Nu har vi nextgen-priserna - vilken konsol köper du?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

För info:
Om man ska gå efter vad som sagts så kommer du nog bli ganska besviken på PS4 bakåtkompatibelt på PS5, visst att den kommer ladda lite fortare och en eventuell variabel upplösning kommer vara stabil men det är allt.
Deras legacy mode höjer inte framerates vad jag hört.

Dom kommer ej förbättras automatiskt på samma sätt som Xbox gör det (vilka även lagt till en HDR funktion för icke-HDR spel).

Jag eftersöker inte mer ögongodis. Jag är relativt nöjd med alla PS4-titlar vad gäller upplösning och framerate (spelar inte några rena fps-spel ändå). GoW, TLoUI/II, Tomb Raider spelen, FF-spel, Death Stranding etc. Inga problem med någon av de och har bara njutit av mina speltimmar.

Med det sagt, om de laddar lite fortare bara så ger det än mer njutning. Plus att jag helst vill kunna sälja mitt gamla PS4 för maximalt utan att vara utan en konsol, vilket logiskt är vid släppet. Ju längre tid som går desto mindre blir det gamla värt.

Medlem

Jag är nog en av få som köper Series S.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Blir det en grön eller blå novembermånad? Eller dubbeldippar du?

#playstation-5, #xbox-series


Köper troligen ingen konsol i höst. Blir uppgradering av PC!

Tycker däremot att S är grymt kul och snygg liten pryl, så kanske i julklapp till släktning med Game Pass (men tror jag ändå avvaktar).

Är så pepp på Ampere!

Men grymt kul och bra priser på både PS5 och nya XB. Blir riktigt fina konsoler bägge två tror jag!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Stephan:

Räknas RTX 3080 som en konsol?

Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, "Xbox Series Wrooom!"

Ha,ha - lite just så jag tänkte!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd

Jag har köpt Xbox konsoler enda från start. Men i år tror jag att jag vill satsa på PS5an. Det enda som oroar mig är att jag tycker handkontrollen känns så futtig till ps5.. jag skulle aldrig vänja mig vid den. Eller har vi någon gammal xboxräv här som gått över till ps och som vant sig med handkontrollen?


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Farornas Konung

Ingen. Blir nog ett 3090 kort för min del.

Medlem

Dåligt att inte svarsalternativet "Ingen av dom" finns för jag tänkte vänta. Inget hägrande spel som lockar iallafall. Får se när skattepengarna nästa år kommer om det har kommit något bra spel då så kan jag slå till på en series x men tills dess chillar jag med min xbox OG.

Medlem

Playstation 5 blir det!

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Jag har köpt Xbox konsoler enda från start. Men i år tror jag att jag vill satsa på PS5an. Det enda som oroar mig är att jag tycker handkontrollen känns så futtig till ps5.. jag skulle aldrig vänja mig vid den. Eller har vi någon gammal xboxräv här som gått över till ps och som vant sig med handkontrollen?

Så här vänjer du dig om du har en XBox Elite-kontroller idag:

Sorry, kunde inte låta bli.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag köper den som är bra!

Ooooooh riiiiiiiiggggghhht, kanske en Sega master system!

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Jag har köpt Xbox konsoler enda från start. Men i år tror jag att jag vill satsa på PS5an. Det enda som oroar mig är att jag tycker handkontrollen känns så futtig till ps5.. jag skulle aldrig vänja mig vid den. Eller har vi någon gammal xboxräv här som gått över till ps och som vant sig med handkontrollen?

Kan bara prata för mig själv men jag är en ”gammal xboxräv” som köpte en PS4 först den här generationen. Dock slutade det med att jag köpte en Xbox och därefter en Xbox One X, inte minst för att jag inte lyckades vänja mig vid kontrollen. Tycker alltid att Xbox har haft otroligt mycket skönare kontroller och eftersom man förhoppningsvis ska använda dem i ett tusental timmar spelar komforten en stor roll för mig

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Jag har köpt Xbox konsoler enda från start. Men i år tror jag att jag vill satsa på PS5an. Det enda som oroar mig är att jag tycker handkontrollen känns så futtig till ps5.. jag skulle aldrig vänja mig vid den. Eller har vi någon gammal xboxräv här som gått över till ps och som vant sig med handkontrollen?

Skrivet av Ugly_Bob:

Kan bara prata för mig själv men jag är en ”gammal xboxräv” som köpte en PS4 först den här generationen. Dock slutade det med att jag köpte en Xbox och därefter en Xbox One X, inte minst för att jag inte lyckades vänja mig vid kontrollen. Tycker alltid att Xbox har haft otroligt mycket skönare kontroller och eftersom man förhoppningsvis ska använda dem i ett tusental timmar spelar komforten en stor roll för mig

Gick själv över till PS4 2017 från det att ha lirat på X1 sen dag ett, och innan dess 360. Men som Bob skriver ovan, tog inte lång tid innan jag var tillbaka på Xboxet.

Handkontrollen, menyn, partchatten - ja, det mesta tycker jag personligen flyter på bättre på Xbox.

Medlem

Det blir nog en PS5 sen när alla stora titlar har rullats ut. Nu hinner jag ändå (knappt) att lira på min PC. Sen i november kommer ju Cyberpunk 2077 så då lär man va sysselsatt ändå. (Jag vet att det även släpps till nextgen.)

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Gick själv över till PS4 2017 från det att ha lirat på X1 sen dag ett, och innan dess 360. Men som Bob skriver ovan, tog inte lång tid innan jag var tillbaka på Xboxet.

Handkontrollen, menyn, partchatten - ja, det mesta tycker jag personligen flyter på bättre på Xbox.

Det är nog en vanesak helt enkelt. Har själv spelat mest på PlayStation genom åren och provat på 360 och One några gånger, bara för att snabbt byta tillbaka till Playstation. Mest på grund av samma saker som du skrev, fast tvärtom 😊

Medlem

Jag saknar alternativet ”det blir inte köp i höst”, för både de (jag) som inte vill köpa en alls, och för de som väntar.
Jag saknar också alternativet ”en från vardera sida” för de som vill ha just det.

För egen del nöjer jag mig nog även fortsättningsvis med PC och Switch. De enda konsolexklusiva spel som jag inte har tillgång till är NHL-spelen. Det är inte värt att köpa dessa för.

Medlem

Tror inte det kommer några intressanta spel till PS nu heller... men det lär säkert bli ett inköp av den också den här gången.

Medlem

Bokade imorse på Mediamarkt digital ps5 för 4990
Sedan tog d slut och nu kan man plötsligt boka igen till priset 5790 för digital och 6990 för discversionen
Har ju 4990 i orderbekräftelsen, borde vara det som gäller?🙏

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är nog en vanesak helt enkelt. Har själv spelat mest på PlayStation genom åren och provat på 360 och One några gånger, bara för att snabbt byta tillbaka till Playstation. Mest på grund av samma saker som du skrev, fast tvärtom 😊

Nyfiken; Vad är det du inte gillar med handkontrollen på Xbox?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Backloggens befriare

Series X förhandsbokas nu på tisdag och en PS5 kommer införskaffas någon gång under generationen garanterat och då med optisk läsare, givetvis.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kommer skaffa ps5 (troligtvis digital) när den släpps i en mörk färg (med framförallt mörk kontroll). Hade det funnits mycket vettigt att spela vid release hade jag kanske köpt direkt men nu kan man lika gärna vänta.

Medlem

@martinot: När det kommer till 360 så fullkomligt avskyr jag batterilådan som hänger ner under kontrollen. Den är så mycket i vägen för fingrarna så att jag nästan fick kramp efter en längre tids spelande. Ones kontroll är skön att hålla i, men jag tycker inte om placeringen med asymmetriska spakar.

Edit: Glömde bort att nämna att styrkorset är totalt odugligt.

Avstängd
Skrivet av Lirilesh:

Gick själv över till PS4 2017 från det att ha lirat på X1 sen dag ett, och innan dess 360. Men som Bob skriver ovan, tog inte lång tid innan jag var tillbaka på Xboxet.

Handkontrollen, menyn, partchatten - ja, det mesta tycker jag personligen flyter på bättre på Xbox.

Okej. Ja, jag har pratat med andra och dom säger samma sak. Då blir det XsX👍


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Hur är det med priserna på spelen till nästa generation? Har läst att dom skall höjas, påverkar det något tro?

//edit

För att besvara frågan: blir kanske en Switch när den nya kommer ut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

79% kommer alltså köpa PS5, och resten Xbox Series X/S, om man ska tro omröstningen här inne. Intressant.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Förbokat båda 2! Är xbox sedan start. Så hjärtat ligger xseries men ser att många av exklusiva titlar på ps5 blir riktig bra.. är 45 men känner just nu som en 12 åring innan jul. 😂☺😊

Jh
Medlem
Skrivet av calleruden:

Förbokat båda 2! Är xbox sedan start. Så hjärtat ligger xseries men ser att många av exklusiva titlar på ps5 blir riktig bra.. är 45 men känner just nu som en 12 åring innan jul. 😂☺😊

Visst är det kul 😊


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Jh
Medlem

Det blir en ps5 men troligen en xbox längre fram för gamepass känns intressant. Undrar vad Sony kommer att göra med Playstation Now?🤔


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av Jh:

Visst är det kul 😊

Ja!! Nästan glömmer bort jobbet 😆👍

Medlem

Playstation 5, men jag avvaktar ev. för att inget av spelen som visades häromdagen lockade. Så primärt senare för att jag har 30-40 PS4-spel och för de framtida PS5-spelen som kommer 2021+.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Förstår att utvecklarna måste ta mer betalt idag för sina spel än vad de gjorde för 20 år sedan. Har heller inget emot om de säljer skins och annat trams till kidsen och andra som tycker sådant är viktigt, vilket jag struntar fullständigt i. Betalar däremot gärna för extra content förutsatt att det skapar mervärde för spelet.

Argumentet att spel är billiga för de flera 100 timmarna man lägger ner på dem är dock ganska ihåligt. De flesta spela jag köper lägger jag aldrig mer än några timmar på innan jag tröttnar för att spelet inte var vad jag förväntade mig. Några få spel lägger jag extremt mycket tid på och de hade jag gärna betalt mer för. Mycket mer.

123
Skriv svar