on min spec. Increasing sample counts a bit here and there for high settings isn't what you could truly have done with more power. Min spec matters.

Precis som jag försökt förklara här, så spelar den minsta gemensamma nämnaren betydligt mera roll än vad folk tror. MS har med sin S modell hällt grus i hela maskineriet som skulle ta next gen vidare. Utveklarna får nu lägga resurser på merarbete istället för att fokusera helt på speldesignen. Lösningarna är sällan optimala, utan drar ofta ner hela baslinjen på vad spelet kunnat bli utan bromsklossen. Dessutom är SSDn i MS boxar dubbelt så slö, vilket ännu mera späder på problemet med bara 16GB arbetsminne nästa generation. Det kommer visa sig om några år och förhoppningsvis bidrar detta till att folk väljer PS5 istället så det blir flera spel till den konsol som tar next gen på allvar.

Så det bästa rådet är att inte köpa någon Xbox alls, om man vill stödja next gen är det bättre att välja ett 3060/3070 för MS spel och istället köpa en PS5 för ett komplett spelutbud.

eld
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Precis som jag försökt förklara här, så spelar den minsta gemensamma nämnaren betydligt mera roll än vad folk tror.

Stämmer rätt bra.

Det är lättare att pusha upp inställningar på series-s baserade spel än det är att bygga ett spel helt för series x och sedan försöka dra ner allt för att det ska flyta okej.

Det är därför series-x har slutat upp som en 4k konsoll.

Min stora tanke är hur det kommer gå för series-s ägare när utvecklare börjar pusha sina spel för ps5 och series-x och sedan måste tvinga ner sig till series-s.

Lite som hur switchen får spel portade från ps4'an och xbox one.

Medlem

Är det krav att Xbox Series X spel fungerar på Xbox Series S?

Medlem

Tänkt på att det är en utvecklare/studio. Det finns många studior/utvecklare, och förmodligen lika många åsikter.

Förutom XSS och XSX, så har vi ju PS4 och PS4 Pro. XB1S och XB1X. Switch. PC.

Spelutvecklarna måste, oavsett, hantera att skala sin spel (både upp och ner) över olika hårdvaror med olika prestanda.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkt på att det är en utvecklare/studio. Det finns många studior/utvecklare, och förmodligen lika många åsikter.

Förutom XSS och XSX, så har vi ju PS4 och PS4 Pro. XB1S och XB1X. Switch. PC.

Spelutvecklarna måste, oavsett, hantera att skala sin spel (både upp och ner) över olika hårdvaror med olika prestanda.

Dock har den nu varande generationen (PS4 mot PS4 Pro och Xbox One mot Xbox One X) inte i närheten lika stora skillnader som det är mellan Series S och X. Det är även skillnad om det är flera år mellan release.
Visst är det samma sak på PC dock där man också måste ta hänsyn till väldigt mycket olika saker när man gör spelen, men tycker dock det är väldigt negativt att det även har gått över på konsoler nu då det har varit en av konsolernas stora styrkor tidigare.

Det är ju klart att det är ett hinder från utvecklarna. Sen är det helt omöjligt och säga hur stort hinder det är. Kan visa sig vara ett väldigt litet hinder som dom löser på kanske 2 dagars utvecklande, men kan ju tyvärr även vara så att det håller tillbaka spelutvecklingen mycket då det är svårt att "pusha" utvecklingen kanske.

Ett exempel är t.ex. dom ryktade rekommenderade system kraven Cyberpunk 2077 som just ryktas vara:
CPU: Intel Core i5-4670K 3.4GHz / AMD Ryzen R5 1600
RAM: 16 GB RAM
HDD: 70 GB of space
GPU: AMD Radeon RX Vega 64 8GB or NVIDIA GeForce GTX 1070
OS: Win 10 64
Direct X: Version 12
Screen Resolution: 1080p

Nu är det naturligtvis svårt att jämföra dessa med en konsol, men är ju rätt tråkigt att nästa generations konsol inte har minne för att nå rekommenderade hårdvaran för 1080p spelande på en titel som släpps samtidigt som konsolen.

Även om dessa ryktena för Cyberpunk 2077 stämmer så tror jag att CD Project Red nog löser det ändå så att spelet även funkar på Series S på release, men är ändå lite oroväckande att en next-gen konsol är så nära att inte klara kraven redan på release.

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkt på att det är en utvecklare/studio. Det finns många studior/utvecklare, och förmodligen lika många åsikter.

Förutom XSS och XSX, så har vi ju PS4 och PS4 Pro. XB1S och XB1X. Switch. PC.

Spelutvecklarna måste, oavsett, hantera att skala sin spel (både upp och ner) över olika hårdvaror med olika prestanda.

Det är lite av en övergång, många av spelen vi ser nu är utvecklade för xbox one och ps4, det är därför de har så galna framerates på de nya konsollerna.

Det kommer bli mycket jobbigare sen när de riktiga nextgen-spelen kommer, xbox one och ps4 kommer inte längre vara en del av det, och switch är redan nu inte en del av det, vi ser inget valhalla där.

Medlem

@dex20: @eld:

Jag tror vi skall avvakta lite med allt för säkra slutsatser tills att konsolerna är ute, och först då kan jämföra spel, och spelupplevelse i verkligheten mellan de.

När killar som DF kikat på det så kommer vi ha facit i detalj gällande vilka av XSX och PS5 som i praktiken (trots alla våra teoretiska diskussioner om GPU-skillnader, och eventuella svårigheter att optimera spelen) levererar de sista pixlarna och millimetrarna i spelen.

