Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem

Blir inte och köpa något förens jag sett benchmarks från båda lagen

Medlem

Founders 3080 och ett ps5 blir det Har alltid kört asus, men tycket nvidia förtjänar en chans nu med sin nya design och överraskande låga (nåja) lanseringspris.

Testpilot
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

Exakt det är det jag kommer vänta på och sedan får man välja kort efter det. Förhoppningsvis sker det lite priskrig redan där och priserna justeras.
Gillar MSI och ASUS då jag kört deras kort i flera omgångar. Men skall jag vara ärlig så har jag också innan dess haft andra märken som Zotac och de har funkat klockrent även dessa. För mig lutar det starkt åt ett 3080 kort om inget annat oväntat händer.

Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

20xx generationen var första generationen RTX så jag kände att det behövde mogna och utvecklas samt att speltillverkarna börjat få fram titlar. Så nu är tiden mogen tillsammans med det ganska oväntade prestandalyftet som verkar skett (vi får se 100% då testerna får släppas nästa vecka)

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Detta måste jag ha missat. Vart hörde du det?

Har då inte hört något sådant. Butiker här har ju fortfarande deras 20xx grejjer iaf. Själv har jag väl iof handlat från deras egen EU butik och så länge den finns så lär de nog inte INTE få skicka produkter hit också ^^

Medlem

Blir antagligen 3080 från Gigabyte, troligtvis denna: https://www.inet.se/produkt/5411692/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Har även beställt nya delar för resten utav en ny dator med en Ryzen 9a och ett x570 mini itx-bräde. Kommer nog hamna i runda slängar på en 17000kr i slutändan på den här uppgraderingen,


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

Ja det känns ju ganska så onödigt att beställa hem ett kort så fort de släpps bara för att få tag på ett.

Bättre att avvakta och faktiskt betala för något prisvärt istället.

Medlem

Jag siktar på 3090 oc med bästa cooler variant \m/


signatur

Hail to the king, Baby!

Inaktiv

Min dator börjar bli till åren och jag frågade inet om de kunde bygga en dator efter förutsättningarna lång livslängd samt prestanda. Och då blir det ett 3080 TUF kort.

Jag kan ingenting om hårdvara och har helt ärligt inte tid att sätta mig in i det så tacksam för att de hjälpte mig.

Införskaffar även ultrawide 49" (1440) från en 27" (1080), så vill helt enkelt ha livslängd i hela ekipaget.

Medlem

Jag var inställd på tredjepart 3070 innan vi fick info om serien, men nu lutar det hårt åt 3080 FE faktiskt. Måste se lite tester bara på prestanda, och i synnerhet hur bra kylningen fungerar på FE jämfört med tredjepart.

Sen ska man snabbt lyckas norpa ett kort också, lättare sagt än gjort!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det blir väl nåt 3080 kort vid nästa uppgradering, 3090 korten är löjligt dyra.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sitter på ett 2060 Super sedan ett år och är nöjd än, men har siktat in mig på ett 3080 till nästa höst, förhoppningsvis finns det ett 3080 Super då.

Medlem

Kommer vänta ett bra tag, alt till nästa generation. Inte direkt så att mitt nuvarande 2070 super exploderar och blir värdelöst bara för att 3xxx serien släpps, även om internet verkar tro det

Medlem

sitter på ultrawide 49 tums samsung så för min del blir det att sikta in på 3090 från nuvarande 1080ti


signatur

I got an offer you cant refuse!

Gen
Medlem

Förstahandsval : MSI 3080 Gaming X Trio
Andrahandsval : FE
Tredjehandsval : Gigabyte 3080 Aorus Master (om det kommer till SE)

Medlem

Tror det blir en 3080 Strix för mig.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Känns ganska korkat att inte vänta på ordentliga tester och AMD. Men 3080 verkar väldigt intressant.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Hoppas att sweclockers fått in alla 3080s och släpper recensionen på måndag. Så att man kan få ett hum om vad man ska köpa. Vill ju vet skillnaden i prestanda på ett Asus TuF mot ett strix. Samt nvidias egna kort mot de andra.

Medlem

1080ti't får nog slita räv ett tag till innan det är dags


signatur

- pixelfantast

Gen
Medlem
Skrivet av Cladrius:

Hoppas att sweclockers fått in alla 3080s och släpper recensionen på måndag. Så att man kan få ett hum om vad man ska köpa. Vill ju vet skillnaden i prestanda på ett Asus TuF mot ett strix. Samt nvidias egna kort mot de andra.

Embargot blev tyvärr flyttat till på Onsdag. Sen får de inte bekräfta om de har tredjepartskort eller ej, dock med tanke på tidigare läckor från Kina kan man antyda att 3e parts korten finns och är därute i det vilda.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Detta måste jag ha missat. Vart hörde du det?

En jag känner pratade med Komplett om detta angående Ampere och de sa att EVGA har beslutat sig för att dra sig ur Norden helt och hållet. De pratade specifikt om 3000s serien men antar att de menade alla produkter kommer sluta importeras in

Medlem

Om inte FE-kylaren är en riktig besvikelse så blir det FE 3090, annars Strix 3090.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Medlem

Blir det något så blir isf 3080Ti med ny dator nästa år då gammal CPU och nätagg på 680w måste bytas ut. Får nöja mig med XboxX/Ps5 i år.

Medlem

RTX 3080 STRIX OC


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Ni som köper OC versioner, kan ni inte klocka själva? Känns skumt att betala extra för något som bara är en inställning.

Medlem

Antagligen 3080 men kommer nog behöva uppgradera min PSU också.

Medlem

3090 för min del, men kommer avvakta tills slutet av året, då har drivrutiner nog blivit mogna och man vet vicka av korten som är bättre än de andra.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Asus 3080 rog blir det. Hoppas bara att man får tag i ett på torsdag. Undra hur många kort t.ex inet och komplett får in

Medlem

Det blir troligtvis ett Asus ROG Strix 3080 OC, andra valet blir nog MSI.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Jag har ett 980....

Skriv svar