Gällande Switch så tycker jag inte att vi skall avskriva den från att vara med i matchen tills att vi sett hur den nya "Switch 4K" blir. Kan ju åtminstone vänta in tills vi fått specarna till den (även om jag som sagt föredrar att se hur de fungerar i verkligheten).

Skrivet av Fletchett:

... eller så streamar de bara den "fulla upplevelsen" på spel som inte går att köra lokalt genom xCloud till Xbox Series S. Kan ju omöjligtvis tänka mig att det inte blir aktuellt vid något tillfälle.

Kan tänka mig att vid en revision 2 av hårdvaran kan priset på Series S bli så pass lågt att den nästan kan fungera som en slags avancerad "Chromecast" än en regelrätt konsol. Den burk man använder för att komma åt xCloud helt enkelt.

Tror också detta är en möjlig tanke med XSS; både som terminal/streamingklient för Xcloud, och streaming/mediaspelare för Netflix och annat (samt enklare spel körs lokalt, eller avancerade i lite lägre upplösning och mindre grafiska detaljer).

Skrivet av Lepr:

Om det nu skall komma något positivt ur detta så kanske det (långsökt) kan få bort 4k hysterien lite. Bygg ett spel som är så snyggt som möjligt för att köra 1080p30fps på XsS och sen hellre optimalisera till PS5/XsX med tex 1440p60fps med massa annat ögongodis på... om 4k ändå är kört menar jag

Hoppas också på att högre, och stabilare, FPS och flyt kan bli fokus next gen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Det här var en riktigt bra artikel. Allt svart på vitt. Boom.

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

@dex20: @eld:

Jag tror vi skall avvakta lite med allt för säkra slutsatser tills att konsolerna är ute, och först då kan jämföra spel, och spelupplevelse i verkligheten mellan de.

När killar som DF kikat på det så kommer vi ha facit i detalj gällande vilka av XSX och PS5 som i praktiken (trots alla våra teoretiska diskussioner om GPU-skillnader, och eventuella svårigheter att optimera spelen) levererar de sista pixlarna och millimetrarna i spelen.

Gällande Switch så tycker jag inte att vi skall avskriva den från att vara med i matchen tills att vi sett hur den nya "Switch 4K" blir. Kan ju åtminstone vänta in tills vi fått specarna till den (även om jag som sagt föredrar att se hur de fungerar i verkligheten).

Det var jobbigt nog med skillnaden mellan 360 och ps3 när jag jobbade med konsoller, och då pratar vi om att ps3'an bara hade minne/grafikminne delat som 256/256 medans 360'n hade 512mb som kunde delas hur man ville.

Det betydde att båda hade 256 hur man än vred och vände på det, och då har jag inte ens kommit till cpun eller gpun.

Även om switchen fortfarande är en viktig plattform (det tycker jag), så är den fortfarande två generationer tillbaka prestandamässigt, det kommer inte på något vettigt sätt gå att porta nya generationens spel dit.

Switchen är helt ute i spelet såvida spelen inte redan från början utvecklas till den som baseline.

Medlem

@eld:

Jo, håller med dig helt om det exemplet. PS3 med dess Cell-processorer och väldigt annorlunda arkitektur jämfört med alla andra konsoler, skulle jag påstå gör skillnaden mellan XSS och XSX till en liten vindpust jämfört med en orkan.

Gällande next gen Switchen så har vi inte fått reda på hur den kommer prestera eller ha för data. Tror vi skall avvakta lite med att döma ut den innan vi fått någon riktig fakta om den presenterad.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av eld:

Stämmer rätt bra.

Det är lättare att pusha upp inställningar på series-s baserade spel än det är att bygga ett spel helt för series x och sedan försöka dra ner allt för att det ska flyta okej.

Det är därför series-x har slutat upp som en 4k konsoll.

Min stora tanke är hur det kommer gå för series-s ägare när utvecklare börjar pusha sina spel för ps5 och series-x och sedan måste tvinga ner sig till series-s.

Lite som hur switchen får spel portade från ps4'an och xbox one.

Det beror på vilken utvecklare du lyssnar på. Men det är ganska logiskt i mina öron att det inte är ett problem alls. Samma CPU, samma SSD, samma I/O, samma arkitektur i sin helhet.

Gör du ett spel i 1440p med hög kvalitet på texturer till SX...så sänker du kvalitén på texturerna för att få plats på bandbredden på SS och sänker också upplösningen till 900p.

Detta är vad andra utvecklare sagt som sitter med devkiten och faktiskt själva har bekräftat att ha arbetat med devkitet och testat på slutprodukt.

Jag har inte läst en enda logisk och teknisk förklaring som debunkar detta.

KoP
Medlem

Series X all the way, men väntar tills priset ligger på 5 lax innan köp.

Medlem
Skrivet av KoP:

Series X all the way, men väntar tills priset ligger på 5 lax innan köp.

Har inte bestämt mig, men kommer att oavsett göra som du att vänta något år tills att de är under femstrecket.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Blir dyrt det här.. Xbox SX 6000 + "minneskortet" på runt 2000. Ouch

Medlem
Skrivet av Razuco:

Blir dyrt det här.. Xbox SX 6000 + "minneskortet" på runt 2000. Ouch

Jag förstår dig, *LOL*

Man måste ju dock inte köpa i höst, och inte heller alla prylar på en gång!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar